MacBook air - Android användare

Permalänk
Medlem

MacBook air - Android användare

Hej!

Jag går i tankarna att för första gången köpa mig en Macbook Air M1 dator.
Jag har aldrig någonsin använd en Macbook eller Apple produkt tidigare, utan alltid haft android.

Tanken är att användningen av denna dator skall vara till studier samt vanligt allmänt slöbruk.

Tycker ni att man skall köpa sig en Macbook Air M1 dator.
Fast jag har en Samsung telefon?

Jag vet att Apple är ju väldigt bra när man har allt i Apple för det synkar så bra osv.
Men är det ovärt att köpa en Macbook om man har en samsung (android)?

eller tycker ni att man hellre skall gå på en windows dator?

Anledningen till jag tittat på Macbook är för jag gillar designen och ur OS serut.

Tacksam för svar och tankar!

mvh

Permalänk
Medlem

F.n. kostar basmodellen (8/256) MBA M1 litet mer än vid lansering år 2020 så just timingen på den kan ses som sub-optimal. Bra (cpu, främst)-prestanda och väldigt bra batteriprestanda (som ny) är vanliga åsikter vad jag läst. Hursomhelst, vad är det du vill / brukar använda mobilen till direktansluten med datorn? Eller undrar du om iCal och Androids / Samsungs kalender kan synkronisera med ett onlinekonto?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Tycker ni att man skall köpa sig en Macbook Air M1 dator.
Fast jag har en Samsung telefon?

Det enda jag skulle säga att du går lite miste om är AirDrop och AirPlay, men samtidigt så finns det ett par Android appar som kan ersätta detta.

Sen går det att använda iPhone som webbkamera i exempelvis FaceTime och iMessage kan synka meddelanden och SMS. Men inget av detta använder jag själv.

I övrigt så är det bara att köra Google Chrome framför Safari i de fall du vill dela länkar mellan mobil och dator.

Tycker det är främst mellan iPad och Mac man ser de fördelarna med Apples ekosystem, då iPad kan agera extern skärm och att det går att dra och släppa filer mellan enheterna.

I övrigt är MacBook Air M1 den bästa laptopen jag har! Gillar den mer än min MacBook Pro 14 M1 tack vare smidigheten.

Hade letat på begagnatmarkaden efter en med bra batterihälsa!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

det jag undrar är liksom om man köper en dator där man inte kan använda många funktioner då man inte har något annat i apples Ekosystem. Om man liksom betalar massa pengar för funktioner man inte kan använda.

då jag har har hört att många kör med Apple just som studie dator. Så kanske ligger något i att dessa är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Tack för era svar!

det jag undrar är liksom om man köper en dator där man inte kan använda många funktioner då man inte har något annat i apples Ekosystem. Om man liksom betalar massa pengar för funktioner man inte kan använda.

då jag har har hört att många kör med Apple just som studie dator. Så kanske ligger något i att dessa är bra?

Som tidigare nämnt är Airdrop en vettig funktion som du går miste om men det är inte hela världen. Jag har en Iphone och de enda ”ekosystem funktionerna” jag använder är Airdrop samt att låsa datorn till mitt AppleID så jag kan använda ”FindMy” appen. Visserligen är det smidigt att kunna nyttja en iPad som extra display nice men inget jag gör ofta.

Att använda en mac till studier är inga problem alls förutsatt att du inte kör några program som enbart fungerar på x86 Windows (dock finns VM program som kan köra de flesta x86 program). Min MBP agerar glorifierad Word-maskin för tillfället.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Skrivet av Blackoxy:

Tack för era svar!

det jag undrar är liksom om man köper en dator där man inte kan använda många funktioner då man inte har något annat i apples Ekosystem. Om man liksom betalar massa pengar för funktioner man inte kan använda.

då jag har har hört att många kör med Apple just som studie dator. Så kanske ligger något i att dessa är bra?

Som dator funkar en Mac jättebra, under förutsättning att du inte explicit behöver något program som inte finns att få tag på till macOS. De är ruskigt bra maskiner, men naturligtvis till lyxproduktpris.

Handoff-funktionerna du kan slå på om du har fler Apple-produkter är trevliga men inte livsnödvändiga. Jag körde Mac medan jag hade Android-telefon i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som dator funkar en Mac jättebra, under förutsättning att du inte explicit behöver något program som inte finns att få tag på till macOS. De är ruskigt bra maskiner, men naturligtvis till lyxproduktpris.

Handoff-funktionerna du kan slå på om du har fler Apple-produkter är trevliga men inte livsnödvändiga. Jag körde Mac medan jag hade Android-telefon i flera år.

Tack för ditt svar!

så tycker du det är värt att köpa en Macbook till lyxpris istället för att köpa en Windows dator till några lappar billgare?
Är det värt lyxpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Tack för ditt svar!

så tycker du det är värt att köpa en Macbook till lyxpris istället för att köpa en Windows dator till några lappar billgare?
Är det värt lyxpris?

Jag tycker det! Jag har alltid kört Windows och provat en del Linux-distros. För ett år sedan köpte jag en Macbook privat. Ett år senare så har jag ingen Windows-maskin kvar, även i arbetet kör jag Mac. Macbook Air är extremt bra och det är imponerande hur kraftfull den är, sett till energikonsumtionen. Jag älskar terminalen, men även en hel del andra finesser med Mac. Jag kommer inte gå tillbaka.
Har kollegor som kör Android och använder Apple-datorer utan problem.

Kör!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Blackoxy:

Tack för ditt svar!

så tycker du det är värt att köpa en Macbook till lyxpris istället för att köpa en Windows dator till några lappar billgare?
Är det värt lyxpris?

Jag tycker det. Datorn är något jag använder hela tiden, så det blir en väldigt liten extra kostnad per timme om man slår ut det. Och macOS ger mig, tycker jag, en betydligt trevligare upplevelse än Windows varje timme jag använder datorn.

Permalänk
Medlem

Hårdvarumässigt är det odiskutabelt, M1-baserade är i en helt annan liga

Det går att köra de flesta windowsappar via Parallells om man vill, så borde inte vara så stora problem med något egentligen

Vad är det som windows gör lättare med Samsung menar du? Finns inga krav på iPhone alls, men såklart så kan den lättare synka bilder via iCloud eller så. Men det är bara små tillägg skulle jag säga

Permalänk
Medlem

Förstår nästan inte frågan, många utvecklare av Android (både apputvecklare och de som utvecklar Android) sitter på macOS till att börja med.

Visst får du köra några alternativ jämfört med att köra iPhone – för webbkamera får du t.ex. köra Camo och SMS/MMS/RCS kan du antingen se/skriva över Google Messages webbsida eller tredjepartsappar. Fildelning finns det massor av alternativ för, både lokalt och molnlagring. I realiteten så har ofta folk ingen integration mellan datorn och telefonen oavsett OS, så vad går frågeställningen ut på?

Permalänk
Medlem

Först och främst varför inte en M2-baserad Macbook Air?
Den M1-baserade är ju 3år gammal nu nämligen och baserades dessutom på det ännu äldre Intel-baserade macbook chassit.

Det är inga problem att kombinera macos med android.
Det du "förlorar" i funktion med integrationer är sådana integrationer som android inte har med någon plattform.
T.ex kunna out of the box köra copy/paste mellan telefon och dator, flytta telefonsamtal eller hörlurar etc.
Men MacOS är samma OS som innan iOS fanns och är helt fristående.

Permalänk
Medlem

Själv har jag allt i Apples eko-system.
Precis som du säger så synkat allt fint mellan dem. Men om du bara skall använda datorn så behövs inte allt det där.

Jag har en MBP Pro 15” från 2016 som är som ny än idag. Visst har jag inte full batteriprestanda, men den funkar lika bra som den gjorde då.
Jag använder den för surf/youtube/netflix samt x-code (lära sig programmering) och logic (musikprogram).

Jag har även en modern stationär windowsmaskin som jag använder till allt.

Hade jag kunnat använda en windowslaptop istället för MAC, ja. Men sen gillar jag prylar och det är kul med olika plattformar. För mig är det värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Först och främst varför inte en M2-baserad Macbook Air?
Den M1-baserade är ju 3år gammal nu nämligen och baserades dessutom på det ännu äldre Intel-baserade macbook chassit.

Det är inga problem att kombinera macos med android.
Det du "förlorar" i funktion med integrationer är sådana integrationer som android inte har med någon plattform.
T.ex kunna out of the box köra copy/paste mellan telefon och dator, flytta telefonsamtal eller hörlurar etc.
Men MacOS är samma OS som innan iOS fanns och är helt fristående.

Tack för ditt svar!
anledning är pris, jag vill inte lägga hur mycket som helst på en dator, jag tror att M1 räcker mer än väl för mig för det jag behöver den till, kan jag få det till ett bättre pris så är det värt det.

Tack för alls var ni gett mig, då vet jag lite mer om hur tankarna går, vissa tycker det är duma frågor jag ställer, men för en som ALDRIG har använt en apple produkt, så vill jag bara höra mig för lite. Tack!

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls Air modellerna jämfört med PRO men det gäller Intel baserade. Numera så ska Air vara riktigt bra och snabb.

Mac håller otroligt bra.

Har tex en 17 tum från 2009 som är som perfekt skick med Mac OS och Windows XP via bootcamp.

Jag var extremt skeptisk till Mac förut men numera tycker jag de är riktigt bra. Har dock aldrig köpt en ny men den lär hålla bra i många år så länge du inte är alltför hårdhänt.

Personligen älskar jag Unibody åren 2008-1012. 2012 15 tum fullt uppgraderad med flera TB SSD och 16GB RAM 8 trådad CPU klarar sig bra än idag. Speciellt med high res displayen. Dock fortfarande låg upplösning med dagens mått mätt.

De nya kan man inte köra Windows eller uppgradera i efterhand men annars är de bra på
Det mesta. Mac OS är betydligt bättre än Windows på
Sleep mode. Kan ofta klara sig veckor utan att ladda ur.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Gillar inte alls Air modellerna jämfört med PRO men det gäller Intel baserade. Numera så ska Air vara riktigt bra och snabb.

För att ge lite perspektiv på detta: För det mesta av det jag gör hade en Air inte varit sämre än min Pro. Jag har några hobbies som ibland käkar mer minne än M1-modellen kunde köpas med, men de är inget en normal människa skulle lida av. 😆

Air med M1 eller bättre är en riktigt kompetent maskin för nästan vem som helst, så långt som till att jag skulle säga att det är den Mac de flesta borde köpa om de vill ha en. Man vet ifall en Air inte är tillräcklig för ens behov. Det beror i så fall på att man jobbar med något som ställer extrema krav på minnesmängd, långvariga CPU- eller GPU-tunga körningar, eller kräver många anslutna enheter.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Tailscale om man vill "airdropa" mellan mobil och lur "taildrop".

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW