Har upptäckt något väldigt skumt med två av våra största ÅF gällande moderkort (säljer nästan bara Asus)

Permalänk

Har upptäckt något väldigt skumt med två av våra största ÅF gällande moderkort (säljer nästan bara Asus)

Både Dustin och Komplett har övervägande Asus moderkort i AM5 sockeln. Vad är det fråga om? Var är de andra märkena Asrock, Gigabyte, MSI? Tycker det passar bäst här på konsumenträtt då jag tycker det är rätt relevant då de inte ger någon som helst möjlighet att köpa andra märken.

Inet har alla dessa märken i sockeln AM5.

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Både Dustin och Komplett har övervägande Asus moderkort i AM5 sockeln. Vad är det fråga om? Var är de andra märkena Asrock, Gigabyte, MSI? Tycker det passar bäst här på konsumenträtt då jag tycker det är rätt relevant då de inte ger någon som helst möjlighet att köpa andra märken.

Inet har alla dessa märken i sockeln AM5.

Asus har väl typ 50% av marknaden så då borde de ha typ 50% av exponeringen hos ÅF? Eller menar du att Komplett och Dustin inte har några alternativ alls?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Komplett har flest Asus men även MSI och Asrock.
Dustin har flest Asus men även MSI och Gigabyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Komplett har flest Asus men även MSI och Asrock.
Dustin har flest Asus men även MSI och Gigabyte.

Hittar inga AM5 kort hos komplett som inte är ASUS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Både Dustin och Komplett har övervägande Asus moderkort i AM5 sockeln. Vad är det fråga om? Var är de andra märkena Asrock, Gigabyte, MSI? Tycker det passar bäst här på konsumenträtt då jag tycker det är rätt relevant då de inte ger någon som helst möjlighet att köpa andra märken.

Inet har alla dessa märken i sockeln AM5.

De har ju knappast nån skyldighet att sälja mer än ett märke om de inte vill, har inget med konsumenträtt att göra.

Permalänk

Återförsäljarnas utbud har inget med konsumenträtt att göra.

Permalänk
Medlem

Ditt inlägg passar bättre Gubbgnälltråden. Vi har liksom inga rättigheter som en återförsäljare måste följa. Förstår inte hur du kan bli upprörd av det hela?....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

De har ju knappast nån skyldighet att sälja mer än ett märke om de inte vill, har inget med konsumenträtt att göra.

Skrivet av Eazy:

Ditt inlägg passar bättre Gubbgnälltråden. Vi har liksom inga rättigheter som en återförsäljare måste följa. Förstår inte hur du kan bli upprörd av det hela?....

Det är väl isf om det är något lurt med *anledningen* till att det ser ut som det gör som det finns något att uppröras över. Men det vet vi ju inget om (såvitt jag vet iaf).

Men bortsett från eventuella rättsfrågor så är det ju förstås trist när utbudet i någon mån sviker (hyggligt många olika kort visserligen, men verkligen extrem övervikt Asus hos de flesta butikerna).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av suhrim:

Hittar inga AM5 kort hos komplett som inte är ASUS.

Jag vet inte hur du söker eller filtrerar men här är tex ett MSI PRO B650M-A WIFI
https://www.komplett.se/product/1220003/datorutrustning/dator...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur du söker eller filtrerar men här är tex ett MSI PRO B650M-A WIFI
https://www.komplett.se/product/1220003/datorutrustning/dator...

Gick in på moderkort och valde socket AM5 och då syns bara ASUS kort märkligt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Gick in på moderkort och valde socket AM5 och då syns bara ASUS kort märkligt nog.

Ja både vid filtrering på sockel: AM5 respektive kretstyp: B650,X670 så finns bara Asus-kort

Om man fritextsöker istället (på t.ex. x670 eller b650) så hittar man en hel hög med MSI-kort som väl då allihopa måste vara felkategoriserade i deras system. @Komplett

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Gick in på moderkort och valde socket AM5 och då syns bara ASUS kort märkligt nog.

Ja, det verkar vara något galet med Kompletts filtersystem. Väljer man AMD-socket och MSI så hittar man inte mindre än 11 AM5-moderkort, men väljer man istället AM5 så finns de inte med. Så det verkar som att de helt enkelt missat att tagga dem som AM5 i systemet.

Permalänk
Medlem

Upptäckte idag att min lokala ICA inte säljer mjölkchoklad från alla marknadens varumärken utan bara ett fåtal. Kontaktade åklagaren, väntar på återkoppling. Såhär får det inte gå till.

Återkommer med uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Upptäckte idag att min lokala ICA inte säljer mjölkchoklad från alla marknadens varumärken utan bara ett fåtal. Kontaktade åklagaren, väntar på återkoppling. Såhär får det inte gå till.

Återkommer med uppdatering.

Haha 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Upptäckte idag att min lokala ICA inte säljer mjölkchoklad från alla marknadens varumärken utan bara ett fåtal. Kontaktade åklagaren, väntar på återkoppling. Såhär får det inte gå till.

Återkommer med uppdatering.

I och försig kan det ju ligga fuffens bakom, så man ska kanske inte klaga för mycket. Var en ganska stor aktör inom teknikbranchen som fick böter för att det just vara bara deras teknik som såldes hos åf

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Dåligt produktutbud är inte bra. Men det finns ofta sina förklaringar. Jag tycker det stora problemet med moderkort att de idag är så himla dyra. Och jag skulle gissa med den knepiga situationen vi nu har på moderkort gör att utbudet blir konstigt.

Skrivet av izzie:

Upptäckte idag att min lokala ICA inte säljer mjölkchoklad från alla marknadens varumärken utan bara ett fåtal. Kontaktade åklagaren, väntar på återkoppling. Såhär får det inte gå till.

Återkommer med uppdatering.

Insatsstyrkan är på med helikopter till denna ICA butik p.g.a. mjölkchoklad utbudet, de tänker ta takvägen genom att spränga sig ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dåligt produktutbud är inte bra. Men det finns ofta sina förklaringar. Jag tycker det stora problemet med moderkort att de idag är så himla dyra. Och jag skulle gissa med den knepiga situationen vi nu har på moderkort gör att utbudet blir konstigt.

Insatsstyrkan är på med helikopter till denna ICA butik p.g.a. mjölkchoklad kutbudet, de tänker ta takvägen genom att spränga sig ner.

Jag hoppas de har både tårgas, senapsgas och vätgas med sig, annars blir det övertid för åklagarn.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Upptäckte idag att min lokala ICA inte säljer mjölkchoklad från alla marknadens varumärken utan bara ett fåtal. Kontaktade åklagaren, väntar på återkoppling. Såhär får det inte gå till.

Återkommer med uppdatering.

Ja det verkar uppenbarligen att många här verkar glädjas av ett utbut av moderkort från en tillverkare. Vad har hänt med folk här egentligen? Personligen tror jag Asus betalar Komplett för att tillhandahålla endast moderkort från Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja det verkar uppenbarligen att många här verkar glädjas av ett utbut av moderkort från en tillverkare. Vad har hänt med folk här egentligen? Personligen tror jag Asus betalar Komplett för att tillhandahålla endast moderkort från Asus.

Det är skillnad på att glädjas åt det och att inse att man inte kan kräva ett visst utbud.
Komplett har ju dessutom 7 AM5 kort från MSI.

https://www.komplett.se/search?q=msi+am5

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av suhrim:

Gick in på moderkort och valde socket AM5 och då syns bara ASUS kort märkligt nog.

Skrivet av evil penguin:

Ja både vid filtrering på sockel: AM5 respektive kretstyp: B650,X670 så finns bara Asus-kort

Om man fritextsöker istället (på t.ex. x670 eller b650) så hittar man en hel hög med MSI-kort som väl då allihopa måste vara felkategoriserade i deras system. @Komplett

Skrivet av perost:

Ja, det verkar vara något galet med Kompletts filtersystem. Väljer man AMD-socket och MSI så hittar man inte mindre än 11 AM5-moderkort, men väljer man istället AM5 så finns de inte med. Så det verkar som att de helt enkelt missat att tagga dem som AM5 i systemet.

Ja här har det blivit ett fel. Givetvis ska även MSI-korten visas när man filtrerar. Jag har skickat detta vidare internt och det bör vara ordnat direkt efter påskhelgen, om inte tidigare. Tack för att ni noterade och pingade oss!

Gällande utbudet så är det inget fuffens här, även om man kanske vill tro det
De två mest populära varumärkena är i dag ASUS och MSI. Vi har lång relation med dessa två och har just nu valt att fokusera på dem. Anledningarna är många men inköpspris och tillgänglighet väger tungt när man omsätter stora volymer. Vi använder främst moderkort från MSI & ASUS i vår PC-produktion, där vi har testrutiner, deployment-system och annat anpassat -efter b.la. MSI & ASUS. Med det sagt är vi inte främmande för andra varumärken. Tidigare hade vi ett stort utbud av exempelvis Gigabyte.
Kollar du på moderkort för Intel så har vi i dag ett bredare sortiment från bland annat Asrock & NZXT

Personligen så tror jag att nu när priserna stabiliseras, tillgången generellt sett blir bättre så kommer vi se ett bredare utbud.

Vi som ÅF mår bäst av att ha ett varierat sortiment som tillgodoser våra kunders behov. Det ger lite/ingen mening att lova exklusivitet till en tillverkare och på så vis lägga alla ägg i samma korg.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram