Asus utmanar Steam Deck – lovar dubblerad prestanda

Permalänk

Spännande, nu har jag en pc så jag klarar mig och steam deck, men att de satsar på ett segment där du dels har den portabla som maindelen, och sen det externa grafikkortet, ge det tid att gå ner i pris och prestanda så kanske det blir vad som nästan ersätter hempcn för många då man säkert kan få (nära) det bästa av 2 världar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Steam deck spelar windows spel utan problem.
Och skulle det behövas en liten fix är det oftast lätt fixat med att testa ett annat proton protokoll.
Det är INTE så att det bara är linux spel som fungerar på steam deck.

Tyvärr fungerar det sämre med Game pass på linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Tyvärr fungerar det sämre med Game pass på linux.

Nej det är väll det enda, Game pass fungerar via xcloud.
Men det är väll mer en indikering hur "skit" game pass är snarare än Steam Deck 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

16:10 hade varit att föredra. Ska dock bli intressant att se hur den presterar och vad priset landar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kommer bli dubbla priset från Steam Deck och ASUS skatt på det.

OK, låter ju riktigt bra, kommer köpa minst en direkt, har du en källa på det?

Permalänk
Medlem

Handhållet spelande är inte för mig, men det skulle kunna vara smidigt att ta med en bärbar spelenhet att koppla in till extern skärm/TV och koppla in mus/tangentbord.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Bärbart är inget för mig, men det är bra med alternativ för er som är villiga att betala pengar för att spela spelen på en liten skärm med sämre prestanda, trots att 95% av er befinner er hemma när ni spelar.

Sarkasm deluxe där ja.
Men Steam deck har varit bra för mig senaste 4 månaderna då jag varit sängliggandes 90% av dagen, har svårt att sitta upp.
Steam deck har jag kunnat ligga ner och spela lite för fördriva tiden. Roligare spel än på ipad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är väl bra att det blir mer konkurrens/alternativ.
Om folk köper spel på Steam så är det väl inte dåligt för Steam heller, även om det görs på annan hårdvara.
Så tror inte Steam är så ledsna över hårdvarukonkurrens.

Skrivet av medbor:

Jag är lite rädd för batteritiden med högre refreshrate, upplösning och prestanda

Om det nu ryktas om att den inte ens blir dubbla priset (känns optimistiskt) så hamnar den ju liknande 512GB Deck

Låter verkligen som ett bra köp, nästan en Deck2 redan nu!

Bara windows som default är ju bara bra att få på köpet

Jo, jag gillar min Steamdeck grymt mycket, men saknar möjligheten att köra konkurrerande butiker och alla spel som behöver Windows. Skall bli grymt spännande att se vilket pris denna konkurrent från Asus hamnar på. Hamnar de runt en maxad Steamdeck (som är den version jag har) så blir det nog ett köp för min del.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, jag gillar min Steamdeck grymt mycket, men saknar möjligheten att köra konkurrerande butiker och alla spel som behöver Windows. Skall bli grymt spännande att se vilket pris denna konkurrent från Asus hamnar på. Hamnar de runt en maxad Steamdeck (som är den version jag har) så blir det nog ett köp för min del.

Bara att installera windows? Inget som stoppar dig precis där.

Utöver det så går det utmärkt att gå till desktop mode och i pakethanteraren installera Lutris, sedan starta Lutris sök på alla alla launchers du vill ha och installera dom, den hanterar rubbet för att få det kompatibelt, när det är klart högerklicka på ikonen i Lutris och välj att skapa Genväg till Steam så att du kan starta dom direkt från Steam läget.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Absolut, jag gjorde så för Ubisofts launcher och installerade Trackmania 2020 fungerade direkt och felfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Bara att installera windows? Inget som stoppar dig precis där.

Utöver det så går det utmärkt att gå till desktop mode och i pakethanteraren installera Lutris, sedan starta Lutris sök på alla alla launchers du vill ha och installera dom, den hanterar rubbet för att få det kompatibelt, när det är klart högerklicka på ikonen i Lutris och välj att skapa Genväg till Steam så att du kan starta dom direkt från Steam läget.

Det är ändå inte samma sak som att köra Windows med bättre och mer komplett stöd. Det finns ju en orsak till att många just väljer att köra Windows på sina spel-PC. Inte för att skänka mer pengar till Microsoft, men just för det större utbudet och större kompatibilitet med just spel.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är ändå inte samma sak som att köra Windows med bättre och mer komplett stöd. Det finns ju en orsak till att många just väljer att köra Windows på sina spel-PC. Inte för att skänka mer pengar till Microsoft, men just för det större utbudet och större kompatibilitet med just spel.

Ja självklart det är därför jag började min post med att tips om att det går att installera Windows, ser inte varför Asus utmanare med 'Windows' är bättre med mer komplett stöd än steam decks utan snarare så got som samma idag, vist tidigt förra året saknades drivrutiner, detta gäller inte längre.

Med det sagt så förlorar man en hel del trevliga funktioner med windows dock, t.ex sleep & resume medans spel körs, men det är inget Asus heller kommer ha.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Ja självklart det är därför jag började min post med att tips om att det går att installera Windows, ser inte varför Asus utmanare med 'Windows' är bättre med mer komplett stöd än steam decks utan snarare så got som samma idag, vist tidigt förra året saknades drivrutiner, detta gäller inte längre.

Med det sagt så förlorar man en hel del trevliga funktioner med windows dock, t.ex sleep & resume medans spel körs, men det är inget Asus heller kommer ha.

Ok, intressant!

Är det fullt stöd för att installera Windows på min Steam deck, eller det mycket "hack" och på "egen risk?

Har Valve någon supportsida som beskriver hur man går tillväga?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Ok, intressant!

Är det fullt stöd för att installera Windows på min Steam deck, eller det mycket "hack" och på "egen risk?

Har Valve någon supportsida som beskriver hur man går tillväga?

Här har dom samlat lite drivisar och info.

Edit: ser att det står att dual boot inte fungerar men det skall funka fint, finns massor med guider på tuben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, intressant!

Är det fullt stöd för att installera Windows på min Steam deck, eller det mycket "hack" och på "egen risk?

Har Valve någon supportsida som beskriver hur man går tillväga?

Skrivet av Kasaduras:

Här har dom samlat lite drivisar och info.

Edit: ser att det står att dual boot inte fungerar men det skall funka fint, finns massor med guider på tuben.

Medans dual boot går att få att funka, så rekommenderar jag snarare att installera windows på ett sdkort, i alla fall första gången https://wagnerstechtalk.com/sd-windows/ bra guide med länkar till video guides o.s.v hur man gör detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Den har nu dykt upp på Geekbench.