Present till prylgalen bror som har allt han behöver

Permalänk
Medlem

Present till prylgalen bror som har allt han behöver

Tjenare!

Min bror älskar prylar. När han var yngre var Clas Ohlsson, Teknikmagasinet och Jula katalogerna hans personliga heliga böcker. Problemet är att han är 50, tjänar bra och generellt köper det han behöver och tycker är kul. "Onödigt" är en definitionsfråga, men i grund och botten är han ändå praktiskt och ekonomisk att han inte skulle uppskatta en present som han aldrig kommer använda.

- Han gillar verktyg, har hus och sommarstuga men äger det "vanliga", men kom gärna med förslag!
- Högtalare och bio är hans stora hobby. Egen bio i källaren och byggt de många av sina egna högtalare.
- Han tycker det är kul att ta hand om sin bil, polish och städning etc. Har leasing på 2 st El-bilar.
- Han hade ett tag han var väldigt inne på kvalitetsskor och omvårdnad om dem. Sådana skor man har hela livet.
- Han tycker "smarta hemmet" är kul då det låter han köpa prylar. Han har vattenvakt, fuktighets och tempmätare, RING dörrkamera etc.

Alla förslag uppskattas! Bring it on!

En viktig detalj är att han gillar hårdvaran, men inget intresse för mjukvara. T.ex. Raspberry Pi skulle därför inte vara en bra present för honom.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag är som din bror. God ekonomi, har det jag vill ha redan liksom. Att köpa en TV till mig är dumt, för du köper bara "fel" liksom

Vet inte var ni bor, men ett upplevelse kanske? Liveit har banracing-grejer att pröva på: https://www.liveit.se/upplevelsepresenter/motorsport/banracin...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Tjenare!

Min bror älskar prylar. När han var yngre var Clas Ohlsson, Teknikmagasinet och Jula katalogerna hans personliga heliga böcker. Problemet är att han är 50, tjänar bra och generellt köper det han behöver och tycker är kul. "Onödigt" är en definitionsfråga, men i grund och botten är han ändå praktiskt och ekonomisk att han inte skulle uppskatta en present som han aldrig kommer använda.

- Han gillar verktyg, har hus och sommarstuga men äger det "vanliga", men kom gärna med förslag!
- Högtalare och bio är hans stora hobby. Egen bio i källaren och byggt de många av sina egna högtalare.
- Han tycker det är kul att ta hand om sin bil, polish och städning etc. Har leasing på 2 st El-bilar.
- Han hade ett tag han var väldigt inne på kvalitetsskor och omvårdnad om dem. Sådana skor man har hela livet.
- Han tycker "smarta hemmet" är kul då det låter han köpa prylar. Han har vattenvakt, fuktighets och tempmätare, RING dörrkamera etc.

Alla förslag uppskattas! Bring it on!

En viktig detalj är att han gillar hårdvaran, men inget intresse för mjukvara. T.ex. Raspberry Pi skulle därför inte vara en bra present för honom.

När jag var 30 fick jag en flyglektion i helikopter, det var riktigt häftigt. Kanske något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag är som din bror. God ekonomi, har det jag vill ha redan liksom. Att köpa en TV till mig är dumt, för du köper bara "fel" liksom

Vet inte var ni bor, men ett upplevelse kanske? Liveit har banracing-grejer att pröva på: https://www.liveit.se/upplevelsepresenter/motorsport/banracin...

Jag är säker på att det finns saker han skulle uppskatta som han fortfarande inte har. Upplevelse är en bra idé men jag tror i ärlighetens namn inte att det riktigt är han. Han gillar fysiska presenter.

Permalänk
Medlem

Köp en radiostyrd bil nu när sommaren närmar sig.
Om han har spädbarn så kan du visa honom denna video där han kan göra om det till en bebis vagga som "rastar" bebisen åt honom

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/martin-byggde-en-r...

Permalänk
Medlem

Om han har befintliga rullgardiner så kan jag tipsa om den här https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smart-gardinkon...

Jag köpte en sån nyligen. Enkel att installera och funkar bra

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Je suis din bror. Vin eller whisky! Eller ta med honom på en riktigt bra restaurang.

Permalänk
Medlem

Om han tycker illa om mjukvara, och inte vill konfa upp en raspberry pi, kan det kanske (om han tycker om retrospel alltså) vara värt att ge honom en fullsmetad och färdigkonfad (för spel) sådan i snyggt kabinett med ett par (bra) handkontroller. Går väl på 1500-2000 så det beror ju på vilken prisklass man vill presenten ska ligga i.

Gjorde något liknande för mina brorsbarn, de får det som de behöver men jag fixade ihop en Wii U och en hoper spel till dem - dvs, själva presenten kostade väl en tusenlapp, sedan var det några timmars arbete med att få den att rulla som tänkt - och det var det (roliga) jobbet som gjorde presenten speciell. Att bara köpa en Wii U hade jag inte gjort.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Högtalare och bio är hans stora hobby. Egen bio i källaren och byggt de många av sina egna högtalare

Guldpläterad ethernetkabel?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Lagar han mat?

Airfryer?
Steamer? För enklare tillsnyggning av kläder, fungerar faktiskt bra och enklare/snabbare än strykjärn.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

- Han hade ett tag han var väldigt inne på kvalitetsskor och omvårdnad om dem. Sådana skor man har hela livet.

Om han fortf. har detta intresse och inte helt hunnit grotta ner sig i det så hade jag rekommenderat ett kit för skovård:

https://sverigesskomakare.se/skovardslador/skoputslada-ceder?...
Plus lite produkter från: https://www.skolyx.se/14-saphir (tex renovateur + naturell skokräm + vax + stor skoborste). Behövs till exakt alla kvalitetsskor

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chrisism8:

Tjenare!

Min bror älskar prylar. När han var yngre var Clas Ohlsson, Teknikmagasinet och Jula katalogerna hans personliga heliga böcker. Problemet är att han är 50, tjänar bra och generellt köper det han behöver och tycker är kul. "Onödigt" är en definitionsfråga, men i grund och botten är han ändå praktiskt och ekonomisk att han inte skulle uppskatta en present som han aldrig kommer använda.

- Han gillar verktyg, har hus och sommarstuga men äger det "vanliga", men kom gärna med förslag!
- Högtalare och bio är hans stora hobby. Egen bio i källaren och byggt de många av sina egna högtalare.
- Han tycker det är kul att ta hand om sin bil, polish och städning etc. Har leasing på 2 st El-bilar.
- Han hade ett tag han var väldigt inne på kvalitetsskor och omvårdnad om dem. Sådana skor man har hela livet.
- Han tycker "smarta hemmet" är kul då det låter han köpa prylar. Han har vattenvakt, fuktighets och tempmätare, RING dörrkamera etc.

Alla förslag uppskattas! Bring it on!

En viktig detalj är att han gillar hårdvaran, men inget intresse för mjukvara. T.ex. Raspberry Pi skulle därför inte vara en bra present för honom.

Svaret är väl uppenbart?
Han har allt han behöver. Ge inte grejer då. Ge en upplevelse!

Gå ut och käka något ihop. Gokart, Zipline, höghöjdsbana, paddla kanot, spapaket, bastuflotte och ett gäng biror i sommar?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Svaret är väl uppenbart?
Han har allt han behöver. Ge inte grejer då. Ge en upplevelse!

Gå ut och käka något ihop. Gokart, Zipline, höghöjdsbana, paddla kanot, spapaket, bastuflotte och ett gäng biror i sommar?

Detta! Som annan fd. prylgalen person, upplevelser med familj och vänner trumfar i stort sett alla prylar, alltid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är han glasögonorm? Satt och läste om ultraljudstvättar för glasögon och smycken på reddit för att hålla grejerna fräscha.

Om han inte är en glasögonorm så kanske solglasögon? Rayban har ju tex så att man kan customiza.

Annars är ju EDC höjden av att vara prylgalen. Korthållare, knivar, öppnare, tändare, pennor, techpouches, ficklampor, mobilskal. Massa overengineered grejer som tillfredställer en viss typ av nörd.
Ryggsäckar/väskor i typ canvas och läder, som åldras och bildar en patina med tiden. typ något från Filson eller liknande.

Modell bil eller liknande, finns ju alla möjliga sorter, från lego till trä. Bygga själv liksom.

Ember mug?

Finns ju schyssta friluftslampor att ha ute om man sitter ute en kväll, något stiligt i mässing och koppar typ. Eller hitech med inbyggd powerbank, myggstörare och BT-högtalare.

Hörlurar med ANC? Deskmat i läder? Airtags till nycklarna?

Permalänk
Medlem

Klockor kan man inte ha för många av.

Prisklass, från några tusen till.....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ibis:

Detta! Som annan fd. prylgalen person, upplevelser med familj och vänner trumfar i stort sett alla prylar, alltid.

Framförallt när man som jag är rätt ointresserad att arrangera utan helst får serverat! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Personligen har jag slutat ge och ta emot prylar, just för att folk ändå har råd att köpa vad de vill, och oftast blir gåvorna liggandes i någon låda, för de matchar inte exakt med personens behov eller preferenser.

Har börjat ge/önska mig donationer till välgörenhet istället. Då kommer slantarna faktiskt till nytta istället. Sen kan man köra en gemensam måltid på det, så får alla en trevlig stund.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

En schysst kniv i kolstål? Det är ju något som alla behöver använda oavsett när man lagar mat, det är en grej som du kommer ha kvar resten av livet om du tar hand om den, och oavsett om han redan har massor med knivar eller kör med ikea-knivar som åker i diskmaskinen så älskar alla en rakbladsvass kniv.

Isåfall kan du ju alltid höra av dig till folket på Cleancut efter lite tips

Permalänk
Medlem

Digitalt skjutmått kommer ofta till användning.

Försök att undvika stora grejer som tar mycket plats om du inte är säker på att de kommer komma till användning. Bara störande att ha stora grejer man aldrig använder.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Kan han inte få en riktig bil? Eller är det utanför budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Kan han inte få en riktig bil? Eller är det utanför budget?

Bil är något jag själv vill välja så det hade gått bort för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Bil är något jag själv vill välja så det hade gått bort för mig.

Var mest ironisk eftersom han bara verkade ha såna som inte brummar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Var mest ironisk eftersom han bara verkade ha såna som inte brummar.

Jättekul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jättekul!

Ja, det fina här i världen är att alla får tycka olika, men nu är det inte det tråden ska handla om.

Permalänk
Medlem

Om han gillar att pilla, pyssla så kanske en sådan där Lego Mecanic Buggatti?

Hade ja tyckt va skitskoj och det är typ en sådan grej som man inte köper själv direkt.

Annars om han gillar bilvård så kanske ge honom lite Tershine grejer. Allt går alltid åt

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Xiaomi wowstick.
Doldis
Onödig
Lagom pris
Aktiverar skruv suget
Trevlig att bara sitta och hålla i
Garanterat uppskattad av alla tekniknördar

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Köp en radiostyrd bil nu när sommaren närmar sig.
Om han har spädbarn så kan du visa honom denna video där han kan göra om det till en bebis vagga som "rastar" bebisen åt honom

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/martin-byggde-en-r...

Hahahaha fan va bäst

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tjenare!

Min bror älskar prylar. När han var yngre var Clas Ohlsson, Teknikmagasinet och Jula katalogerna hans personliga heliga böcker. Problemet är att han är 50, tjänar bra och generellt köper det han behöver och tycker är kul. "Onödigt" är en definitionsfråga, men i grund och botten är han ändå praktiskt och ekonomisk att han inte skulle uppskatta en present som han aldrig kommer använda.

- Han gillar verktyg, har hus och sommarstuga men äger det "vanliga", men kom gärna med förslag!
- Högtalare och bio är hans stora hobby. Egen bio i källaren och byggt de många av sina egna högtalare.
- Han tycker det är kul att ta hand om sin bil, polish och städning etc. Har leasing på 2 st El-bilar.
- Han hade ett tag han var väldigt inne på kvalitetsskor och omvårdnad om dem. Sådana skor man har hela livet.
- Han tycker "smarta hemmet" är kul då det låter han köpa prylar. Han har vattenvakt, fuktighets och tempmätare, RING dörrkamera etc.

Alla förslag uppskattas! Bring it on!

En viktig detalj är att han gillar hårdvaran, men inget intresse för mjukvara. T.ex. Raspberry Pi skulle därför inte vara en bra present för honom.

Tror vi är många här som din bror. Project Farm på Youtube brukar jag kolla på och få köpsug.

Grentrimning föll jag för senast.
https://www.youtube.com/watch?v=4ZxxA689GHY

Det blev en
https://www.amazon.se/dp/B08VZ19MQF

Permalänk
Medlem

Köp tid för varandra innan det är försent. Hitta på och gör något med honom och enbart honom. + En fotobok som minne.

Annars kan du sälja in prepping prylar? Blev ju populärt pga ryssarna.