GPU fläktar går upp till 100 % randomly

Permalänk
Medlem

GPU fläktar går upp till 100 % randomly

Hej

Ibland får min dator ett spel (heh). Mina GPU fläktar går upp till 100 % och låter som in i helvete. När jag kollar HWMonitor står det exempelvis 5 miljoner RPM.

Det kommer randomly och försvinner sen i ett par dagar.
Det händer ibland när datorn är i idle och ibland när jag spelar. Ibland händer det när jag spelar WoW 10man men inte när jag spelar WoW 25man.

Det finns inget direkt mönster i det. Det brukar sluta efter ett par dagar och inte komma tillbaka på veckor - månader ibland.

Jag har ingen aning om vad jag ens ska felsöka?! Datorn fungerar i övrigt.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är det Asus GTX 1080 Ti Turbo i signaturen som du har? Den har bara en fläkt. Är det enbart den, eller flera fläktar som ökar i hastighet?

Det kan vara att GPU-fläkten och/eller GPU-kylaren som har en massa damm så grafikkortet blir väldigt varmt? Har du någon koll på vad temperaturerna är, även på övriga komponenter? HWMonitor kan man inte alltid lita på, så prova att ha igång antingen hwinfo64 eller MSI Afterburner i bakgrunden. Och istället för att vänta på nästa "spel" så kan du köra något stresstest eller krävande spel för att se vad temperaturerna blir.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Är det Asus GTX 1080 Ti Turbo i signaturen som du har? Den har bara en fläkt. Är det enbart den, eller flera fläktar som ökar i hastighet?

Det kan vara att GPU-fläkten och/eller GPU-kylaren som har en massa damm så grafikkortet blir väldigt varmt? Har du någon koll på vad temperaturerna är, även på övriga komponenter? HWMonitor kan man inte alltid lita på, så prova att ha igång antingen hwinfo64 eller MSI Afterburner i bakgrunden. Och istället för att vänta på nästa "spel" så kan du köra något stresstest eller krävande spel för att se vad temperaturerna blir.

Det stämmer. Det är enbart den som drar igång.

Temperaturen på övriga komponenter är rätt lugna. Idag började det direkt efter att jag startade min dator, efter att datorn har varit avstängd i 2 dagar. Alltså direkt. Det är omöjligt att resterande komponenter är för varma.

Jag ska ta och dra igenom datorn och djupstäda och testa att stresstesta.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro