Stort tapp för datorleveranser – ned med 38 procent

Permalänk
Melding Plague

Stort tapp för datorleveranser – ned med 38 procent

Trenden med fallande leveranser av datorer fortsätter och under fjärde kvartalet sjönk siffran med 38 procent i Europa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det verkar som en kalkyl att priserna är för dyra

Permalänk
Medlem

Datorer floppar hårdare än VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det verkar som en kalkyl att priserna är för dyra

Dom är alldeles för dyra, och våra datorer varar längre än förut.

Jag är typen som gillar uppgradera, senaste kortet jag köpte kostade 18200,- för ett 3090 - sen tog det slut (några ram klotsar och lite Nvme blev det dock), men processorer är hårresande dyra och nya grafik kort med, jag minns när toppkorten kostade kring 5000-7000 för det bästa man kunde få, och när man köpte nytt motherboard blev det 3500-6000 för absolut topp klass.

Men nu ligger bottenskrapet + medelklassen i toppklass pris båda för motherboards och processorer. Och min numera 5-6 åriga dator med 16 kärnor som klarar av AAA+ spel och 4K videos som om det vore smör, känns inte lika prisvärdigt att uppdatera.

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan

Hade varit intressant att se hur nviidias resultat hade påverkats om de sänkte priserna för att sälja fler kort.
Visst, marginalerna sjunker ju men om antalet sålda kort kompenserar så tjänar de mer pengar.
Just nu skiter jag lite i vad de släpper, vägrar av ren princip att lägga så mycket pengar på datorkomponenter.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Dagens laptop är inte bara dyra utan även dåliga. Jag kanske överdriver, men känslan att betala väldigt mycket för en produkt utan vara skaplig nöjd gör att jag tappar köplusten. Och det verkar som om många gör det också.
Alla har vi olika definition på vad som är väldigt bra etc högre krav brukar man acceptera högre priser.

Permalänk
Medlem

När utvecklingen stagnerar och inflationen rusar är det inte så konstigt och när de stor datajättarna höjer priserna för att säkra marginalerna i ovissa tider, ja då slösar folk sina pengar på viktigare saker.
Marknaden är helt klart kylig, även om jag inte tror vi nått lägsta nivån än, den stora miningboomen gör ju också att pendeln kommer svinga tillbaka.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Rea snart?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Covid skapar behov av hemarbete
Konsekvens - Alla uppgraderar / köper nya datorer vilket orsakar ett enormt stort behov av hårdvara

Covid är inte längre en pandemi och hemarbetare börjar gå tillbaka till arbetet (Om än inte i samma utsträckning)
Konsekvens - Mindre datorer säljs (pga alla har redan köpt nya)

OEM: "Surprised pikachu"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Det verkar som en kalkyl att priserna är för dyra

Kan du omformulera ditt svar? Jag förstår inte riktigt vad du vill få sagt.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dagens laptop är inte bara dyra utan även dåliga. Jag kanske överdriver, men känslan att betala väldigt mycket för en produkt utan vara skaplig nöjd gör att jag tappar köplusten. Och det verkar som om många gör det också.
Alla har vi olika definition på vad som är väldigt bra etc högre krav brukar man acceptera högre priser.

Tyvärr kommer för många av bärbara med skräpskärmar som knappt har 250 nits och inte täcker knappt hälften av sRGB-rymden. Denna trend borde sticka någonstans där.... Jag förstår att folk tröttnat speciellt när man lägger nära 20k på dem.

Jag tror inte vi kommer få se så mycket rea. Nvidia skalar t ex ner produktionen och flyttar den till datacenters istället och gamers får lida. Samma med AMD som flyttar produktion av grafikkort till server cpus istället.

Permalänk
Medlem

Fortfarande högre än Q1 2020, hur ser historiken ut längre tillbaka? Jag menar bara att det är lite missvisande att jämföra med corona-åren, och åren efter är det ju förväntat att det blir en viss ’skugga’ när det köptes ’för mycket’ datorer när alla skulle jobba hemma

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tvivlar lite på att det vänder till årsskiftet.
Ränteläget äter upp utrymmet i mångas hushållsekonomi. Det fenomenet kommer antagligen växa än mer här kommande året. Visserligen mer relevant i sverige som har korta bindningstider än i usa där många har mycket längre bindningstider.
Men ja - i år löper många lån ut. Det här kommer synas på köpkraften - och jag tror det kommer slå till än mer i höst och vinter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vi är inte ens nära att vara primära kundgruppen längre, för någon.
Vi får det som inte duger åt storföretagen. ska va glada att vi får nåt överhuvudtaget!

Permalänk
Medlem

Pamdemin gjorde att fler än någonsin arbetade hemma vilket också gjorde att fler datorer och surfplattor såldes, vilket resulterar i att många inte kommer köpa nytt på åratal. Sedan att ekonomin är som den är gör ju också sitt.

Permalänk

"Fortsatt tapp för datorleveranser
Trenden med fallande leveranser av datorer fortsätter och under fjärde kvartalet sjönk siffran med 38 procent i Europa."

Så det e leveranserna av datorer som är fallande? Inte själva försäljningen?

Permalänk
Medlem

Nästan alla jag känner väntar på att priserna går ner och har gjort i flera år nu. Många gamers med 10år gamla datorer pga höga priser.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Antalet enheter har gått ner med 38%
Med tanke på att allt blivit dyrare....
Har det skett någon ändring i det totala värdet på de enheter som levererats under samma tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tvivlar lite på att det vänder till årsskiftet.
Ränteläget äter upp utrymmet i mångas hushållsekonomi. Det fenomenet kommer antagligen växa än mer här kommande året. Visserligen mer relevant i sverige som har korta bindningstider än i usa där många har mycket längre bindningstider.
Men ja - i år löper många lån ut. Det här kommer synas på köpkraften - och jag tror det kommer slå till än mer i höst och vinter.

Japps, det första folk drar in på är sk "sällanköp".

Kanske finns det möjlighet till en riktig Black Friday i November år

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fortfarande högre än Q1 2020, hur ser historiken ut längre tillbaka? Jag menar bara att det är lite missvisande att jämföra med corona-åren, och åren efter är det ju förväntat att det blir en viss ’skugga’ när det köptes ’för mycket’ datorer när alla skulle jobba hemma

Tack, precis vad jag också tänkte. Vill minnas att pc-försäljningen hade backat i nästan tio år innan den vände 2020. Är ju intressant att se om vi återgår till "normala" nivåer, eller om det crashar.

Permalänk
Medlem

Min nya laptop blev en bättre begagnad. Allt annat var liasom bortom den ekonomiska horisonten.

Visst, en het spekulant var en Samsung: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6031718 men har inte använt samsung förr på laptop fronten och den kändes inte helt prima när jag fick möjlighet att känna och klämma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så länge priserna är som de är så kommer de fortsätta tappa, folk kommer hitta nya billigare sätt att få sina dopaminkickar.

Permalänk
Medlem

Nämen? Folk vill inte köpa överprisade saker när de inte behöver, så förvånande!
Klart att man vill uppgradera, men sitter man på ett 1080 och ryzen 5 3600 så överlever man ett tag till.

Vissa spel börjar lagga men då drar vi ned grafiken.
Inte en chans att jag betalar över 10000 för ett grafikkort.
Tyckte mitt 1080 var alldeles lagom när jag köpte det för 5000.

Som andra säger, sänk priserna så får ni mer intäkter, men jag tror det är eftersläp av corona och kretsbrister.

Sedan går marknaden i vågor, så är det bara, kommer nog sjunka snart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Covid skapar behov av hemarbete
Konsekvens - Alla uppgraderar / köper nya datorer vilket orsakar ett enormt stort behov av hårdvara

Covid är inte längre en pandemi och hemarbetare börjar gå tillbaka till arbetet (Om än inte i samma utsträckning)
Konsekvens - Mindre datorer säljs (pga alla har redan köpt nya)

OEM: "Surprised pikachu"

Exakt det här. Jag jobbar inom branschen och vi sa det flera gånger under pandemin att det kommer att komma en backlash för den här efterfrågan är inte naturligt. Men som vanligt har amerikanska execs sjukt svårt att acceptera att efterfrågan kan minska. Det är sälj- eller marknadsavdelningen som har gjort ett dåligt jobb...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag tvivlar lite på att det vänder till årsskiftet.
Ränteläget äter upp utrymmet i mångas hushållsekonomi. Det fenomenet kommer antagligen växa än mer här kommande året. Visserligen mer relevant i sverige som har korta bindningstider än i usa där många har mycket längre bindningstider.
Men ja - i år löper många lån ut. Det här kommer synas på köpkraften - och jag tror det kommer slå till än mer i höst och vinter.

För Sveriges del ja men förmodligen inte resten av världen.

Permalänk
Medlem

Satt och funderade ett tag att köpa ny gaminglaptop men för priserna i dagens läge är det inte värt det samt att man vet att GPU:n är nerskalad modell och inte fulla kretsen gör att sugen efter ny laptop sjunker ännu mer. Samt dagens ¨gaming¨ laptops ska vara så tunna som det går även 17,3 tummarna gör bara saken värre eftersom man vet att skiten kommer att throtla direkt vid belastning även om fläktarna går som en jetmotor.

Så kommer att sitta på min MSI GT73VR med fulla gtx1070 krets några år tills det finns likvärdig dator med kylning och man får fulla kretsen till GPU:n och inget nerskalat skit som man betalar 2-4ggr för mycket för.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

det som är lite mer relevant är att se siffror før pre pandemic och post pandemic.

covid tiden var en outlier

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

För Sveriges del ja men förmodligen inte resten av världen.

Det är ju inte direkt i sverige ränteläget gått upp. Det här händer i stora delar av världen nu. Riksbankerna överallt höjer räntan.
Utfallet kan slå lite olika i olika länder beroende på hur länge folk binder huslån och så. Men vi är inte unika i att ha kortare bindningstider direkt.

Dessutom påverkas ju alla andra lån också. Leasing, billån, avbetalningar på köksvaror, elektronik, lån för tandläkarbesök, veterinär och allt det där vilket vanligen är kortare lån så här sker genomslaget snabbare.

Så jag skulle nog säga att det här faktiskt påverkar mer än Sverige.

Edit:
Men ja - vi har hög belåning per hushåll här - så på den fronten är vi antagligen extra utsatta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Exakt det här. Jag jobbar inom branschen och vi sa det flera gånger under pandemin att det kommer att komma en backlash för den här efterfrågan är inte naturligt. Men som vanligt har amerikanska execs sjukt svårt att acceptera att efterfrågan kan minska. Det är sälj- eller marknadsavdelningen som har gjort ett dåligt jobb...

Glöm inte bort inköpsavdelning som beställde in kanske lite för mycket för att leveranserna strulade från Kina. Containrar som ökade i pris för varje minut kändes det som ett tag.

Beställa en container med gods i september, en ny i november, en ny i januari och pga container bristen som rådde då så blev istället allt levererat på en gång.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Gissningar och förhoppningar, många sådana har krossats, detta lär kunna bli ytterligare en. Med den inflation och därmed minskad köpkraft som nu råder, så lär endast en mindre del (de oberörda rika) unna sig ny dator. De flesta har fullt fungerande datorer som inte behöver bytas ut inom de närmsta åren.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det säger sin sanning och varför.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil