Permalänk
Medlem

Kombinere wifi 6 og wifi 5?

La oss si at jeg har AP med wifi 5 og kjøper et AP med wifi 6(e) vil dette da fungere fint sammen? Det vil vel si på høyde med om en bare har wifi 5 AP’er? Ved veksling av AP tenker jeg da på. Eller vil det fungere dårlig?

Det er forøvrig ikke hastigheten i seg selv jeg er ute etter, vi har i og for seg 250/250 linje som vi aldri benytter 100% ut.

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Medlem

Jag har en Unifi AP 6 lite och en gammal ASUS router med wifi 5.
Dom funkar bra ihop. Har samma namn på SSID o enheterna hoppar mellan utan problem.
Tar den enhet som ger bäst signal.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Takker 😀

Ja, var litt skeptisk men da regner jeg med at det skal gå greit. Unifi AP 6 lite, benytter ikke de kun 5GHz båndet? Blir det samme hvis en benytter 6GHz båndet?

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Medlem

En 6E AP har i allmänhet 2,4Ghz, 5Ghz och 6Ghz.
Så den kan prata med både nya och gamla enheter.
För att använda 6Ghz bandet så måste givetvis klienten också ha 6Ghz.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

En 6E AP har i allmänhet 2,4Ghz, 5Ghz och 6Ghz.
Så den kan prata med både nya och gamla enheter.
För att använda 6Ghz bandet så måste givetvis klienten också ha 6Ghz.

Som ovan nämner, det är knappast värt att ha 2 enheter om du kan ha en. Är bara merarbete för ingen nytta och dessutom chans att ha problem med att få problem som kan vara lite småkniviga att felsöka.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helco:

Takker 😀

Ja, var litt skeptisk men da regner jeg med at det skal gå greit. Unifi AP 6 lite, benytter ikke de kun 5GHz båndet? Blir det samme hvis en benytter 6GHz båndet?

unifi AP 6 lite är bara inte Pro. XD Lite är väl lite klenare. Orkar väl inte mer flera 100 klienter som PRO eller nåt. Man klarar sig bra med lite hemma.
Den har 5GHz o 2.4GHz

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

unifi AP 6 lite är bara inte Pro. XD Lite är väl lite klenare. Orkar väl inte mer flera 100 klienter som PRO eller nåt. Man klarar sig bra med lite hemma.
Den har 5GHz o 2.4GHz

Derfor jeg spør er fordi jeg kun har tenkt til å benytte 6GHz kanaler på den nye. Nei, det er bedre for meg at det er flere kanaler ledig for jeg har delt opp nettet akkurat slik jeg har gjort. Det har lite med antallet klienter AP’et klarer å støtte. Ja, jeg kunne fint klart meg med Lite hjemme, så lenge det hadde benyttet seg av 6GHz båndet. Så lenge det ikke benytter seg av 6GHz båndet har jeg egentlig ikke bruk for det. Jeg benytter kun 2.4GHz til IoT klienter, resten kjører 5GHz med godt signal.

Men sett at jeg bytter ut ene AP’et med et som støtter 6GHz kanaler vil de klientene som støtter 6GHz velge dette å koble seg opp til? Må en ha forskjellige SSID’er på 5 og 6GHz? Ser for meg at en må ha forskjellige SSID’er her sikkert?

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helco:

Derfor jeg spør er fordi jeg kun har tenkt til å benytte 6GHz kanaler på den nye. Nei, det er bedre for meg at det er flere kanaler ledig for jeg har delt opp nettet akkurat slik jeg har gjort. Det har lite med antallet klienter AP’et klarer å støtte. Ja, jeg kunne fint klart meg med Lite hjemme, så lenge det hadde benyttet seg av 6GHz båndet. Så lenge det ikke benytter seg av 6GHz båndet har jeg egentlig ikke bruk for det. Jeg benytter kun 2.4GHz til IoT klienter, resten kjører 5GHz med godt signal.

Men sett at jeg bytter ut ene AP’et med et som støtter 6GHz kanaler vil de klientene som støtter 6GHz velge dette å koble seg opp til? Må en ha forskjellige SSID’er på 5 og 6GHz? Ser for meg at en må ja forskjellige SSID’er her sikkert?

<Uppladdad bildlänk>

Fattar inte så mycket av det du skrev. XD Danska?

Så vet inte riktigt vad frågan är. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Fattar inte så mycket av det du skrev. XD Danska?

Så vet inte riktigt vad frågan är. XD

Blander jeg sammen 5 og 6GHz kan jeg da benytte kun en SSID? Norsk 😀

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helco:

Blander jeg sammen 5 og 6GHz kan jeg da benytte kun en SSID? Norsk 😀

Ja du kan nog ha samma SSID på dom.
Enheterna väljer det band dom stödjer själva.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros