Permalänk
Medlem

Telia CGNAT

Jag använder ett par sajter sedan länge, men nu kommer jag inte in där.
Jag kollar routerns WAN-IP-adress och den är 10.xxx . Min IP-adress utåt är 90.233.xxx som tillhör Telia. Är jag Natad?
Det går bra att logga in via mobilen som är på annat nät.

Permalänk
Medlem

Vilken internetleverantör har du? Fast bredband? Mobilt bredband?

Permalänk
Medlem

Telia och mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Jag använder ett par sajter sedan länge, men nu kommer jag inte in där.
Jag kollar routerns WAN-IP-adress och den är 10.xxx . Min IP-adress utåt är 90.233.xxx som tillhör Telia. Är jag Natad?
Det går bra att logga in via mobilen som är på annat nät.

Nja, det ser snarare ut som att du är dubbel-NAT:ad. 10.X.X.X är ett privat nät.
Har du två routrar? Kanske din egen och en annan box från Telia?

Permalänk
Medlem

Ingen utom möjligen Tre erbjuder publik ipv4 på mobilt bredband.

Dina sidor har förmodligen blockerat en hel range (spann av ip-adresser) från Telia, händer ibland även om man har publik ip.

Håll routern avstängd över natten så brukar det bli en ny lease (ny privat och ny delad ip).

CGNAT är standard i mobilnäten på ipv4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Nja, det ser snarare ut som att du är dubbel-NAT:ad. 10.X.X.X är ett privat nät.
Har du två routrar? Kanske din egen och en annan box från Telia?

Jag har bara 1 router och den kommer från Telia. Huawei 525.

Permalänk
Medlem

Jag har 10.x.x.x som IP på mobilen med Telia.

Permalänk
Sötast

Telia bredband = inte cgnat
Telia mobilt bredband = cgnat

Permalänk
Medlem

I värsta fall får man använda VPN för att komma förbi problemet med CGNAT, dubbel NAT och liknande. Men många tjänster behöver inte det lägre eftersom dom har servrar på nätet som enheterna kopplar upp sig mot från ditt LAN ut mot Internet. Det kan vara att fjärrstyra, eller läsa av mätvärden och annat. Det är när du vill använda dig av tjänster där kommunikation måste ske utifrån direkt mot din dator, utan att gå via t.ex. en server som problem brukar uppstå.

Allt beror på vilka tjänster och annat du vill använda dig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Jag har bara 1 router och den kommer från Telia. Huawei 525.

Av routern att döma, så låter det som att du har mobilt bredband?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Jag kollar routerns WAN-IP-adress och den är 10.xxx . Min IP-adress utåt är 90.233.xxx som tillhör Telia. Är jag Natad?
Det går bra att logga in via mobilen som är på annat nät.

Intressant om du verkligen har 10/8 och inte 100.64/10 på routerns WAN. Det är i så fall en felaktig användning av RFC 1918-adresser som teoretiskt skulle kunna ställa till det för kunder som vill använda eget modem.

Ja, du är CG-NAT:ad.

NAT eller dubbel-NAT ska inte vara ett problem för vanlig TCP-trafik, så länge man inte får slut på antalet uppkopplingar i NAT-mojängen.

Analys av three-way-handshake kan eventuellt ge en ledtråd till vad som händer. Jag gissar som ovanstående att din IP eller ett helt IP-block blivit svartlistat. Eventuellt delar sajterna leverantör av svartlistor eller har något annat gemensamt, typ CDN-leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen utom möjligen Tre erbjuder publik ipv4 på mobilt bredband.

Dina sidor har förmodligen blockerat en hel range (spann av ip-adresser) från Telia, händer ibland även om man har publik ip.

Håll routern avstängd över natten så brukar det bli en ny lease (ny privat och ny delad ip).

CGNAT är standard i mobilnäten på ipv4.

Telia erbjuder både publik och fast IP om man vill betala för det. Vi använder Telia Mobilt Bredband med fast IP för våra fail-over länkar och övervakningssystem. Just saying...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Telia erbjuder både publik och fast IP om man vill betala för det. Vi använder Telia Mobilt Bredband med fast IP för våra fail-over länkar och övervakningssystem. Just saying...

Nej inte riktigt, inte på privata abonnemang. Privatpersoner får nog köra någon Tre-variant om de verkligen behöver publik ip.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse det var bra att veta att den möjligheten finns om man behöver det, antar man riktar sig mest mot företag för dessa tjänster.

Permalänk
Medlem

Alla mobila anslutningar är CGNAT om inget annat beställs. Adressen bör dock vara inom 100.6x.xx.xx liknande nät. Har du en 10.x.x.x är du troligen dubbel-NAT:ad som någon säger.