Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är förstås sant. Men det är inte 3,7 V utan 3, så kiten har 3 Wh om de har 1000mAh. Å andra sidan stämmer inte din uträkning för AA-batterierna heller, 1,2V * 2,4 Ah blir inte 3,6 Wh utan 2,88, eller 5,76 för två batterier.

Ah tack, satt och tänkte på icke-laddbara på 1.5V, fixar inlägget ovan. Men 3V låter extremt lågt, det är ju snarare runt volt-talet när man slutar ta ström ur batterierna för att skydda cellerna (typiskt 2.6V - 3V).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aml417:

Med adaptern kan du använda 3.5mm uttaget på handkontrollen för hörlurar. Annars är det ingen skillnad.

Skillnaden är väl stabilitet i kopplingen främst, BT är inte superbra ur den aspekten medan deras egna protokoll är rätt bra. Sen kan man koppla in flera kontroller med adaptern, upp till åtta har jag för mig, medan de inte rekommenderar mer än en över BT. Adaptern ger också stöd för XB-headset på datorn, men det är kanske inte så relevant om man inte har en XB också och vill dela headsetet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lunkwill:

Ah tack, satt och tänkte på icke-laddbara på 1.5V, fixar inlägget ovan. Men 3V låter extremt lågt, det är ju snarare runt volt-talet när man slutar ta ström ur batterierna för att skydda cellerna (typiskt 2.6V - 3V).

Tja, det är ju vad kontrollen förväntar sig med två fräscha AA typ. Inte uppladdningsbara alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det är ju vad kontrollen förväntar sig med två fräscha AA typ. Inte uppladdningsbara alltså.

Vad kontrollen förväntar sig spelar ingen större roll för kapaciteten på batterierna. Det sitter nästan garanterat en modern DC-DC konverterare som plockar den mängd energi den behöver från batterierna och inte en gammal linjär regulator som bränner bort överflöda volttal som energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Sökte på ram på Amazon och hittade följande itx dator.
Såg ok ut för priset men lite klent grafikkort.
En billig itx dator för lättare spel.

Allied Gaming - Hive - ITX Mini Gaming PC, Intel Core i3-12100F, NVIDIA GeForce GTX 1650 4GB, 16GB DDR4 RAM, 1TB NVMe SSD, Microsoft Windows 11 Home https://www.amazon.se/dp/B0BSFNWN8H?ref_=cm_sw_r_apan_dp_H3RA...

Borta nu, men vad kostade den?

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lunkwill:

Vad kontrollen förväntar sig spelar ingen större roll för kapaciteten på batterierna. Det sitter nästan garanterat en modern DC-DC konverterare som plockar den mängd energi den behöver från batterierna och inte en gammal linjär regulator som bränner bort överflöda volttal som energi.

Tja jag vet inte deras motivering till bara tre volt i deras batterier, men om det inte handlar om begränsningar i fysisk storlek eller liknande så är det rimligaste i mina öron att de ville ha det laddbara batteriet så nära vanliga AA som möjligt. De rekommenderar inte uppladdningsbara AA exempelvis, varför är också lite oklart dock. Jag har aldrig haft några problem med uppladdningsbara AA i alla fall, inte på 360, XBone eller Series-kontrollerna.

Däremot har jag haft problem med snabbt avtagande kapacitet på alla kit jag haft, men också på exempelvis mina PS3-kontroller och deras inbyggda batterier, men de höll ändå rätt mycket bättre än kiten. Switch-kontrollernas batterier är inte så bra heller enligt min erfarenhet, den ena håller mycket sämre än den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Borta nu, men vad kostade den?

5999

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Man behöver alltså inte den adaptern som verkar finnas? Eller skiljer funktionen mellan om man ansluter via adapter eller via Bluetooth?

Fördelen med adaptern är att den kör på WiFi med lite lägre latensen, och potentiellt lite stabilare uppkoppling. Osäker dock om dagens standardkontroller har WiFI, eller om det bara är Pro-modellerna som har detta alternativt.

Men en Xbox-kontrollet med BT till datorn blir inte sämre än Sony som kör endast BT på sina kontrollers (har för mig de inte har möjlighet till WiFi-koppling om jag minns rätt, rätta mig någon om fel) till PlayStation.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkwill:

Det är ett otyg att man fortfarande listar "mAh" / "Ah" istället för "Wh" på batterier. Amperetimmar anger i sig inte hur mycket energi ett batteri kan lagra om du inte samtidigt vet vilket volt-tal batteriet har. Så om du jämför två laddningsbara NiMH-batterier (t.ex. Eneloop) med varandra så är det lugnt då de har samma volt-tal, per batteri.

Du kan dock inte använda mAh rakt av för att jämföra mellan olika batteri-typer, t.ex. mellan NiMH-batterier som är på cirka 1.2V och litiumbatterier som ligger på cirka 3.6V (per cell).

  • Ett NiHM-batteri på 2400mAh vid 1.2V innehåller lite förenklat 2.9Wh. (1.2V * 2.4Ah)

  • Två NiMH-batterier på 2400mAh vardera vid 1.2V blir då 5.8Wh. (2 * 1.2V * 2.4Ah)

  • Ett LiPO-batteri på 1000mAh vid 3.7V blir då 3.7Wh. (3.7V * 1Ah)

OBS: Sifforna ovan är utifrån polspänningen när batterierna är fulladdade. När de laddas ur så sjunker volten gradvis, så det är en överskattning i alla siffror.

Så två bra NiMH-batterier har därmed drygt 50% högre kapacitet jämfört med batteriepacket du listade, om vi förutsätter att det är 3.7V och inte t.ex. seriekopplat med två celler på totalt 7.4V, men det är osannolikt här.

EDIT: Fixade sifforna efter snajk påpekade att jag räknar som en kratta.

Vill bara påpeka en sak:
Ett fullladdat NI-MH AA-batteri har polspänning på över 1.2V (ofta runt 1.4V när det inte används)
1.2V är snittspänningen vid lågeffektsurladdning (lågström)
Spänningen ändras framförallt av urladdningshastigheten, och är relativs stabil över tid (mellan 10-90% i alla fall)

Litium är lite annorlunda, men samma princip gäller, nyladdat ligger polspänningen på kanske 4.2V och vid långsam urladdning snittar de på ca 3.7V över hela perioden, men här är urladdningen mycket mer föränderlig över tid och spänningen minskar i takt med urladdningen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Borta nu, men vad kostade den?

5999kr fans bara två kvar efter jag köpte en för att kolla om den ska få ersätta min dator i vardagsrummet.
Tycker priset va helt ok för en itx dator.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skillnaden är väl stabilitet i kopplingen främst, BT är inte superbra ur den aspekten medan deras egna protokoll är rätt bra. Sen kan man koppla in flera kontroller med adaptern, upp till åtta har jag för mig, medan de inte rekommenderar mer än en över BT. Adaptern ger också stöd för XB-headset på datorn, men det är kanske inte så relevant om man inte har en XB också och vill dela headsetet.

Jag har inte haft problem med varken stabilitet eller att koppla fler än en kontroll över BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkwill:

Det är ett otyg att man fortfarande listar "mAh" / "Ah" istället för "Wh" på batterier.

Det är ett otyg att folk använder Wh (och kWh) istället för joule…

Givetvis är Ah ännu värre. Borde börja översätta det till columb (columb = amperesekund, dvs, ta Ah och multiplicera med 3600) bara för att jävlas.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Till alla som köpt Xbox Series X controller på fynden nyligen så fungerar dessa ej med Steam Deck direkt ur lådan

Det man behöver göra är att:
1. Hitta en USB-C kabel (medföljer ej)
2. Anslut kontrollen till en PC med windows
3. Ladda ner ’tillbehör för xbox’-appen
4. Välj ’Uppdatera nu’ i menyn för att uppdatera firmware i handkontrollen
5. Nu fungerar den att parkoppla (Bluetooth meny) till Steam Deck

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Man behöver alltså inte den adaptern som verkar finnas? Eller skiljer funktionen mellan om man ansluter via adapter eller via Bluetooth?

Jag har den gamla stora donglen från One-eran och den har bättre räckvidd än min stationäras bluetooth, och anslutningen är pålitligare. Enda negativa kan va att den ibland är meckig att para kontrollen med. Men sitter du bredvid din dator så bör bluetooth inte va nåt problem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricnoc:

Produkt: SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless Over Ear
Länk: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingtillbehor/gami...
Kategori: Ljud
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6487119
Pris: 3095kr

FYI: Du har länkat till Nova Pro X, detta är (tyvärr) bara vanliga Nova Pro.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6487101

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

FYI: Du har länkat till Nova Pro X, detta är (tyvärr) bara vanliga Nova Pro.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6487101

Vad är skillnaden? Ena är PC+PS och andra PC+Xbox

Permalänk
Snusfri

Varit sugen ett tag på en Pixel 7 Pro, och nu när den går för 8490:- blev inte suget mindre..
Är dock även sugen på OnePlus 11 då jag haft just OP sedan OP3 (OP3, OP6T och nu en OP9)..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad är skillnaden? Ena är PC+PS och andra PC+Xbox

Nova Pro X funkar med typ allt; PC, Xbox, PS, Switch. Nova Pro är samma fast minus Xbox.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aml417:

Jag har inte haft problem med varken stabilitet eller att koppla fler än en kontroll över BT

Ok, kul för dig, men det är inte vad MS rekommenderar.

Stabiliteten beror på massa saker förstås, hur bra BT-adapter man har i datorn exempelvis, eller hur mycket annat som stör kommunikationen på de band BT använder. Min erfarenhet är att BT inte är så stabilt för denna typen av enheter, eller möss, tangentbord och så, medan det verkar vara mycket stabilare för headsets och liknande, men jag antar att de tillåts använda lite mer effekt på sändningen och det därför fungerar bättre. Oavsett så räcker deras proprietära protokoll bra mycket längre än BT och man slipper att kontrollen missar första inputen efter att man inte använt den på en kort stund. BT funkar väl heller inte för att koppla in ett headset via kontrollens 3,5 mm, vad jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad är skillnaden? Ena är PC+PS och andra PC+Xbox

Skrivet av richie80:

Nova Pro X funkar med typ allt; PC, Xbox, PS, Switch. Nova Pro är samma fast minus Xbox.

Beroende på om man tänker koppla in Xbox eller tänker koppla in flera pc, så får man ta i beaktande att man kan få göra avkall på en ingång isf.

Dac har 2 inputs på båda modeller, men då den ena har 2 usb-ingångar som funkar med PC/PS5/Android m.m på båda, så har Nova pro X en ingång för PC/PS5/Android, och sedan är ingång nummer 2 bara för Xbox. Detta innebär att man kanske hade velat koppla DAC på stationär PC och bärbar PC samtidigt, men om man har modell X så har man bara 1 port att använda istället för 2. Lite i-lands problem, men kan vara störigt om man sitter mycket med stationär dator och jobbdator hemma, och sen vill köra lite Xbox ibland (eller bara vill vara framtidssäkrad) . Man får väga vad man vill koppla in i inputs, och hur jobbigt man tycker att det är.

Jag var inne på just att köpa Nova Pro X för "den funkar med allt", men funderade sedan på hur mycket jag egentligen spelar på Xbox = inte alls. Då är det mer värt med den vanliga eftersom jag jobbar hemifrån mycket, och kör mycket teamsmöten på den bärbara, och sen när jag vill spela "data" så pallar jag inte koppla om.

Kan meddela att det ändå slutade med att jag tyckte Pro var för dyr, och köpte Arctis Nova 7 för 1800:- (nästan halva priset nu, och defintivt halva priset när Nova pro säljs till fullpris). Den saknar förvisso Noise Cancelling och lite annat, men hade egentligen inget behov av allt lull-lull. Det var mer "villhöver". Kopplar nu dongeln till speldator och kör Bluetooth till bärbar eller mobilen.

Förtydligande
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Google kör nån kampanj på deras mobiler:

Pixel 7 pro - 8490kr
Pixel 7 - 5990kr
Pixel 6a - 2990

https://store.google.com/?hl=sv

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7051652

Edit: Elgiganten säljer för samma pris nu
https://www.elgiganten.se/kampanj/aktuell-kampanj/aktuell-kam...

Är Pixel 6A det bästa man får för tre lök just nu? 7A är ju på gång så 6:an säljs väl ut nu. Föråldrad kamerasensor, 60hz, ingen snabbladdning och långsam fingeravtryckssensor känns lite segt 2023 även i den prisklassen, men Pixel-lurarna brukar väl vara väloptimerade och få uppdateringar länge?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

*Otrevligheter/tjafs raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Produkt: Polar Vantage V2 + H10 Pulsband
Länk: https://www.amazon.se/Polar-Vantage-Pulsb%C3%A4lte-handledsba...
Kategori: Sportklocka
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5580690
Pris: 1671 kr

Ord pris klocka + pulsband är ca 5500 kr så galet bra pris om man letar efter en bra sportklocka. Är själv inte så insatt i denna marknad men känns väldigt värt. Funderar själv på att slå till men tveksam om den skulle användas så mycket tyvärr.

Jag är inte ett dugg intresserad av att mäta min träning eller att mäta massa konstiga värden. Men priset gör att jag nästan måste köpa den ändå 🙈

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Jag är inte ett dugg intresserad av att mäta min träning eller att mäta massa konstiga värden. Men priset gör att jag nästan måste köpa den ändå 🙈

Känner typ samma, och då har jag ändå en Apple Watch Series 7 som knappt används Men tror jag lyckas avstå men som du säger är de lite svårt

Permalänk
Medlem

Försöker hitta info om det finns Spotify offline på Polar Vantage V2 klockan ? Har en Samsung Gear Sport idag. GPS:en är seg och funkar sisådär ibland, dåligt med appar för att följa sina löprundor sen Endomondo la ner för två år sen. Tycker den ändå funkar för mig då den har Spotify offline.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Försöker hitta info om det finns Spotify offline på Polar Vantage V2 klockan ? Har en Samsung Gear Sport idag. GPS:en är seg och funkar sisådär ibland, dåligt med appar för att följa sina löprundor sen Endomondo la ner för två år sen. Tycker den ändå funkar för mig då den har Spotify offline.

https://www.wareable.com/running/polar-vantage-v2-review-8134

"However, unlike Garmin watches such as the Fenix 6 or the Forerunner 945 and 745, there's no on-board music storage, and no offline Spotify."

Tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Försöker hitta info om det finns Spotify offline på Polar Vantage V2 klockan ? Har en Samsung Gear Sport idag. GPS:en är seg och funkar sisådär ibland, dåligt med appar för att följa sina löprundor sen Endomondo la ner för två år sen. Tycker den ändå funkar för mig då den har Spotify offline.

Nej, ingen offline-musik enligt DC Rainmakers recension. Inte heller kartor eller NFC-betalningar. Det verkar vara en bra klocka för priset, men själv blir jag inte intresserad av att byta från FR 935, det hade behövts åtminstone ett par av dessa funktioner för att göra det värt det. Men för den som inte redan har en löparklocka och inte tycker att de funktionerna är viktiga så ser det ut som ett riktigt bra köp.

DC Rainmaker Polar Vantage V2 In-Depth Review

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Känner typ samma, och då har jag ändå en Apple Watch Series 7 som knappt används Men tror jag lyckas avstå men som du säger är de lite svårt

Been there, done that! The curse of the fyndtråd!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Fasiken att man missade Polar-dealen. Min Garmin Fenix 3 sjunger på sista refrängen efter många års misshandel. Men den får hålla ett tag till. Behöver egentligen inga utökade smarta funktioner.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|