Permalänk
Medlem

Stänga av G-sync

Hej,
Jag har en Legion 5 pro laptop med 3070 grafikkort. När jag arbetar i Premiere får jag artifakter som liknar svarta skuggor när G-sync är aktiverat, därför har jag avaktiverat G-sync i Nvidia kontrollpanel. Jag har efter bästa förmåga försökt ”stänga av” integrerade grafiken genom att välja diskret grafik i Bios. I optimus inställningen har jag valt nvidia grafikkortet. (Finns egentligen inget annat att välja där…)
Frågan är om det blir betydande prestandaförlust när man stänger av G-sync eller ej? Går grafiken ändå genom den integrerade grafiken? Jag har ingen extern skärm inkopplad just nu.
Tycker det är svårt att förstå förhållandet mellan MUX switch, Optimus och G-sync.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

Syftet med G-sync är att eliminera ”screen tearing”, genom att låta bildskärmen anpassa sig till grafikkortets uppdateringshastighet – istället för tvärtom. Det kallas för adaptiv synkronisering.

En datorskärm har en regelbunden och fast uppdateringshastighet, oftast på 60Hz eller 120Hz. Det betyder att skärmen uppdaterar bilden 60 eller 120 gånger per sekund.

Men när du spelar datorspel så förändras antalet bilder per sekund (FPS) hela tiden.

När grafikkortet och bildskärmen inte genererar lika många bilder i sekunden, så kan det orsaka lagg, hack och förvridningar i bilden.

G-sync gör så att uppdateringshastigheten förändras dynamiskt. Om du har en 144Hz skärm, men endast har 60 FPS i spelet – så ändrar skärmen sin uppdateringshastighet till 60Hz.

På så sätt slipper du ”screen tearing”, som uppstår när det är en obalans mellan grafikkort och bildskärm.

Permalänk
Medlem

Du borde väl ha G-sync aktivt per default och sedan i 3d inställningar i nvidia drivers välja ditt program du INTE vill ha Gsync i och stäng av.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du borde väl ha G-sync aktivt per default och sedan i 3d inställningar i nvidia drivers välja ditt program du INTE vill ha Gsync i och stäng av.

Bra idé, det ska jag kolla upp!

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB