Ett nytt billån - Frågor om Restskuld.

Permalänk

Ett nytt billån - Frågor om Restskuld.

Hej,

Mitt leasing avtal går ut senare i höst och jag letar redan nu efter en ny bil.
Jag har sett att flera erbjuder ett lån med restskuld där man kan ta lån på hälften av bilens värde
och sedan efter ett visst antal år antingen betala den restskulden som är kvar på bilen
eller sälja bilen och betala av skulden med de pengarna.

Nu till min fråga: Är det någon som har erfarenhet av detta sorts lån? Kan ni berätta?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaärdetsomhänder:

Hej,

Mitt leasing avtal går ut senare i höst och jag letar redan nu efter en ny bil.
Jag har sett att flera erbjuder ett lån med restskuld där man kan ta lån på hälften av bilens värde
och sedan efter ett visst antal år antingen betala den restskulden som är kvar på bilen
eller sälja bilen och betala av skulden med de pengarna.

Nu till min fråga: Är det någon som har erfarenhet av detta sorts lån? Kan ni berätta?

Tack!

Jag vet inte riktigt vad det är att fråga om.
Du tar inte bara lån på halva bilens värde, du tar lån på hela värdet. Sedan sätter man en avbetalningstakt så att ett visst antal procent av lånet är avbetalat efter x år. Själva idén är alltså att ha lite lägre månadsbetalningar, för att man tänker sig att man efter 3 år säljer bilen till 50% av värdet, och då kan man lösa resterande skuld vid bilens försäljning.

I praktiken kan man alltså likställa att ta ett lån på 3 år med 50% restskuld med att ta ett lån på 6 år utan restskuld. Efter 3 år är halva skulden avbetalad, och halva skulden kvarstår. Den enda skillnaden är väl kanske om man efter 3 år inser att man vill behålla bilen något år till. Då behöver man eventuellt lägga upp ett nytt lån om nu det första lånet behöver lösas ut efter 3 år.