Permalänk
Medlem

Jobbade som undersköterska innan jag började studera till civilekonom och jag hade då 32000kr i grundlön plus OB på drygt 8000kr Så snittade ett brutto 40-45 tusen i månaden (blev ofta ett extrapass)!

Ingångslönen som civilekonom blir drygt 35 tusen!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

Jobbade som undersköterska innan jag började studera till civilekonom och jag hade då 32000kr i grundlön plus OB på drygt 8000kr Så snittade ett brutto 40-45 tusen i månaden (blev ofta ett extrapass)!

Ingångslönen som civilekonom blir drygt 35 tusen!

Allt är ju inte pengar. Andra värden kan vara bättre arbetstider, mindre fysiskt slitsamt och kunna styra sina egna arbetsuppgifter. Därtill så är troligen löneutveckling bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Allt är ju inte pengar. Andra värden kan vara bättre arbetstider, mindre fysiskt slitsamt och kunna styra sina egna arbetsuppgifter. Därtill så är troligen löneutveckling bättre

Precis! Löneutvecklingen är extremt mycket bättre som civilekonom! Hade troligen aldrig hamnat mycket högre som USK än vad jag hade idag! Medans Ingångslönen som Civilekonom är högre än vad slutlönen som USK hade varit! Får ändå påminna sig om att jag var den bästa betala USKan i kommunen/regionen! Jobbade 13 år som USK!

Ska bli så skönt att jobba mån-fre och få en skälig lön utan att slita sönder sin kropp till fördärv! Jobbade på intensivvården under pandemin och blev så pass slutkörd att jag lämnade vården som helhet och valde ekonomi som nytt fält! Hade annars läst upp mina betyg för att söka in som läkare! T.o.m. läst naturvetenskapligt basår på Chalmers! Ångrar inte valtet av UTB!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Ingenjör inom järnvägsbranschen, knappt 50k kr brutto.

Utbildning MSc/civ.ing. och 13 år i yrkeslivet, varav ca hälften i akademien och hälften i industrin. I övrigt 30 betalda semesterdagar och 2-3 dagar i veckan på kontoret. Trivs bra med kul arbetsuppgifter och trevliga och kunniga kollegor.

Permalänk
Medlem

Yrke: Mjukvaruutvecklare
Lön: Ökning till 36 500 från 35 000
Plats: Norrbotten
Ålder: 33
Förmåner: 5000 Friskvård + 6 veckors semester(i utbyte att vi inte har någon övertidsersättning)
Erfarenhet: 8 månader
Utbildning: Civilingenjör datateknik

Är inte helt nöjd med ökning från lönerevisionen men de tryckte på att jag fortfarande var ny och därför inte fick mer, men att de samtidigt var nöjda med min prestation. De trodde inte att jag skulle ha nå problem att öka mer i lön nästa gång.

Permalänk
Skrivet av Klona:

Yrke: Mjukvaruutvecklare
Lön: Ökning till 36 500 från 35 000
Plats: Norrbotten
Ålder: 33
Förmåner: 5000 Friskvård + 6 veckors semester(i utbyte att vi inte har någon övertidsersättning)
Erfarenhet: 8 månader
Utbildning: Civilingenjör datateknik

Är inte helt nöjd med ökning från lönerevisionen men de tryckte på att jag fortfarande var ny och därför inte fick mer, men att de samtidigt var nöjda med min prestation. De trodde inte att jag skulle ha nå problem att öka mer i lön nästa gång.

Hur lång erfarenhet har du?
Hur länge har du varit på bolaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Hur lång erfarenhet har du?
Hur länge har du varit på bolaget?

Började på jobbet direkt efter examen som var för ca 8 månader sedan. Den enda erfarenheten inom ämnet förutom den jag fått från nuvarande jobbet är från två olika sommarjobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klona:

Yrke: Mjukvaruutvecklare
Lön: Ökning till 36 500 från 35 000
Plats: Norrbotten
Ålder: 33
Förmåner: 5000 Friskvård + 6 veckors semester(i utbyte att vi inte har någon övertidsersättning)
Erfarenhet: 8 månader
Utbildning: Civilingenjör datateknik

Är inte helt nöjd med ökning från lönerevisionen men de tryckte på att jag fortfarande var ny och därför inte fick mer, men att de samtidigt var nöjda med min prestation. De trodde inte att jag skulle ha nå problem att öka mer i lön nästa gång.

Hade hört det där förr, det blev aldrig som utlovat. Efter prövoperioden borde det redan vara uppenbart vad du går förr och lönesättningen borde justeras därefter. Det är inte bara resultatet under gånga året som ska spela in i lönesättningen, utan även potentialen. Nu tvingas du bevisa dig under ett helt år för att sedan jobba ett år ytterligare för att ta hem den förhöjda lönen.

Permalänk

Ni som har runt tiotusen i lön. Hur planerar ni er ekonomi? Har ni några knep?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har runt tiotusen i lön. Hur planerar ni er ekonomi? Har ni några knep?

När jag hade bara CSN, en sak som hjälpte mig var att räkna fram ungefär hur mycket jag kunde spendera per dag, och sen räkna utifrån det. Jag gjorde också en seperat konto, där jag hade de flesta pengar för varje månad, men med typ 1000-2000 på huvudkonto, för att enklare hålla koll på hur mycket jag spenderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har runt tiotusen i lön. Hur planerar ni er ekonomi? Har ni några knep?

Budgetera. Budgetera. Budgetera.

Jag har alltid använt "kuvertmetoden".

Systemet bygger på att man öronmärker pengar varje gång man får lön och på så vis får mycket bättre överskådlighet över sina inkomster och utgifter. Det är en klar fördel om man har någorlunda regelbundna kostnader (hyran är alltid 3267 SEK, mobilräkningen på 170 SEK, man köper mat för 2 000 SEK, osv.) annars kan det bli svårt att veta hur mycket man ska lägga i mat-kuvertet. En stor del av systemet är att lära sig detta, så misströsta inte om du har dålig koll dina -- eller väldigt oregelbundna -- utgifter just nu.

Jag använder ett verktyg som heter YNAB för detta, men man kan göra det för hand (med faktiska kuvert) eller med mental bokföring. Jag har dock varit YNAB-användare i snart 10 år och tycker det fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Musikälskare

Nytt år, ny lön

46K brutto, IT
En lön + 20% bonus per år

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Man blir ju allt lite avis på alla som har så bra lön här, men då har jag ju valt ett yrke med kass löneutveckling också så jag får skylla mig själv

Titel: Behandlingsassistent (missbruksboende)
Månadslön: 32 400 + OB (landar på cirka 35 k innan skatt)
Förmåner: 1500 kr friskvård, möjlighet till semesterväxling
Arbetslivserfarenhet: Sju års arbete som socialsekreterare inom missbruk, två år på nuvarande arbetsplats. En hel del vidareutbildningar och projekt.
Ålder: 36
Utbildning: Socionomutbildning + cirka 120 HP till i konstnärliga ämnen. Vidareutbildningar i kriminologi, missbrukspsykologi, MI, våld i nära relationer och lite annat smått och gott.

Permalänk
Medlem

Roll: Data Engineer, sitter i dbt och snowflake
Lön: Cirka 62k när jag har uppdrag, 35k när jag är utan uppdrag
Plats: Stockholm
Erfarenhet: 1 år
Utbildning: Systemvetare 3 år

Hade 34000 innan men bytte konsult bolag, där de kör med en mer rörlig lönemodell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zaynee:

Roll: Data Engineer, sitter i dbt och snowflake
Lön: Cirka 62k när jag har uppdrag, 35k när jag är utan uppdrag
Plats: Stockholm
Erfarenhet: 1 år
Utbildning: Systemvetare 3 år

Hade 34000 innan men bytte konsult bolag, där de kör med en mer rörlig lönemodell

Hur ofta sitter du utan uppdrag?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Roll: Kvantitativ analytiker/utvecklare inom finans
Lön: 54 000 kr/månaden
Plats: Stockholm
Ålder: 25
Förmåner: 2500 Friskvård, 30 semesterdagar, rabatt på bolån, jobbtelefon, gym på kontoret, bonusprogram i form av aktier
Erfarenhet: Drygt 6 månader nuvarande jobb. 1,5 år totalt sedan jag tog examen.
Utbildning: Civilingenjör teknisk fysik

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Roll: Kvantitativ analytiker/utvecklare inom finans
Lön: 54 000 kr/månaden
Plats: Stockholm
Ålder: 25
Förmåner: 2500 Friskvård, 30 semesterdagar, rabatt på bolån, jobbtelefon, gym på kontoret, bonusprogram i form av aktier
Erfarenhet: Drygt 6 månader nuvarande jobb. 1,5 år totalt sedan jag tog examen.
Utbildning: Civilingenjör teknisk fysik

Helvete, 54 papp som 25-åring... När jag var i din ålder pluggade jag på komvux och jobbade extra i spärren i tunnelbanan, onödigt att säga men jag var ganska långt från de summorna. Kommer ihåg en släkting då som tjänade 48k och att man tyckte att det var helt galet, hur kan man ens göra av med så mycket pengar? Det här var tidigt 00-tal.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Helvete, 54 papp som 25-åring... När jag var i din ålder pluggade jag på komvux och jobbade extra i spärren i tunnelbanan, onödigt att säga men jag var ganska långt från de summorna. Kommer ihåg en släkting då som tjänade 48k och att man tyckte att det var helt galet, hur kan man ens göra av med så mycket pengar? Det här var tidigt 00-tal.

Ibland är det kontakter, ibland är det tur och ibland är det hårt arbete.

En god vän lyckades bli platschef för en stor byggfirma utan utbildning som 22 åring för 2 år sedan och lyfter 6000€ i månaden för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Vad hade ni begärt i löneökning om man blir avdelningschef för en mindre grupp (4-5)? Byggingenjör, 6 års erfarenhet (mest på avdelningen), mindre stad, nuvarande lön 38k + bonus.

+5000 upp till 10000kr extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ibland är det kontakter, ibland är det tur och ibland är det hårt arbete.

En god vän lyckades bli platschef för en stor byggfirma utan utbildning som 22 åring för 2 år sedan och lyfter 6000€ i månaden för detta.

Nu är ju den här killen analytiker inom finans och då antar jag att man kan tjäna hur mycket som helst egentligen men det är klart att rätt ingångar kan hjälpa en. Själv har jag svårt att se att jag skulle generera ett sådant värde som 25-åring men alla är ju olika. Personligen tjänar jag mångdubbelt mer idag men jag har ett kontaktnät uppbyggt under två decennier och all ackumulerad kunskap från branschen jag jobbar i från dessa år. Vill inte låta allt för boomer men vissa saker måste man erfara, de går inte att lära sig i skolbänken, inte när det gäller mellanmänsklig interaktion i alla fall, men jag antar att finansiell analys inte har så mycket sådant.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Nu är ju den här killen analytiker inom finans och då antar jag att man kan tjäna hur mycket som helst egentligen men det är klart att rätt ingångar kan hjälpa en. Själv har jag svårt att se att jag skulle generera ett sådant värde som 25-åring men alla är ju olika. Personligen tjänar jag mångdubbelt mer idag men jag har ett kontaktnät uppbyggt under två decennier och all ackumulerad kunskap från branschen jag jobbar i från dessa år. Vill inte låta allt för boomer men vissa saker måste man erfara, de går inte att lära sig i skolbänken, inte när det gäller mellanmänsklig interaktion i alla fall, men jag antar att finansiell analys inte har så mycket sådant.

Håller med om det till 100%. På mitt nuvarande jobb har vi haft en hel del sådana nybakade personer utan någon egentlig konkret erfarenhet, och dom har inte alltid varit långlivade i sina roller, främst för att dom saknat sk. ”Street smarts” eller kanske bara branschkännedom.

Men jag tror att en balans mellan akademisk bakgrund och praktisk erfarenhet är bäst.

Permalänk
Medlem

Jag reagerade också på 54k som ingångslön, men faktum är att jag känner folk med liknande bakgrund som gick in på 30k för typ 15 år sedan, så är nog inte orimligt med tanke på löneutvecklingen sedan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Men jag tror att en balans mellan akademisk bakgrund och praktisk erfarenhet är bäst.

Absolut, så är det verkligen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Roll: Kvantitativ analytiker/utvecklare inom finans
Lön: 54 000 kr/månaden
Plats: Stockholm
Ålder: 25
Förmåner: 2500 Friskvård, 30 semesterdagar, rabatt på bolån, jobbtelefon, gym på kontoret, bonusprogram i form av aktier
Erfarenhet: Drygt 6 månader nuvarande jobb. 1,5 år totalt sedan jag tog examen.
Utbildning: Civilingenjör teknisk fysik

Grattis! Lyssna inte på de som indirekt säger att du har för hög lön. Du är 25, klart du ska vara jävligt på när det gäller lön. Du krigar som fan nu, investera och när du är 35-40 så är det dags att bilda familj om man vill det. Då har du kanske 5 miljoner på banken och kan chilla som konsult sen. Säger jag som är nästan boomer. Det är ju nu man ser vem som har byxorna nere i de här inflationstiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

Jobbade som undersköterska innan jag började studera till civilekonom och jag hade då 32000kr i grundlön plus OB på drygt 8000kr Så snittade ett brutto 40-45 tusen i månaden (blev ofta ett extrapass)!

Ingångslönen som civilekonom blir drygt 35 tusen!

Och undersköterskor gnäller på dåliga löner? Holy grains...

Jag kör lastbil externt för Postnord. Får med minst 3 timmar OB per dag och 12 timmar arbetstid (nåväl, inkl cykling till/från, duschning, samt 45 minuter bortprutad arbetstid) ut i bästa fall 40k brutto. Rekordet ligger på 42k med drygt 210 timmar, dvs ca 225 timmar arbetad tid i verkligheten. Någon som helst förmån existerar inte, i bästa fall får man vara sjuk när man är sjuk, men har inte lyckats de 3-ish gånger jag försökt. Tankning, bilvård osv anses inte ingå i arbetstiden, men är krav för anställningen, så det gör man gratis med tveksamt leende.

Då tycker jag ändå att jag tjänar oerhört bra (premielön, ob i flera steg, matersättning osv). Körde taxi 4 högsäsonger 2018-2022. 300 timmar (10 timmar/dag mån-sön, 17-06) gav ganska precis 30k skattat. Och redan det var ljusår bättre (152 kr/tim) än kollektivavtalet (107 kr/tim).

Hur mycket skall man tjäna för att tjäna "bra" idag? Pilot- eller politikerlön? Räcker ens det? Har följt Lyxfällan några år och där anses 30-35k gemensam ekonomi fortfarande objektivt utmärkt

Skrivet av Dinkefing:

Ni som har runt tiotusen i lön. Hur planerar ni er ekonomi? Har ni några knep?

Rätta mun efter matsäck

Hade 10k som "instegsjobb" genom kommunen (i min bransch måste man ha erfarenhet innan man får jobb), bodde då i en central etta på 30kvm och lyckades få en hel del över. Idag blir det tajtare, men hyra för ettan på 25 kvm + tre garage + två förråd samt övriga omkostnader landar någonstans runt 8k. Är förberedd ifall a-kassan står för dörren.

Edit: Mun efter matsäck kräver såklart sina eftergifter... Kör fortfarande 3930k, faktiskt ganska nyinköpt som ersättare efter åtta år med i7-930

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Ibland blir det inte som man tänkt sig.
Så nytt jobb igen.
Roll: IT-säkerhetsområdet
Plats: Östergötland
Lön/Ersättning: Får behålla 81% av det jag fakturerar som ska gå till lön, arbetsgivaravgift, semester, pension och allt kring det. Pengar som er tas ut hamnar på ett konto som kan användas till att ta ut mer lön eller köpa arbetsutrustning.

Dags för en liten uppdatering.
Är kvar på samma ställe och har nu fått en bild av hur mycket av de 81% jag kan ta ut i lön utan att och samtidigt ha pengar kvar till pension och annat övrigt som kan vara intressant.
Uppdaterad lön hamnar på 63000, omkostnader för den lönen hamnar på ca 107000 det inkluderar avsättning till pension, arbetsgivaravgift, utrustning, mobilabonnemang samt övriga omkostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Dags för en liten uppdatering.
Är kvar på samma ställe och har nu fått en bild av hur mycket av de 81% jag kan ta ut i lön utan att och samtidigt ha pengar kvar till pension och annat övrigt som kan vara intressant.
Uppdaterad lön hamnar på 63000, omkostnader för den lönen hamnar på ca 107000 det inkluderar avsättning till pension, arbetsgivaravgift, utrustning, mobilabonnemang samt övriga omkostnader.

Har du lagt undan pengar för semester innan det beloppet då?
För en normal arbetsmånad är ju annars 168h, vilket skulle innebära att ni bara fakturerar ca 790kr/h?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Helvete, 54 papp som 25-åring... När jag var i din ålder pluggade jag på komvux och jobbade extra i spärren i tunnelbanan, onödigt att säga men jag var ganska långt från de summorna. Kommer ihåg en släkting då som tjänade 48k och att man tyckte att det var helt galet, hur kan man ens göra av med så mycket pengar? Det här var tidigt 00-tal.

Tack! Är väldigt nöjd själv.

Skrivet av ajn:

Jag reagerade också på 54k som ingångslön, men faktum är att jag känner folk med liknande bakgrund som gick in på 30k för typ 15 år sedan, så är nog inte orimligt med tanke på löneutvecklingen sedan dess

Det är dock inte ingångslön. Jag började på ett annat jobb hösten 2021 och där gick jag in på 33000 xD. Bytte till nuvarande tjänst förra hösten och har i dagsläget 54k.

Skrivet av slipbit:

Grattis! Lyssna inte på de som indirekt säger att du har för hög lön. Du är 25, klart du ska vara jävligt på när det gäller lön. Du krigar som fan nu, investera och när du är 35-40 så är det dags att bilda familj om man vill det. Då har du kanske 5 miljoner på banken och kan chilla som konsult sen. Säger jag som är nästan boomer. Det är ju nu man ser vem som har byxorna nere i de här inflationstiderna.

Tack! Yes, det är planen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Har du lagt undan pengar för semester innan det beloppet då?
För en normal arbetsmånad är ju annars 168h, vilket skulle innebära att ni bara fakturerar ca 790kr/h?

Semester ingår i dom ca 107000. Fakturerar en bra bit över 790kr/h men får ju behålla 81% av det som ska täcka alla mina kostnader.

Kan ju även lägga till att en normal månad så fakturerar jag ca 180000 innan arbetsgivaren tar sina 19%

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Helvete, 54 papp som 25-åring... När jag var i din ålder pluggade jag på komvux och jobbade extra i spärren i tunnelbanan, onödigt att säga men jag var ganska långt från de summorna. Kommer ihåg en släkting då som tjänade 48k och att man tyckte att det var helt galet, hur kan man ens göra av med så mycket pengar? Det här var tidigt 00-tal.

Jag tycker mig märka att många av oss som är 40-50 jämför ingångslöner med vad de själva hade en gång i världen och inte tänker på utveckling i både löner och inflation. Civilingenjörerna rekommenderar 39500 som ingångslön i år har jag för mig.

Jag tror jag för egen del hade 27500 i ingångslön 2001 som 24-åring. Det motsvarar väl 45000 idag enbart inflationsjusterat ( https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra... ). 2001 var man ju mest glad för att få ett jobb med tanke på hur IT-branschen mådde då, men med tanke på bananskalen man halkade på därefter så gick det rätt ok...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)