Valve firar Steam Deck med lägre pris

Permalänk
Melding Plague

Valve firar Steam Deck med lägre pris

I samband med den handhållna spelmaskinens födelsedag sänker Valve priserna med 10 procent och skjuter ut en ny uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

”(…) men inte i Sverige”

Förlåt. Kunde inte låta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

”(…) men inte i Sverige”

Förlåt. Kunde inte låta bli.

Tekniskt sett är det ju 10% billigare än ordinarie, men kostnaden är idag högre än för 6 månader sedan

Permalänk
Testpilot

Fantastisk liten maskin, toknöjd med min

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

”(…) men inte i Sverige”

Förlåt. Kunde inte låta bli.

hmm? Du kan köpa den via Steam i Sverige precis som det står i artikeln, du får 10% rabatt.

Vad är det jag missar här?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Fantastisk liten maskin, toknöjd med min

Folk verkar hamna i två läger: de som omfamnar den till 100 procent och de som efter lite fipplande låter den hamna i en byrålåda. Skulle vara intressant att få veta hur många SD som verkligen sålts. Verge hävdar "over a million sold". Vilket ändå gör den till en plutt i sammanhanget. Iaf jämfört med Nintendo som sålde runt 20 miljoner Switch under samma tidsperiod.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag är verkligen ruskigt sugen, så det blir nog till att köpa en i vår. @Yatagarasu vad lirar du oftast på din?

Permalänk
Medlem

Trevligt att sänka i tider som dessa!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tekniskt sett är det ju 10% billigare än ordinarie, men kostnaden är idag högre än för 6 månader sedan

Skrivet av Mithras:

hmm? Du kan köpa den via Steam i Sverige precis som det står i artikeln, du får 10% rabatt.

Vad är det jag missar här?

Som sagt - förlåt. Det var inte en seriös kommentar. Anspelade mest på den senare tidens dåliga ekonomiska nyheter. Mest av allt behöver jag bara helg.

Permalänk
Medlem

Jag och sambon älskar (min) SD! Vi kan äntligen kan lira Overcooked, Tricky Towers m.m. tillsammans i soffan på kvällarna

Permalänk
Medlem

Skön video!
Jag gillar Steam Deck men kommer vänta till en uppföljare innan jag köper en egen.
Framförallt önskar jag högre uppdateringsfrekvens och lite mer prestanda och batteritid.
(Jag vet att 60hz är en bra balans mellan prestanda /batteritid men hade ändå önskat åtminstone 75-90hz.)

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Som sagt - förlåt. Det var inte en seriös kommentar. Anspelade mest på den senare tidens dåliga ekonomiska nyheter. Mest av allt behöver jag bara helg.

På grund av din kommentar har vi medlemmar på Swec bestämt att du får jobba hela dagen imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Fantastisk liten maskin, toknöjd med min

Instämmer! Väntar på att värmen kommer och kunna sitta på balkongen och spela. Uppskattades mycket på semestern förra året.

Använder min rätt varierat, allt ifrån flera gånger dagligen till någon gång i veckan. Beroende på vad jag spelar och hur jag vill spela och rent allmänt tidsmässigt. Att snabbt kunna pausa/suspenda ett spel är något jag saknar på mina vanliga datorer.

Värd varenda krona för mig men hade gärna sett en bättre skärm (OLED och gärna 1920x1080) samt bättre batteritid i tyngre titlar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Som sagt - förlåt. Det var inte en seriös kommentar. Anspelade mest på den senare tidens dåliga ekonomiska nyheter. Mest av allt behöver jag bara helg.

Skrivet av pine-orange:

På grund av din kommentar har vi medlemmar på Swec bestämt att du får jobba hela dagen imorgon med.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

På grund av din kommentar har vi medlemmar på Swec bestämt att du får jobba hela dagen imorgon med.

För i helv…

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag är verkligen ruskigt sugen, så det blir nog till att köpa en i vår. @Yatagarasu vad lirar du oftast på din?

Jag fick hem min i september förra året.
Mest har jag nog spelat vampire survivors. But lets leave that one ;).

No mans sky har väl körts några timmar. Kanske mer för konsoltestande.
Jag har klämt igenom bioshock-serien. Äntligen!
Det är perfekta spel för steam deck. Ser bra ut fortfarande - och är lättdrivna.

Nya spel så som cyberpunk 2077, horizon zero dawn och så... de kan rulla ok - delar av tiden iaf. Och så blir det nedåt 20 fps ibland. Det där gillar jag inte riktigt. Sure - de är verified by steam för decken. Men de rullar inge bra.
Det är däremot OK om man kan få till stabil framerate på 40. Good enough.
Men då får man kolla på lite andra titlar.

Doom från 2016 rullar fint på steam deck. Men jag vill inte sikta med handkontroll i det spelet riktigt... Det där är ganska individuellt men en del titlar går bort för mig där. Samma sak med titanfall 2.

Det aaaabsolut bästa med steam deck är on/off-knappen. Man behöver inte gå ur spelet. När man är nöjd - stäng konsolen med knappen. När man startar den igen så tar det någon sekund eller så - och så är man precis där man lämnade.
Verkligen guld!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

Instämmer! Väntar på att värmen kommer och kunna sitta på balkongen och spela. Uppskattades mycket på semestern förra året.

Använder min rätt varierat, allt ifrån flera gånger dagligen till någon gång i veckan. Beroende på vad jag spelar och hur jag vill spela och rent allmänt tidsmässigt. Att snabbt kunna pausa/suspenda ett spel är något jag saknar på mina vanliga datorer.

Värd varenda krona för mig men hade gärna sett en bättre skärm (OLED och gärna 1920x1080) samt bättre batteritid i tyngre titlar.

Just upplösningen har jag inget emot faktiskt. Tvärt om är jag nöjd att den inte är högre (fast jag var väl också lite tveksam till den låga upplösningen först).
För mig blir det viktigare med mer grafikprestanda - så att man kan spela mer krävande titlar med rimlig framerate.
Högre upplösning skulle ha motsatt effekt här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har haft en ett par månader nu. Väldigt bra att ha, funderade på att skaffa en gaming laptop för resor men Steam Decken uppfyller alla behov med råge och till ett avsevärt bättre pris och form.

Jag är en fps snobb men 40 fps limit med 40 hz uppdateringsfrekvens funkar fantastiskt för smooth gameplay i de flesta spel, med bra batteritid till följd. 40 fps känns mer som 60 fps än 30 fps.

Sen tycker jag att de senaste spelen kan man gott spela på desktop, de flesta spel jag har i mitt bibliotek är äldre än 4 år och går lätt att få flyta på i 60 fps. Lätt och smidigt att toggla frame limiter och uppdateringsfrekvens om man sitter vid en strömkontakt. Skulle vara bra om det fanns en automatisk profil som togglade det åt en om Steam Decken kände av om man kör på batteri eller inte, skulle inte vara överraskas om sådan funktion implementeras med tid (eller om jag helt missat den redan).

Permalänk
Medlem

Köpte i höstas och sålde av den förra månaden. Helt klar en rolig pryl men pendlar man ej eller bor mycket på hotel pga jobb och dylikt så ser jag inte riktigt poängen.

Spela i soffan? En konsol är bättre.
Spela i sängen? Ser ej poängen, spela någon annanstans tills du blir trött och sov när du är i sängen.

Bra prestanda på indiespel men tappar vid tunga titlar.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Köpte i höstas och sålde av den förra månaden. Helt klar en rolig pryl men pendlar man ej eller bor mycket på hotel pga jobb och dylikt så ser jag inte riktigt poängen.

Spela i soffan? En konsol är bättre.
Spela i sängen? Ser ej poängen, spela någon annanstans tills du blir trött och sov när du är i sängen.

Bra prestanda på indiespel men tappar vid tunga titlar.

T ex en Nintendo switch är kraftigt begränsad om man jämför med Steam Deck. Menar du stationär konsol så gäller samma där utöver det faktum att den dessutom är just stationär och ockuperar TVn.

Har man barn så är Steam Deck guld värd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frystorkad:

T ex en Nintendo switch är kraftigt begränsad om man jämför med Steam Deck. Menar du stationär konsol så gäller samma där utöver det faktum att den dessutom är just stationär och ockuperar TVn.

Har man barn så är Steam Deck guld värd.

Exakt. Det där med barn spelar rätt stor roll här alltså. Inte alla som har det så - men för päron är det här guld.

Den bästa USPen är att steam deck tar kortare tid att starta än TVn gör.
Då är man alltså inte bara inne i steam OS - utan kvar i spelsessionen där man lämnade sist.
Det tar en sekund eller två att vara tillbaka mitt i gameplay från avstängt läge. game changer i mitt fall.

Det här gör att jag kan chansa mig till en spelsession. Starta upp steamdeck och spela lite. Ropar någon på mig efter 5 minuter så gör det inget. Det var värt chansen för det finns ingen uppstartstid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Söderbäck:

Jag fick hem min i september förra året.
Mest har jag nog spelat vampire survivors. But lets leave that one ;).

No mans sky har väl körts några timmar. Kanske mer för konsoltestande.
Jag har klämt igenom bioshock-serien. Äntligen!
Det är perfekta spel för steam deck. Ser bra ut fortfarande - och är lättdrivna.

Nya spel så som cyberpunk 2077, horizon zero dawn och så... de kan rulla ok - delar av tiden iaf. Och så blir det nedåt 20 fps ibland. Det där gillar jag inte riktigt. Sure - de är verified by steam för decken. Men de rullar inge bra.
Det är däremot OK om man kan få till stabil framerate på 40. Good enough.
Men då får man kolla på lite andra titlar.

Doom från 2016 rullar fint på steam deck. Men jag vill inte sikta med handkontroll i det spelet riktigt... Det där är ganska individuellt men en del titlar går bort för mig där. Samma sak med titanfall 2.

Det aaaabsolut bästa med steam deck är on/off-knappen. Man behöver inte gå ur spelet. När man är nöjd - stäng konsolen med knappen. När man startar den igen så tar det någon sekund eller så - och så är man precis där man lämnade.
Verkligen guld!

Vampire survivors är förvisso ett av mina mest spelade spel senaste året men skulle bli förvånad om inte det flöt på bra

Det låter jus ruskigt fett, personligen har jag varit inne på att lira just tredjepersonsspel och rollspel och där verkar det ju finnas en hel del som flyter på bra. Tack för att du berättade lite, man blir inte direkt mindre sugen när man läser folks vittnesmål om hur mycket de tycker om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag är verkligen ruskigt sugen, så det blir nog till att köpa en i vår. @Yatagarasu vad lirar du oftast på din?

Svarar även om du hänvisade till någon annan.
Jag spelar mest simplare spel på min, spel där jag inte måste ha 144fps+, stor skärm och mus för att kunna prestera hyggligt. Turbaserade spel, pussel, rytmbaserade spel, spel med tydlig grafik eller överlag spel anpassade för konsol med handkontroll brukar göra sig fint.

Några exempel:
Broken Sword
Brutal Orchestra
Into the Breach
Slay the Spire
Stardew Valley
Vampire Survivors

Mer komplicerade spel som fungerade över förväntan (spelbarhet, inte prestanda).
BeamNG
GTAV
Rez
Thumper

Skrivet av Söderbäck:

Mest har jag nog spelat vampire survivors. But lets leave that one ;).

Vampire Survivors är ett riktigt gift. Det har gått några timmar på min steam deck med.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Just upplösningen har jag inget emot faktiskt. Tvärt om är jag nöjd att den inte är högre (fast jag var väl också lite tveksam till den låga upplösningen först).
För mig blir det viktigare med mer grafikprestanda - så att man kan spela mer krävande titlar med rimlig framerate.
Högre upplösning skulle ha motsatt effekt här.

Mer i pixelspel typ Stardew Valley där behovet med upplösning uppstår för mig, i 3D och allmänt tyngre titlar håller jag helt med. 1280x720/800 i 60 Hz är tungt nog.

Någon form av vettig implementering av DLSS fast för AMD skulle ge mycket med. FSR(?) Har jag aldrig lyckats se någon vinst med på min Deck. Men var nog ett tag sedan jag senast testade med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Mer i pixelspel typ Stardew Valley där behovet med upplösning uppstår för mig, i 3D och allmänt tyngre titlar håller jag helt med. 1280x720/800 i 60 Hz är tungt nog.

Någon form av vettig implementering av DLSS fast för AMD skulle ge mycket med. FSR(?) Har jag aldrig lyckats se någon vinst med på min Deck. Men var nog ett tag sedan jag senast testade med.

Håller med om att en mer högupplöst nog hade gjort sig gott tillsammans med uppskalning. Det skulle också göra att äldre lågupplösta titlar skulle skalas upp bättre.

FSR upplever jag kan ge viss förbättring när man kör dockat med skärm och högre upplösning är för tungt, men det är absolut en marginell effekt. Däremot har FSR gjort sig hyggligt till äldre lågupplösta 2D-titlar som inte skalat upp väl till 720p.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Spelar bara lite lättare spel på min deck men så jäkla skönt att bara gå till soffan o lägga sig när man tröttnar på att sitta i stolen.
Att kunna ta med den när man reser är också sjukt skönt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Älskar min SD. Man tar med den på resan, kör i soffan eller i sängen.
Spelar just nu mest indiespel som man har samlat på sig genom åren, både i Steam och på Itch.
Gillar att Valve är så öppna och inte låser ned användarna. Finns mycket coola saker att leka med. Nästa steg blir att leka med Heroic eller emulatorer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Jag har tokspelat på min steam deck i ett halvår och är väldigt nöjd med maskinen. Dock har jag öppnat dörren till molntjänsten geforce now och är helt såld. Svårslaget att chilla på soffan med en schysst surfplatta och en dual sense. Bra komplement till varandra är en underdrift att kalla det.

Permalänk
Medlem

Har haft min Steam Deck 64GB i ett år nu. Och är så otroligt nöjd! Jag trodde initialt att det var en "onödig pryl", men det har istället blivit att den har övertagit alla andra enheter i mitt hem. Jag kopplar in den till min skärm med inbyggd KVM, bootar ifrån extern SSD och kommer in i min arbetsmiljö (Manjaro Linux). Prestanda finns det gott om för det jag gör, och det är lätt att disciplinera sig själv eftersom det inte finns några spel installerade på den externa SSDn. När arbetsdagen är slut startar jag om Steam Decken och då kan jag spela hur mycket jag vill. Skönt att komma ifrån skrivbordet också. Extra positivt är ju att enheten enbart drar några fåtal watt. Vilket gör den perfekt i sådana här tider, speciellt med tanke på att jag har igång datorn si så där 14h om dagen.

Det har blivit att min gaming desktop används främst till VR idag. inte så mycket mer. Jag kopplar även upp Steam Decken till TVn när jag känner för att titta på film, eller spela spel på storbild. Med tanke på att den kan emulera massor av mina gamla spelmaskiner blir det också att dessa inte används på samma sätt.

Ifall jag får välja att äga enbart en elektronikpryl (minus bildskärmar) så väljer jag en Steam Deck idag. Den gör allt jag behöver och tycker är skoj.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Numera är min SD det enda jag spelar på, förutom när jag spelar Dota2.
Övriga konsoller står och dammar. Vet inte varför, men bara skönare på något sätt att
ligga i soffan och spela på SDn. Eller i badet. Toppen när sambon kollar på något
uselt på TVn men man ändå vill vara i samma rum.

Spelar just nu:
Spider Man
Fallout NV
Metroid Prime 1-3
Zelda Wind Waker

Sambon spelar enbart:
Power washer simulator