Problem med nybygge - CPU väldigt varm

Permalänk
Medlem

Problem med nybygge - CPU väldigt varm

Hej!

Min processor, en Ryzen 5 7600 (utan X) 65W TDP, blir i många spel direkt uppåt 90-95 grader varm, ligger runt 40 grader i idle. Kör med en Be Quiet shadow rock slim 2 i ett Meshify 2 compact svart solid chassi. Processorn blir till exempel 95 grader varm direkt när jag går in i en match i CSGO. Även vid nedladdning av spel via Steam ser jag samma temperaturer. I enklare spel som Dont Starve blir den mellan 75-80 grader varm.

Processorn är inte överklockad och alla inställningar i bios är standard. Har senaste versionerna av både bios och chipsetdrivrutiner.

Har köpt datorn genom datorbyggare så plockar gärna inte isär något på egen hand.

Ursäkta ifall jag missat någon viktig information, tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

SKulle kolla monteringen av kylare, att kylpasta finns och att inte plastskyddet sitter kvar, snurrar alla fläktar iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

SKulle kolla monteringen av kylare, att kylpasta finns och att inte plastskyddet sitter kvar, snurrar alla fläktar iaf?

Japp, alla fläktar snurrar som de ska!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jamastry:

Japp, alla fläktar snurrar som de ska!

Då tittar och känner du på kylaren i fråga.

Detta är dock vad de skriver på hemsidan, utan att ha kollat så kanske din och denna inkompatibla kylare relativt lika?

Citat:

For the Ryzen 7 7700X and Ryzen 5 7600X, be quiet! recommends any AM5-compatible be quiet! water cooler or air cooler, except Pure Rock Slim 2 and Shadow Rock LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då tittar och känner du på kylaren i fråga.

Detta är dock vad de skriver på hemsidan, utan att ha kollat så kanske din och denna inkompatibla kylare relativt lika?

Anledningen är nog att dessa två "Pure Rock Slim 2 and Shadow Rock LP" är speccade till 130W TDP och den TS har är speccad till 160W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då tittar och känner du på kylaren i fråga.

Detta är dock vad de skriver på hemsidan, utan att ha kollat så kanske din och denna inkompatibla kylare relativt lika?

Detta gäller alltså 7600 utan X med TDP på 65W, och kylaren är en shadow rock slim 2.
Får se till att ta en kik på kylaren!

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Anledningen är nog att dessa två "Pure Rock Slim 2 and Shadow Rock LP" är speccade till 130W TDP och den TS har är speccad till 160W.

Precis! Så jag hoppades ändå på att se något bättre temperaturer med den här kombinationen, eftersom jag tog en lite rejälare kylare och non-x varianten av 7600.

Permalänk

PBO aktiverat? Enligt techpowerups tester med en noctua som har 180w TDP så blir 7600 typ 87grader med PBO, så att din blir några grader varmare förvånar mig inte.
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-7600-non-x/23....