Helgsnack: Jakten på den perfekta ergonomin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Har ont överallt, värst är det mellan skulderbladen och nacken. Hade även ett ryggskott för två veckor sedan.

Jag står upp både på jobbet och hemma. Hopplöst..

Enligt studier jag läst är det precis som att sitta ner för länge i sträck inte bra att stå upp för länge heller. Har du testat att stå upp en timme, sedan sitta ner en timme etc?

Själv gör jag det och tycker det fungerar bra för mig i alla fall. Står upp någon timme och sedan halvligger jag i soffan framför TV:n en timme, min kropp verkar gilla att alternera åtminstone.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett höj- och sänkbart skrivbord för många år sedan. Men har märkt att jag ytterst sällan står upp, och när jag gör det är det inte i många minuter. Det är bekvämare att sitta helt enkelt.
Har en relativt bred stol (köpt på IKEA för 15 år sen för 700kr) Har provat andra stolar som jag fått från jobbet och till och med köpte en "gaming-stol" för några år sen, men ingen är lika bekväm. Gamingstolen fick jag ont i ryggen av och sittytan var alldeles för hård.
I Ikea-stolen sitter jag nedhasad med musarmen på skrivbordet. Varierar det med att lägga upp benen på skrivbordet vänster om tangentbordet.

Enda problemet som jag märkt är att jag inte kan sträcka ut benen så jag blir lite stel i knäna för de är i samma ställning mesta av tiden, men då varvar jag det med att lägga upp benen på skrivbordet som sagt. Funderat på att köpa nån slags fotpall.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Höj- och sänkbart skrivbord som jag använder stående dagtid när jag jobbar hemifrån. Brukar sänka det vid 18-19 tiden och sitter de sista timmarna om man spelar eller knackar på något.
Stalltips är att ha en gummimatta att stå på. Balansplattor i gummi som denna har jag också. Väldigt mjuk!

Har en herman miller mirra som stol och är nöjd med den förutom avsaknaden av nackstöd, det hade varit nice men finns bara till aaron som eftermarknadstillägg.

Edit:
Det är ju inte så att man står helt stilla i 8-10h. Hänger med någon armbåge på skrivbordet, skiftar balansen mellan vänster och höger ben etc. Känns inte som jag står helt stilla mer än 15-20 minuter i sträck.
Att bara stå helt stilla i ett par timmar måste vara sjukt drygt!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag har haft så djupa bord på mina arbetsplatser (plats för 24" crt monitorer och ritbord m.m.) så det va helt enkelt skönast att "ligga ner" - Armhålorna vid bordskanten (jobbar med penna) När LCD tog plats så flyttades bara skärmen och jag låg ner tills "jag bytte" branch. Idag sitter jag på ett bord på 2x1 meter och kan tyvärr inte ligga ner längre så jag har börjat med att sitta i typ lotus ställning också vilket min 40+ kropp inte riktigt tycker är så jävla bra efter en arbetsdag... 1 meter djupt bord är inte tillräckligt för att ligga ner o tyvärr får jag inte plats med nått djupare bord i min lilla mancave... Rekommenderar inte "lotus ställning" trots att det är tokskönt första timmen... Timme 8 så vill kroppen ge dig en höger...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

En bra regel är att sitta på ett sätt så att man inte får ont el andra liknande besvär varken just då el efter.
Har man minsta lilla besvär av sin ställning så ska man ändra, antingen ställningen el utrustningen/möblerna.

En sak jag märker när jag är ute hos kunder, även hört från andra (inkl ergonomer) om, är att väldigt många har skärmarna för högt.
El del har även bordet så högt att de precis ser över kanten och har därmed även armarna nära axelhöjd el högre.
Många har musen för långt bort så att de behöver sträcka sig för att nå.

Den perfekta ergonomin är när man känner sig bekväm, inte känner av något alls efter att ha suttit vid datorn (el vad man gör), samt kan göra det man gör/ska göra på ett bra och effektivt sätt.

Tycker inte det hörts så mycket efter pandemin som man nog kunde förvänta sig. Folk som vanligtvis jobbar på kontor med bra möbler/ergonomi har tvingats jobba hemifrån med oftast klart sämre förutsättningar, långt ifrån alla som har dedikerad arbetsyta/"datorhörna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Enligt studier jag läst är det precis som att sitta ner för länge i sträck inte bra att stå upp för länge heller. Har du testat att stå upp en timme, sedan sitta ner en timme etc?

Själv gör jag det och tycker det fungerar bra för mig i alla fall. Står upp någon timme och sedan halvligger jag i soffan framför TV:n en timme, min kropp verkar gilla att alternera åtminstone.

Precis, evidensen för att det ska vara bättre att stå upp är vad jag minns högst osäker. Mitt intryck är att det ofta verkar vara friska och lite sportigare personer som står upp mest vid skrivbordet och att dom förmodligen skulle klara sig bra även att sitta ner allt annat lika. Verkar även som att många av dessa personer tror att man måste dricka vatten minst var femte minut ur en vattenflaska som man ständigt bär runt på

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

El del har även bordet så högt att de precis ser över kanten och har därmed även armarna nära axelhöjd el högre.

Har varit konsult i över 20 år i många olika branscher och tror aldrig jag sett någon sitta på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har varit konsult i över 20 år i många olika branscher och tror aldrig jag sett någon sitta på det sättet.

Det va så jag låg ner men som sagt, borden va typ 1,5 meter djupa i "suitarna" för att saker skulle få plats så det va riktigt skönt. Helt avslappnad, tänk racing-setups med stol som du halvligger i med ratt - fast med kontorsstol och bord med penna Hade aldrig ont i kroppen och led aldrig av musarm eller trötthet (musarm - använder inte mus och tröttheten fanns aldrig där eftersom det va roligt, hade för kul helt enkelt och arbetsdagarna i mediasvängen kan enkelt gå upp till 18 timmar. Jag sov på jobbet varje vecka.

Vinner jag stort på lotto (sannolihet lika med noll) så ska det byggas hus här, mancaven ska bli till en batcave och jag vill tillbaka till mitt liggande jobbande och ritbordet kommer uppgraders till en Wacom Cintiq Pro 27!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

sitter/ligger i en recliner med ett lutat bord på hjul över stolens armar. skärmen är monterad på en arm som fäster i detta bord/skiva.
använt denna lösningen i drygt 13år nu och funkar helt kalas.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Det va så jag låg ner men som sagt, borden va typ 1,5 meter djupa i "suitarna" för att saker skulle få plats så det va riktigt skönt. Helt avslappnad, tänk racing-setups med stol som du halvligger i med ratt - fast med kontorsstol och bord med penna Hade aldrig ont i kroppen och led aldrig av musarm eller trötthet (musarm - använder inte mus och tröttheten fanns aldrig där eftersom det va roligt, hade för kul helt enkelt och arbetsdagarna i mediasvängen kan enkelt gå upp till 18 timmar. Jag sov på jobbet varje vecka.

Vinner jag stort på lotto (sannolihet lika med noll) så ska det byggas hus här, mancaven ska bli till en batcave och jag vill tillbaka till mitt liggande jobbande och ritbordet kommer uppgraders till en Wacom Cintiq Pro 27!

Kan det möjligtvis varit så att du var lite yngre på den tiden och att samma setup idag kanske inte hade varit samma givna succe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

sitter/ligger i en recliner med ett lutat bord på hjul över stolens armar. skärmen är monterad på en arm som fäster i detta bord/skiva.
använt denna lösningen i drygt 13år nu och funkar helt kalas.

Pics or it didn't happen

Har själv funderat på och även av och till testat de varianterna, det brukar dock för det mesta skita sig när man börjar blanda in saker som kaffekoppar och annat eller för all del när man tröttnat på att fiska upp datormusen ur knät osv. Men tanken fortsätter locka mig, i synnerhet som jag upplever att det finns så få datormonitorer som kan matcha OLED TV-apparaterna och dessa fortfarande bara finns i vuxenstorlekar (räknar bort lågupplösta skärmar primärt för gaming). Har även experiementerat med ställbara sängar för samma ändamål men åtminstone för en medelålders man så blir det lite för mjukt i längden, även om det naturligt erbjuder lite mer avlastningsytor än en reclainerfåtölj

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte av att sitta stilla i samma ställning och rör på mig ofta/byter hur jag sitter i stolen. Tror att man pajar kroppen om man sitter still i samma ställning hela tiden, även om det är den mest ergonomisk korrekta ställningen

Permalänk
Medlem
  • Sadelstol (utan armstöd eller ryggstöd)

  • Elektriskt höj- & sänkbart datorbord

  • TKL-tangentbord (kortare avstånd till musen)

  • Troligtvis viktigast: korta pauser för att sträcka på mig och/eller gå iväg en sväng

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Enligt studier jag läst är det precis som att sitta ner för länge i sträck inte bra att stå upp för länge heller. Har du testat att stå upp en timme, sedan sitta ner en timme etc?

Själv gör jag det och tycker det fungerar bra för mig i alla fall. Står upp någon timme och sedan halvligger jag i soffan framför TV:n en timme, min kropp verkar gilla att alternera åtminstone.

AFAIK är det framför allt att hålla en och samma position länge som är dåligt, även om den ställningen är "ergonomiskt OK".

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

AFAIK är det framför allt att hålla en och samma position länge som är dåligt, även om den ställningen är "ergonomiskt OK".

Jo, absolut. Det är inte bra att låta kroppen vara helt statisk under långa perioder.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:
  • Sadelstol (utan armstöd eller ryggstöd)

  • Elektriskt höj- & sänkbart datorbord

  • TKL-tangentbord (kortare avstånd till musen)

  • Troligtvis viktigast: korta pauser för att sträcka på mig och/eller gå iväg en sväng

Har flyttat musen till vänster sida, främst för variationen, men insåg precis när jag läste ditt inlägg att det åstadkommer samma sak som ett TKL med att få musen närmre centrum av tangentbordet. Efter ett par dagar funkade det utmärkt för jobbsysslor, efter några veckor känns det helt naturligt.

Försöker också lära mig att navigera mer med tangentbordsgenvägar för att slippa använda musen.

I övrigt instämmer jag även i dina andra punkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Pics or it didn't happen

Har själv funderat på och även av och till testat de varianterna, det brukar dock för det mesta skita sig när man börjar blanda in saker som kaffekoppar och annat eller för all del när man tröttnat på att fiska upp datormusen ur knät osv. Men tanken fortsätter locka mig, i synnerhet som jag upplever att det finns så få datormonitorer som kan matcha OLED TV-apparaterna och dessa fortfarande bara finns i vuxenstorlekar (räknar bort lågupplösta skärmar primärt för gaming). Har även experiementerat med ställbara sängar för samma ändamål men åtminstone för en medelålders man så blir det lite för mjukt i längden, även om det naturligt erbjuder lite mer avlastningsytor än en reclainerfåtölj

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Respekt! Ser att fler verkar upptäckt att gravitation och datormöss inte alltid är kompisar

Du har aldrig känt att det vore skönt med ett trist vanligt skrivbord varje gång du behöver flytta på bordet?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Sitter nog 90% utav tiden.
Kontorsstol från Malmstolen, så kvalitet där.
Solidt fotstöd i metall med justerbar fotplatta.

Höj och sänkbart skrivbord med motordrivna ben.

Har förutsättningarna - man skall förvalta dem bara.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Respekt! Ser att fler verkar upptäckt att gravitation och datormöss inte alltid är kompisar

Du har aldrig känt att det vore skönt med ett trist vanligt skrivbord varje gång du behöver flytta på bordet?

o nej, det är supersmidigt att flytta bordet?
det kanske se ostabilt ut men det är jätte stabilt, dvs det är inga problem att rulla bort bordet eller för den delen ta stöd av det när man ställer sig upp.

Jag letade länge efter fungerade stolar och lösningar efter jag blev skadad i en bilolycka. (testat sjukt mycket olika)
Nackdelen med denna lösningen är om man har en fruga som jobbar hemma ibland, då får man sjutton bända bort henne
för hon ska flytta sig. (hon vill dock inte jag ska bygga en till henne med)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan det möjligtvis varit så att du var lite yngre på den tiden och att samma setup idag kanske inte hade varit samma givna succe?

heheh... "en aning yngre" Sitter här klockan 03:27 och har jobbat på ett projekt sen 09:00 Söndag morgon. Är inne på min 18:e timme och hade jag legat ner idag så hade jag sovit för 5 timmar sen

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Precis, evidensen för att det ska vara bättre att stå upp är vad jag minns högst osäker. Mitt intryck är att det ofta verkar vara friska och lite sportigare personer som står upp mest vid skrivbordet och att dom förmodligen skulle klara sig bra även att sitta ner allt annat lika. Verkar även som att många av dessa personer tror att man måste dricka vatten minst var femte minut ur en vattenflaska som man ständigt bär runt på

Det låter som du är avundsjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det låter som du är avundsjuk.

Nja, sliter rätt mycket att stå hela dagen också i min erfarenhet, gör det dock ändå. Men känns i fötter och knän efter en arbetsdag.

Men finns definitivt många problem med sittande, muskelobalanser sin leder till dålig hållning som leder till ryggproblem. Själva stillasittandet är väl också rätt dåligt för övervikt osv., Sen tror jag personligen att mage, tarmar funkar bättre när man inte sitter ihopklämd timme efter timme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det låter som du är avundsjuk.

Ja, jag vill också ha en egen vattenflaska

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, jag vill också ha en egen vattenflaska

Klart du vill, men man kan inte få allt.