"Billigt men bra, dock ej för spel"

Permalänk
Medlem

"Billigt men bra, dock ej för spel"

Min tertiära dator (#3 alltså ) använder jag för lite halvtungt jobb och bla DiracLive (som är ganska CPU-tungt). Jag spelar inget alls på den så jag har nöjt mig med en enkel GPU i form av ett GeForce GT 710. I övrigt en mer än OK CPU och gott om RAM.

Förut så har detta funkat helt OK men nu har jag parat den med en billig AOC 32" med 4k och då slöar GPU ner upplevelsen märkbart när program och webbsidor har lite enkla animeringar. Jag misstänker även att UI-skalningen på 150% är en faktor här.

Så vad skulle ni rekommendera för en GPU som är "Billigt men bra, dock ej för spel"?

Jag har ett gammalt AMD HD 7970 liggande som nog kan komma överens med AOC 32" via DP men jag skulle hellre vilja ha något mer nätt i lådan.

AOC 32" är alltså 4k men bara 60 Hz-

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad skumt. Har datorn alltså inget inbyggt grafikkort direkt i moderkortet? Att driva 4k i 60hz ska inte vara så jobbigt ,men ett GT710 är 9 år gammalt, och redan då var det ju i bottensegmentet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vad skumt. Har datorn alltså inget inbyggt grafikkort direkt i moderkortet? Att driva 4k i 60hz ska inte vara så jobbigt ,men ett GT710 är 9 år gammalt, och redan då var det ju i bottensegmentet

Nej, det är ett Asus B550 moderkort med en Ryzen 9 3900x.

Jag kollade nu och bara stilla i desktop så användes 60ish% av de 2 GB VRAM som GT 710. Att flytta runt ett fönster ger typ 70-90% last på GPU. Det var inte så här påtagligt innan med en gammal 27" med 2560 x 1440 men som sagt så misstänker jag att UI-skalning inte är en grej som GT 710 gillar.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Nej, det är ett Asus B550 moderkort med en Ryzen 9 3900x.

Jag kollade nu och bara stilla i desktop så användes 60ish% av de 2 GB VRAM som GT 710. Att flytta runt ett fönster ger typ 70-90% last på GPU. Det var inte så här påtagligt innan med en gammal 27" med 2560 x 1440 men som sagt så misstänker jag att UI-skalning inte är en grej som GT 710 gillar.

Handlar om att GT710 bara stödjer 4K 30Hz kommer alltid kännas som sirap ifall man är van vid 60 Hz.

GT 1030 stödjer 4K 60Hz välj en modell med DP ifall du vill ha mer än 4k 60Hz har inte AV1 decode

Intel ARC A380 är nästa vettiga kort med AV1 decode och bra encoder

RX 6400/6500XT bör man undvika ifall man inte ska spela då dessa kort saknar encoders och AV1 decode

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Handlar om att GT710 bara stödjer 4K 30Hz kommer alltid kännas som sirap ifall man är van vid 60 Hz.

GT 1030 stödjer 4K 60Hz välj en modell med DP ifall du vill ha mer än 4k 60Hz har inte AV1 decode

Intel ARC A380 är nästa vettiga kort med AV1 decode och bra encoder

RX 6400/6500XT bör man undvika ifall man inte ska spela då dessa kort saknar encoders och AV1 decode

Ja, med 4k @ 30 Hz så blir det "ryckigt men flytande" så det verkar vara en faktor.

DP behövs inte, skärmen klarar max 60 Hz.

Intressanta tips, jag skall överväga dem

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Jag dammade av mitt gamla Radeon HD 7970 3GB och kopplade in AOC 32" 4k skärmen via DP och det verkar att fungera bra. Att "veva runt" med ett fönster verkar ge en 30-50% last på GPU men det flyter på hela tiden. Så det får bli detta kort tsv.

Ett gammalt toppkort från 2012ish för att driva en 4k skärm med OK flyt 2023

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.