Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX 3080 för markant bättre energieffektivitet

Permalänk
Medlem

Haft den här guiden i backloggen hela tiden från när den publicerades fram till igår, när jag äntligen läste den.

Har hela tiden stört mig på att mitt 3090 spottar ur sig så förbannat mycket värme, och först nu insåg jag anledningen: det är ett EVGA FTW3 Ultra, som ju för attan har 420W default power limit (vilket Stray, som jag spelar för närvarande, trycker upp kortet till 99,9% av tiden med min 144Hz UHD-skärm - det blir som en jävla bastu i rummet).

Har strypt ned fanskapet till 350W power limit för nu och är i färd med undervoltande, får se hur det går, men sämre kan det då fan inte bli.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Nu var det ju ett år sedan du ställde frågan, men det som slog mig är den gulstreckade vertikala låslinjen i kurveditorn, det var inte så att du hade låst fast på 881mV i Afterburner och bara glömt att låsa upp?

Jo det var problemet. Och min lösning att ändrad "Multi Display Power Saver" till 40% på båda i Nvidia inspector överskrev bara MSI Afterburner låsning.

Permalänk

Jag vet att det är möjligt att undervolta på detta viset genom MSI Afterburner ifrån 10xx-serien och uppåt, men finns det något nämnvärt att vinna på att underklocka ett gammalt 1070 Ti — jämfört med t.ex. ett modernt 3070?

Det verkar som att fördelarna är allra mest framstående med dessa moderna kort nämligen.

Permalänk
Medlem

Bästa stabila resultatet hittills med mitt 3090 med Port Royal stresstest:

1815 MHz (stock: 1805)
825 mV (stock: 956)
73,5 C (stock: 83,6)
309 W (stock: 401)

1750 RPM (stock: 2300)

58-59 FPS i windowed mode, som ser ut att vara 2560x1440.

92 W lägre effekt med bibehållen prestanda är mycket trevligt; svalare i rummet och markant lägre oljudsnivå. Borde ha gjort det här för länge sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag vet att det är möjligt att undervolta på detta viset genom MSI Afterburner ifrån 10xx-serien och uppåt, men finns det något nämnvärt att vinna på att underklocka ett gammalt 1070 Ti — jämfört med t.ex. ett modernt 3070?

Det verkar som att fördelarna är allra mest framstående med dessa moderna kort nämligen.

Som du säger ska det väl göra störst skillnad för de nyare generationerna, men vore jag du skulle jag testa, om inte annat kan det vara kul att lära sig nåt nytt.

En tråd om undervoltning av 1070 Ti: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/8phe3i/how_low_can_y...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Som du säger ska det väl göra störst skillnad för de nyare generationerna, men vore jag du skulle jag testa, om inte annat kan det vara kul att lära sig nåt nytt.

En tråd om undervoltning av 1070 Ti: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/8phe3i/how_low_can_y...

Tackar för länken & tipset! Har försökt mig på detta lite snabbt för längesedan, men gav upp ganska raskt.

Denna gången ska jag ge det ett ordentligt försök — trots att min GPU inte är särdeles strömtörstig — och att all spillvärme ifrån datorn inte skadar, då min bostad ändå dessvärre värms upp med direktverkande el. 😅

Möjligtvis om jag skulle spela under varma sommardagar att det kan vara till nytta. Mest av allt är jag imponerad av 30xx-GPU:er och dess skillnader i värmeutveckling & strömtörstighet efter undervolting, som gör mig nyfiken på att fippla lite med det här och se vad jag kan åstadkomma!

Permalänk
Medlem

Hej @JonasT, jag ställde följande fråga i en tråd där jag kommunicerade med Calle, möjligen snappade du inte upp den länken. I den här guiden anges: "Därefter tar vi tag i reglaget för "Core Clock" och sänker detta till -250 MHz. Varför vi gör detta kommer kommer att bli tydligt i nästa steg", jag inser effekten och nyttan med det, men varför just -250??? Skall man kanske ändra det till -300 eller något annat värde nu när frekvensen ökat för de senaste korten, är det kanske ett fast förhållande till bas- eller maxfrekvensen? Sökte i tråden efter "250", fann inget som förklarade det värdet.

Permalänk
Medlem

@JonasT

Tack, du räddade precis mitt begagnade Zotec 3080 AMP Holo som lät som en jetmotor med core clocks och drivrutinskrasher - gissar att det levt ett hårt liv men fick det för bra pris så det får gå

Följde guiden och fick ner temps med 10c och fläktarna från 100% till 70%! - Märker ingen FPS skillnad i Remnant 2 som jag använt som referens och inga krascher än!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

@JonasT

Tack, du räddade precis mitt begagnade Zotec 3080 AMP Holo som lät som en jetmotor med core clocks och drivrutinskrasher - gissar att det levt ett hårt liv men fick det för bra pris så det får gå

Följde guiden och fick ner temps med 10c och fläktarna från 100% till 70%! - Märker ingen FPS skillnad i Remnant 2 som jag använt som referens och inga krascher än!

Om du orkar o vågar kan du sannolikt få ännu större skillnad om du gör en repaste o fixar nya kylkuddar. Kompisen hade samma kort som lät förjävligt innan repaste…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du orkar o vågar kan du sannolikt få ännu större skillnad om du gör en repaste o fixar nya kylkuddar. Kompisen hade samma kort som lät förjävligt innan repaste…

Ja jag har läst det också när man googlar lite på kortet, designen och materialvalet på pastan och kuddarna verkar vara under all kritik. För tillfället för jag ut mer än nog prestanda nu när jag kör 800mV på 1770MHz med runt 70c och 60% fläkt så tror jag nöjer mig där, men framåt hösten när man vill ha något att mysa med då är det inte omöjligt att jag gör slag i operationen.

Tack för tipset Roger

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Körde 3DMark igen, utan att ha ändrat något i februari och jag har helt plötsligt 9 300 poäng. Någon som vet ungefär var jag ska börja kolla på vad som kan ha hänt?

Skrivet av dr. Dunkel:

Sorry för necroposting med vill tacka för en riktigt bra guide. Var nästan 15 år sedan jag sysslade med detta senast så det kändes bra att komma tillbaka på banan.

Jag lyckades får till följande genom att testa via Port Royal:

mV: 850
Frekvens: 1 845
Temp: 71
Poäng: 11 465
FPS: 53

Kortet är ett Palit 3080 som sitter i ett NR200P Max - det låter en del mindre från den lilla lådan nu

Visa signatur

NES.