Vilken film såg du senast?

Permalänk

Hercules in New York

Arnolds första film som är så dålig att den blir rolig. Om du tar den med en stor nypa salt och försöker skratta åt hur dåligt producerad den är samt det skrattretande "skådespeleriet" får den nog en 7/10.

Permalänk
Medlem

Trilogin

Cube
Tycker den kan sammanfattas som en nedåtgående spiral vad gäller kvalité. Första filmen är i mångt och mycket en av mina favoriftilmer. Intressant handling, och karaktärer man sympatiserar med är vad som jag gillar mest. lägger in spoilers för dom som inte sett filmen:

Kazan's karaktär är lätt att sympatisera med pga hans handikapp, och Levens till en början aningen tillbakadragna och rädda karaktär gör att man fattar intresse för henne tidigt. Sen är hon en riktig pudding i filmen också

Dold text

I mångt och mycket finns det inte mycket att klaga på med denna otroligt speciella och säregna film.
9/10

Cube²: Hypercube
Här börjar det redan gå utför rätt så snabbt tycker jag. Handlingen och konceptet med filmen är det inget fel på, men den dras ned nåt enormt av vissa skådespelares insatser. Utöver Kari Matchett [Kate] och Grace Lynn Kung [Sasha]

Sashas karaktär är lätt att känna empati för liksom.

Dold text

så håller ingen av skådespelarna särskilt hög nivå. Medveten om att det inte är någon storfilm vi pratar om, men jämför denna med första så bleknar den snabbt. Specialeffekterna och övriga moment i filmen känns välgjorda, men som sagt så är det skådespelet som sänker filmen.
Filmen går dock att se om man verkligen gillar första filmen.
4,5/10

Cube Zero
Undvik denna. Punkt
Om man tyckte att skådespelandet brast till och från i förra filmen så kommer detta att chocka till och från. Filmen kryllar enligt mig av cringe moments, och totalt onödiga scener som bara mest känns som utfyllnad. Effekterna tar också ett step for the worse kan man väl säga. Öppningsscenen är bland det sämsta jag sett på länge faktiskt.

1,5/10 Japp, den är så dålig enligt mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Knock at the cabin door
7/10

Satt och hoppades på en jävla tivst i filmen.. men föll pladaskt.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Cube
Tycker den kan sammanfattas som en nedåtgående spiral vad gäller kvalité. Första filmen är i mångt och mycket en av mina favoriftilmer. Intressant handling, och karaktärer man sympatiserar med är vad som jag gillar mest. lägger in spoilers för dom som inte sett filmen:

Kazan's karaktär är lätt att sympatisera med pga hans handikapp, och Levens till en början aningen tillbakadragna och rädda karaktär gör att man fattar intresse för henne tidigt. Sen är hon en riktig pudding i filmen också

Dold text

I mångt och mycket finns det inte mycket att klaga på med denna otroligt speciella och säregna film.
9/10

Cube²: Hypercube
Här börjar det redan gå utför rätt så snabbt tycker jag. Handlingen och konceptet med filmen är det inget fel på, men den dras ned nåt enormt av vissa skådespelares insatser. Utöver Kari Matchett [Kate] och Grace Lynn Kung [Sasha]

Sashas karaktär är lätt att känna empati för liksom.

Dold text

så håller ingen av skådespelarna särskilt hög nivå. Medveten om att det inte är någon storfilm vi pratar om, men jämför denna med första så bleknar den snabbt. Specialeffekterna och övriga moment i filmen känns välgjorda, men som sagt så är det skådespelet som sänker filmen.
Filmen går dock att se om man verkligen gillar första filmen.
4,5/10

Cube Zero
Undvik denna. Punkt
Om man tyckte att skådespelandet brast till och från i förra filmen så kommer detta att chocka till och från. Filmen kryllar enligt mig av cringe moments, och totalt onödiga scener som bara mest känns som utfyllnad. Effekterna tar också ett step for the worse kan man väl säga. Öppningsscenen är bland det sämsta jag sett på länge faktiskt.

1,5/10 Japp, den är så dålig enligt mig.

Ah shit, hade helt glömt Cube-filmerna. Originellt koncept som de - i mitt tycke - inte förvaltade vidare väl. Men kanske är värt att ge första filmen en chans på nytt. Den var trots allt inte katastrofdålig, såvitt jag minns den.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ah shit, hade helt glömt Cube-filmerna. Originellt koncept som de - i mitt tycke - inte förvaltade vidare väl. Men kanske är värt att ge första filmen en chans på nytt. Den var trots allt inte katastrofdålig, såvitt jag minns den.

Första filmen är, kanske inte min favoritfilm of all times, men en väldigt bra film i mitt tycke.
Ge den en chans 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Project Wolf Hunting. Våldsam koreansk film. Mycket underhållande men inget mästerverk.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Devotion - Film om piloter i början av koreakriget. Mest handlar den om en svart pilot som får utstå rasism och liknande men helt ärligt så vet jag inte riktigt vad poängen var med denna filmen för den var lite för spretig. Den är dock välgjord men det känns som att man kanske lämnade en del av filmen på klippgolvet eller nåt. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Vita Lögner (1995)

Fullkomligt lysande film!
Lika bra som jag minns den. Så jävla tragi-komisk så att man tar sig för pannan många, många gånger om.
Måste säga att det är nog Haber's bästa roll jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Första filmen är, kanske inte min favoritfilm of all times, men en väldigt bra film i mitt tycke.
Ge den en chans 👍

blir Cube (1997) ikväll.. osäker om jag sett den
finns ju en ny remake 2021 Cube, japansk ser det ut som
Original title: Cube: Ichido haittara, saigo
https://www.imdb.com/title/tt13975458
kan de va nåt?

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

blir Cube (1997) ikväll.. osäker om jag sett den
finns ju en ny remake 2021 Cube, japansk ser det ut som
Original title: Cube: Ichido haittara, saigo
https://www.imdb.com/title/tt13975458
kan de va nåt?

Minns att jag såg den för ett tag sen, eller hörde talas om den snarare. Hittade då inget vettigt sätt att se den på. Så har tyvärr inte sett den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Talvisota 1989 (Vinterkriget)
Filmen är bra, den har 7,6 i betyg på IMDB o den kan väl få det av mig oxå.
Filmen bygger på Antti Tuuris roman Talvisota.
Stridsscenerna är inte lika bra som i nya "Okänd Soldat 2017" men det är ju inte så konstigt filmen är äldre o säkert gjord med mindre budget.
Däremot så ger den en bra känsla av hur det troligen gick till 1939 - 1940. När man ser hur dåligt utrustade dom var så blir man mörkrädd.
Skådespelarna känns trovärdiga, o det här är oxå en film som inte lyfter upp några enskilda hjältar.

Sedan såg jag oxå.
Rukajärven tie 1999 (Bakhåll)
Filmen är inte lika bra som Vinterkriget o den har ett betyg på 6,7 jag skulle nog sänka det till en 6a.
Filmen baserar sig på Antti Tuuris roman "Elämä isänmaalle" o Filmen refererar till flera händelser som utspelade sig under den 14:e divisionens anfall i Vita Karelen.
Det har vävts in en kärlekshistoria filmen som ska påverka huvud figuren i filmen Löjtnant Eero Perkola o självklart skulle det göra det i verkligheten men den känns lite flummig. I båda filmerna får man se hur krig påverkar olika människor vissa är hjältar andra är rädda o några är grymma.

Nu har jag inte sett Okänd Soldat sedan den nya filmen kom ut. Jag blir betydligt mer engagerad i människorna filmen berättar om. Jag har ju läst boken 2 eller 3 gånger. Vilket säkert höjer mitt betyg av Okänd Soldat 2017 till en 9a. Sedan att man hade en far som var med i det kriget påverkar oxå det gör det oxå i filmen Vinterkriget.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

I Saw the Devil - koreansk film från 2010. Med två huvudroller där man könner igen ansikten från både Oldboy och Squid Games.

En agent jagar en bestialisk seriemördare men istället för att fånga honom för att sätta i finkan så börjar han plåga honom ala catch and release. Ett weird upplägg men det funkar väldigt väl. Tbh en rätt obehaglig film. Väl värt en titt om genren lockar.

9/10 utdragna tänder

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

I Saw the Devil - koreansk film från 2010. Med två huvudroller där man könner igen ansikten från både Oldboy och Squid Games.

En agent jagar en bestialisk seriemördare men istället för att fånga honom för att sätta i finkan så börjar han plåga honom ala catch and release. Ett weird upplägg men det funkar väldigt väl. Tbh en rätt obehaglig film. Väl värt en titt om genren lockar.

9/10 utdragna tänder

Ja, det är en solid rulle helt klart. Är en stor fan av Choi Min-sik (som bl.a. hade huvudrollen i Oldboy), han är en grymt bra skådis tycker jag.

Permalänk
Medlem

Drive (2011) på Netflix IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0780504/

YT-länk till introt för filmen (ett av de bättre som producerats i filmvärlden): https://www.youtube.com/watch?v=ZHYaj6EHfJg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar Tegni:

Hercules in New York

Arnolds första film som är så dålig att den blir rolig. Om du tar den med en stor nypa salt och försöker skratta åt hur dåligt producerad den är samt det skrattretande "skådespeleriet" får den nog en 7/10.

Minns denna. När man hörde bilarna tuta i bakgrunden som uppenbarligen inte skulle vara med.
1,5/5

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Fastnat i en skräckfilmsperiod och i går var det dags för Incantation (2022).
Taiwanesisk skräckfilm som finns på Netlifx.
Den är i "found footage"-stil och gör detta riktigt bra tycker jag trots att jag personligen fått lite överdos på stilen inte minst genom Paranormal Activity-serien. Berättelsen utspelar sig dels i "nutid" men med frekventa återblickar till händelser som utspelade sig sex år tidigare när huvudkaraktären får en förbannelse över sig.

Riktigt obehaglig bitvis, sätter en bra stämning utan att spåra ur för mycket.

8/10

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Igår blev det tre stycken filmer.

Shutter (2008)
Bättre än vad jag trodde men bär rätt soklara tidsmarkörer i allt från sättet den är filmad på till specialeffekter som för den eran av film kanske inte är supercharmiga i dagens ljus.

Population 436 (2006)
Lågbudgetrulle som var bättre än vad jag trodde. Känns som en typisk 6/10-film med rätt välgjort mystik och en intressant premiss.

The Ninth Gate (1999)
Jävla pangruller från Roman Polanski. Det var några år sedan jag såg den men jag tycker helt ärligt inte att den blivit sämre. Har ni inte sett denna så kan jag starkt rekommendera den.

Permalänk
Avstängd

Prey (2022). Jävligt bra! Simpel och effektiv och inte så jävla lång, endast 90 min. Mycket intressant att ha en setting i 1700-talets USA. Riktigt stabil rulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svullom:

Prey (2022). Jävligt bra! Simpel och effektiv och inte så jävla lång, endast 90 min. Mycket intressant att ha en setting i 1700-talets USA. Riktigt stabil rulle.

Håller med.
Det finns så mycket bra de kan göra med den här genren och hoppas Disney fortsätter.

Vikings vs. predator(s)
Samurai vs --||--
mayans vs. --||--

etc.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Håller med.
Det finns så mycket bra de kan göra med den här genren och hoppas Disney fortsätter.

Vikings vs. predator(s)
Samurai vs --||--
mayans vs. --||--

etc.

Fast o andra sidan när inte elitsoldater har en chans mot en Predator vilken chans skulle de andra ha?
Och det är konceptets största nackdel.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast o andra sidan när inte elitsoldater har en chans mot en Predator vilken chans skulle de andra ha?
Och det är konceptets största nackdel.

För att det är i framtiden. Ge människan 200 år och en hel del av kan hända...
Predators utvecklas också och det kan man se i Prey, den är inte i närheten så smart och bestyckad som i senare sked.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Indie Game the Movie: https://www.imdb.com/title/tt1942884/

Jag har sett den många gånger, de flesta med Team Meat-kommentatorspåret aktiverat. Jag har crunchat på jobbet denna vecka och denna är en av favoriterna att ha igång i bakgrunden. Gammal och beprövad, man flyter med och skrattar åt de bra (och dåliga) skämten. Förutsägbart, precis vad jag vill ha neck deep in CAD.

Och denna gång har jag inte sett denna bara en gång, eller två. Utan 4 gånger under en vecka.

Med standardljudspåret är det en 8/10. Med Team Meat? 10/10.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

För att det är i framtiden. Ge människan 200 år och en hel del av kan hända...
Predators utvecklas också och det kan man se i Prey, den är inte i närheten så smart och bestyckad som i senare sked.

Det tycker jag var en klar nackdel då Predator såg förhistorisk ut, det är inte direkt något som förändras på 200 år. Men tyvärr har serien "plågats" av just första filmen där en grupp kommandosoldater slås ut, men redan i tvåan lyckas ett par poliser stå emot en hel grupp. Och människan utan teknologi är ingen... vi är ganska fragila medan en predator är allt annat än det

Men det sagt tyckte jag ändå att filmen var okey samt alla "hyllningar" som är inlagda till just första filmen... eller faktiskt även tvåan. Och jodå, nog var Greyback (predator) riktigt smart och använde avancerad teknologi
"Greyback was also an Elder of the Yautja species and leader of the Lost Tribe. Greyback can be seen awarding the victorious Harrigan with the flintlock pistol, the same pistol recently seen in Prey." (Från Predator 2)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Bridge on the River Kwai (1957) via Netflix. IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0050212/

En runt 2½ timmar lång gammal goding som nyanserar de allierade krigsfångarnas bygge av Death Railway - medan WW2 pågick världen över. Death Railway är ett järnvägsstråk mellan Burma och Thailand.

Länk: https://www.nma.gov.au/defining-moments/resources/burma-thail...

Filmen är jämförbar med A bridge Too Far (1977) IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0075784/ och The Longest Day (1962) IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0056197/

The Longest Day har jag inte sett på flera år.

Permalänk
Avstängd

Requiem for a Dream från 2000 filmen visar helvetet att vara narkoman, men finns ingen ursäkt att grovt utnyttja nära och kära, få dom att må skit bara för att få tag i knarket.

Hur kan man skicka sin flickvän att ha sex med langare för att få droger

Dold text

, bara ett av många horribla exempel i filmen. Denna filmen borde visas obligatoriskt i högstadiet, inte en propagandafilm utan visar vardagen hur långt många narkomaner är redo att gå för att få knarket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Denna filmen borde visas obligatoriskt i högstadiet

Det är den väl snudd på redan? Vet att jag fick se den i högstadiet i alla fall och tror den fortfarande visas frekvent.

Skrivet av GooGeL:

Filmen är jämförbar med A bridge Too Far (1977) IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0075784/

Är "A bridge..." värd sina långa speltid, eller? Den har funnits på min backlog länge, men har ännu inte tagit mig tiden.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag och sambon hade filmkväll som vi alltid har lördagskvällar, det fick bli en goding

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Requiem for a Dream från 2000 filmen visar helvetet att vara narkoman, men finns ingen ursäkt att grovt utnyttja nära och kära, få dom att må skit bara för att få tag i knarket.

Hur kan man skicka sin flickvän att ha sex med langare för att få droger

Dold text

, bara ett av många horribla exempel i filmen. Denna filmen borde visas obligatoriskt i högstadiet, inte en propagandafilm utan visar vardagen hur långt många narkomaner är redo att gå för att få knarket.

Skrämselpropaganda jo om den ska visas för kids, för att hamna sådär djupt så krävs det ganska mycket psykiska problem, alltså problem som man får från helt andra håll än droger men där drogerna är ett jävligt illa symptom. Oavsett bra film som jag nog bara sett ett par gånger för länge sen, ganska tung så inget man tittar om speciellt ofta om man säger så.

Permalänk
Medlem

The incredible journey of Mary Bryant - Drama om en engelsk kvinna som förs till Australien som fånge och försöker fly. Rätt bra om än lite romantiserat. 6/10

The nightinggale - Också ett drama om en i detta fall Irländsk kvinna som förts till Nya Zeeland som fånge och som ska hämnas för en oförrätt. Otroligt brutal men vacker film. Denna film är nog inte för alla då den innehåller våldtäkter, mord, misshandel, mer mord, mer våldtäkt o.s.v. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

The incredible journey of Mary Bryant - Drama om en engelsk kvinna som förs till Australien som fånge och försöker fly. Rätt bra om än lite romantiserat. 6/10

The nightinggale - Också ett drama om en i detta fall Irländsk kvinna som förts till Nya Zeeland som fånge och som ska hämnas för en oförrätt. Otroligt brutal men vacker film. Denna film är nog inte för alla då den innehåller våldtäkter, mord, misshandel, mer mord, mer våldtäkt o.s.v. 9/10

Mary Bryant, är det den miniserien man får upp på imdb? Set intressant ut, men hittar inte den nånstans:/