Hittar inte ett specifikt nätverk på en specifik dator?

Permalänk
Medlem

Hittar inte ett specifikt nätverk på en specifik dator?

Jag försöker ställa in en bärbar dator, en dell Latitude E7240 men jag hittar inte just det wifi nätverket som jag vill koppla till. Det konstiga är att på en annan bärbar hittar jag det utan problem och jag hittar andra nätverk med dellen. Den har stöd för 5ghz så inget problem där. Vad kan vara orsaken till detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Nätverket är på en kanal som laptopen inte stöder
Nätverket använder en kanalbredd som laptopen inte stöder

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nätverket är på en kanal som laptopen inte stöder
Nätverket använder en kanalbredd som laptopen inte stöder

Hur åtgärdar man det? Finns det någon quickfix eller är det hårdvara som måste bytas ut?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du byter kanalbredd i routern, börja där.

Ok, har tyvärr inte tillgång till routern, något annat man kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Ok, har tyvärr inte tillgång till routern, något annat man kan göra?

Om nätverket är tillgängligt på 2,4GHz så kan du troligen ansluta på det viset istället.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att du inte ser ssid eller att du ser det men inte kan ansluta till det ? Finns det mellanslag eller specialtecken i ssdit ?

De flesta inställningar som påverkar sånt här måste göras i routern, möjligen kan du ha fel drivrutin i datorn så att den har fel "kanalplan" eftersom det skiljer lite mellan olika länder, alla wifikanaler får inte användas överallt så du kan ju kolla vilket lands drivrutiner du har, bör vara svenska eller EU så har du nordamerikanska eller asiatiska kan det vara det som strular.
Du kan försöka kolla i den dator som får uppkoppling vilken kanal, kanalbredd och typ av wifi (ac, ax. osv) som används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

802.11ac kom efter att den datorn släpptes, så risken är att den bara stöder 802.11n på 5Ghz. Om routern då bara stöder eller är inställd att använda ac på 5Ghz så borde du få det här problemet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Om nätverket är tillgängligt på 2,4GHz så kan du troligen ansluta på det viset istället.

Finns inget 2,4 på stället av okänd anledning

Skrivet av mrqaffe:

Menar du att du inte ser ssid eller att du ser det men inte kan ansluta till det ? Finns det mellanslag eller specialtecken i ssdit ?

De flesta inställningar som påverkar sånt här måste göras i routern, möjligen kan du ha fel drivrutin i datorn så att den har fel "kanalplan" eftersom det skiljer lite mellan olika länder, alla wifikanaler får inte användas överallt så du kan ju kolla vilket lands drivrutiner du har, bör vara svenska eller EU så har du nordamerikanska eller asiatiska kan det vara det som strular.
Du kan försöka kolla i den dator som får uppkoppling vilken kanal, kanalbredd och typ av wifi (ac, ax. osv) som används.

Jag ser det inte, men det syns på andra bärbara så det finns och fungerar utan problem, bara inte på den modellen av dell av någon anledning

Skrivet av Aphex:

802.11ac kom efter att den datorn släpptes, så risken är att den bara stöder 802.11n på 5Ghz. Om routern då bara stöder eller är inställd att använda ac på 5Ghz så borde du få det här problemet.

Okej kan detta ordnas med en updatering av wifi kortet på datorn eller är det routern jag måste komma åt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karazhan:

Finns inget 2,4 på stället av okänd anledning

Jag ser det inte, men det syns på andra bärbara så det finns och fungerar utan problem, bara inte på den modellen av dell av någon anledning

Okej kan detta ordnas med en updatering av wifi kortet på datorn eller är det routern jag måste komma åt?

På refurb-butiker säljs den med valfritt n eller ac-kort, så sannolikt kan du byta ut det själv.

Kan du justera inställningar på routern vore det billigare och kanske bättre, det kan ju vara fler saker som hindrar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

På refurb-butiker säljs den med valfritt n eller ac-kort, så sannolikt kan du byta ut det själv.

Kan du justera inställningar på routern vore det billigare och kanske bättre, det kan ju vara fler saker som hindrar.

Ok tack så mycket!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karazhan:

Finns inget 2,4 på stället av okänd anledning

Jag ser det inte, men det syns på andra bärbara så det finns och fungerar utan problem, bara inte på den modellen av dell av någon anledning

Okej kan detta ordnas med en updatering av wifi kortet på datorn eller är det routern jag måste komma åt?

Men försöka utläsa vad det är du vill ansluta dig mot via datorn som får anslutning, om du inte kan hitta det i drivrutinen eller via kommandotolken kan di använda programmet nedan för att kolla vad den ser för radiosignaler, det visar kanal, kanalbredd och så vidare.
https://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html#Down...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla med telefonen (eller dator som funkar) vilken kanal nätverket ligger på. Jag kör på kanal 64, vilket funkar med mina datorer men inte om jag bootar min dator med Linux Mint, där är kanaler över...öh...56 spärrade tror jag, med mitt nätverkskort ASUS PCE68 nånting. Saknar stöd för DFS channels i annat än MacOS och Windows (numera, förrförr saknades stöd för mitt kort även där). Så Linux kör jag på 2.4, men om det valet inte finns så går det ju inte. Liten billig USB-dongle kanske är bästa lösningen, eller enklaste åtminstone.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ja konstiga tecken i ssid kan vara en sak. Eller en kanal som inte är godkänd i hela världen. Kolla med wifi-analyzer