Permalänk
Medlem

Hörlursförstärkare

Har läst lite här på forumet men vet inte om jag blir så mycket klokare.
Hörlurarna jag har nu är Philips Fidelio X2HR (30 ohm) som för tillfället är inkopplade i min laptop (Lenovo Legion 5).
Låter väl inte illa men jag kanske skulle vilja ha lite mer. Kanske kan tänka mig runt 1000-1500kr ungefär.
Får man något för den pengen eller spelar det ingen roll?

Är denna någorlunda ok? iFi Audio ZEN Air Can

/Mono

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill ha 'mer' av med hörlursförstärkaren som du inte får nu?

Jag har ett par X2HR och det är väl de lurar jag äger som är minst påverkade av hörlursförstärkare. Inte så att de inte blir bättre med förstärkaren, men jag tror att du sitter i ett knepigt gränsland mellan var du tjänar mest, en förstärkare eller ny lur (som kanske kräver förstärkare).

(Med det sagt, även om X2HR är vida omtyckt är jag inte lika frälst själv, och tycker att det finns bättre lurar för pengen.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

Vad är det du vill ha 'mer' av med hörlursförstärkaren som du inte får nu?

Jag har ett par X2HR och det är väl de lurar jag äger som är minst påverkade av hörlursförstärkare. Inte så att de inte blir bättre med förstärkaren, men jag tror att du sitter i ett knepigt gränsland mellan var du tjänar mest, en förstärkare eller ny lur (som kanske kräver förstärkare).

(Med det sagt, även om X2HR är vida omtyckt är jag inte lika frälst själv, och tycker att det finns bättre lurar för pengen.)

Är ju inte nödvändigtvis så att de behöver förstärkning, utan troligen så att Laptop/Integrerade kretsar helt enkelt låter uruselt och saknar djup i ljudet. Vilket de verkligen gör. Svårt för integrerade att ens slå ett ljudkort för 300 kr!

Gällnade X2/HR så är 990 kr löjligt svårt att slå.

TS du kan ju kika på Fiio K3 eller tex https://www.inet.se/produkt/6608458/rode-dac-mic-preamp-horlu... eller den du länkat. Är ju bara beställa, prova och lämna tillbaka om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Allt jag kan säga är att jag varit grovt missnöjd med topping dx3's kvalitet. Output porten gick sönder utan vidare slitage, slumpvis stängs av vid användning, och ofta går in i "safemode" utan anledning. Ljudet var nice dock.
Tillsammans med beyerdynamic DT1990 pro

Vill minnas att jag pröjsade €130. Men ser ut att vara dyrare nu.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Har alltid haft svårt att acceptera att hörlursförstärkare är så dyra i förhållande till den väldigt låga effekt de måste leverera.

Ja menar, för ett par tusen får du ett PA steg som levererar flera hundra watt per kanal, förvisso inte så mycket inställningar på ett sånt men det är ju brutalt mycket rejälare komponenter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Denna kör jag med till mina Fidelio X2HR och jag är väldigt nöjd

Fosi Audio Q4

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mono:

Har läst lite här på forumet men vet inte om jag blir så mycket klokare.
Hörlurarna jag har nu är Philips Fidelio X2HR (30 ohm) som för tillfället är inkopplade i min laptop (Lenovo Legion 5).
Låter väl inte illa men jag kanske skulle vilja ha lite mer. Kanske kan tänka mig runt 1000-1500kr ungefär.
Får man något för den pengen eller spelar det ingen roll?

Är denna någorlunda ok? iFi Audio ZEN Air Can
https://www.hembiobutiken.se/images/prod/346720-ifi-audio-zen-air-can-155_2.jpg

/Mono

Ligger 2 Zen Air DAC på Blocket. Köp kombinerad DAC/AMP så du undviker datorns ljudkort helt. Att hänga på en Zen AIR Can (endast amp) på din Lenovos 3,5mm utgång tror jag mindre på.
Sen skalar som nämns ovan Fidelio X2HR inte särskilt mycket uppåt, så eventuellt uppfattar du ingen skillnad. Men då är det bara att sälja DAC/AMPen eller kika på nya hörlurar

950kr
Ifi Zen DAC v.1 https://www.blocket.se/annons/kalmar/ifi_zen_dac_v_1/10728827...

1100kr
IFI Zen Dac v1 - USB Dac och hörlursförstärkare https://www.blocket.se/annons/kronoberg/ifi_zen_dac_v1_usb_da...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar och idéer.
Doppar ena tån och provar en Fosi Audio Q4 så får vi se hur resultatet blir.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Avstängd

Ifall andra läser så ger jag ett tips ändå.. under tusen kr
https://hifi-express.com/products/sabaj-a10h-desktop-headphon...
Noll kanalobalans, topp-testad av ASR

Samma men med mer kraft, dock kanske tull från England (slut i EU)?
https://hifi-express.com/products/sabaj-a20h-headphone-amplif...

Köper man genom EU så blir det inga tullavgifter eller annat extra

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

(Med det sagt, även om X2HR är vida omtyckt är jag inte lika frälst själv, och tycker att det finns bättre lurar för pengen.)

Ljud är något rätt så subjektivt, provade en gång ett par HD 598 som var snygga, sköna och kändes som det hängde filtmaterial över mellanregistret. XH2R är mina favvolurar ever, tätt följda av DT 770, både i ergonomi men primärt ljudbild. Använder X2HR med Fiio K5. Lite annorlunda ljud jmf med 3,5" ut från moderkortet samt en del enklare att hantera fysiskt av (hur OSet hanterar gränssnittet) med volymratten. Är numer över 40 så behöver förmodligen aldrig oroa mig för något dyrare : ) Med det sagt, vilka lurar i samma prisklass gillar du mer?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Mono:

Stort tack för alla svar och idéer.
Doppar ena tån och provar en Fosi Audio Q4 så får vi se hur resultatet blir.

Vet inte om du sett det men Fosi har släppt en uppgraderad/ny variant i form av K5 PRO som sägs ska vara bättre!?

Ser (vad jag tycker) snyggare ut men det största pluset jag ser är att det har en ingång för mick.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Vet inte om du sett det men Fosi har släppt en uppgraderad/ny variant i form av K5 PRO som sägs ska vara bättre!?

Ser (vad jag tycker) snyggare ut men det största pluset jag ser är att det har en ingång för mick.

Tack för tipset men eftersom den äldre har usb-ingång samt att mic inte är intressant så tror jag att jag kör på den beställde.
Min tanke är att slippa 3.5mm-utgången, eller tänker jag galet nu?
Fast den nya ser dock lite snyggare ut, helt klart.

Edit: Den nya hade ju också usb-c tydligen. Men är den mer spelinriktad? Dom flesta som ger omdömen talar om att koppla den till PS5/XB, jag ska enbart ha det till musiklyssnande. Det skiljer 150kr, what to do?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Mono:

Tack för tipset men eftersom den äldre har usb-ingång samt att mic inte är intressant så tror jag att jag kör på den beställde.
Min tanke är att slippa 3.5mm-utgången, eller tänker jag galet nu?
Fast den nya ser dock lite snyggare ut, helt klart.

Edit: Den nya hade ju också usb-c tydligen. Men är den mer spelinriktad? Dom flesta som ger omdömen talar om att koppla den till PS5/XB, jag ska enbart ha det till musiklyssnande. Det skiljer 150kr, what to do?

Att den används mycket till PS/XB är väl just för att den också har mic skulle jag tro.
Att priset är typ samma gör att den känns mer lockande, men har inte grottat ner mig i de tekniska detaljerna eller haft tid att hitta seriösa opartiska recensioner än tyvärr.

Och vad gör en "spelinriktad" hörlursförstärkare som en " vanlig" gör?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Fick precis ett mail att Amazon har skickat den första beställningen, får leva med att ha det lite fulare.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4