EU vill ha körkort i telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

@pine-orange, var hittade du detta? Det verkar inte vara med i artikeln som Swec länkade, därför undrar jag.

Om det blir som du citerar (vilket också vore rimligt) så verkar det vara två processer här, en som avser införandet av digitala körkort som alternativ parallelt med fysiska, och en som rör standardisering av körkort i EU (för både fysiska och digitala).

Jag hittade det via länken i artikeln, jag tycker artikeln borde förtydligas så folk inte tror att det är det enda alternativet...

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Fan vad folk kan vara negativa, är man lika icke-pragmatisk på jobbet?

Ja jag är lika negativ till appar även där. T ex så har vi en app till lunchkantinan på jobbet som av oklar anledning var låst till norska Google Play, o trots att jag hade bytt land till Norge så fick jag ändå inte tanka ner den vilket gjorde att jag tvingades till att alltid få hjälp av en kollega med appen för att få min lunch, funkade oftast ok men ibland blev det jävligt osmidigt. Lyckades efter nåt halvår få appskaparen att öppna till sverige också så nu har jag ääntligen ännu en till app som skräpar på telefonen.
Att man ska ha en app till fakkin allt nuförtiden är sjukt drygt, o att dessutom ha den på en ömtålig o klumpig (eftersom alla telefoner promt är på 6"+ nuförtiden) apparat som man alltid måste ha med sig o dessutom se till att batteriet är laddat så känner man sig onaturligt bunden till den.

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Måste bara fråga. Ni som tycker det är jobbigt med plånbok, använder ni inte fodral till era svindyra mobiler? Skärmskydd, plånboksfodral etc?

Personligen är det nog 15 år sedan jag sist använde en plånbok. Har alltid plånboksfodral med 2-3 fack för Visa och körkort. Som bonus har jag aldrig haft en mobil med sprucken skärm.👍 Förutom den gången jag glömde mobilen på biltaket, men det är en annan historia.🤦

Det finns så kallade smarta fodral, där delar eller hela skärmen syns när locket är stängt. Minimum brukar man kunna svara på samtal genom dessa, men vissa stödjer att styra musikspelare, med mera.
Då skyddar man telefonen ännu bättre, eftersom man inte behöver öppna den skyddande luckan lika ofta.
Med ett sådant finns det ingen plats för kort i själva luckan. Och vanligtvis inte på baksidan heller, eftersom det skulle komma iväg för NFC funktioner.

Många vill heller inte göra sin mobil onödigt tung eller tjock. Många "plånboksfodral" har bara plats för typ ett kort, för att dom ska kunna göras smidigare.

Sen finns det fodral som är gjorda för att kunna ställa telefonen i olika vinklar, som kan ha lucka med sakna kortplatser.

Bara för att man vill ha en lucka så är det absolut inte självklart att riktiga plånboksfodral är det lämpligaste.
Dessutom ska man inte ha en övertro på skyddet det ger. Vanligtvis när skärmen går sönder så är det för att man tappar mobilen när man håller den i handen. Sittande ur byxficka, brukar vanligtvis innebära låg fallhöjd.
Och oftast håller man mobilen i handen för att man använder den, så att ha en lucka är inget bra skydd i dom sammanhangen, ändå.
Har man dessutom en bunt kort i luckan, så minskar chansen att luckan lyckas stänga sig själv under fallet.

Sen så är det dumt att ha kort i samma fodral som mobilen, då det kan riskera dubbeldebiteringar om vid tex resor med kollektivtrafiken som använder sig att NFC terminaler, med stöd för betalkort. Det har hänt en del resenärer i stockholm.

Sen är det ju också så att man inte bör bära sina kort tillsammans med sin telefon, eftersom det kan göra tjuvar mer benägna att välja just dig som mål.
Och det blir oerhört mycket med frustrerande om det händer, eftersom man då varken har mobil eller kort. Hade man inte med sig sin plånbok så har man den i alla fall där man lämnade den.
Och om körkortet i mobilen är ett komplement, så har man ju fördelen av att om man blir av med mobilen på ett eller annat sätt, så har man ett back-up körkort som man kan komma åt, och inte behöva klara sig utan att kunna köra bil, i väntan på körkortet.

Så jag skulle säga att plånboksfodral inte är någon mirakellösning.
Även om man går med på att skydda skärmen med en lucka är viktigt, så finns det andra alternativ som ofta är mer lämpliga.
Och man ska vara medveten om dom extra riskerna med att ha kort ihop med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja jag är lika negativ till appar även där. T ex så har vi en app till lunchkantinan på jobbet som av oklar anledning var låst till norska Google Play, o trots att jag hade bytt land till Norge så fick jag ändå inte tanka ner den vilket gjorde att jag tvingades till att alltid få hjälp av en kollega med appen för att få min lunch, funkade oftast ok men ibland blev det jävligt osmidigt. Lyckades efter nåt halvår få appskaparen att öppna till sverige också så nu har jag ääntligen ännu en till app som skräpar på telefonen.
Att man ska ha en app till fakkin allt nuförtiden är sjukt drygt, o att dessutom ha den på en ömtålig o klumpig (eftersom alla telefoner promt är på 6"+ nuförtiden) apparat som man alltid måste ha med sig o dessutom se till att batteriet är laddat så känner man sig onaturligt bunden till den.

Så lösningen på dåligt programmerade appar är att avveckla alla appar och återgå till dumtelefoni?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se telefonen fungera som ID-kort. Man blir därför tvungen att stärka identiteten på annat sätt.
Lösningen måste också fungera smidigt utan telefontäckning och vara smidig att lösa om/när telefonen går sönder eller försvinner.

Skrivet av Hakinger:

... Borde det inte räcka med vanlig legitimation? Jag menar polisen kan väl slå på personnumret och se om man har giltigt körkort? ...

I Sverige och med svenskt personnummer och körkort så har det i praktiken fungerat så i många (>20) år.
Däremot är det svårare för polisen att verifiera utlänningar med utländska körkort. Om jag blir stoppad i Spanien är jag inte säker på att den spanska polisen utifrån mitt pass enkelt kan verifiera att jag har giltigt svenskt körkort.

Permalänk
Medlem

Jag är för det men då får det bli ett komplement till det fysiska. Klart man ska komma åt bovarna och att de ska betala deras böter, skulder. Bovarna ska inte komma undan böterna genom att flytta till ett annat land i EU. Kan ett digitalt körkort underlätta indrivningen av pengarna så är det perfekt. Skulle tänka mig att 90% av medborgarna I EU har mobilen med sig, överallt de går, och färre kommer det inte att bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag hittade det via länken i artikeln, jag tycker artikeln borde förtydligas så folk inte tror att det är det enda alternativet...

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_2...

Tack, ja det borde definitivt framgå i artikeln, @Redaktionen.

Nu beskrivs det som att digitalt körkort är hela nyheten, och tillsammans med:

Citat:

Även för poliser kan digitalt körkort underlätta. Fysiska körkort från andra länder orsakar ibland svårigheter med att säkerställa rätt identitet, vilket kan leda till brott inte kan klaras upp på rätt sätt. Under 2019 var det närmare 40 procent av trafikbrotten över landsgränser som inte klarades upp, till följd av att den skyldige inte kunde identifieras eller att boten inte betalades.

Så får man lätt intrycket att digitalt körkort skulle bli den enda och obligatoriska metoden för att identifiera sig som förare (det skulle inte ha den funktionen som påstås om det inte var obligatoriskt).

Edit: eller så här, det skulle kunna ha fördelar på så vis att många skulle ha valt digitalt körkort redan, och de flesta planerar trots allt inte att smita från trafikböter när de är utomlands. Men artikeln signalerar ändå att det blir "svårare att undvika böter" och liknande formuleringar. Att i artikeln nämna att digitalt körkort inte blir obligatoriskt skulle avvärja många missförstånd.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Norge har digitalt körkort..
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/digitalt-fore...

Det innebär att man måste ge ifrån sig mobilen om polisen kräver det..
https://www.motor.no/aktuelt/du-ma-gi-fra-deg-mobilen-i-polit...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Problemet med körkort i mobilen (vilket jag tycker är en bra idé som koomplement till det fysiska) är att det finns människor som inte vill ha en sk smart-phone. Eller att man sitter med en helt urladdad telefon när farbror polisen vill titta. Eller att man just glömt sin telefon på sista raststället. Eller *massa anledningar*. Dvs det måste finnas en backup om mobilen inte finns/fungerar. Samma gäller betalningar, det måste gå att använda kontanter när digitala media strular.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Problemet med körkort i mobilen (vilket jag tycker är en bra idé som koomplement till det fysiska) är att det finns människor som inte vill ha en sk smart-phone. Eller att man sitter med en helt urladdad telefon när farbror polisen vill titta. Eller att man just glömt sin telefon på sista raststället. Eller *massa anledningar*. Dvs det måste finnas en backup om mobilen inte finns/fungerar. Samma gäller betalningar, det måste gå att använda kontanter när digitala media strular.

/ B

Jag har tidigare befunnit mig i situationer där fysiska betalkort och reda kontanter inte tagits emot pågrund av tekniska problem.

Att man innehar ett fysiskt körkort säger ju heller ingenting om inte kontrollanten kan verifiera att det är giltigt.

Permalänk
Medlem

Vi har körkort i telefonen i NSW, Australien, och det är riktigt skönt att slippa ytterligare ett kort. Snart kan vi skita i plånboken helt ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Så lösningen på dåligt programmerade appar är att avveckla alla appar och återgå till dumtelefoni?

Mja min poäng är just att appar kan ha alla möjliga tekniska problem, medans en fysisk lapp är en fysisk lapp. Kan såklart i vissa fall vara sämre, men i många fall så känns det krångligare än vad det behöver vara?
T ex jobbade jag på nåt ställe förut där vi hade planeringslistor på papper vilket var enkelt o översiktligt, för att sen var det nån som inte ville ha det fysiskt längre utan det skulle ligga på datorn vilket gjorde allt _betydligt_ krångligare att ha koll på. Skulle kunna ha det som en app i telefonen också såklart, men då är det återigen ytterligare en jävla app man ska ha. Folk verkar tro att så fort det är digitalt så är det bara bättre, men så enkelt är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PunkFstr:

Vi har körkort i telefonen i NSW, Australien, och det är riktigt skönt att slippa ytterligare ett kort. Snart kan vi skita i plånboken helt ❤️

Skall man tolka den sista meningen som att mobilen även har inbyggd toalett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Väldigt sårbart det där när man alltid måste säkerställa att man har en smartphone med sig som aldrig får tappas bort ha slut på batteri eller gå sönder.

En plånbok kan tappas bort och kort kan gå sönder. Tappar du bort telefonen är det oftast enkelt att hitta den igen eftersom de flesta har en funktion där du kan spåra osv. Så det finns ju fördelar också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att man kan ha körkort i mobilen och i ett fysiskt kort.

Att ha den bara i mobilen är bara dumt. Man ska inte ha allt bara i mobilen, för förlorar man mobilen (spräckt skärm, rånad, borttappad, batteriet slut, etc.) så förlorar man allt.

Det viktigaste är inte mobilappen. Det viktigaste är att man har ett system för QR-kod och databaser över hela EU för att den lokala polisen med sin egen enhet ska kunna slå upp körkortet i databasen.

Och det spelar ingen roll på vilket sett som den QR-koden visas: den skulle kunna vara i både körkorts-appen och på det fysiska körkortet, eller t.om. på ett utskrivet papper tillsammans med legitimation.
Om man bara har en app med text och bild så är det för lätt att fuska, vilket folk har gjort mot biljett-appen i lokaltrafiken här i Stockholm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

På tiden att man kan lämna plånboken hemma snart. Apple Pay + Digitalt SL kort + Digitalt körtkort/legitmation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Mja min poäng är just att appar kan ha alla möjliga tekniska problem, medans en fysisk lapp är en fysisk lapp. Kan såklart i vissa fall vara sämre, men i många fall så känns det krångligare än vad det behöver vara?
T ex jobbade jag på nåt ställe förut där vi hade planeringslistor på papper vilket var enkelt o översiktligt, för att sen var det nån som inte ville ha det fysiskt längre utan det skulle ligga på datorn vilket gjorde allt _betydligt_ krångligare att ha koll på. Skulle kunna ha det som en app i telefonen också såklart, men då är det återigen ytterligare en jävla app man ska ha. Folk verkar tro att så fort det är digitalt så är det bara bättre, men så enkelt är det inte.

I mina öron låter det mer som dåliga implementationer. Sen kan det ju vara besvärligt att behöva lära om invanda förfaranden också? Hursomhelst så kan du självklart ha rätt, jag vet ju inte mer än det du beskriver här.

Permalänk
Medlem

Ett plastkort fungerar dock alltid medans allt möjligt kan hända med en otymplig smartfån. Ge fan i att digitalisera allt, tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bill50x:

Problemet med körkort i mobilen (vilket jag tycker är en bra idé som koomplement till det fysiska) är att det finns människor som inte vill ha en sk smart-phone. Eller att man sitter med en helt urladdad telefon när farbror polisen vill titta. Eller att man just glömt sin telefon på sista raststället. Eller *massa anledningar*. Dvs det måste finnas en backup om mobilen inte finns/fungerar. Samma gäller betalningar, det måste gå att använda kontanter när digitala media strular.

/ B

Sannolikt lär väl polisen kitta upp med laddkablar till telefoner så att "batteriet är slut" inte funkar som ursäkt. Något kanske våra kära biljettkontrollanter på kollektivtrafiken kunde bemöda sig med också IMHO. Men det finns alltid situationer där saker inte funkar som tänkt. Du kanske har tappat plånboken exempelvis så hur ska du då kunna visa ditt körkort? Situationer uppstår, man hanterar det, även poliser är människor som (ofta) går att diskutera med och förklara för.

Kontanter är ju ett bra exempel, de flesta har väl inte kontanter med sig till vardags längre, och även om man har det så lär de väl inte användas särskilt ofta (bortsett att ge till tiggare eller liknande, för de som gör det). Det funkar ändå. Ska man på loppis med många gamlingar som säljare så kan man ju ta ut pengar innan liksom, men i vardagen så funkar kort överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag ser inte fördelen med ett körkort i telefonen, det känns så mycket krångligare o ostabilare.

Det är mycket enklare att göra mjukvaruuppdateringar än hårdvaruuppdateringar. Du får ett interface som fungerar mellan alla EU-länder och om någonting behöver uppdateras är det trivialt. Olika länder håller ju på att ta fram digitala körkort ändå, jag föredrar att ha en gemensam lösning i så fall.

Citat:

T ex så skulle jag visa upp min bussbiljett på bussen igår men det var nåt fel med appen så jag fick inte upp den, som tur är så fick jag åka med ändå, men vad skulle ske om det var samma problem med körkortsappen när jag blev stoppad i en poliskontroll?

Varför använder du inte plastkortet, du är väl inte tvungen att använda appen
Jag förstår inte dina invändningar, det gäller väl bara att använda det fysiska alternativet. Det kommer som sagt finnas (se mitt första svar till dig).

Permalänk
Medlem

"För den med ett körkort utfärdat i ett EU-land är det få hinder på vägen vad gäller att trampa gasen i botten inom EU, åtminstone så länge det är giltigt."
Förstod inte den riktigt!
Är la snarare så att om du som EU medborgare åker dit i ett annat land för en bot.
Att det är lättare att driva in boten, än om man kommit från utanför EU?
Är la rätt dumt att skippa botar från EU länder? Eller har jag förstått det fel?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

"För den med ett körkort utfärdat i ett EU-land är det få hinder på vägen vad gäller att trampa gasen i botten inom EU, åtminstone så länge det är giltigt."
Förstod inte den riktigt!
Är la snarare så att om du som EU medborgare åker dit i ett annat land för en bot.
Att det är lättare att driva in boten, än om man kommit från utanför EU?
Är la rätt dumt att skippa botar från EU länder? Eller har jag förstått det fel?

Körkorten inom EU är väl ändå hyfsat standardiserade med lite översättningar och så, så jag tror inte problemet ligger med de personerna. Snarare de som kommer "utifrån" som har konstiga körkort, kanske utan foto eller på konstiga språk eller så. Jag vet att Spanien hade körkort för kanske 25 år sedan som var mer ett papper än ett kort, man fick vika ihop det för att det skulle få plats i en plånbok, och sannolikt väldigt mycket lättare att förfalska än våra plastkort med hologram och så. Nu lär de ha kort liknande oss, men det kanske inte är så lätt för en svensk polis att fatta ett körkort från exempelvis Sudan, eller åtminstone inte avgöra om det är förfalskat eller så.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Fan vad folk kan vara negativa, är man lika icke-pragmatisk på jobbet?

Vad ska jag med mobiltelefonen till på jobbet?

Jag föddes med 2 ben.
Behöver jag få tag i någon använder jag dem.

Vi har en telefon fastkedjad i en stolpe om man nu mot förmodan skulle behöva ringa någon på jobbet men funtar bara internt och till SOS.

och finns ingen internetuppkoppling på den.

plus att vi får inte äns ha med egna mobiltelefonen in på jobbet utan den får isf ligga kvar i bilen eller i omklädningsrummet om jag äns bryr mig om att ta med den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Fan vad folk kan vara negativa, är man lika icke-pragmatisk på jobbet?

Nej tvärt om vi är pragmatiska och vet att 100% uptime 24/7 365 dagar om året är en utopi.

Därav kommer det fungera bra som ett tillägg till fysiska körkort men inte som enda alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

I mina öron låter det mer som dåliga implementationer. Sen kan det ju vara besvärligt att behöva lära om invanda förfaranden också? Hursomhelst så kan du självklart ha rätt, jag vet ju inte mer än det du beskriver här.

Ja det handlar om vana också, men den vanan kommer jag inte vilja ha då jag ogillar att jag redan är så hårt låst till den där telefonen.

Skrivet av pine-orange:

Det är mycket enklare att göra mjukvaruuppdateringar än hårdvaruuppdateringar. Du får ett interface som fungerar mellan alla EU-länder och om någonting behöver uppdateras är det trivialt. Olika länder håller ju på att ta fram digitala körkort ändå, jag föredrar att ha en gemensam lösning i så fall.
Varför använder du inte plastkortet, du är väl inte tvungen att använda appen
Jag förstår inte dina invändningar, det gäller väl bara att använda det fysiska alternativet. Det kommer som sagt finnas (se mitt första svar till dig).

Våra nuvarande körkort funkar ju redan mellan EU-länder, så vad finns att uppdatera?
Att jag inte skaffat mig ett plastkort beror på att jag bor på landet o inte orkat ta mig in till stan för att skaffa ett. I framtiden lär väl dom dock fasas ut oavsett, inkl det fysiska körkortet.
Det jag egentligen är emot är att vi blir mer o mer beroende av allt det digitala när jag egentligen tycker vi borde gå helt åt andra hållet.

Permalänk
Medlem

I Sverige var det väl tidigare tal om att skippa körkorten helt. Då skulle det räcka med att Polisen scannade av ens ansikte i sin app i sin terminal/mobil och då fick upp dina personuppgifter och om du var innehavare av ett körkort. Men jag tror att EU vill gå denna vägen med elektroniska körkort i mobilen eftersom det ger Polisen möjlighet (precis som de idag har möjlighet att tillfälligt ta ditt fysiska körkort till Polisbilen för registeruppslagningar), men nu får de på detta sätt tillgång till hela din öppna mobil och kan då genomsöka den för att ta reda på annan brottslig verksamhet så kallad bifångst som det heter. Big Brother samhället växer sig allt starkare och privatlivet respekteras ej längre.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad ska jag med mobiltelefonen till på jobbet?

Jag föddes med 2 ben.
Behöver jag få tag i någon använder jag dem.

Vi har en telefon fastkedjad i en stolpe om man nu mot förmodan skulle behöva ringa någon på jobbet men funtar bara internt och till SOS.

och finns ingen internetuppkoppling på den.

plus att vi får inte äns ha med egna mobiltelefonen in på jobbet utan den får isf ligga kvar i bilen eller i omklädningsrummet om jag äns bryr mig om att ta med den.

Okej, hur relaterar detta till det jag skrev?

Skrivet av lonewolfshade:

Nej tvärt om vi är pragmatiska och vet att 100% uptime 24/7 365 dagar om året är en utopi.

Därav kommer det fungera bra som ett tillägg till fysiska körkort men inte som enda alternativ.

Ditt fysiska körkort kan inte säga om det är återkallat, det kräver också tillgång till en databas för att kunna kontrollera giltigheten/äktheten - är det 100% uptime på detta nu? Behöver det vara det?

Permalänk
Medlem

Betyder det att alla måste bära med sig en uppdaterad smartphone med Android eller iOS hela tiden? Tänk om jag inte vill ha en smartphone, eller är nöjd med min äldre, eller vill ha ett annat operativsystem?

När ska de börja tvångschippa människor så att alla kan vara flitiga arbetsmyror i kollektivet? Vilken härlig framtid! Jag fylls av hopp med så mycket att se fram emot.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakim Ågren:

I Sverige var det väl tidigare tal om att skippa körkorten helt. Då skulle det räcka med att Polisen scannade av ens ansikte i sin app i sin terminal/mobil och då fick upp dina personuppgifter och om du var innehavare av ett körkort. Men jag tror att EU vill gå denna vägen med elektroniska körkort i mobilen eftersom det ger Polisen möjlighet (precis som de idag har möjlighet att tillfälligt ta ditt fysiska körkort till Polisbilen för registeruppslagningar), men nu får de på detta sätt tillgång till hela din öppna mobil och kan då genomsöka den för att ta reda på annan brottslig verksamhet så kallad bifångst som det heter. Big Brother samhället växer sig allt starkare och privatlivet respekteras ej längre.

Tja, jag vet inte vad som är mest skrämmande. Att ge polisen ens upplåsta telefon och låta de gå iväg med den, eller att polisen ska ha ansiktsigenkänning av alla, eller åtminstone alla med körkort. Inget av alternativen känns så lockande.

Permalänk
Medlem

Min flickvän tillhör generationen "KaN iNTe LevA uTan MoBilEN" (fast på spanska) så det här ser jag som en bra sak (för hon glömmer plånboken hemma hälften av gångerna hon tar bilen...)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3