Erfarenheter av Samsung hw-q995b soundbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

Hur är det då jag ska koppla om jag vill ha både dolby vision och atmos, samt slippa det poppande ljudet?

Du kan ansluta din Apple TV direkt till soundbaren om du vill, det gör varken till eller från när det kommer till funktionalitet.

Att kunna styra alla enheter med samma fjärrkontroll eller t.ex. ändra volym med Siri-kontrollen oavsett källa så krävs CEC. Det är högst troligt redan aktiverat, men annars behöver det göras i alla inblandade enheter. Det har absolut noll att göra med eARC.

Att det "poppar" är dock ett problem men det är troligen ett problem med högtalarna i sig, även om det endast visar sig på Apple TV när den är inkopplad till TVn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

Åh fan.
Det är så jag har kopplat och jag vill ju inte missa alla fördelar med eArc.
En kontroll bara osv.

Som du fått svar funkar eARC ändå vad gäller det du är ute efter med bara en handkontroll osv. Har du testat att köra någon annan källa, t.ex. video från tvns interna smarta appar, spelkonsol, dator, direkt till tvn och sen vidare via eARC till soundbaren? Då känns det som att man i så fall kan dra en slutsats om det beror på specifikt Apple TVn eller om det är fel på soundbaren/högtalaren i sig.

Permalänk
Medlem

Ska testa att kolla som ni säger, frön atv > soundbar > tv.
Visste inte att soundbaren hade stöd för dolby vision passthrough men det har den och det verkar funka.
Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Köpte en q995b i höstas och kört den ett tag nu. Väldigt bra men jag har också sonos Arc med sub och surroundhögtalare, den låter klart bättre. Mer rent och fylligt ljud. Samsung är lite burkig om man jämför och basen något hård eller vad det nu är, den känns liksom lite separerad från övriga ljudet medans den smälter ihop mer sömlöst på sonos.

Behöll ändå Samsung för jag ville ha en tv där jag kunde spela bluray med DTS-formatet. En grej jag inte gillar med Samsung är att du inte kan ställa in ett tak för volymen och maxvolymen blåser nästan trumhinnorna när du råkar höja till max med musik.

Permalänk

Har en HW-Q930B, Q90T, PC med AE-5+, PS5, Yamaha R-N602 (stereo förstärkare) med Mission 792. Och just nu är allt korsdraget.

PC och PS5 till Tv för att kunna få 120hz i spel och i windows. Men samsung Q90T stöder inte att man skickar igenom LPCM. Då får jag välja mellan koppla PS5 eller PC direkt igenom soundbaren och ge upp 120 fpx eftersom ingen soundbar stödjer mer än 60hz eller komprimerat surround ljud. PS5 kan live encoda till dolby digital och skicka igenom TVn till soundbaren men med PC så köpte jag en Soundblaster AE-5+ som har hårdvarustöd för Dolby Digital Live och DTS connect. Så har dragit en optisk kabel ifrån ljudkortet till soundbaren om jag vill spela med surround ljud och 120fps. Dock klarar inte soundbaren av att byta optisk källa om HDMI-CEC är igång på TVn, så måste slå av det för att soundbaren ska acceptera den optiska signalen.

Har även dragit en optisk kabel ifrån TVn till stereo förstärkare om jag skulle vilja ha bättre stereo kvalite istället för surround, musik program eller youtube och sånt. Vill jag kolla på 4k bluray med dolby atmos kan jag koppla PS5 igenom TVn och få Samsung Q-Symphony. Men eftersom Q90T inte stödjer skicka igenom DTS får jag koppla PS5 direkt till soundbaren om 4k blu ray filmen har DTS ljudspår.

Vill jag spela ett spel med Dolby Atmos på PC så som Cyberpunk 2077 eller Forza 5 så måste jag naturligtvis koppla PC HDMI direkt till soundbaren och få då koppla in PS5 till TVn direkt eftersom samsung TVn / Windows (osäker vems fel detta är faktiskt) inte klarar av att rapportera att soundbaren på eARC klarar Dolby Atmos, eller något förutom stereo överhuvudtaget egentligen. Men serier och film i windows med ljud codes kan jag skicka igenom TVn till soundbaren, så det är ju ett plus.

Väldigt smidigt alltihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Disarray:

Har en HW-Q930B, Q90T, PC med AE-5+, PS5, Yamaha R-N602 (stereo förstärkare) med Mission 792. Och just nu är allt korsdraget.

PC och PS5 till Tv för att kunna få 120hz i spel och i windows. Men samsung Q90T stöder inte att man skickar igenom LPCM. Då får jag välja mellan koppla PS5 eller PC direkt igenom soundbaren och ge upp 120 fpx eftersom ingen soundbar stödjer mer än 60hz eller komprimerat surround ljud. PS5 kan live encoda till dolby digital och skicka igenom TVn till soundbaren men med PC så köpte jag en Soundblaster AE-5+ som har hårdvarustöd för Dolby Digital Live och DTS connect. Så har dragit en optisk kabel ifrån ljudkortet till soundbaren om jag vill spela med surround ljud och 120fps. Dock klarar inte soundbaren av att byta optisk källa om HDMI-CEC är igång på TVn, så måste slå av det för att soundbaren ska acceptera den optiska signalen.

Har även dragit en optisk kabel ifrån TVn till stereo förstärkare om jag skulle vilja ha bättre stereo kvalite istället för surround, musik program eller youtube och sånt. Vill jag kolla på 4k bluray med dolby atmos kan jag koppla PS5 igenom TVn och få Samsung Q-Symphony. Men eftersom Q90T inte stödjer skicka igenom DTS får jag koppla PS5 direkt till soundbaren om 4k blu ray filmen har DTS ljudspår.

Vill jag spela ett spel med Dolby Atmos på PC så som Cyberpunk 2077 eller Forza 5 så måste jag naturligtvis koppla PC HDMI direkt till soundbaren och få då koppla in PS5 till TVn direkt eftersom samsung TVn / Windows (osäker vems fel detta är faktiskt) inte klarar av att rapportera att soundbaren på eARC klarar Dolby Atmos, eller något förutom stereo överhuvudtaget egentligen. Men serier och film i windows med ljud codes kan jag skicka igenom TVn till soundbaren, så det är ju ett plus.

Väldigt smidigt alltihop.

Problemet i kedjan är, som du skriver, din TV som tyvärr inte har något stöd för LPCM.

Jag hade en Q95T som jag nu har reklamerat och Samsung har krediterat pga. avsaknaden av LPCM.

Annars får du införskaffa HD Fury VRROOM om du vill kunna köra 4K120 samtidigt som LPCM, men jag anser att det är bättre att lägga dom 6000kr+ på en annan TV efter godkänd reklamation hos Samsung.

Väljer du Dolby så blir ljudet tyvärr fördröjt. Det hör man tydligt i tex spel som Horizon Forbodden West där ljudet från handkontrollen ska vara 100% synkat med ljudet från högtalarna.

Varje gång man gör en attack eller använder menyer i spelet så hörs ljudet först från handkontrollen och sedan från högtalarna.

Samsung påstår sig ha stöd för LPCM på nyare modeller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Problemet i kedjan är, som du skriver, din TV som tyvärr inte har något stöd för LPCM.

Jag hade en Q95T som jag nu har reklamerat och Samsung har krediterat pga. avsaknaden av LPCM.

Annars får du införskaffa HD Fury VRROOM om du vill kunna köra 4K120 samtidigt som LPCM, men jag anser att det är bättre att lägga dom 6000kr+ på en annan TV efter godkänd reklamation hos Samsung.

Väljer du Dolby så blir ljudet tyvärr fördröjt. Det hör man tydligt i tex spel som Horizon Forbodden West där ljudet från handkontrollen ska vara 100% synkat med ljudet från högtalarna.

Varje gång man gör en attack eller använder menyer i spelet så hörs ljudet först från handkontrollen och sedan från högtalarna.

Samsung påstår sig ha stöd för LPCM på nyare modeller.

Det är ett problem, och kanske det största, men absolut inte det enda.

Att soundbarens dolby atmos stöd inte rapporteras via TVn till windows tvingar mig att koppla om ljudet till PC -> Soundbar -> TV, per spel! Vilket är irriterande speciellt eftersom de nyare större spelen har stöd för Dolby Atmos. Lika irriterande är att DTS inte går igenom TVn vilket tvingar mig att koppla PS5, per film. Och de två problemen är oberoende att TVn inte klarar LPCM.

Nej det låter ju ganska dyrt, men verkar ju faktiskt fixa alla problem, även med Dolby Atmos. Då är jag nöjd med min lösning att använda en Soundblaster AE-5+ för 1400kr och köra DTS Connect för 5.1 med 120fps, bra för att spela Outward, Squad och annat. Köptes egentligen in för en äldre LG SJ4R innan jag köpte HW-Q930B men funkar bra nu också. Och får bra musikljud till Yamaha förstärkaren också och Fidelio x2hr.

Jag håller med om att ljudet kan bli fördröjt med Dolby Digital ifrån PS5, rally spel som Dirt Rally 2.0 blir svårare om man inte får copilot svängarna i tid.

Grattis ändå att du fick det krediterat, måste ändå varit ett projekt att driva igenom.

Permalänk
Medlem

Hej.
Såg att en användare här hade skrivit att soundbaren hade Dolby Vision Passthrough. Kan inte hitta någon info om detta någonstans på Samsungs sida så ville bara försäkra mig om att det lirar? Kör nämligen allt via en Apple TV 4k och har den inställd att alltid skicka ut allt i Dolby Vision, då jag tyckte att bilden blir mycket bättre på allt med denna inställningen. Har i dagsläget en JBL 9.1 som jag har lite problem med men kör min ATV genom den till TV:n då jag har stora problem när jag kör ATV - TV - Soundbar. Så undrar då om denna soundbaren verkligen har Dolby Vision Passthrough så jag fortfarande kan köra ATV - Soundbar - TV?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mani13:

Hej.
Såg att en användare här hade skrivit att soundbaren hade Dolby Vision Passthrough. Kan inte hitta någon info om detta någonstans på Samsungs sida så ville bara försäkra mig om att det lirar? Kör nämligen allt via en Apple TV 4k och har den inställd att alltid skicka ut allt i Dolby Vision, då jag tyckte att bilden blir mycket bättre på allt med denna inställningen. Har i dagsläget en JBL 9.1 som jag har lite problem med men kör min ATV genom den till TV:n då jag har stora problem när jag kör ATV - TV - Soundbar. Så undrar då om denna soundbaren verkligen har Dolby Vision Passthrough så jag fortfarande kan köra ATV - Soundbar - TV?

Har inte testat själv men enligt denna recensionen fixar den DV passthrough:
https://www.techradar.com/reviews/samsung-hw-q990b

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Fick hemma denna soundbar igår. Var lite besviken ibörjan, men efter lite trixande med inställningar så låter den nu kanon. Testade precis att köra San Andreas via PS5 och med volymen på 15, så vibrerar hela vardagsrummet. Lyckades först inte få igång Atmos, men det var en extra meny i själva PS5:ans blueray app, där man också behöver ändra ljud från Linear PCM till Bitstream. Efter det så visar soundbaren Dolby Atmos i displayen.

Jag har sedan tidigare ett 5.1 system med Triangle högtalare och SVS subwoofer och för musik så låter så klart det systemet bättre, men för film och speciellt i Dolby Atmos låter denna soundbar mer fylligt och kraftfullt. Har aldrig upplevt varken en receiver eller soundbar som kan spela så högt som denna gör och det är synd att det inte går att sätta ett volymtak. Kommer bli riktigt jobbig om man råkar slå på Spotify med maxvolym.

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt längre strömkablar till Q995B? Funderar på om dessa fungerar bra?
https://www.amazon.se/dp/B07Y1NZQ8D/ref=twister_B08B6D1NR2?_encoding=UTF8&th=1

Edit. Beställde ett par av dessa istället. Bra pris och fri frakt.
https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/ojordad-apparatkabel-for-anslutning-mellan-enhet-och-vagguttag-3m-vinklad.html?

Permalänk

Sen på bollen, typ super-tvåa.

Jag höll på och hattade mellan en mängd olika soundbars i början av 2023. Hade gamla Audio pro 5.1 med en modern Pionneer som fixade vårt "komplicerade" vardagsrum galant. Men jag kunde inte ha kvar den pga "skrymmande" sa min fru, och jag höll delvis med.

Efter mycket provlyssnande och en budget på max 10,000 landade det på Samsung HW-995B i våras. Jag kan säga efter +8 månader, jag är grymt imponerad, den låter nästan lika bra som mitt "old school"-system - det hade jag aldrig trott.

Det jag tycker fungerar mindre bra är appen (Samsung Things) som är allt annat än intuitiv. Och den löjliga lilla displayen på limpan säger typ ingenting.

Sen är jag skitirriterad över att dom släppt en "C" som har samma fysiska/tekniska spec men bättre firm/mjukvara. Hallå, känns inte det lite 2009?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB