Microsoft Edge får videouppskalning med AMD-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Edge får videouppskalning med AMD-grafikkort

Microsoft följer Nvidia och lanserar egen Video Super Resolution. RTX försvinner, men tillkommer gör stöd för både AMD och Nvidia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se om det blir nått att ha i slutändan, kollar aldrig på material under 720P i webbläsaren.

Finns https://github.com/emoose/VideoRenderer/releases/tag/rtx-1.1 som kom för ett par dagar sedan som funkar på lokalt material, har inte testat än men har en del DVDer jag skulle vilja prova, t.ex. Hem Till Midgård.

Permalänk
Medlem

Yeah! AMD <3
Även om jag sitter i Nvidias båt just nu.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ska bli kul att se om det blir nått att ha i slutändan, kollar aldrig på material under 720P i webbläsaren.

Finns https://github.com/emoose/VideoRenderer/releases/tag/rtx-1.1 som kom för ett par dagar sedan som funkar på lokalt material, har inte testat än men har en del DVDer jag skulle vilja prova, t.ex. Hem Till Midgård.

Jag läste "Hem till gården" och gjorde en facepalm!

Kul att AMD får vara med också, kanske dags att gå tillbaka till edge snart då.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Om bolag med videoDRM inte kommer stödja sådan här teknik är det ju bara ytterligare ett skäl till för mig att inte belöna dem.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Testar nu hur det är. Man får först ladda ner Microsoft Edge Canary (gick inte med vanliga Edge) sedan skriva flags/#edge-video-super-resolution i adressfältet och ticka i funktionen. Ingen uppskalning på YT eller SVT från 720/1080p till 4K. Under 720p är det som gäller och tror det bara skalas upp till 720p. Inte så användbar funktion.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Kan någon ge mig en anledning till att man ska skala upp video för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Kan någon ge mig en anledning till att man ska skala upp video för?

Funderat på det med, gissar att detta mer än något annat handlar om twitch streams, något jag bryr mig väldigt lite om. Men antar att det finns edge cases, typ on man regel under vill titta på gamla YouTube videos, ofta nog att det är värt att försöka upp kvaliteten lite?

Mer praktiskt så kan det ju i teorin spara lite bandbredd att streama sämre kvalitet och uppskala hos klienten, även om det går helt emot mina personliga preferenser.

I mitt huvud är detta första steget mot instagram/snap/tiktok filters för twitch/YouTube gaming.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Frågan jag ställer mig är hur mycket energi kostar detta? Är det någon skillnad mellan varianterna och mellan grafikkortsgenerationer?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Funderat på det med, gissar att detta mer än något annat handlar om twitch streams, något jag bryr mig väldigt lite om. Men antar att det finns edge cases, typ on man regel under vill titta på gamla YouTube videos, ofta nog att det är värt att försöka upp kvaliteten lite?

Mer praktiskt så kan det ju i teorin spara lite bandbredd att streama sämre kvalitet och uppskala hos klienten, även om det går helt emot mina personliga preferenser.

Det behöver inte ens vara gamla videos, förvånansvärt mycket laddas ju fortfarande upp i 720p eller max 1080p faktiskt, som en del filmtrailers t.ex. Vilket ger dålig bildkvalitet så fort videofönstret är lite större, för att inte tala om fullskärm. Youtube har en väldigt soft/oskarp och komprimerad bild sett till upplösningen.

Att ladda upp i 4K verkar hos många ha fått en stämpel som onödigt och nördigt och dra en massa datatrafik. Men de med en liten mobilskärm blir ju fortfarande serverade typ 480p-versionen av videon så det är ju inget problem egentligen. Mer än att de med stor skärm får kass kvalitet, i onödan. Jag hade hellre velat att folk laddade upp i 4K från början, absolut.

Men i verkligheten kommer vi få komprimerad 720p skickade till oss i många år till (hej SVT), och streamingtjänsterna håller ju tillbaka bildkvaliteten för att kunna sälja in mervärde med dyrare abonnemang. Då är det väl lika bra att försöka få bilden att se så bra ut som möjligt på skärmen med datan som finns att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Frågan jag ställer mig är hur mycket energi kostar detta? Är det någon skillnad mellan varianterna och mellan grafikkortsgenerationer?

Efter lite googlande så drar RTX VSR runt 150-200 watt (RTX 3070)...så jag anser inte att det är värt. Om man sitter på en bärbar dator lär fläktarna spinna upp ganska högt.... Kanske mer användbart i marknader där bandbredd kostar mer...

https://www.youtube.com/watch?v=7YOFfBT5A_w

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Skrivet av Frux:

Det behöver inte ens vara gamla videos, förvånansvärt mycket laddas ju fortfarande upp i 720p eller max 1080p faktiskt, som en del filmtrailers t.ex. Vilket ger dålig bildkvalitet så fort videofönstret är lite större, för att inte tala om fullskärm. Youtube har en väldigt soft/oskarp och komprimerad bild sett till upplösningen.

Att ladda upp i 4K verkar hos många ha fått en stämpel som onödigt och nördigt och dra en massa datatrafik. Men de med en liten mobilskärm blir ju fortfarande serverade typ 480p-versionen av videon så det är ju inget problem egentligen. Mer än att de med stor skärm får kass kvalitet, i onödan. Jag hade hellre velat att folk laddade upp i 4K från början, absolut.

Men i verkligheten kommer vi få komprimerad 720p skickade till oss i många år till (hej SVT), och streamingtjänsterna håller ju tillbaka bildkvaliteten för att kunna sälja in mervärde med dyrare abonnemang. Då är det väl lika bra att försöka få bilden att se så bra ut som möjligt på skärmen med datan som finns att tillgå.

Frågan står fortfarande obesvarad: Varför skulle man vilja skala upp något som är 720p? Det är galet hög upplösning och räcker till för att visa även de mest spektakulära hollywood-produktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Efter lite googlande så drar RTX VSR runt 150-200 watt (RTX 3070)...så jag anser inte att det är värt. Om man sitter på en bärbar dator lär fläktarna spinna upp ganska högt.... Kanske mer användbart i marknader där bandbredd kostar mer...

https://www.youtube.com/watch?v=7YOFfBT5A_w

Oj! Aj! AUCH!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Efter lite googlande så drar RTX VSR runt 150-200 watt (RTX 3070)...så jag anser inte att det är värt. Om man sitter på en bärbar dator lär fläktarna spinna upp ganska högt.... Kanske mer användbart i marknader där bandbredd kostar mer...

https://www.youtube.com/watch?v=7YOFfBT5A_w

Vet inte exakt vad han gör i videon här, men på mitt 4090 eller 3070 laptop tar RTX VSR ungefär 10 Watt när man skalar upp 720p-1080p youtube till 4k. Ganska stor skillnad från 150-200 watt. Min laptops grafikkort kan inte ens dra så mycket, är typ 100 Watt max.

Men vi kanske gör olika på något sätt, jag vet inte.

Du har själv ett 3080? Prova hur det ser ut för dig. Jag använder hwinfo för att mäta förbrukning.

edit:
Provade exakt den videon han använder här. Men den är bara 30fps så då blir det ännu mindre ändring i förbrukning. 5 Watt kanske.

Permalänk
Medlem

Här är en artikel på Toms Hardware, för dom drar det också några få ynka watt.

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-vsr-video-upscaling-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Här är en artikel på Toms Hardware, för dom drar det också några få ynka watt.

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-vsr-video-upscaling-...

Jag tänkte väl jag också! Det där ser mer vettigt ut.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag tänkte väl jag också! Det där ser mer vettigt ut.

Faktiskt så testade jag lite mer nu, och det är osäkert vad som gäller här. Jag har en 1440p skärm och en 4k skärm, båda 144hz+ om det nu skulle inverka.

Och beroende lite på vad jag gör har jag sett allt från 10W (det enklaste att få fram) ändå upp till 100W extra med VSR (och däremellan). Kan inte riktigt säga vilka variabler som inverkar. Men det verkar kanske som ifall jag startar chrome på min 4k skärm så drar det mer ström. Men inte om jag drar den dit. Det låter ju helknasigt, och det kan vara så att funktionen behöver jobbas lite mer på. Testar bara helskärm iallafall.

Jag ser att funktionen fungerar vid 10W såsom 100W också, om skillnaden är likadan av eller på vid dom olika förbrukningarna låter jag vara osagt.

Jag ger det ett litet "intermittent betyg bra" tills vidare och så får vi se någon version längre fram om det klarnar.

När jag testade på laptopen har jag bara två 4k skärmar, och det jag sett där vara enbart 10W extra. Knasigt som fan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av användare-234:

Frågan står fortfarande obesvarad: Varför skulle man vilja skala upp något som är 720p? Det är galet hög upplösning och räcker till för att visa även de mest spektakulära hollywood-produktionerna.

Det finns potential för mer än bara uppskalning av videon, det handlar också om att kunna plocka bort komprimeringsartefakter. Det handlar inte bara om upplösning utan om bitrate så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Faktiskt så testade jag lite mer nu, och det är osäkert vad som gäller här. Jag har en 1440p skärm och en 4k skärm, båda 144hz+ om det nu skulle inverka.

Och beroende lite på vad jag gör har jag sett allt från 10W (det enklaste att få fram) ändå upp till 100W extra med VSR (och däremellan). Kan inte riktigt säga vilka variabler som inverkar. Men det verkar kanske som ifall jag startar chrome på min 4k skärm så drar det mer ström. Men inte om jag drar den dit. Det låter ju helknasigt, och det kan vara så att funktionen behöver jobbas lite mer på. Testar bara helskärm iallafall.

Jag ser att funktionen fungerar vid 10W såsom 100W också, om skillnaden är likadan av eller på vid dom olika förbrukningarna låter jag vara osagt.

Jag ger det ett litet "intermittent betyg bra" tills vidare och så får vi se någon version längre fram om det klarnar.

När jag testade på laptopen har jag bara två 4k skärmar, och det jag sett där vara enbart 10W extra. Knasigt som fan.

Bra jobbat! 👌 Något för Sweclockers att sätta tänderna i kanske. Någon tagga Jacob. Kommer inte ihåg hans nick nu.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Frågan står fortfarande obesvarad: Varför skulle man vilja skala upp något som är 720p? Det är galet hög upplösning och räcker till för att visa även de mest spektakulära hollywood-produktionerna.

Va?
Definiera gärna galen och/eller hög? 🙃

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PoXe:

Va?
Definiera gärna galen och/eller hög? 🙃

720p är "High Definition" per definition.

(Att det skulle vara galet högt vet jag inte om jag stämmer in i dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det behöver inte ens vara gamla videos, förvånansvärt mycket laddas ju fortfarande upp i 720p eller max 1080p faktiskt, som en del filmtrailers t.ex. Vilket ger dålig bildkvalitet så fort videofönstret är lite större, för att inte tala om fullskärm. Youtube har en väldigt soft/oskarp och komprimerad bild sett till upplösningen.

Att ladda upp i 4K verkar hos många ha fått en stämpel som onödigt och nördigt och dra en massa datatrafik. Men de med en liten mobilskärm blir ju fortfarande serverade typ 480p-versionen av videon så det är ju inget problem egentligen. Mer än att de med stor skärm får kass kvalitet, i onödan. Jag hade hellre velat att folk laddade upp i 4K från början, absolut.

Men i verkligheten kommer vi få komprimerad 720p skickade till oss i många år till (hej SVT), och streamingtjänsterna håller ju tillbaka bildkvaliteten för att kunna sälja in mervärde med dyrare abonnemang. Då är det väl lika bra att försöka få bilden att se så bra ut som möjligt på skärmen med datan som finns att tillgå.

Kostnaden för att skapa i 4k ökar ju ganska mycket också jämfört med 1080.