Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dekkan:

Missade läsa det i inlägget.. Jo visst är det så han säger.

Du är välkommen upp på förvirringståget!

Jag letar SMS-lån nu så jag kan skuldsanera mig till rikedom nästa år.

Fick återbäringen igår så skulle kunna investera den i något lån kanske iofs.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

"Är man sparsam och inte tar en massa lån så blir man belönad med mer skatt, underbart samhälle.
Samtidigt kan de som varit kung i baren varje helg och lånat pengar till upp över öronen begära skuldsanering"

Det känns som det är exakt det han säger, men du kanske kan läsa mellan raderna bättre än övriga?

Själv förstår jag inte alls poängen eller vad som syftas på att man blir "belönad med mer skatt" eller att det på något sätt är positivt att skuldsanera, jämfört med att spara pengar på hög.

Jag tror han syftar bland annat på ränteavdraget. Som i min mening också är riktigt sjukt. Vi skulle snarare i världen behöva bli belönade om vi sparar pengar istället för de som lånar och köper massa saker. Om det är exakt det han menar låter jag vara osagt men annars fick du in min synpunkt på den punkten i alla fall:).

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Skattebeskedet kommit o cashen kommer

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Ränteavdraget sägs motiveras av att man betalar skatt på vinsten när man säljer. Jag anser dock att ränteavdraget borde bort, bland annat för att det bidrar till ökande bostadspriser, men det kanske är för en annan tråd. Dock är det nog politiskt svårt att ta bort det nu när räntorna och inflation (men inte löner, än) är på väg upp. Det talas ju till och med om att ISK måste subventioneras mer nu, pga alla stackare som inte gjort lika stora vinster som de hoppats. Host. Annan tråd.

Vi får dock tillbaks rätt bra, tror vi landar på ca 10000, mycket pga ränteavdrag (även om vi inte är så högt belånade så blir det ändå en del). Går in på löpande kontot, kommer att spenderas på nödvändigheter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Enligt slutskattebeskedet som kom igår får jag 19617 kr tillbaka. Preliminära beskedet var att jag skulle betala tillbaka 3400 kr. Reseavdrag är skillnaden.

Permalänk
Avstängd

Nu är mina skattepengar på väg enligt skatteverket..
46 457 dubloner på g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nu är mina skattepengar på väg enligt skatteverket..
46 457 dubloner på g.

Dags att börja jämka och investera dem med bättre avkastning?

Fick skattebesked idag, drygt 8k på väg in och de hamnar i semesterkassan.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

7750:- detta år. var påväg att bli betalningsskyldig om jag hade räknat enligt schablonbelopp på min K4, vilket uppenbarligen inte stämde med dom faktiska beloppen det gällde. Är fast anställd samt konsulterar inom lite olika branscher så jag brukar generellt be mitt fasta jobb dra lite extra skatt då det är lättare att planera runt att du får tillbaka pengar varje år än att behöva betala en jäkla massa extra på slutskatten.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Pengarna på g men ser nu att jag gjort fel i deklarationen för försäljning av bostadsrätten…

Jag och sambon fyllde i en varsin k6, där vi delade alla kostnader på hälften. Vi sålde lägenheten för 1.8 men vi skrev 900k på våra deklararioner då vi fick det till att de va så man skulle göra.. Men ser ju nu att man skall fylla i fulla kostnader på båda sen delar skatteverket på det själv med hjälp av ägarandelen i % som fylls i….

Skall ringa dom imorgon, men vet någon vad man kan vänta sig?

Mvh en som inte sovit sedan i fredags…

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

16 100 på väg in enl skattebeskedet från skatteverket, lite kommer spenderas på Sweden Rock (åker dit imorn),resten till semestern

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Pengarna på g men ser nu att jag gjort fel i deklarationen för försäljning av bostadsrätten…

Jag och sambon fyllde i en varsin k6, där vi delade alla kostnader på hälften. Vi sålde lägenheten för 1.8 men vi skrev 900k på våra deklararioner då vi fick det till att de va så man skulle göra.. Men ser ju nu att man skall fylla i fulla kostnader på båda sen delar skatteverket på det själv med hjälp av ägarandelen i % som fylls i….

Skall ringa dom imorgon, men vet någon vad man kan vänta sig?

Mvh en som inte sovit sedan i fredags…

Du har tror jag 5 år på dig att rätta till det så ingen panik.

Permalänk

Trevliga 17201 kr blev utbetalda i dag.

Permalänk
Medlem

6-10 mars 2023
Du som har en digital brevlåda får din deklaration som pdf-fil dit.

10 mars 2023
Du som har en e-legitimation kan logga in på skatteverket.se och se din deklaration.

14 mars 2023
Nu kan du deklarera. Du som har en e-legitimation kan logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.

30 mars 2023
Den 30 mars är sista dagen att godkänna din deklaration digitalt, utan ändringar, för att få skatteåterbäringen i april.

2–3 april 2023
Skatteverket skickar slutskattebesked till dig som godkänner din deklaration digitalt utan ändringar senast den 30 mars. Du som inte har digital brevlåda får slutskattebeskedet med posten 1-3 veckor senare.

5–6 april 2023
Skatteverket betalar ut skatteåterbäring till dig som godkänner din deklaration digitalt utan ändringar, senast den 30 mars.

Då var det den tiden på året igen!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Då var det den tiden på året igen!

Japp! Fram med popcornen - för snart är debatten i full gång om det är bra eller dåligt om man får tillbaka pengar! 🍿

Permalänk
Medlem

Jag ska tydligen få tillbaka 40,000. Startade eget företag förra året så antar att någonting blivit väldigt tokigt i skatteinbetalningarna där. Eller så är det helt rätt och det bara är ränteavdragen som ger saftig peng tillbaka 🤷

Ska höra av mig till dom som sköter min ekonomi för att dubbelkolla.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Japp! Fram med popcornen - för snart är debatten i full gång om det är bra eller dåligt om man får tillbaka pengar! 🍿

Tidigare har det varit dåligt att få tillbaka, man har lånat ut till staten utan att få ränta på pengarna, men nu har det börjat bli rätt bra ränta på skattekonton så pass att en del har börjat använda det som riskfritt högräntekonto. Räntan på skattekontot har dessutom den underliga egenheten att den är skattefri inkomst.

Brasklappen är att räknar man med underskott ska man se till att betala in det, skuldräntan har också dragit iväg!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

"Äntligen" är det dags igen. Överlag är jag för att få betala tillbaks men just nu så sitter det inte fel med trolig återbetalning. Varit så de senaste åren. Normalt sett går 1/3 till ren konsumtion och resterande 2/3 delar rätt in på börsen. Men denna gång blir det nog att fylla på bufferten istället.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Japp! Fram med popcornen - för snart är debatten i full gång om det är bra eller dåligt om man får tillbaka pengar! 🍿

Det är helt klart olika skolor det där, vissa har inte kontrollen där de kan spara och låter skatteåterbäringen vara ett "sparande" inför semestern. Vissa vill ha pengarna direkt för att tex amortera, investera eller leva på dem.

Jag personligen som inte har så mycket lån tycker att det är en skön klumpsumma att få som man kan bränna på semestern. Dock handlar det årligen om en återbäring på 2-4000:- så jag har inte riktigt orkat engagera mig, och att få dessa pengar på månadsbasis gör varken bu eller bä för mig privat.

Sen de som behöver få tex räntebidraget månadsvis via jämkning för att överleva, då har man problem

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Master of Overkill

8kr får jag!!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Satt och räknade lite på Skatteverket, och jag kom fram till att jag kommer få ungefär 19000 tillbaka i år, pga att jag har inte jämkat. Men vi får se snart!

Permalänk
Medlem

Jag hatar allt som heter banker, byråkrati osv eftersom allt känns som ett skumt hittepå så jag har extremt dålig koll på det, dessutom så bor jag i Norge nuförtiden vilket gör att jag har ännu mindre koll. Blev därför rätt överaskad men samtidigt glad när jag för nån månad sen såg att jag fått tillbaks runt 20000 nok (motsvarar typ samma lika i sek) från Skatteetaten. Bara tacka o ta emot antar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Jag jobbar i prencip helatiden, varje dag. Och vilket tack får jag? Jo betala in 900kr

Kanske är det som är problemet. Om du tjänar för mycket pengar kanske du inte hinner skatta på allt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Fick 14.200kr tillbaka.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Har inte fått något besked ännu, räknar med att få:
~1500 kr tillbaka efter bostadsförsäljning.
~15000 tillbaka på grund av hur staten väljer att hantera räntor.

Från intjänade pengar har jag sämre koll men brukar få tillbaka någon tusenlapp där också.

Tycker ränteavdraget är det skevaste. Är övertygad om att jag betalade för det i huspriset med råge.
Återinvesterar pengarna i huset i någon form iallafall. Tror det blir nytt staket runt tomtgränsen.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Tidigare har det varit dåligt att få tillbaka, man har lånat ut till staten utan att få ränta på pengarna, men nu har det börjat bli rätt bra ränta på skattekonton så pass att en del har börjat använda det som riskfritt högräntekonto. Räntan på skattekontot har dessutom den underliga egenheten att den är skattefri inkomst.

Brasklappen är att räknar man med underskott ska man se till att betala in det, skuldräntan har också dragit iväg!

Jag tror att redan den förra regeringen täppte till det lilla "hålet" och begränsade hur mycket pengar du kan ha på ditt skattekonto. Jag tror dessutom att man inte kan sätta in pengar hur som helst, när som helst längre.

Det finns inga gratis luncher i det här landet. *Särskilt* när det handlar om Skatteverket! Den enda väl fungerande myndighet som Sverige har. När var det senast man läste om någon pinsam skandal på Skatteverket?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Själv betalar jag 400 kr extra varje månad. Ett tips jag fick från morsan när jag började jobba. På så sätt om man har den ekonomin att göra detta så är risken låg/obefintlig att jag åker på att betala ännu mer än vad jag gör. Förut så fick jag tillbaka det jag hade betalat för mycket + skatten för reseavdraget. Men nu har jag sålt bilen och köpt bostad så jag antar att jag får lite mindre i år.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag tror att redan den förra regeringen täppte till det lilla "hålet" och begränsade hur mycket pengar du kan ha på ditt skattekonto. Jag tror dessutom att man inte kan sätta in pengar hur som helst, när som helst längre.

Det finns inga gratis luncher i det här landet. *Särskilt* när det handlar om Skatteverket! Den enda väl fungerande myndighet som Sverige har. När var det senast man läste om någon pinsam skandal på Skatteverket?

Let me google that for you https://letmegooglethat.com/?q=skandal+skatteverket

Visa signatur

”How fast light ever travels - Darkness is already there waiting for it” - Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag tror att redan den förra regeringen täppte till det lilla "hålet" och begränsade hur mycket pengar du kan ha på ditt skattekonto. Jag tror dessutom att man inte kan sätta in pengar hur som helst, när som helst längre.

Rent krasst vet de inte hur mycket skatt man kommer behöva betala förrän deklarationen är gjord... det man måste tänka på är att sätta utbetalningsspärr, annars betalas överskott ut utan att man begärt det.
https://skatteverket.se/privat/skatter/skattekontobetalaochfa...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Själv betalar jag 400 kr extra varje månad. Ett tips jag fick från morsan när jag började jobba. På så sätt om man har den ekonomin att göra detta så är risken låg/obefintlig att jag åker på att betala ännu mer än vad jag gör. Förut så fick jag tillbaka det jag hade betalat för mycket + skatten för reseavdraget. Men nu har jag sålt bilen och köpt bostad så jag antar att jag får lite mindre i år.

Håller inte riktigt med om att detta är ekonomiskt smart. Du lånar alltså ut 400kr i månaden till staten utan att få något tillbaka.
Bättre sätta in dessa på sparkonto med ränta eller investera de över tid för att få de att växa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Håller inte riktigt med om att detta är ekonomiskt smart. Du lånar alltså ut 400kr i månaden till staten utan att få något tillbaka.
Bättre sätta in dessa på sparkonto med ränta eller investera de över tid för att få de att växa.

Du kanske vill läsa några inlägg uppåt