Permalänk
Medlem

Speldator 25k-40k

Hej!

Sitter och plockar ihop en dator för spelande då jag byggde nuvarande i 2014 och börjar kännas lite klen (rip 4790k/970). Jag spelar mestadels WoW och lite Factorio i 1080 och börjar se stora problem med WoW FPS så känner att jag gärna betalar lite mer för overkill för WoW och har möjligheter att spela nya/andra spel framåt. Har inga större intresse av RGB på komponenterna överlag.

CPU
Prio 1 för mig är att ha en så stabil raid FPS som möjligt i WoW där jag i nuläget har problem. Därav valet av 7950X3D då det jag har läst indikerar att den större 128mb L3 cache var väldigt bra för spel som WoW (från vad jag såg på 5800X3D benchmarks). Jag är dock inte helt såld på 7950X3D och funderar på att det kanske är värt att vänta på 7800X3D. Annars så verkar det som att AMDs AM5 ska vara framtidssäker vilket är ett plus.

GPU
Valde en 4070ti då jag inte har något större grafikkorts krav men har använt shadowplay en hel del och fortsätter gärna med det. Såg något om att 4070ti har en reducerad minnesbuss vilket kan skapa lite problem men det verkar mest vara i högre upplösning i spel som har mera krav på grafikkort men om jag har fel och bör tänka om här så är det något jag gärna hör. Känner att spendera pengar på 4090 i hopp om att jag ska spela spel som kräver det i framtiden inte är en bra plan och om det i så fall ändras kan jag uppgradera till ny generation grafikkort när behovet kommer.

Moderkort
Det största frågetecknet i bygget för mig. Ingen aning om vad som är bra/dåligt för moderkort, så längre det fungerar och att det är AM5. Wifi inbyggt är inte något som är en dealbreaker men det är något som är en trevligt att ha och är villig att betala lite mer för det.

Chassi
Verkar som att det finns en hel del bra chassin att välja men så länge det är svart och allt får plats så är jag lycklig. Tyst och lättbyggd är självklart plus.

Övriga komponenter
Valde mestadels baserat på att de var kompatibla, hade bra reviews och priset så har inte tänkt allt för mycket på någon av dessa val.

Butik
Valde allt från Inet i shoppinglistan men kommer att köpa från komponenterna från Inet/Webhallen baserat på vem som har billigast pris. Jag har bra erfarenheter med båda och är villig att betala lite mer för att ha möjligheten att gå till deras butiker om jag får något problem.

https://www.inet.se/datorbygge/b1364018/4070ti-7950x3d

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du idag?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad har du idag?

CPU: 4790k
GPU: 970 (MSI)
MoBo: ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX
RAM: 16gb (2x Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz)

Permalänk
Medlem

är fönster nödvändigt på chassit?

om inte hade jag rekommenderat fractal design define 7, jag har själv en äldre modell av chassit som är ljuddämpat och har dammfilter och inga som helst problem med plats för alla komponenter, jag var och är mycket nöjd med chassit.

sedan hade jag bytt cpu kylaren till en noctua nh-d15 pga den är tyst som en mus och kyler riktigt bra.

och om man vill kan man också byta chassi fläktarna jag har några
https://www.inet.se/kundvagn/visa/U2QRAdGSeZqLcNFJip1UAFKUa1w/namnlos

i olika storlekar, lite overkill men jag prioriterade ljudnivån.

räcker 1tb lagring för dig?

edit: är inte 1000w nätagg lite överdrivet?
du skulle kunna spara några hundralappar och ta ett corsair rm850x istället?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Cl40 minne är lite väl hög latency. Försök komma ner till högst 32, helst 30

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

är fönster nödvändigt på chassit?

om inte hade jag rekommenderat fractal design define 7, jag har själv en äldre modell av chassit som är ljuddämpat och har dammfilter och inga som helst problem med plats för alla komponenter, jag var och är mycket nöjd med chassit.

sedan hade jag bytt cpu kylaren till en noctua nh-d15 pga den är tyst som en mus och kyler riktigt bra.

och om man vill kan man också byta chassi fläktarna jag har några
https://www.inet.se/kundvagn/visa/U2QRAdGSeZqLcNFJip1UAFKUa1w/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/U2QRAdGSeZqLcNFJip1UAFKUa1w/namnlos
i olika storlekar, lite overkill men jag prioriterade ljudnivån.

räcker 1tb lagring för dig?

edit: är inte 1000w nätagg lite överdrivet?
du skulle kunna spara några hundralappar och ta ett corsair rm850x istället?

Fractal chassit låter som att det kan vara ett bra alternativ, billigare också vilket är ett plus.

Angående kylning så valde jag en AIO då jag ibland måste transportera datorn och fick för mig från inets bygg service de tillhandahåller att att de inte ville skicka monterade kylare på över 750g, vet inte hur sant det är eller om det är något man kan undvika men lutar mer åt en AIO pga det. Om det är något som de bara är överdrivet försiktiga med så kanske det inte spelar någon roll men då priset var ungefär samma så tror jag att jag lutar åt AIO i så fall.

Lagring är inget problem då jag har hyfsat morderna ssder från tidigare maskin som jag kan plocka över. Annars så köper jag mer i framtiden tänker jag men har inte så mycket som jag sparar.

1000w är nog overkill ja, Hade lite mer optimistiska planer i början av processen men det är en bra observation att steppa ner till 850.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krixi:

Fractal chassit låter som att det kan vara ett bra alternativ, billigare också vilket är ett plus.

Angående kylning så valde jag en AIO då jag ibland måste transportera datorn och fick för mig från inets bygg service de tillhandahåller att att de inte ville skicka monterade kylare på över 750g, vet inte hur sant det är eller om det är något man kan undvika men lutar mer åt en AIO pga det. Om det är något som de bara är överdrivet försiktiga med så kanske det inte spelar någon roll men då priset var ungefär samma så tror jag att jag lutar åt AIO i så fall.

Lagring är inget problem då jag har hyfsat morderna ssder från tidigare maskin som jag kan plocka över. Annars så köper jag mer i framtiden tänker jag men har inte så mycket som jag sparar.

1000w är nog overkill ja, Hade lite mer optimistiska planer i början av processen men det är en bra observation att steppa ner till 850.

Tack

jaha då förstår jag men du vet att om du vill att webhallen/inet bygger den åt dig så måste du handla allt på en av butikerna.
och det stämmer dom transporterar inte med en så tung kylare, när jag flyttat min dator så har jag monterat ner kylaren också för att inte riskera att den bryter sig loss

aja men bortsett från det så ser det bra ut, lycka till och ha det bra!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Cl40 minne är lite väl hög latency. Försök komma ner till högst 32, helst 30

Tack för input, när jag kollar på inets version av komponentkoll för RAM med CL sub 32 så påstår de "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" men det händer inte på pcpartpicker.com/komponentkoll.se. Är det något som Inet har fel på i sitt system och det ska fungera eller har de andra fel i det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jaha då förstår jag men du vet att om du vill att webhallen/inet bygger den åt dig så måste du handla allt på en av butikerna.
och det stämmer dom transporterar inte med en så tung kylare, när jag flyttat min dator så har jag monterat ner kylaren också för att inte riskera att den bryter sig loss

aja men bortsett från det så ser det bra ut, lycka till och ha det bra!

Jo precis, jag vill bygga ihop det själv. Det är en del av det roliga :D. Vill nog undvika att behöva montera av kylaren för transport.
Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krixi:

Tack för input, när jag kollar på inets version av komponentkoll för RAM med CL sub 32 så påstår de "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" men det händer inte på pcpartpicker.com/komponentkoll.se. Är det något som Inet har fel på i sitt system och det ska fungera eller har de andra fel i det här fallet?

Ändra tillåtna hastigheter till (Alla hastigheter), alla som räknas till överklockning visas då. Per default så visar de bara de som räknas till standardhastighet at det valda moderkortet. Men moderkortet ditt ska klara minst 6000 MTS och cl30 om minnet stöder AMD EXPO

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

är fönster nödvändigt på chassit?

om inte hade jag rekommenderat fractal design define 7, jag har själv en äldre modell av chassit som är ljuddämpat och har dammfilter och inga som helst problem med plats för alla komponenter, jag var och är mycket nöjd med chassit.

sedan hade jag bytt cpu kylaren till en noctua nh-d15 pga den är tyst som en mus och kyler riktigt bra.

och om man vill kan man också byta chassi fläktarna jag har några
https://www.inet.se/kundvagn/visa/U2QRAdGSeZqLcNFJip1UAFKUa1w/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/U2QRAdGSeZqLcNFJip1UAFKUa1w/namnlos
i olika storlekar, lite overkill men jag prioriterade ljudnivån.

räcker 1tb lagring för dig?

edit: är inte 1000w nätagg lite överdrivet?
du skulle kunna spara några hundralappar och ta ett corsair rm850x istället?

Har 7x av dessa fläktar i mitt chassi och CPU, sjukt bra.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Ändra tillåtna hastigheter till (Alla hastigheter), alla som räknas till överklockning visas då. Per default så visar de bara de som räknas till standardhastighet at det valda moderkortet. Men moderkortet ditt ska klara minst 6000 MTS och cl30 om minnet stöder AMD EXPO

Aha, tack! Kollar på det här RAM paketet i så fall, https://www.inet.se/produkt/5304964/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-... ser ut som att de har AMD EXPO och ligger på 10ns latency vilket borde vara 5.4ns förbättring från mitt orginal val.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Cl40 minne är lite väl hög latency. Försök komma ner till högst 32, helst 30

Sant i vanliga fall men så vitt jag vet är det ingen större idé att lägga pengar på snabbare minnen som ska paras med en X3D-modell. Lägre latency och högre hastighet skalar extremt dåligt med t.ex. 5800X3D, tror det är typ 1% skillnad på FPS i 1080p gaming mellan 3200MHz CL22 och 3800MHz CL16. Det kanske inte stämmer på AM5 och DDR5 dock, rätta mig gärna om jag har fel. Det var ju en av fördelarna för många som uppgraderade sin gamla AM4-plattform, man slapp lägga pengar på dyra minnen då ens gamla 3000MHz CL15 fungerade hur bra som helst med den då typ snabbaste gamingprocessorn man kunde köpa.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krixi:

Aha, tack! Kollar på det här RAM paketet i så fall, https://www.inet.se/produkt/5304964/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-... ser ut som att de har AMD EXPO och ligger på 10ns latency vilket borde vara 5.4ns förbättring från mitt orginal val.

Tack

Det minnet skulle jag också valt. Optimal hastighet på minnet för priset och tighta timings!

Dock i ditt fall hade jag nog väntat in 7800X3D, och om det presterar bra med sina klockfrekvenser kört på den CPU:n, och istället lagt mellanskillnaden på att uppgraderat till ett RTX 4080, FE finns ju för MSRP nu.

Det känns mest troligt att grafikkortet blir den svaga länken i kommande år, och inte CPU:n imo. En 7950X3D känns mest som en CPU för de som vill använda samma dator till spel och produktivitet där många trådar är viktigt. Det är ju ett otroligt pris-premium man får betala för de extra kärnorna som du förmodligen inte behöver i en speldator. Det är väl enbart om 7800X3D floppar rejält som man kanske får tänka om. Och som du säger, AM5 lär vara med oss ett tag framöver.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krixi:

CPU: 4790k
GPU: 970 (MSI)
MoBo: ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX
RAM: 16gb (2x Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz)

Grafikkortet du tittar på är minst 4-5ggr snabbare än ditt gamla kort. Dina pengar men du kan vinna mycket på att välja ett enklare grafikkort och ändå få mer prestanda än du behöver.

För den som litar på Intel https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7161287
AMD https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5741227
Nvidia finns inget bra pris prestanda idag.

Grafikkort för +10000kr är en dålig affär då du får så lite extra prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Grafikkortet du tittar på är minst 4-5ggr snabbare än ditt gamla kort. Dina pengar men du kan vinna mycket på att välja ett enklare grafikkort och ändå få mer prestanda än du behöver.

För den som litar på Intel https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7161287
AMD https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5741227
Nvidia finns inget bra pris prestanda idag.

Grafikkort för +10000kr är en dålig affär då du får så lite extra prestanda.

Tack för input, jag skrev lite om det i min första post att jag använder shadowplay en del så använder gärna Nvidia kort pga det. Men ja, Nvidia korten i 40 serien verkar inte vara underbara för pris/prestanda vilket är lite tragiskt.

Permalänk
Skrivet av Krixi:

Tack för input, jag skrev lite om det i min första post att jag använder shadowplay en del så använder gärna Nvidia kort pga det. Men ja, Nvidia korten i 40 serien verkar inte vara underbara för pris/prestanda vilket är lite tragiskt.

Mitt 4070 ti blir bottleneckat av min 13600k i dalaran t.ex. i classic och detta är i 4k. Ska bli intressant och se 7800x3d när den väl släpps.