Permalänk

Falsk profil på discord.

Hej.
Undrar om någon kan hjälpa mig och förklara hur detta gått till.

Någon har skapat en falsk profil med mitt namn i profilnamnet på discord och lastat upp olämpliga bilder.
Blev kontaktad av polis eftersom mitt namn och epost var involverad.
Har aldrig haft någon profil på discord, visste inte ens vad de va.
Har polisanmält händelsen.
Tack för seriösa svar och förklaringar.

Permalänk
Medlem

på discord har man ju knappt någon profil?
man har ett användarnamn (som inte behöver vara unikt), en random genererad 4 siffrig kod för att göra namnet unikt och en beskrivning..

så hur det gick till? dom registrerade sig?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att kontot med dina stulna uppgifter hade startat en Discord-server med olämpligt innehåll? Lätt att blanda ihop om man inte är bekant med Discord.

Jag antar att du ändrat lösenord till den epost som de använt för att göra Discord-kontot, om inte ändra det ASAP till något säkert. Rekommenderar starkt Bitwarden för att hålla bra säkerhet på lösenorden (tex "r!Gr#TK4&CtSO&AtXUWM0#zmi"), utan att behöva ett sjukt bra minne då du ska ha olika lösenord på alla olika tjänster och konton.

EDIT: sedan är det dags för skadekontroll, kolla om dina uppgifter (email, telefonnr) har varit med i något hack och finns uppe på nätet. https://haveibeenpwned.com/ är en tjänst som du kan kolla med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

På vilket sätt var din epost inblandad? Det är inte möjlig att skapa ett konto med någon annans epost så länge inte din epost har varit hackad.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Sötast

Om din epost har varit involverad så är det nog viktigt att snabbt säkra upp den.

Om den använts för att registrera discord-konto så har du fått välkomstmail och liknande.
Och om du inte sett det så lär någon ha varit inloggad och raderat din mail.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

på discord har man ju knappt någon profil?
man har ett användarnamn (som inte behöver vara unikt), en random genererad 4 siffrig kod för att göra namnet unikt och en beskrivning..

så hur det gick till? dom registrerade sig?

Tack för svaret, precis, användarnamn, är inte så inne på alla termer, är nog en generations fråga😵‍💫🙂

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Om din epost har varit involverad så är det nog viktigt att snabbt säkra upp den.

Om den använts för att registrera discord-konto så har du fått välkomstmail och liknande.
Och om du inte sett det så lär någon ha varit inloggad och raderat din mail.

Hej.
Jo de är min Gmail som verkade vara kapad, använder den inte som min huvud mail, har en annan som jag använder.
Märkte när jag var inne på den att den var bombarderad med konstiga mail. Har bytt passord efter detta.
Efter vidare granskning så har de också kommit sms från discord med nån typ verifiering. Med kod. Har aldrig öppnat de eller gjort nåt med koden. Eftersom jag aldrig har haft nåt med discord att göra.
De va inte efter jag blev kontaktad av polis som vi tittade noggrannare i telefonen på sms och annat konstigt.
Blev informerad om att nån bild från nån nätsida som var lastat upp med mitt namn i användarnamnet.
Eftersom jag har mitt namn i Gmail adressen så är de de ända jag kan tänka mig att de som gjort de använde mitt namn därifrån.

Jäkligt skrämmande,😕

Permalänk
Sötast

Kan bara tipsa om 2 Faktor Autensiering.

Lösenord räcker inte längre då sidor hackas till höger och vänster. De finns alltid läckta någonstans.