importera sparad fil från Windows Anteckningar till MacOS anteckningar

Permalänk

importera sparad fil från Windows Anteckningar till MacOS anteckningar

importerade min sparade fil, från min gamla laptop/windows till min nyinköpta macmini/M2.. det funkade fint.. filen är en notis-anteckning som fylls på eftersom.. ibland vill man gå tillbaka för att fräsha upp minnet med någon värdefull information.. men så kommer dilemmat.. om jag sökte ett ord i win/anteckningar så kom texten upp i sitt flöde.. dvs om jag sökte ordet "Malaga", och jag var där, låt oss säga för 3 år sedan, då kom ordet upp i sin text och helhet och jag kunde då se vilket datum det var, då jag alltid börjar med att skriva det när en notis nertecknas/sparas.. men i macOS anteckningar så kan inte anteckningar gå tillbaka och hitta ordet i sin text, utan den hänvisar då till klockslaget då jag importerade in filen i min macmini/anteckningar..

finns det något sätt att zynka detta så att min macOS/anteckningar fixar det, finns det någon programvara som kan konvertera win/filen till macOS-fil ?

/Robban

(konverterat till mac efter att varit pc-användare i 30år)

Permalänk
Medlem

Är inte helt hundra på vad du åsyftar. Är det fritext-sök som inte funkar?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

ja precis.. fritexten..

men du, jag ringde igen nu för jag tänkte att skam den som ger sig..
Emily på supporten löste det hela och förklarade..
sökfönstret/fritexten (övre hörnet till höger) är till för att söka på rubriker, då man kan ha väldigt många anteckningar så söker man den vägen.. om man vill söka mer specifikt ett ord i en anteckning, som jag då är ute efter, så håller man inne windows-knappen och bokstaven F, då det kommer upp en sökruta, och genom den sökrutan så hiittar man ordet man är ute efter i texten.. superbra.. det var ingen som kunde lösa det innan men Emily på apple-supporten löste det !

I exemplet nedan så kan det vara lite jobbigt att gå tillbaka till en viss text typ 6 mån tillbaks när det blir en hel del text över tid..

mån 6 mars
blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabla
blablablablablablablablablablablablablabla
---------------------------------------------------------------------------------------
sön 5 mars
blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabla
blablablablablablablablablablablablablabla
---------------------------------------------------------------------------------------
lörd 4 mars
blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabla
blablablablablablablablablablablablablabla

Tack för att du skev ett inlägg : ) jag hade inte ringt applesupporten annars, då de inte kunde hjälpa mig sist..
/Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av tillroberth:

ja precis.. fritexten..

men du, jag ringde igen nu för jag tänkte att skam den som ger sig..
Emily på supporten löste det hela och förklarade..
sökfönstret/fritexten (övre hörnet till höger) är till för att söka på rubriker, då man kan ha väldigt många anteckningar så söker man den vägen.. om man vill söka mer specifikt ett ord i en anteckning, som jag då är ute efter, så håller man inne windows-knappen och bokstaven F, då det kommer upp en sökruta, och genom den sökrutan så hiittar man ordet man är ute efter i texten.. superbra.. det var ingen som kunde lösa det innan men Emily på apple-supporten löste det !

I exemplet nedan så kan det vara lite jobbigt att gå tillbaka till en viss text typ 6 mån tillbaks när det blir en hel del text över tid..

mån 6 mars
blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabla
blablablablablablablablablablablablablabla
---------------------------------------------------------------------------------------
sön 5 mars
blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabla
blablablablablablablablablablablablablabla
---------------------------------------------------------------------------------------
lörd 4 mars
blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabla
blablablablablablablablablablablablablabla

Tack för att du skev ett inlägg : ) jag hade inte ringt applesupporten annars, då de inte kunde hjälpa mig sist..
/Robban

Annars finns där alternativ till spotlight search. Alfred till exempel. Rätt så poppis. Googla på det om du vill söka på steroider

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

tack för tipset..