Ny dator, Dålig kylning på cpu och fläktarna på hela tiden?

Permalänk
Medlem

Ny dator, Dålig kylning på cpu och fläktarna på hela tiden?

Hej! Köpte precis en nybyggd dator från Inet. Blir lite orolig när jag kollar temps och min förra dator hade inte fläktarna på konstant på 1300 rpm heller.

Min gamla dator var riktigt gammal och jag vet inte om detta är normalt men mina fläktar är ALLTID på och låter ganska mycket.

Min cpu ligger på 0% load på 52-61°C vilket verkar vara extremt högt då min gamla låg på 20°C på 0% load

Den går upp i 80 grader när jag spelar något cpu krävande spel.

Vet ej om jag ska lämna tillbaka datorn om den behöver fixas eller detta är normalt?

Här är 0% load och fläktarna på konstant:

Och här är alla delar som köptes:

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 7000 processorer går varmt helt enkelt. De har ett mål på 95 grader vid belastning.

Men om du vill ställa ner fläktarnas hastighet kan du antingen göra det i bios eller via ett pogram som heter fan control.

Länk till fan control: https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

AMD Ryzen 7000 processorer går varmt helt enkelt. De har ett mål på 95 grader vid belastning.

Men om du vill ställa ner fläktarnas hastighet kan du antingen göra det i bios eller via ett pogram som heter fan control.

Länk till fan control: https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Jag vet jag kan sätta ner hastigheten på fläktarna men då går ju cpun upp till mycket högre grader. Känns som livslängden på både fläktarna och cpun inte kommer vara så bra om den konstant ligger på 50-70 grader och fläktarna på 1300 rpm

Permalänk
Medlem

Din gamla dator har troligtvis inte haft så låg temp på cpu som 20 grader såvida rummet inte har en temperatur på ca 13 grader

Men helt klart är dina nuvarande temps lite väl höga, ta kontakt med Inet så får dom kolla att processorkylaren är rätt monterad, troligtvis har något skett under transporten till dig.

Permalänk
Medlem

Kolla så att alla sladdar till AIO-kylaren sitter i. 50-60 grader idle gissar jag på är inte normalt även för den CPUn.

EDIT: enligt grafen har du belastat datorn med något precis innan du tog din screen shot dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kolla så att alla sladdar till AIO-kylaren sitter i. 50-60 grader idle gissar jag på är inte normalt även för den CPUn.

EDIT: enligt grafen har du belastat datorn med något precis innan du tog din screen shot dock...

Blir så när jag öppnar chrome tabs eller tar print screens vilket också är konstigt. Här är ny print med en twitch stream på

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

AMD Ryzen 7000 processorer går varmt helt enkelt. De har ett mål på 95 grader vid belastning.

Men om du vill ställa ner fläktarnas hastighet kan du antingen göra det i bios eller via ett pogram som heter fan control.

Länk till fan control: https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

95 grader kan möjligt gälla vid en luftkyld cpu men TS har ju en vattenkyld och då har jag svårt att se att temperaturen skulle vara högre än ca 35 grader i idle och 80 grader vid maxbelastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

95 grader kan möjligt gälla vid en luftkyld cpu men TS har ju en vattenkyld och då har jag svårt att se att temperaturen skulle vara högre än ca 35 grader i idle och 80 grader vid maxbelastning.

Du får ha i åtanke att TS vattenkylare inte är mer än en 240 radiator. Och som sagt så strävar 7000-serien att klocka upp sig och landa på 95C om det finns utrymme i ström- och tempbudget.

Om TS vill få ner temp så behöver man leka med PBO. Här finns en guide: https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Tyvärr är amd cpuer byggda att gå varma, ställ in en fläkt kurva i fan control (sjukt bra program) gör en kurva efter cpu.
Jag har Intel men min är avstängd tills 50C (har samma aio) sen går fläktarna upp 30% vid 65C till 50% vid 75C
Sedan 100% vid 85C

Generellt är det enda som låter gpu fläkten som också har sin egna kurva.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du får ha i åtanke att TS vattenkylare inte är mer än en 240 radiator. Och som sagt så strävar 7000-serien att klocka upp sig och landa på 95C om det finns utrymme i ström- och tempbudget.

Om TS vill få ner temp så behöver man leka med PBO. Här finns en guide: https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs

En 240mm AIO kylare har ett TDP värde på minst 250W att den inte skulle vara tillräcklig för en cpu med ett TDP värde på 105W är knappast troligt, en 120mm radiator räcker till för att hålla en 7700X under 95 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

En 240mm AIO kylare har ett TDP värde på minst 250W att den inte skulle vara tillräcklig för en cpu med ett TDP värde på 105W är knappast troligt, en 120mm radiator räcker till för att hålla en 7700X under 95 grader.

Du får gärna visa något test/källa på det, för det är inte vad jag sett/hittat när jag googlat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Blir så när jag öppnar chrome tabs eller tar print screens vilket också är konstigt. Här är ny print med en twitch stream på https://i.imgur.com/sWRRISB.png

Inet verkar inte ha gjort något alls i BIOS, så fläktarna kanske är inställda att gå på 100% där. Och så är vcore är förmodligen på auto och den matar pga det högre volt än nödvändigt = mer värme. På bilden är vcore 1,4v och CPU package 63c (så kärnor kan säkert vara varmare) eller något sådant. I låg belastning bör volten mig veterligen inte ligga på 1,4v så länge du inte överklockar manuellt själv.

Jag förstår att en del vill ha default-inställningar, men köper man byggnation av datorn tycker jag att man iaf ska få valet att de gör mycket simpla ändringar i BIOS, så som att sätta fläktkurvor till "balanced/medium", ta bort onödig volt till CPU:n (jag menar inte att de ska tweaka det till absolut till gränsen, men inte auto iaf som alltid ger för hög volt) och aktivera XMP/EXPO innan de kör sina stabilitets-tester.

Webhallen fixade sådant till min brorsa när han köpte med byggnation. En profil sparad som "Webhallen QC" eller något sådant, det var ett tag sedan..

Skrivet av Puttefnasket:

(...) en 120mm radiator räcker till för att hålla en 7700X under 95 grader.

Jag ser gärna källa på det också. CPU:n skulle iaf inte prestera lika bra som med en 360 rad i jämförelse. Och låta mer, mycket mer..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro