Råd behövs! Hemmabio för helt mörkt rum; 6.5*6.5*5m

Permalänk

Råd behövs! Hemmabio för helt mörkt rum; 6.5*6.5*5m

Hej,

Jag har har ett rum som är helt utan fönster och 6.5*6.5 meter och 5m i takhöjd.
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp av någon kunnig inom hemmabio/projektorer mm. för att få till något vettigt.

Frågeställningar :
Rummet/väggen ska kunna användas till annat, det är extremt viktigt. Jag ser då bara två lösningar, antingen någon special(?)duk som sitter i motorkasett kassett i taket och rullas ner till rätt position, med en lång backdrop.
Finns det något att köpa för typ max 10k?

Alternativ är ju att måla väggen som är HELT slät. Något man ska tänka på vid val av färg?

Storlek på duk och val av projektor?
Projektor sitter 2.5m högt ca 5.5m från väggen.
"Publik" sitter ca 5m från vägg/duk.
Vill ogärna lägga mycket mer än 30k på projektor.
Finns som sagt inget ljus/fönster i denna lokal.

Det blir väl lite kompromisser då lokalen inte bara ska vara "bio" och det behöver anpassas efter budget, men går det att få till något vettigt? Hur hade du gjort?

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska nog kolla efter en tab tension duk om du inte vill ha en fast duk typ
https://www.kingpinscreens.com/produkter/forsaljning-demoprod...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ska nog kolla efter en tab tension duk om du inte vill ha en fast duk typ
https://www.kingpinscreens.com/produkter/forsaljning-demoprod...

Dessa verkar ha black drop på max 38cm så då hamnar duken väääldigt högt upp med takhöjd på 5.5m....?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av prosten42:

Dessa verkar ha black drop på max 38cm så då hamnar duken väääldigt högt upp med takhöjd på 5.5m....?

Måste du montera den i taket då, ska hu ha en jättelång duk behöver du nog specialbeställa nått för du lär ju behöva ha ner den över
2 meter. jag tänkte du kunde montera på väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Måste du montera den i taket då, ska hu ha en jättelång duk behöver du nog specialbeställa nått för du lär ju behöva ha ner den över
2 meter. jag tänkte du kunde montera på väggen.

Jo det är väl detta kravet (takmontering) som gör att jag behöver lite råd om/hur det går att lösa inom budget, annars får jag köra direkt på målad vägg....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av prosten42:

Jo det är väl detta kravet (takmontering) som gör att jag behöver lite råd om/hur det går att lösa inom budget, annars får jag köra direkt på målad vägg....

då får du nog kontakta en tillverkare (kanske genom en butik) och höra om de kan bygga en sån duk åt dig.
men om du kan måla väggen så borde det väl funka med en fast ramduk för de bygger bara nån cm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Något som är värt att tänka på är ju att även om det inte finns några fönster så gör vita väggar mycket för att förstöra bilden också.

Permalänk

Spontan tanke är en motordriven duk som är fäst i en rejäl liggande regel, denna regel firar man ner från taket med en rätt billig vinsch när man vill se på film. Då vikterna är låga så skulle det fungera utmärkt med något från Jula eller från blocket.
Kanske inte den mest avancerade eller förfinade lösning, men skulle lösa problemen. Det finns en risk att regeln skulle kunna gunga fram och tillbaka, men det kan man lösa genom att ha någon fästanordning i väggen som man lätt kan koppla på och av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prosten42:

Jo det är väl detta kravet (takmontering) som gör att jag behöver lite råd om/hur det går att lösa inom budget, annars får jag köra direkt på målad vägg....

ser att par lösningar, vill du köra på ovan föreslagen duk, fäst kassetten med vajer från tak, vill du att den ska försvinna in i tak
sänk taket 30-40cm och fäll in det, dvs när du hissar upp kassetten blir den plant i tak.

alternativ 2, fäll in kassetten på en konsol i väggen med infällda gångjärn, vill du ha att den automatisk ska komma ut och åka ner, montera två fönster öppnare som du sköter in och utfällning med (funkar säkert med 1 också)

som du själv skriver, måla direkt på väggen

vad ska du ha på väggen och vad är den gjord av idag?, du skulle kunna göra en push lösning, där en stor del av vägen flyttas
(blir dock svårt att gör på budget)

vad är det för golv? går det fälla in en lösning där? har du tex 3 stavs parkett eller plank går det göra närmast osynligt utan det kostar multum. (Har gjort den lösningen med större säkerhets fack åt kund för många år sedan) lyftanordningen vi använde var en enkel "saxlösningen" av flat järn med en fjäder man tryckte till med foten så åkte kassetten upp för upplåsning) i ditt fall skulle man kunna köra teleskåplösning. dvs kasseten sätts i golv, man fäster sidorna i teleskops rör, i rören kör man tex en cykel kedja som trycker och drar ihop rören på samma sätt som snöret/vajern gör på elektriska antenner till bilar, så i golvet har man en liten växlad motor som har ett kugghjul som sköter fram/tillbaka matning, själva locket åker med upp och fungerar som stabilisering, lösningen är billigare än den låter om man gör jobbet själv, dock lär det ta en stund att tillverka, särskilt rören så det lär krävas en hel del sektioner som dom inte kan vara så långa.

Edit: för belysning, montera ledstrip riktade mot tak, tex sk6812rgbnw, det finns även skenor med dubbla platser så du kan ha en strip mot tag för glow effekt och en neråt för ren belysning.

fäll in lampor i golv sockel för toa besök under filmvisning, så bara golvet lyser upp (kör det själv i hela huset) Skumme jag gjort det idag skulle jag troligen fräst in ledstrip i golvlister och dörrfoder i stället för spottar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

ser att par lösningar, vill du köra på ovan föreslagen duk, fäst kassetten med vajer från tak, vill du att den ska försvinna in i tak
sänk taket 30-40cm och fäll in det, dvs när du hissar upp kassetten blir den plant i tak.

alternativ 2, fäll in kassetten på en konsol i väggen med infällda gångjärn, vill du ha att den automatisk ska komma ut och åka ner, montera två fönster öppnare som du sköter in och utfällning med (funkar säkert med 1 också)

som du själv skriver, måla direkt på väggen

vad ska du ha på väggen och vad är den gjord av idag?, du skulle kunna göra en push lösning, där en stor del av vägen flyttas
(blir dock svårt att gör på budget)

vad är det för golv? går det fälla in en lösning där? har du tex 3 stavs parkett eller plank går det göra närmast osynligt utan det kostar multum. (Har gjort den lösningen med större säkerhets fack åt kund för många år sedan) lyftanordningen vi använde var en enkel "saxlösningen" av flat järn med en fjäder man tryckte till med foten så åkte kassetten upp för upplåsning) i ditt fall skulle man kunna köra teleskåplösning. dvs kasseten sätts i golv, man fäster sidorna i teleskops rör, i rören kör man tex en cykel kedja som trycker och drar ihop rören på samma sätt som snöret/vajern gör på elektriska antenner till bilar, så i golvet har man en liten växlad motor som har ett kugghjul som sköter fram/tillbaka matning, själva locket åker med upp och fungerar som stabilisering, lösningen är billigare än den låter om man gör jobbet själv, dock lär det ta en stund att tillverka, särskilt rören så det lär krävas en hel del sektioner som dom inte kan vara så långa.

Edit: för belysning, montera ledstrip riktade mot tak, tex sk6812rgbnw, det finns även skenor med dubbla platser så du kan ha en strip mot tag för glow effekt och en neråt för ren belysning.

fäll in lampor i golv sockel för toa besök under filmvisning, så bara golvet lyser upp (kör det själv i hela huset) Skumme jag gjort det idag skulle jag troligen fräst in ledstrip i golvlister och dörrfoder i stället för spottar.

Tack för input.
Allt, väggar, tak och golv är betong.
Kan man inte bara köra med en fet motorkasett monterad i tak som rymmer typ 2m Blackdropp, det känns ju enklast (eller måla)....

Permalänk
Medlem

Euroscreen , på hembiobutiken, tillverkar custom längd på motordrivna dukar.

Du skriver 10k på duk och 30k på projektor, det är fel prioritering, du får bättre bild om du gör tvärt emot, dyr eller billig projektor, riktar du den mot ett träd, du får bild, men ingen bra bild, så målad vägg kommer ge dig en bild, värdig en 30k projektor - nej.

Inga fönster, är rummet ljusmålat?, är det fortfarande ett ljust rum, och en högkontrastduk rekommenderas, de består av prismor som inte tar emot släpljus, från typ vita väggar/tak, och är gråa i grunden, vilket gör svart mycket svartare, INGEN projektor kan skicka vart ljus till duken, det är bara en avsaknad av ljus.

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem

Projektor:
Typ https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/lcd/286610...

Har du tänkt på ljudsystem?
Har du nån budget för det? Det är ju rätt stort rum så du lär behöva rätt bra tryck i ljudsystemet.

Tänkte bara att du nämde inte ljud alls.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av MerLox:

Euroscreen , på hembiobutiken, tillverkar custom längd på motordrivna dukar.

Du skriver 10k på duk och 30k på projektor, det är fel prioritering, du får bättre bild om du gör tvärt emot, dyr eller billig projektor, riktar du den mot ett träd, du får bild, men ingen bra bild, så målad vägg kommer ge dig en bild, värdig en 30k projektor - nej.

Inga fönster, är rummet ljusmålat?, är det fortfarande ett ljust rum, och en högkontrastduk rekommenderas, de består av prismor som inte tar emot släpljus, från typ vita väggar/tak, och är gråa i grunden, vilket gör svart mycket svartare, INGEN projektor kan skicka vart ljus till duken, det är bara en avsaknad av ljus.

Kollade på euroscreen och det verkade svårt att hitta en duk för under 30k som funkar. Det kan såklart vara så att man kanske ska "flytta" lite budget från projektor till duk, men tar isf gärna emot förslag som håller sig inom budget. Jag tycker det känns utmanande att hitta en projektor för 10k som funkar.
Tänker att jag behöver nära 2000lumen och möjlighet att köra 4k. Men det kanske är för ambitiöst mål....?

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Projektor:
Typ https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/lcd/286610...

Har du tänkt på ljudsystem?
Har du nån budget för det? Det är ju rätt stort rum så du lär behöva rätt bra tryck i ljudsystemet.

Tänkte bara att du nämde inte ljud alls.

Tack, jo vill ha ljud också såklart... Här tänker jag väl lite i banorna att kanske börja med något enkelt, men bra som man kan bygga ut framöver...
Utmaningen här är också att väggar måste hållas relativt "rena", förutom "längst bak" i lokalen där jag har lite större möjligheter att sätta upp något på väggarna. Högtalare i tak funkar bra.
Kanske börja med 20k, men kan då i "värsta fall" nöja mig med typ vanlig stereo...

Permalänk
Medlem

Du skriver inte vad rummet skall användas till, men om ett alternativ är att måla väggen vit, varför kan du inte sätta en ramspänd duk på den väggen då?

Behöver den komma ur vägen kanske du kan hänga den på gångjärn och vända den uppåt när den inte används?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Du skriver inte vad rummet skall användas till, men om ett alternativ är att måla väggen vit, varför kan du inte sätta en ramspänd duk på den väggen då?

Behöver den komma ur vägen kanske du kan hänga den på gångjärn och vända den uppåt när den inte används?

Rummet kan även användas vid typ bollspel och liknande så då riskerar en ramspänd duk både att skadas och vara i vägen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Dukar med extra long backdrop blir extra dyra eftersom det krävs mycket kraftfullare stag och konstruktion för att bära upp dukens tyngd. Det är nog möjligt som specialbeställning men ofta springer man en gräns för vad tillverkarens maskiner kan ordna. En lösning med något som sitter på väggen snarare än taket är nog ett måste ifall det är så begränsad budget.

Majoriteten projektorer som är inom låg prisklass är byggda för bord-framför-duk-situationen och har som regel rätt korta kastavstånd, kanske 1.3x-1,8x gånger dukens bredd. Då blir det svårt att finna en projektor som kan sitta fem meter bort på andra vägen utan att projicera som minst ≈130–160 tum. Stor duk är kanske önskvärt men blir dyrare i sig självt och ju större duk, desto mer ljus behövs från projektorn, vilket i sin tur kräver mer av projektorn och därmed högre pris. Då kanske man tittar på en ljusstark presentationsprojektor (specad lumen är ofta 2x gånger verklig lumen) och får sämre bildkvalitet.

Lite spontant känns det som det saknas en del på budgeten för att bli bra.

Annars, fundera mer över vilka funktioner rummet ska ha, snarare än att tänka på prylarna. Är idén projektorn eller är idén rummets funktion? Ska det vara vita väggar blir det ännu sämre förutsättningar för en projektor. En stor TV i enkel klass med en rejäl pexiglasskiva på stativfötter man ställer framför som skydd när det ska spelas boll(?) torde vara mycket enklare, fungerar bättre i rummet och kanske klarar sig på budgeten utan att man någonsin behöver tänka på att borra fästen och kablar i taket.