Nvidia kovänder – säljer Founders Edition till riktpris i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu är du ute på djupt vatten. Är det en oligopolmarknad så ska den vara hårt regleras så att aktörerna inte bildar kartell eller på annat sätt missbrukar sin ställning. Men så fort man nämner reglering i någon form så är man tydligen kommunist, vill ha det som i Nordkorea och borde starta sitt eget GPU-företag om de som redan finns inte passar. Så det går liksom inte få till något vettigt hur man än gör.

Det kan inte vara oligopol för vi gillar inte den reglering det skulle innebära, och det kan inte heller vara en fri marknad eftersom företagen bara verkar plocka russinen ur kakan med konceptet. Så vad är det då?

Ja, i teorin ska det regleras. Men, har de cash och en lobbyistarmé så behöver det inte regleras. De kan mjölka dig i all evighet och du kommer aktivt stödja det/älska det eftersom Think Tanks finansierade av samma bolag hjärntvättar dig i medier etc. 24 timmar om dan.

Skrivet av Palme_570:

Jo fast de får inga jättebonusar om ingen köper , hade det varit "överpriser" kontra marknaden kommer det ju gå dåligt för segmentet.

Spelar ingen roll i en oligopolmarknad. Då drar de ner tillgången och har kvar sina marginaler på så sätt bonusar. De kan mjölka dig oavsett.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jaha. Då har alltså inte recensionerna för en produkt på en hemsida inte någon betydelse menar du? Kanske bara jag som läser dessa innan jag får för mig att köpa en vara eller?

Nää exakt!
De är säkert medvetna om att folk klagar men så länge volymen hålls uppe så kommer de inte göra något åt det. Precis som när 4090 kom. De var långt över listpris och alla gnällde MEN det var ändå slutsålt.

Nu är det inte slutsålt och efterfrågan är inte detsamma vilket gör att de måste sänka priset för fler ska köpa det.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ja, i teorin ska det regleras. Men, har de cash och en lobbyistarmé så behöver det inte regleras. De kan mjölka dig i all evighet och du kommer aktivt stödja det/älska det eftersom Think Tanks finansierade av samma bolag hjärntvättar dig i medier etc. 24 timmar om dan.

Spelar ingen roll i en oligopolmarknad. Då drar de ner tillgången och har kvar sina marginaler på så sätt bonusar. De kan mjölka dig oavsett.

Kostar mycket att stanna maskineriet, de vill såklart hamna på en sweetspot gällande pris / antal sålda men kan garantera att det inte lönar sig för dem att sitta att hålla igen långsiktigt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Nää exakt!
De är säkert medvetna om att folk klagar men så länge volymen hålls uppe så kommer de inte göra något åt det. Precis som när 4090 kom. De var långt över listpris och alla gnällde MEN det var ändå slutsålt.

Nu är det inte slutsålt och efterfrågan är inte detsamma vilket gör att de måste sänka priset för fler ska köpa det.

Som jag sa så finns de som köper oavsett. Men att inte folk skulle påverkas av varandras åsikter är enligt mig bara bull. Isf skulle uttryck såsom grupptryck bara vara ett påhitt.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Nvidia out of the godness of their hearts!

Mm... får inte sålt korten längre så nu kan dom jävla nordborna få köpa våra FE-kort igen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Är det värt att skaffa 4080 FE om man ska uppgradera från en 1070 Strix?
Hur kommer 4080 FE klara sig till exempel om två år?

Permalänk
Avstängd

Köper man en sån här idag istället för en dyrare tredjepart kan man byta till vattenkylning när andan faller på utan högre totalpris för GPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurkeLLi:

Är det värt att skaffa 4080 FE om man ska uppgradera från en 1070 Strix?
Hur kommer 4080 FE klara sig till exempel om två år?

Lär klara sig fantastiskt bra. Enda praktiska fördelen med 4090 över 4080 i mina ögon är att jag skulle kunna slå på RT i 4k gaming och det skulle duga åt mig. Enligt tester jag ser. Kan bero på DLSS i versioner som inte finns än i spelen på steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det här beror på att Nvidia har ett extremt stort lager just nu. Enligt senaste rapporten sitter de på kretsar för över 5 miljarder USD i lager, och de har tappat runt 20% försäljning mot förra året. Det i kombination med absurda överpriser och en marknad i kris gör sannolikt att de ansvariga börjar svettas en aning.

Om jag hade intresse hade jag tagit det lugnt och inväntat nästa desperata manöver, för det här är nog bara början.

det hoppas jag verkligen.. börjar bli dags för en ny dator snart. mitt 1070 får kämpa lite till då
priserna är helt sjuka när jag köpte mitt 1070 kostade det lite drygt 4500kr, idag är 70-serien tredubbla priset och de bara på ett par år.

hoppas både nvidia och amd går back som fan på dessa kort, överpriserna måste straffa sig för tillverkarna så vi kan få "rimliga" priser i framtiden.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ja, i teorin ska det regleras. Men, har de cash och en lobbyistarmé så behöver det inte regleras. De kan mjölka dig i all evighet och du kommer aktivt stödja det/älska det eftersom Think Tanks finansierade av samma bolag hjärntvättar dig i medier etc. 24 timmar om dan.

För att inte nämna alla som inbillar sig att de verkar på en fri marknad som staten inte ska peta i Fan vet om inte de gör större "nytta" än lobbyisterna om målet är att det ska fortsätta vara som det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

det hoppas jag verkligen.. börjar bli dags för en ny dator snart. mitt 1070 får kämpa lite till då
priserna är helt sjuka när jag köpte mitt 1070 kostade det lite drygt 4500kr, idag är 70-serien tredubbla priset och de bara på ett par år.

hoppas både nvidia och amd går back som fan på dessa kort, överpriserna måste straffa sig för tillverkarna så vi kan få "rimliga" priser i framtiden.

Japp. Nvidia kan bidra till att hejda inflationen också genom att sänka priserna från 15k tillbaka till 4,5k. Win win 😀

Permalänk
Medlem

Hoppas dom säljer färre och färre, kanske dom tvingas sänka priserna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är bruttomarginalen och det är för hela verksamheten.

Vad är skillnaden mellan bruttomarginalen och nettomarginalen? Och vad är en marginal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är skillnaden mellan bruttomarginalen och nettomarginalen? Och vad är en marginal?

Många företag vill räkna ut marginal på enskilda produkter utan hänsyn tagen till andra externa kostnader såsom ex marknadsföring som inte har en direkt koppling till produkten i sig, då kan ex bruttomarginal användas som benämning.

Nettomarginal är generellt även det som kallas sista raden, det som finns kvar när alla fått betalt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att det har blivit dyrare är det ju inget bråk om. Så det som återstår att utreda är väl då om de i samband med dyr tillverkning "passar på" att öga sina marginaler väldigt mycket. Eftersom siffrorna är publika så vet vi ju inte hur förhållandet mellan tillverkningskostnad och vinst ser ut.

Det är ganska självklart att man försöker öka sina marginaler (i rena pengar räknat) när utvecklings- och tillverkningskostnader går upp. Nått annat är duktigt naivt att tro.

Går risken upp så ökar belöningen, typ.

Med det inte sagt att det är hela förklaringen. Tror som sagt att minskat riktpris på specifikt 4080 inte ligger allt för långt bort. Men, jag kan vara naiv jag med...

Permalänk
Medlem

@ipac "utvecklings- och tillverkningskostnader går upp"...
Den BRUTALA ökningens aktuellaste bortförklaring heter så nu.. happ. gäsp

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är ganska självklart att man försöker öka sina marginaler (i rena pengar räknat) när utvecklings- och tillverkningskostnader går upp. Nått annat är duktigt naivt att tro.

Går risken upp så ökar belöningen, typ.

Med det inte sagt att det är hela förklaringen. Tror som sagt att minskat riktpris på specifikt 4080 inte ligger allt för långt bort. Men, jag kan vara naiv jag med...

Ja lite märkligt ser det ju ut när man kan trolla bort $100 på MSRP ett kort som faktiskt blev dyrare att ens lansera.

Så för att det ska bli hållbart så borde ju deras inställning vara att de ska gå med vinst på allt de säljer och att drt skall vara bra marginaler, men om $100 bara kan strykas så pekar ju det snarare i riktningen "jättevinst" och "jättemarginaler".

Och det får de såklart ha om de vill, men "If you're gonna be the bitch, be the whole bitch". Stå inte och gråt om att Moore's lag är död och att nya noder kostar satan och allt vad det är, utan säg bara att du vill ha extra fin skinnjacka på nästa investmentmöte liksom.

Och jag är inte ekonom, så min intuition att man tjänar pengar när man säljer en produkt och inte tjänar pengar om man inte säljer den kanske är felaktig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag vill vinna 10 miljoner på lotto.

Dessa butthurt kommentarer om priset av människor som inte ens verkar förstå vad inflation och kass krona medför. Absolut, skala av 200$ per kort, men sen är det historiskt hållbart.

När dollarn var nere på 6-7kr fick vi mer för pengarna, surprise.

Fake news eller okunnighet. Titta MSRP, det har gått upp rejält. När det begav sig för många år sedan köpte jag ett gtx 580 för 5000 kr. MSRP var $499. Ja kronan var starkare, momsen densamma. Då kunde man räkna $1 är lika med 10 kr i handeln i sverige. Idag är det ca 1:12.

Senaste noden som NVIDIA använder hos TSMC är tydligen väldigt kostsam. Vem eller vad som driver priserna låter jag var osagt, men produktionskostnaderna är troligen mycket högre nu än då. Jag tolkar det som att nya noder utvecklas för fort, serier är för små vilket leder till att produkter aldrig mognar prismässigt innan dom ersätts av nytt. Ta LED lampor som exempel, svindyra till en början, realtivt billiga nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Fake news eller okunnighet. Titta MSRP, det har gått upp rejält. När det begav sig för många år sedan köpte jag ett gtx 580 för 5000 kr. MSRP var $499. Ja kronan var starkare, momsen densamma. Då kunde man räkna $1 är lika med 10 kr i handeln i sverige. Idag är det ca 1:12.

Senaste noden som NVIDIA använder hos TSMC är tydligen väldigt kostsam. Vem eller vad som driver priserna låter jag var osagt, men produktionskostnaderna är troligen mycket högre nu än då. Jag tolkar det som att nya noder utvecklas för fort, serier är för små vilket leder till att produkter aldrig mognar prismässigt innan dom ersätts av nytt. Ta LED lampor som exempel, svindyra till en början, realtivt billiga nu.

Inflation, bruttolöneökningar och en dopad ekonomi. Mining. Det finns flera förklaringar till att vi idag kan ge mer pengar.

Permalänk
Medlem

"kovänder"
"missa inte!"

Är det här så kallat sponsrat innehåll?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av EDC:

Äntligen tillgång till jättebilliga kort. Ja ... Eller vänta

Skrivet av SiRai:

Haha, 15 000 kr för ett grafikkort..

Skrivet av Jonhed:

Här satt jag och trodde att riktpris betydde typ 8000kr för ett 4080.
Jag har tydligen fastnat i förra året

När jag såg rubriken så tänkte jag direkt: ”4080 för 7825:- !” 😀

Sen såg man priset….jag lever kvar i 2011 när jag köpte mitt senaste kort….känns som man legat i koma lr nåt…..

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Konkurrens?

Är inte det här med det "blåa", "gröna" och "röda" laget bara en charad, ett spel? Tittar man på vilka som är de största andelsägarna i respektive "lag" finns det inte mycket till konkurrens.

Tittar man sen på vilka på vilka som är de största andelsägarna i t.ex State Street Corporation blir det ännu tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

Är inte det här med det "blåa", "gröna" och "röda" laget bara en charad, ett spel? Tittar man på vilka som är de största andelsägarna i respektive "lag" finns det inte mycket till konkurrens.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tittar man sen på vilka på vilka som är de största andelsägarna i t.ex State Street Corporation blir det ännu tydligare.

<Uppladdad bildlänk>

Nästa steg är väl att Vanguard och Blackrock går ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja lite märkligt ser det ju ut när man kan trolla bort $100 på MSRP ett kort som faktiskt blev dyrare att ens lansera.

Så för att det ska bli hållbart så borde ju deras inställning vara att de ska gå med vinst på allt de säljer och att drt skall vara bra marginaler, men om $100 bara kan strykas så pekar ju det snarare i riktningen "jättevinst" och "jättemarginaler".

Och det får de såklart ha om de vill, men "If you're gonna be the bitch, be the whole bitch". Stå inte och gråt om att Moore's lag är död och att nya noder kostar satan och allt vad det är, utan säg bara att du vill ha extra fin skinnjacka på nästa investmentmöte liksom.

Och jag är inte ekonom, så min intuition att man tjänar pengar när man säljer en produkt och inte tjänar pengar om man inte säljer den kanske är felaktig.

Jag kan ha fel, men jag var under uppfattningen (baserat på jensens uttalanden på investors mötet i aug 2022) att anlednigen att 40 serien är så sjukt dyr är en medveten prissättning för att de ska sälja slut på 30 serien utan att behöva sänka priset på dessa. Det är alltså inte tillverknings/utvecklings kostnaden för 40 serien som gått upp sjukt mycket utan ren marknads manipulation för att få sälja av befintligt lager med 60% marginal. De har inga problem med att vi köper 40 serien för dyrt men föredrar om vi köper 30 serien för msrp + 2 år inflation.

ps. har hängt här i några år men kunde med denna tråd inte längre "lurka" så... Hej alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reliq:

Jag kan ha fel, men jag var under uppfattningen (baserat på jensens uttalanden på investors mötet i aug 2022) att anlednigen att 40 serien är så sjukt dyr är en medveten prissättning för att de ska sälja slut på 30 serien utan att behöva sänka priset på dessa. Det är alltså inte tillverknings/utvecklings kostnaden för 40 serien som gått upp sjukt mycket utan ren marknads manipulation för att få sälja av befintligt lager med 60% marginal. De har inga problem med att vi köper 40 serien för dyrt men föredrar om vi köper 30 serien för msrp + 2 år inflation.

ps. har hängt här i några år men kunde med denna tråd inte längre "lurka" så... Hej alla?

Min intuition alger ju då att vill man sälja slut på något som säljer dåligt så får man sänka priset, inte behålla ett pris som är så högt att produkten säljer dåligt. Meeen återigen så är jag ingen ekonom

Manipulerar de marknaden så kan man ju tycka att en utredning och lämplig åtgärd vore bra och rimlig. Men sålänge det finns folk som tycker vi ska "sluta gnälla" och greppar efter halmstrån för att försöka ljuga i oss att de höga priserna är normala och rimliga så lär det ju aldrig hända.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min intuition alger ju då att vill man sälja slut på något som säljer dåligt så får man sänka priset, inte behålla ett pris som är så högt att produkten säljer dåligt. Meeen återigen så är jag ingen ekonom

Manipulerar de marknaden så kan man ju tycka att en utredning och lämplig åtgärd vore bra och rimlig. Men sålänge det finns folk som tycker vi ska "sluta gnälla" och greppar efter halmstrån för att försöka ljuga i oss att de höga priserna är normala och rimliga så lär det ju aldrig hända.

Finns ju inget incitament att sänka priset när de ändå har mindshare och alla handlar deras produkter över konkurrensen. Nvidia är i en särposition i den här branschen och det kan inte längre förklaras av enkla ekonomiska modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns ju inget incitament att sänka priset när de ändå har mindshare och alla handlar deras produkter över konkurrensen. Nvidia är i en särposition i den här branschen och det kan inte längre förklaras av enkla ekonomiska modeller

Statliga sanktioner vore ju en rätt bra anledning. Men det kommer aldrig hända sålänge... Eh.. Se föregående inlägg

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

När jag såg rubriken så tänkte jag direkt: ”4080 för 7825:- !” 😀

Sen såg man priset….jag lever kvar i 2011 när jag köpte mitt senaste kort….känns som man legat i koma lr nåt…..

Haha ja jag tänkte något liknande också.
Inte kanske för att jag 100% trodde det men för att det kändes logiskt att msrp var lågt men att ingen säljer för det priset..

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Statliga sanktioner vore ju en rätt bra anledning. Men det kommer aldrig hända sålänge... Eh.. Se föregående inlägg

Ja, mindshare är extremt kraftfullt, sen är det inte helt oförtjänt. Nvidia låg först med utvecklingen av extra funktioner(dlss, raytracing, mm) och kan nu sälja på dessa snarare än att de dominerar i ren hårdvara.

Har hoppat fram och tillbaka mellan AMD/Nvidia genom åren. Men denna vända är det Nvidias nya verktyg för att modda gamla spel med RTX som bara kommer till 40 serien som jag suktar efter. Personligen enda anledningen att jag inte köpt ett nytt kort trots att jag tycker priserna är orimliga är att 40 serie korten som släppts inte får rum i mitt chassi (Bygger Small form factor för jag tycker det är kul).

Får se vad 4070 kommer släppas till för pris i sommar, eller om Nvidia kommer sitta på sina lager av detta kort ett halvår till för att inte konkurera prismässigt med 30 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nästa steg är väl att Vanguard och Blackrock går ihop

Det är nog så redan, de äger varandra! Här är de största andelsägarna i Blackrock.