Permalänk

Fedex tull

Behövde en kamera adapter med lite unika mått så fanns inte i EU utan blev från Hongkong, kostade 384:- inkl frakt
Och är typ 50mm i diameter och ungefär lika lång, nu är problemet att Fedex vill ha betalt för intullningen efter att jag hämtat ut paketet.
Han som har skickat paket angav totalvärde 50usd men man får tydligen inte göra så utan frakten måste specificeras separat.
Så när det inte är gjort så uppskattar dom va dom tror frakten skulle kosta, inga problem så här långt förutom att dom uppskattar frakten på nämnda brev till 2500:- 😡😡😡😡👹👹
Vilket gör att jag får betala närmare 800:- i tull/moms.
Klagade till kundtjänst men hon skrev att det bara va å betala!

Nån som varit med om nått liknande?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du ska betala
https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/braatt...

Citat:

Handla på nätet från ett land utanför EU
När du beställer en vara från ett land utanför EU ska du alltid betala moms, precis som du gör när du köper en vara i en butik i Sverige. Du kan också behöva betala tull och eventuellt andra skatter och avgifter.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte koll på att frakten ingick i tullbeloppet. Har väl inte kollat så noga på de tullfakturor jag fått.

Men, kostade frakten alltså 2500? Eller var det FedEx som uppskattade till det i brist på information? Om FedEx förmedlar godset så borde de ju veta hur mycket de tog betalt för frakten...

Om det bara handlar om redovisning så borde du kunna be säljaren uppdatera denna med korrekta siffror i efterhand (men jag har ingen aning om det funkar så).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag hade inte koll på att frakten ingick i tullbeloppet.

Normalt tror jag inte att frakten är med i beloppet som man räknar till på. Däremot utgår det moms på frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Normalt tror jag inte att frakten är med i beloppet som man räknar till på. Däremot utgår det moms på frakten.

Det är tull på fraktkostnaden och sen moms på kostnad+frakt+tull

Tull
Hur stor tullavgiften blir beror på vad det är för slags vara, vad den kostar och från vilket land den kommer. Vissa varor har ingen tullavgift alls medan andra kan ha upp till 20 procent i tullavgift. Tullavgiften beräknas bland annat på inköpspris och fraktkostnad.
Tullavgiften är densamma i hela EU, och tumregeln är att du ska betala tull om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av mer än 1 700 kronor.

Moms
Du ska alltid betala moms på varor som du köper från länder utanför EU, oavsett varornas värde.
Momsen är nästan alltid 25 procent av den sammanlagda summan av varans pris, fraktkostnad och tullavgift. För livsmedel är momsen 12 procent och för trycksaker, till exempel böcker, är den 6 procent.

https://www.tullverket.se/privat/panatet/avgifternarduhandlar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det är tull på fraktkostnaden och sen moms på kostnad+frakt+tull

Där ser man. Mitt minne svek mig helt klart. Fast i fallet då det inte är tull på produkten i fråga så betalar man väl inte någon tull på frakten?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chibariku:

Det är tull på fraktkostnaden och sen moms på kostnad+frakt+tull

Tull
Hur stor tullavgiften blir beror på vad det är för slags vara, vad den kostar och från vilket land den kommer. Vissa varor har ingen tullavgift alls medan andra kan ha upp till 20 procent i tullavgift. Tullavgiften beräknas bland annat på inköpspris och fraktkostnad.
Tullavgiften är densamma i hela EU, och tumregeln är att du ska betala tull om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av mer än 1 700 kronor.

Moms
Du ska alltid betala moms på varor som du köper från länder utanför EU, oavsett varornas värde.
Momsen är nästan alltid 25 procent av den sammanlagda summan av varans pris, fraktkostnad och tullavgift. För livsmedel är momsen 12 procent och för trycksaker, till exempel böcker, är den 6 procent.

https://www.tullverket.se/privat/panatet/avgifternarduhandlar....

Tull används för att premiera lokalt producerade varor. Frakt är en tjänst och jag har mycket svårt att tro att det skulle vara tull på frakt. Däremot såklart moms på frakt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tull används för att premiera lokalt producerade varor. Frakt är en tjänst och jag har mycket svårt att tro att det skulle vara tull på frakt. Däremot såklart moms på frakt.

Ta upp det med tullverket som jag citerade och länkade till.

Edit: slänger med räkneexemplet också.

"Så här räknar du ut din varas totala pris
Du vill köpa några mobiltelefonskal i plast från Kina. Det totala priset som du ser när du gör beställningen är 1 800 kronor. För att få en uppfattning om vad du i slutänden kan komma att betala behöver du räkna med nedanstående kostnader:

Frakt och försäkring: 50 kr
Tull (6,5 %): 1 850 x 6,5 % = 120 kr
Moms (25 %): (1 850 + 120) x 25 % = 493 kr

Totalt: (1 800 + 50 + 120 + 493) = 2 463 kr

Beroende på vilket företag som transporterar din vara kan du också behöva betala en importtulldeklarationsavgift eller administrationsavgift på ungefär 125 kronor.

Från 1 800 till 2 463 kronor
Det totala priset för mobiltelefonskalen kan alltså bli 2 463 kronor."
https://www.tullverket.se/privat/panatet/avgifternarduhandlar...

Skrivet av joakim99:

Där ser man. Mitt minne svek mig helt klart. Fast i fallet då det inte är tull på produkten i fråga så betalar man väl inte någon tull på frakten?

Nej då blir det bara moms man ska betala.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chibariku:

Ta upp det med tullverket som jag citerade och länkade till.

Edit: slänger med räkneexemplet också.

"Så här räknar du ut din varas totala pris
Du vill köpa några mobiltelefonskal i plast från Kina. Det totala priset som du ser när du gör beställningen är 1 800 kronor. För att få en uppfattning om vad du i slutänden kan komma att betala behöver du räkna med nedanstående kostnader:

Frakt och försäkring: 50 kr
Tull (6,5 %): 1 850 x 6,5 % = 120 kr
Moms (25 %): (1 850 + 120) x 25 % = 493 kr

Totalt: (1 800 + 50 + 120 + 493) = 2 463 kr

Beroende på vilket företag som transporterar din vara kan du också behöva betala en importtulldeklarationsavgift eller administrationsavgift på ungefär 125 kronor.

Från 1 800 till 2 463 kronor
Det totala priset för mobiltelefonskalen kan alltså bli 2 463 kronor."
https://www.tullverket.se/privat/panatet/avgifternarduhandlar...

Aight, jag tolkade uttalandet som om frakt hade egen Tulltaxa.
Att tull förläggs på varubeloppet inkl omkostnader är så klart helt rätt. (Annars kan man gå runt systemet).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Jag hade inte koll på att frakten ingick i tullbeloppet. Har väl inte kollat så noga på de tullfakturor jag fått.

Men, kostade frakten alltså 2500? Eller var det FedEx som uppskattade till det i brist på information? Om FedEx förmedlar godset så borde de ju veta hur mycket de tog betalt för frakten...

Om det bara handlar om redovisning så borde du kunna be säljaren uppdatera denna med korrekta siffror i efterhand (men jag har ingen aning om det funkar så).

Frakten va inbakad i total priset på 384:-
Jag skulle uppskatta fraktens kostnad til 50-80:-
Jag kan reglerna för tull/moms det är fedex skeva uppskattning jag har problem med!

Så undrar om nån annan varit med om liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av huricane4:

Frakten va inbakad i total priset på 384:-
Jag skulle uppskatta fraktens kostnad til 50-80:-
Jag kan reglerna för tull/moms det är fedex skeva uppskattning jag har problem med!

Så undrar om nån annan varit med om liknande

Nej aldrig hört talas om liknande. Du får väl stå på dig och ställa frågan hur ett paket på X storlek kan kosta 2500kr att frakta. Och be att få prata dig uppåt i kedjan om du blir nekad. Om nu priserna som står på paketet stämmer och storleken och rimligt fraktpris är <200kr iaf så bör det inte vara några problem att påpeka detta. Tänk på att paketets storlek är ganska viktigt och att det är internationella regler som gäller. Om det är skickat som prio-paket osv också kan påverka. Sen kan du kontakta säljaren och be om bevis att priset 384kr inkluderar frakten osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Är deras skeva uppskatning av fraktpriset jag frågar om

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nej aldrig hört talas om liknande. Du får väl stå på dig och ställa frågan hur ett paket på X storlek kan kosta 2500kr att frakta. Och be att få prata dig uppåt i kedjan om du blir nekad. Om nu priserna som står på paketet stämmer och storleken och rimligt fraktpris är <200kr iaf så bör det inte vara några problem att påpeka detta. Tänk på att paketets storlek är ganska viktigt och att det är internationella regler som gäller. Om det är skickat som prio-paket osv också kan påverka. Sen kan du kontakta säljaren och be om bevis att priset 384kr inkluderar frakten osv.

Fick detta svar av kundtjänsten:
"Tack för ditt mail.

Det stämmer. Tull och moms betalas på gods värde samt transportvärde. Avsändaren skrev att godset var 50 USD, de skrev inte vad fraktkostnaden var. Om fraktkostnad saknas då måste importavdelning beräkna det själv.

Vänligen se bifogade filer.

Fakturan som du har fått är korrekt och måste betalas.

Önskar dig en fin dag!

Med vänliga hälsingar/Best regards"

Skickade sen till importavdelningen och fick detta svar?

"Hej Adam,

Deklarationen är baserad på avsändaren tullunderlag, då inga fraktvillkor har skrivits av avsändaren så är det mottagaren som står för fraktkostnaden.

Om du är missnöja med detta, så bör du per omgående kontakta din avsändare.

Tack på förhand & fortsatt trevlig dag!"

Permalänk
Medlem

Detta är ju helt sinnes. 2500:- i frakt? Det kostar det att skicka typ 4 alu-fälgar med däck från USA men knappast en lite kamerapryl. De har verkligen ingen koll alls. Vem som helst fatta rju att siffran är felaktig. De måste lagt till en nolla extra eller nåt och fattar helt enkelt inte detta pga sin inkompetens.

Men du behöver inte betala fakturan. Kontakta säljaren, låt paketet gå tillbaka och köp om prylen med korrekt angiven frakt på paketet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Normalt tror jag inte att frakten är med i beloppet som man räknar till på. Däremot utgår det moms på frakten.

tullvärdet är värdet fram till eu:s yttre gräns, alltså ska fraktkostnaden vara del av tullvärdet.

Mvh, fd.tullare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av huricane4:

Är deras skeva uppskatning av fraktpriset jag frågar om

Frakt lär inte kosta 2500, möjligen är det totala summan inkl. frakt.
Du skriver ju själv att det kostar 384 spänn inkl. frakt. Tull och moms är det som kostar.

Men det är bara jaga på dem, ska ju inte kosa såna summor alls.

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som att frakten är helt åt helskotta fel.
Tror det bästa är att göra som @killawife säger.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Låter helt klart som att frakten är helt åt helskotta fel.
Tror det bästa är att göra som @killawife säger.

Adaptern är redan omsvarvad till oigenkännlighet...
Och även om man gjort retur hur skulle fedex/tullen få reda på det? 🤔 Aldrig skickat retur utomlands

Permalänk
Medlem
Skrivet av huricane4:

Frakten va inbakad i total priset på 384:-
Jag skulle uppskatta fraktens kostnad til 50-80:-
Jag kan reglerna för tull/moms det är fedex skeva uppskattning jag har problem med!

Så undrar om nån annan varit med om liknande

Ja, då är det ju totalfel, och borde gå att få fram till dem på något sätt. Vad jag inte fattar är hur fraktkedjan såg ut, det var inte så att FedEx hämtade paketet hos avsändaren på avsändarens beställning, och lämnade av det hos dig? Och fakturerade avsändaren de 50-80 kronorna? I så fall vore det ju extremt kafkaartat om FedEx säger sig inte ha underlag för fraktkostnaden!

Jag har inte varit med om exakt detta, men jag har behövt bråka med UPS om felaktig moms och tull. Jag hade skickat grejer till mig själv (flyttgods) från EU till Norge, och hade nog delvis gjort fel själv med fraktsedeln, så att UPS fick för sig att det skulle tullas och momsas. När jag kontaktade dem och förklarade så sa de att det skulle lösa sig, men det kom ändå ett par påminnelser innan jag fick dem att faktiskt lösa det. Jag slapp betala, vilket också var rätt. Så min erfarenhet är att fraktfirmor kan vara tröga men att det löser sig, men det säger ju inte så mkt om ditt fall.

Skrivet av FedEx kundtjänst:

"Hej Adam,

Deklarationen är baserad på avsändaren tullunderlag, då inga fraktvillkor har skrivits av avsändaren så är det mottagaren som står för fraktkostnaden.

Om du är missnöja med detta, så bör du per omgående kontakta din avsändare.

Tack på förhand & fortsatt trevlig dag!"

(min fetning)

Det korrekta här är troligen att kontakta avsändaren och förklara situationen, och be dem återkomma till FedEx med underlag för faktiska fraktkostnaden. Men det känns ändå fyrkantigt att det ska behöva göras på det sättet. (och att FedEx drar till med en absurd summa när de ska gissa)

Skrivet av DavidtheDoom:

Däremot såklart moms på frakt.

För mig var detta också förvånande, med tanke på att persontransporter som korsar landsgränser normalt är momsfria. Jag hade förutsatt att samma gäller för gods som korsar landsgränser.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Oegat:

För mig var detta också förvånande, med tanke på att persontransporter som korsar landsgränser normalt är momsfria. Jag hade förutsatt att samma gäller för gods som korsar landsgränser.

Köp min mojäng för 1 kr + tull + moms. Frakt 10.000 kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av huricane4:

Adaptern är redan omsvarvad till oigenkännlighet...
Och även om man gjort retur hur skulle fedex/tullen få reda på det? 🤔 Aldrig skickat retur utomlands

Normalt så får man tullkostnaden INNAN man får ut paketet. Om man då tycker att det är för dyrt så betalar man inte denna utan låter paketet gå i retur efter nån månad och en drös påminnelser. Det bästa är att man pratar med säljaren och förklarar saken.
Om du på nåt vis redan fått ut paketet så blir detta mycket svårare. Jag vet faktiskt inte hur man löser det då. Men helt solklart är beloppet fel. Svaret du fått är nog ett autogenererat svar för jag kan liksom inte tänka mig att en riktig handläggare på tullverket skulle tittat på detta och tyckt "jo men det ser ju rätt och riktigt ut".

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Normalt så får man tullkostnaden INNAN man får ut paketet. Om man då tycker att det är för dyrt så betalar man inte denna utan låter paketet gå i retur efter nån månad och en drös påminnelser.

Nej, hos UPS, DHL och expressföretag så får man tull/momsavgiften i efterhand som en faktura. Har skett för mig med både TNT och DHL.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, hos UPS, DHL och expressföretag så får man tull/momsavgiften i efterhand som en faktura. Har skett för mig med både TNT och DHL.

Likadant var det med Posten innan Wish/aliexpress haveriet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Likadant var det med Posten innan Wish/aliexpress haveriet.

Nej? Jag har aldrig fått en faktura från PostNord i efterhand

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej? Jag har aldrig fått en faktura från PostNord i efterhand

Kan nog stämma vid närmare eftertanke, var nog så att man betalade när man hämtade ut paketet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Det är alltid tull på budfirmor om det är utanför EU så det är en dyr affär oftast som inte lönar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det är alltid tull på budfirmor om det är utanför EU så det är en dyr affär oftast som inte lönar sig.

Det spelar ingen roll vad för bolag som användes. Hade varit samma sak med PostNord.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Överklaga och be om en specifikation från säljaren där han visar kvitto på vad frakten kostade samt varans pris - alltså en korrekt faktura. Att ta fantasi summor i estimering för en varas frakt kommer knappast hålla särskilt långt om du kämpar ett litet tag.

Permalänk

Har du kollat med Fedex vad ett paket motsvarande det du fick (vikt och storlek) kostar att skicka från Hong Kong till Sverige? Utifrån de priser som anges på deras svenska webbplats verkar det som att det skulle kunna kosta minst 2000 kr (väldigt, väldigt dyrt alltså). Förslage från @Oegat och @Foolwolf att be om underlag från säljaren som specificerar fraktkostnaden kan förhoppningsvis vara ett sätt för dig att komma vidare i ärendet. Om du inte redan har skickat underlag till Fedex som styrker att frakt ingick i det belopp du betaladekan det kanske vara idé att göra det, se nedan.

Trots att Fedex verkar ta saftigt betalt för frakt tycker jag information på Tullverkets webbplats indikerar att det är svårt att hävda att frakten i detta fall kan överstiga 384 kr (vilket visserligen skulle innebära att varan var gratis, vilket inte heller är rimligt).

Från Tullverkets webbplats: https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/import...

"Vad är tullvärde?
I tullvärdet ingår i princip alla kostnader som uppstår i samband med att du importerar varan. Tullvärdet består av kostnaden för själva varan, transaktionsvärdet, med tillägg av ytterligare kostnader om de inte redan ingår i transaktionsvärdet.
...
Styrk transaktionsvärdet med betalningsfakturan för varan
Du styrker transaktionsvärdet med betalningsfakturan för varan. Om du vet vad du kommer att betala trots att du ännu inte har fått en faktura använder du dig ändå av transaktionsvärdet. Värdet ska då kunna styrkas på annat sätt exempelvis genom att du hänvisar till annan handling som visar vilket pris som har avtalats.
Exempel på kostnader som ska läggas till transaktionsvärdet (om de inte redan ingår i transaktionsvärdet):
- fraktkostnader fram till införselplatsen i EU
- lastning, lossning och hantering fram till införselplatsen i EU
- verktygskostnader
- förpackningskostnader."

Jag är verkligen inte expert på tullbestämmelser men utifrån din beskrivning av vad som har hänt tolkar jag Tullverkets information som att fraktkostnaderna "redan ingår i transaktionsvärdet". I alla händelser är det svårt att hävda att transaktionskostnaden kan överstiga 384 kr.

Se också Tullverkets tjänst Tullräknaren:
https://www.tullverket.se/privat/genomtullen/etjansterforpriv...

I den verkar det spela roll huruvida frakten ingår i priset eller inte. Om den ingår i priset verkar det som att endast moms ska betalas.

Jag kan inte nog påpeka att jag inte är expert på tullbestämmelser, så utgå inte från att mina antaganden ovan stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det spelar ingen roll vad för bolag som användes. Hade varit samma sak med PostNord.

Jo absolut men oftast många år sen slapp man ibland med posten saker som kom utanför EU, men aldrig med budfirmor som fedex dhl osv då räkningen alltid kom ett par dagar senare. Så det lärde jag mig längesen att även om jag såg nåt intressant som jag ville köpa men eftersom det skulle skickas med en budfirma så var det sällan lönt med alla avgifter.