Strålningskänslighet - finns det?

Permalänk
Medlem

Strålningskänslighet - finns det?

Då jag ofta sett off-topic diskussioner raderats på ämnet så tänkte jag ge detta ämne ett eget ställe att diskuteras.

Så finns det några belägg för detta, vad är era erfarenheter och hur ser ni på frågan? Jag lämnar bordet öppet för inslag!

Permalänk
Medlem

Nej. har man det visar det på djupare psykologiska störningar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd

Psykosomatiskt är det väl. Det betyder inte att det inte är riktiga symptom, bara att man misstar sig vad orsaken är och att den är ens egna rädsla eller psyke och inte något annat "hotfullt".

En gammal flickväns mamma drabbades av hysterisk blindhet en gång när vi var ihop, hon var verkligen ingen hypokondriker på något sätt, eller alls svag eller så, tvärtom (en riktig satkäring är väl vad jag tyckte då i alla fall). Men blind blev utan fysiska skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Psykosomatiskt är det väl. Det betyder inte att det inte är riktiga symptom, bara att man misstar sig vad orsaken är och att den är ens egna rädsla eller psyke och inte något annat "hotfullt".

En gammal flickväns mamma drabbades av hysterisk blindhet en gång när vi var ihop, hon var verkligen ingen hypokondriker på något sätt, eller alls svag eller så, tvärtom (en riktig satkäring är väl vad jag tyckte då i alla fall). Men blind blev utan fysiska skäl.

Finns ju extremfall som dessa:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kramatorsk_radiological_accid...

Det är ju inte radiostrålning dock såklart.

Men får man fysiska utslag så kan det vara stress, autoimmuna symptom, eller andra miljöfaktorer som mögel eller skadedjur.

Skulle vara intressant att se vad som skulle komma fram om man pratade med personer i de drabbades närhet

Permalänk
Hedersmedlem

Postar en tidig uppmaning i förebyggande syfte:

Vänligen håll diskussionen på en saklig nivå, inlägg där man idiotförklarar någon är inte ok. Se även till att ha källor på ev. påstående så att vi slipper gripen ur luften-påstående från bägge håll.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Borde du inte byta ut placebo mot nocebo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Psykosomatiskt är det väl. Det betyder inte att det inte är riktiga symptom, bara att man misstar sig vad orsaken är och att den är ens egna rädsla eller psyke och inte något annat "hotfullt".

En gammal flickväns mamma drabbades av hysterisk blindhet en gång när vi var ihop, hon var verkligen ingen hypokondriker på något sätt, eller alls svag eller så, tvärtom (en riktig satkäring är väl vad jag tyckte då i alla fall). Men blind blev utan fysiska skäl.

Hysteri är för övrigt ett laddat ord, det ska man nu för tiden undvika.
Nuförtiden använder man konversionssyndrom eller "functional neurological symptom disorder"

Permalänk
Medlem

Så klart man kan våra känslig mot strålning. Det handlar ju om styrkan. Om du däremot menar det som benämndes "elallergi" och liknande, då håller jag med föregående att det är psykologiskt. Men även ett verkligt problem för den drabbade.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om ni inte tror att människokroppen påverkas, vad tror ni om elektronik?

Kan elektronik påverkas av "elektriska fält"?

Är elektronik känsligare än människokroppen?

Permalänk
Medlem

Som den är formulerad nu kommer inte omröstningen visa något vettigt. Givetvis är alla känsliga för elektriska fält vid tillräcklig styrka, men det verkar ju inte vara det som frågan var avsedd att syfta på.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Frågeställningen är förenklad. En blixt från åskan är väl ett elektrisk fält och jag vet många som påstår att de känner en stickning i kroppen om de blir träffad av blixten.

Frågan är dock vilka strålningsnivåer som är farliga? Och det finns olika typer som elektromagnetisk strålning, partikelstrålning och gravitationsstrålning. Där just gravitationsstrålning gör mig trött när jag cyklar i uppförsbackar. Ja, det är inbillning för gravitationsstrålning finns ej.

Nå jag är mer öppen till diskussioner kring vilka elektromagnetisk strålningsnivåer som är farliga och vissa kan känna av. Jag tycker forskare och liknande får undersöka detta.

Att det sedan finns vissa som påstår sig vara extremt känsliga så får de göra det. Problemet blir om de ställer krav som att vi andra inte ska få ha täckning på vårt mobila bredband eller att de ej ska behöva jobba men få bidrag. Ställer de dessa krav som påverkar oss andra, så får de komma med bevis som stryker detta.

Permalänk
Medlem

Kan ju nämna min lärare i kursen för "Stråling, Plasma och Antenner" på universitetet sa att han hade satt en "känslig" person i deras testlabb (sådan där skärmad låda med spikar på väggarna) med en antenn som han kunde slå på och av, och just den personen kunde med stor säkerhet markera när antennen sände eller inte.

Så väntar på mer data.

Permalänk
Medlem

Såg att ett hinder för att dra kraftledningsgata genom landet är att kraftbolaget ska uppvisa utredning om ledningarnas påverkan på omgivningen och strålningskänsliga innan det får kopplas nånting. Den utredningen kan dras i långbänk eftersom fakta i frågan saknas när det gäller svaga elektromagnetiska fält.
Mer utredning behövs men vem är frivillig att utsätta sig för EMP för forskningens skull?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Om ni inte tror att människokroppen påverkas, vad tror ni om elektronik?

Kan elektronik påverkas av "elektriska fält"?

Är elektronik känsligare än människokroppen?

Elektronik är väl ofta koppar eller andra starkt ledande material, dessa är ganska ovanliga i jämförelse i människokroppen, det skulle kunna vara ett argument

Jag vill mer veta om din situation och andra i din närhet, om det finns något annat som skulle kunna förklara det som hänt eller om andra känner likadant

Känns som det du skrivit ofta försvunnit och tror det finns en del att lära åt båda håll

Skrivet av loefet:

Kan ju nämna min lärare i kursen för "Stråling, Plasma och Antenner" på universitetet sa att han hade satt en "känslig" person i deras testlabb (sådan där skärmad låda med spikar på väggarna) med en antenn som han kunde slå på och av, och just den personen kunde med stor säkerhet markera när antennen sände eller inte.

Så väntar på mer data.

Finns de resultaten nedskrivna eller så? Skulle vara intressant att veta om det till exempel mättes ljud samtidigt eller vilka frekvenser som de testade. Kan finnas andra sekundära tecken som kan avslöja något så binärt som av och på

Permalänk
Hedersmedlem

Elektriska fält påverkar absolut mänsklig vävnad, men allt beror på styrka, typ och frekvens.

https://www.optune.se/ har t ex förlängt livet på tidigare obotliga glioblastom-patienter (värsta formen av hjärncancer med sämst prognos). En del har blivit botade helt. Ett exempel som jag följt är Richard Watson som skapade D'ni-språket i Myst-världen. Han är fortfarande friskförklarad efter att ha fått glioblastom 7 år sedan. När han började med Optune var det experimentell behandling, men senast jag läste om det är det många som får behandlingen idag. De elektriska växelfälten påverkar celldelningen hos cancern som därmed inte kan växa till.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Som den är formulerad nu kommer inte omröstningen visa något vettigt. Givetvis är alla känsliga för elektriska fält vid tillräcklig styrka, men det verkar ju inte vara det som frågan var avsedd att syfta på.

Nu menar jag som i ’ute i samhället’ eller vad som kan räknas som vanlig/laglig nivå på allmän plats

Sätter någon in armen i en mikrovågsugn när den är på så blir det såklart påverkan

Det är alltså frågan om elallergi eller liknande frågor som jag tänkte tråden skulle handla om, inte om man är känslig för gammastrålning eller ej

Permalänk
Medlem

När mikron är igång och jag går nära den med mitt trådlösa headset, så låter det förjävligt. Så mikrovågor läcker ut från mikron. Om det påverkar headsetet så borde det även påverka mig på något sätt antar jag? Eller är kroppen immun mot olika sorters "vågor"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Elektriska fält påverkar absolut mänsklig vävnad, men allt beror på styrka, typ och frekvens.

https://www.optune.se/ har t ex förlängt livet på tidigare obotliga glioblastom-patienter (värsta formen av hjärncancer med sämst prognos). En del har blivit botade helt. Ett exempel som jag följt är Richard Watson som skapade D'ni-språket i Myst-världen. Han är fortfarande friskförklarad efter att ha fått glioblastom 7 år sedan. När han började med Optune var det experimentell behandling, men senast jag läste om det är det många som får behandlingen idag. De elektriska växelfälten påverkar celldelningen hos cancern som därmed inte kan växa till.

Cool grej! Länkar sidan med lite mer teknisk förklaring här:
https://www.optune.se/sa-fungerar-ttfields/
https://www.optune.com/hcp/mechanism-of-action (Video)

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

När mikron är igång och jag går nära den med mitt trådlösa headset, så låter det förjävligt. Så mikrovågor läcker ut från mikron. Om det påverkar headsetet så borde det även påverka mig på något sätt antar jag? Eller är kroppen immun mot olika sorters "vågor"?

Njae röntgen skär ju igenom kroppen rätt bra. Men det måste inte automatiskt betyda att du har micrat huvudet när ljudet stördes i headsetet.
"Gränsvärdet för mikrovågsugnar är 50 watt per kvadratmeter på fem centimeters avstånd från ugnen. Det betyder att ugnen måste ligga under det värdet för att tillverkaren ska få sälja den."
Källa: stralsakerhetsmyndigheten

Samma myndighet om 5G
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-och-tradlos-teknik/5g-teknik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Njae röntgen skär ju igenom kroppen rätt bra. Men det måste inte automatiskt betyda att du har micrat huvudet när ljudet stördes i headsetet.
"Gränsvärdet för mikrovågsugnar är 50 watt per kvadratmeter på fem centimeters avstånd från ugnen. Det betyder att ugnen måste ligga under det värdet för att tillverkaren ska få sälja den."
Källa: stralsakerhetsmyndigheten

Samma myndighet om 5G
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-och-tradlos-teknik/5g-teknik/

Det stora med just Mikrovågsugn vs. BLE/WiFi är ju att båda kör på samma frekvensband ~2.4GHz, och en mikrovågsugn kör på hundratals watt rakt in i det frekvensbandet. En blåtandsenhet strålar nog inte ens en watt, snarare bråkdelar… ganska lätt att överrösta och skapa problem för signalen

Anledningen till att just den frekvensen används av en mikrovågsugn är ju att det är väldigt nära en nod för flytande vatten så att vattenmolekylerna kan absorbera strålningen och bli varma. Utan vatten i en micro blir det inte alls lika fort varmt

Permalänk
Rekordmedlem

Ja naturligtvis kan strålning vara farligt då det beror på vilken strålning och dos det handlar om och du har inte angett vilken sorts strålning och styrka det handlar om.
Men den grupp som brukar säga att de är överkänsliga har ofta inga medicinska problem från strålning men det har den som somnat och bränt sig i solen på stranden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vill mer veta om din situation och andra i din närhet, om det finns något annat som skulle kunna förklara det som hänt eller om andra känner likadant.

Jag ska skriva ihop något. Kolla om en stund.

Permalänk
Medlem

Jag är beredd att hålla öppet att en del människor kan känna obehag av elektronikprylar som finns i vardagen. Min egen upplevelse av det är CRT/CGA-skärmen (320x200, 4 färger) som farsan lånade hem från jobbet. Jag blev rejält varm och röd i ansiktet av att sitta framför den. Det var i och för sig inga korta stunder jag satt där, men å andra sidan har jag inga som helst problem med en 12-timmars arbetsdag framför en modern skärm, så jag tänker nog skylla det på skärmen snarare än min egen känslighet eller någon form av nocebo. Jag var nog runt 7 år vid den tidpunkten, så jag tvivlar på att jag hade hört talas om elöverkänslighet.

Permalänk
Medlem

Än så länge finns det mig veterligen inte en enda blind eller dubbelblind studie som utförts med vetenskapliga metoder där så kallad elallergi kunnat påvisas och då har det utförts flertalet med personer som angett sig vara överkänsliga.
Tills det har skett så hävdar jag med bestämdhet att det är psykosomatiskt.

Sen är det självklart så att det har att göra med styrka som tidigare har nämnts men jag utgår från att vi pratar det vi utsätts för i vardagslivet och inte på sjukhus, tandläkare eller i en reaktorhärd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KAD:

Jag är beredd att hålla öppet att en del människor kan känna obehag av elektronikprylar som finns i vardagen. Min egen upplevelse av det är CRT/CGA-skärmen (320x200, 4 färger) som farsan lånade hem från jobbet. Jag blev rejält varm och röd i ansiktet av att sitta framför den. Det var i och för sig inga korta stunder jag satt där, men å andra sidan har jag inga som helst problem med en 12-timmars arbetsdag framför en modern skärm, så jag tänker nog skylla det på skärmen snarare än min egen känslighet eller någon form av nocebo. Jag var nog runt 7 år vid den tidpunkten, så jag tvivlar på att jag hade hört talas om elöverkänslighet.

Det var ganska ofta värmestrålning och blinkande bild från crtskärmar och det påverkade mer än de elektriska fälten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns de resultaten nedskrivna eller så? Skulle vara intressant att veta om det till exempel mättes ljud samtidigt eller vilka frekvenser som de testade. Kan finnas andra sekundära tecken som kan avslöja något så binärt som av och på

Ingen aning, var bara kuriosa till ämnet, var ju dock närmare 20 år sedan jag läste kursen.

Var nog också mest hans nyfikenhet i ämnet, då han kände en som kallade sig "elallergiker" genom en förening och råkade ha tillgång till ett strålningslab i jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ingen aning, var bara kuriosa till ämnet, var ju dock närmare 20 år sedan jag läste kursen.

Var nog också mest hans nyfikenhet i ämnet, då han kände en som kallade sig "elallergiker" genom en förening och råkade ha tillgång till ett strålningslab i jobbet.

Kul anekdot trots allt. Det känns ju ändå som en ganska tidig sådan, och debatten om man kan kalla den så har ju blossats upp en del sedan dess

Permalänk
Medlem

Första inlägget i tråden är inte så tydlig tycker jag. Vad är det för strålning som avses?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att svaga fält som t ex wi-fi och mobiltelefoni generellt sett är farliga. Men de som är tvärsäkra på att det är ofarligt tror jag inte heller på, för det är lätt att påvisa att svaga fält kan påverka synapser och andra processer i kroppen i viss mån, men tillgänglig forskning kan inte visa på någon generell fara med detta. Däremot är det inte alls orimligt att enskilda individer i undantagsfall kan vara känsliga för såna svaga fält just pga att de påverkar något i kroppen som precis fungerande och där elfältet blir droppen som får bägaren att rinna över.

Tänk på att kroppen hos vissa är så känslig att t ex lite pollen eller minimal mängd från en nöt kan orsaka stor reaktioner.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är några problem. Men som @mrqaffe tidigare resonerade..

Kliar en del i ansiktet när jag kör 22" IIYAMA CRT i 200hz i 800x600.
Kan ju vara nått annat, eller ren inbildning

Visa signatur

<3