Permalänk
Medlem

8gb Vram och framtiden

Hej,
Har precis byggt en ny dator med ett RTX 3070 och funderar lite kring dess mängd av vram. Vad tror ni om framtiden och att det "bara" har 8gb, kommer det hålla i längden tro? Ska nämnas också att jag kör på 1440p.

Permalänk
Rekordmedlem

Höga upplösningar kräver inte bara mer minne utan även beräkningskaoacitet så är den inte tillräckligt stor gör mycket minne inte nån direkt nytta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mitt 1070 med 8Gb får slut på Vram i 1080p ibland så jag skulle absolut inte skaffa det för nånting mer än så.

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed pratar om "bristen" på VRAM på vissa kort och vilka effekter det får i Hogwarts Legacy.

Värd att titta på.

https://www.youtube.com/watch?v=qxpqJIO_9gQ&t=1090s

Återstår att se hur det kommer utveckla sig framöver men Nvidia har ju inte ökat på VRAM (förutom på toppkorten) under de senaste åren. Är väl inte orimligt att fler och fler titlar kommer kräva mer (än 8GB) VRAM framöver. Samtidigt är det som mrqaffe säger, räcker inte kortet i övrigt tillräckligt starkt hjälper inte mer VRAM.

Permalänk
Medlem

Finns väl inget kort som håller i längden. Det finns fortfarande väldigt många användare med 8 GB (och ännu mindre) där ute, så jag tror inte utvecklarna plötsligt kommer börja kräva mer. Däremot kanske det kommer krävas för de mer extrema kvalitetsinställningarna, men då kanske inte ett 3070 räcker till ändå vad gäller beräkningskraft. Ett hypotetiskt 3070 med 16 GB VRAM kanske då skulle få 20 FPS medan ett med 8 GB får 5 FPS, så det är inte spelbart oavsett.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kör tex Hogwarts Legacy i 4K Ultra med ett 4090 och då är jag uppe i 18 GB VRAM. Det beror helt på vilken upplösning man spelar i men 8GB börjar bli lite oavsett

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Kör tex Hogwarts Legacy i 4K Ultra med ett 4090 och då är jag uppe i 18 GB VRAM. Det beror helt på vilken upplösning man spelar i men 8GB börjar bli lite oavsett

Hur har du mätt att du använder 18GB?
Folk har ofta fel uppfattning om hur mycket vram som faktiskt används.
Det råkar inte vara så att du kikar i typ msi afterburner, för där står det bara vad som allokerat, inte hur mycket som aktiv används för just spelet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikwad:

Hur har du mätt att du använder 18GB?
Folk har ofta fel uppfattning om hur mycket vram som faktiskt används.
Det råkar inte vara så att du kikar i typ msi afterburner, för där står det bara vad som allokerat, inte hur mycket som aktiv används för just spelet.

Precis! Det är bra att spelet allokerar upp så mycket möjligt med minne för att lagra saker som skulle kunna behövas. Det är en helt annan sak än minsta mängd minne som behövs för att det ska flyta. Vid någon minsta minnesmängd kommer spelprestandan att påverkas mer än någon enstaka procent. Var den punkten ligger är inget man teoretiskt kan räkna sig fram till utifrån hur mycket minne spelet allokerar eller använder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

När ja köpte mitt RTX 2080 8GB vid 2018, så var det snack om att det redan då var lite, men det har funkat - och funkar fortfarande kanon för mig.
De enda spelen jag har problem med är oftast o-optimerade, såsom spel utvecklade i Unreal.

Annars fungerar allt jag testat klockrent och jag upplever aldrig problem med att det är slut på VRAM.
Önskar att alla spel kunde vara lika väloljade som tex Doom Eternal, där jag kan driva runt allt på max i 1440p med RTX påslaget och få väldigt bra FPS (150-160).

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt ett kort med 8 GB VRAM idag. 6950 XT t.ex. för 8 799 kr känns som ett mycket säkrare kort.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har ett 2070 Super med 8GB, enda gången jag märkt av minnesmängden var när jag häromveckan maxade precis alla inställningar i Forza 5 och då fick ett meddelande att minnet nästan tagit slut. Kan nämnas att jag lirar i 1440p, i 4k med fläskiga inställningar skulle det säkert vara för lite med 8GB men då är ändå kortet i sig för klent.

Permalänk
Inaktiv

Har 3070 och i Forza Horizon 5 kan jag inte dra upp allt på max i 1440p. Även om spelet kan hålla "ok" FPS så kommer det snart ett meddelande om att grafikminnet är på väg att ta slut och att spelet kan krascha om jag fortsätter ändå. Det ser förstås rätt bra ut ändå och flyter ännu bättre utan allt på max, men det ger i alla fall mig ett intryck av att förhållandet mellan prestanda och minnesmängd är lite snett.

Fel upplösning
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Hur har du mätt att du använder 18GB?
Folk har ofta fel uppfattning om hur mycket vram som faktiskt används.
Det råkar inte vara så att du kikar i typ msi afterburner, för där står det bara vad som allokerat, inte hur mycket som aktiv används för just spelet.

Använder både Argus monitor och GPU-Z och enligt dessa två är det 18 GB som rapporteras av GPUn när man är inne i spelet , annars står den och idlear på 1 GB när man inte gör något. Är medveten om att allt allokerat inte används men det är ju de sifforna som dyker upp oavsett

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Har 3070 och i Forza Horizon 5 kan jag inte dra upp allt på max i 1440p. Även om spelet kan hålla "ok" FPS så kommer det snart ett meddelande om att grafikminnet är på väg att ta slut och att spelet kan krascha om jag fortsätter ändå. Det ser förstås rätt bra ut ändå och flyter ännu bättre utan allt på max, men det ger i alla fall mig ett intryck av att förhållandet mellan prestanda och minnesmängd är lite snett.

Innan jag uppgraderade till RTX 4090 hade även jag ett RTX 3070. Jag tyckte minnesmängden var liten redan när den smått impulsköptes i början av 2021. Nu kör jag en 4K/UHD skärm både före och efter bytet men ofta fick jag dra ner specifikt texturinställningar och annat som tar VRAM rejält. Och var inte mycket bättre med den ultrawide jag hade innan dess. Raytracing äter också VRAM men det var det första jag stängde av om det var aktiverat med 3070't samtidigt.

Neddragna inställningar ser helt klart okej ut, speciellt jämfört med konsollerna men vill ha ut mer av mitt spelande. Tacksamt att bägge företagen trycker in mer VRAM i dagens kort. Känns svårt att rekommendera 8GB VRAM i dagsläget.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Använder både Argus monitor och GPU-Z och enligt dessa två är det 18 GB som rapporteras av GPUn när man är inne i spelet , annars står den och idlear på 1 GB när man inte gör något. Är medveten om att allt allokerat inte används men det är ju de sifforna som dyker upp oavsett

Min tanke var att man bör vara lite aktsam med att ge rekommendation för hur mycket vram man behöver bara utifrån "användningen"/allokeringen som man kan se i diverse "hardware info"-program.

Vissa spel försöker allokera/dedikera en viss mängd vram till sig själv. Varför, när och hur mycket kan bara utvecklarna själva svara på.
Som ex försöker windows använda så mycket av ram som möjligt, för ram som inte används är "wasted space", genom att cachea ofta använda filer/bibliotek etc. etc.

Enda sättet att faktiskt hitta gränserna är att testa sig fram för att hitta gränsen där fps:en dyker. Vilket iofs ofta är svårt för en enskild individ att göra.

Permalänk
Medlem

Grejen med VRAM är att man behöver dra ner texturer om man har för lite och det är bland det lättaste att se i spel om det är suddiga texturer. Saknar man beräkningskraft kan man dra ner på massor med saker som inte alltid gör så stor skillnad så på det sättet är VRAM något som märks mer när det börjar bli för lite. Samtidigt som man inte har någon nytta av att ha extra mycket. Om spelet använder 6GB spelar det ju ingen roll om man har 8 eller 12GB.

3070 lär åldras mindre bra än tex 2080ti som annars är likvärdig tack vare lite mer VRAM på 2080ti.

Om det är värt att ta tex 6700XT istället är svårt då även om den har mer VRAM har den inte DLSS och lite mindre kraftfull.

Kollar man på 6GB 1060 har den åldrats betydligt bättre än 3GB versionen. Men vill man ha Nvidia och 12GB måste man ju köpa betydligt dyrare 3080 12GB eller betydligt sämre 3060 12GB så vill man ha Nvidia i den prestandaklassen och inte vill ha begagnad 2080ti så är 3070 det man har att välja på men att 8GB kommer bli problem närmaste åren känns mer eller mindre självklart och då får man helt enkelt dra ner på texturer och upplösning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om det är värt att ta tex 6700XT istället är svårt då även om den har mer VRAM har den inte DLSS och lite mindre kraftfull.

Och hur länge man brukar använda en dator. Ju längre man tänkt sitta på den desto viktigare blir mängden VRAM. 1060 6GB var lite väl bra för sin tid, är nog en av många anledningar Nvidia snålar för att öka frekvensen på uppgraderingar.

Permalänk
Medlem

VRAM och samsung 10nm är de två största faktorerna som många ampere-kort kommer förlora i längden på. 3070 lider mindre av noden, men mer av de 8gb som är för lite på en 3070. Så enkelt är det.

Hade inte för det bytt bara sådär. Men DLSS kommer inte rädda dessa kort, och ray tracing är de för klena för att ha nåt särskilt värde av.

Skrivet av Ibymafayhas:

Och hur länge man brukar använda en dator. Ju längre man tänkt sitta på den desto viktigare blir mängden VRAM. 1060 6GB var lite väl bra för sin tid, är nog en av många anledningar Nvidia snålar för att öka frekvensen på uppgraderingar.

Jajemän, och värre blir det när kortet du köpte är ett starkare mellankort. Det blir extra surt. gtx 680 är ett annat kort som, förutom vram, också släpade efter rejält på funktioner. dx12 och vulkan. Den hade inte en chans. 1060 3gb var vilseledande men gick främst på den klart långsammare prestandan. Hade den hetat 1055ti hade det inte vart nåt fel med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Min tanke var att man bör vara lite aktsam med att ge rekommendation för hur mycket vram man behöver bara utifrån "användningen"/allokeringen som man kan se i diverse "hardware info"-program.

Vissa spel försöker allokera/dedikera en viss mängd vram till sig själv. Varför, när och hur mycket kan bara utvecklarna själva svara på.
Som ex försöker windows använda så mycket av ram som möjligt, för ram som inte används är "wasted space", genom att cachea ofta använda filer/bibliotek etc. etc.

Enda sättet att faktiskt hitta gränserna är att testa sig fram för att hitta gränsen där fps:en dyker. Vilket iofs ofta är svårt för en enskild individ att göra.

Det går att lägga upp en ramdisk i VRAM, och på så vis minska mängden tillgängligt VRAM. Det gör att det går att testa när FPSen dyker för ett visst spel givet mängden VRAM som det kan använda.

Permalänk
Medlem

Hade ett 3060ti en kort tid och de flesta spelen funkade bra men ibland blev frameraten plötsligt jättelåg och superhackig och det löste sig direkt när man ändrade från ultra till high, t.ex, då gick det tillbaka till hög framerate igen. Fattade först ingenting men sen insåg jag att det måste varit ont om vram..

Sen hade jag ett 3080 med 10 GB, det hade jag faktiskt inga problem alls med på den fronten, och då kör jag iofs 1440p. Men helst av allt vill man nog ha än mer, kanske minst 12 GB

Permalänk
Medlem

Jag har stångat mig blodig över val av GPU där vram är en stor del. Man bör ”framtidssäkra” men samtidigt värdera vad man spelar då långt ifrån alla titlar kräver mer eller ens 8gb vram.

Med det sagt så har jag ett helt nytt bygge bortsätt från gpu som jag idag helt enkelt inte känner att jag kan landa i vad jag ska ha.

Vissa dagar tänker jag 7900xt och vissa dagar vill jag skicka tillbaka allting för att gpu är på tok för dyrt idag. Även om man har ”råd” så känns 10.000kr+ för en bra gpu halvbra at best.

I min värld så är nog 6950xt/6800xt eller 6700/50xt de bästa Bang for buck men dom är inte gratis dom heller

Permalänk
Medlem

Självklart är mycket minne att föredra. Men det är ingen panik än.
Det är ofta mycket inställningar i ett spel som går att sänka utan att det märks något nämnvärt.
Men lider du av grafik-ocd och måste ha allt på max så är det till att öppna både plånbok och bankfack för det där grafikkortet som kostar mer än guld.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bara sänka inställningarna litegrann, så som man alltid behövt göra. Kör man inte ultra hi-res texturer så tror jag inte det är ett problem alls för de allra flesta

Permalänk
Medlem

Jag kommer ta klivet från 1080p till 1440p i samma veva så att sänka några sliders känns inte som ett problem alls faktiskt.

På gröna sidan överväger jag 3070
På röda sidan överväger jag 6950xt alternativt ett 7800xt när de kommer om de tas emot väl.

Vad kör ni för grejer och hur går livet med dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Jag kommer ta klivet från 1080p till 1440p i samma veva så att sänka några sliders känns inte som ett problem alls faktiskt.

På gröna sidan överväger jag 3070
På röda sidan överväger jag 6950xt alternativt ett 7800xt när de kommer om de tas emot väl.

Vad kör ni för grejer och hur går livet med dom?

Har haft följande senaste två åren:

1080 Ti - Xiamoi 34 ultrawide - Tungt i HLL och nyare spel.
2080ti - Bättre men lät som ett tröskvärk.
3070ti - Bättre än ovanstående, rejält, tyst men HLL ville inte riktigt.
3080 - Bättre igen, tyst och inga konstigheter. Uppgradera processor med - Stabilt.
3090 - Coilwhine of doom och uppgradering till G9 vilket innebar 5120x2144 eller vad det är. Så tungdrivet.
7900XT - Bra, tyst och trevligt. Fick dock ett bra pris på att sälja det och 4080. Hade 7900XTX som låg på posten, det dammades av men 4080 vann.
4080 - Bästa kortet, tyst, inget coilwhine, rejält och galet underskattat om man kan få det för <13 000.
4090 - Besten! Sänkt powerlimit och nu är inga spel ett problem. Lite coilwhine men hörs endast utan hörlurar och inget ljud. Ljud på och det hörs inte.

För att inte verka som en junkie så får jag lägga in att alla steg inneburit max någon tusenlapp mellan. Största hoppet var mellan 1080 ti och 2080 ti. Allt begagnat eller i andrahand på Tradera/Sweclockers marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har haft följande senaste två åren:

1080 Ti - Xiamoi 34 ultrawide - Tungt i HLL och nyare spel.
2080ti - Bättre men lät som ett tröskvärk.
3070ti - Bättre än ovanstående, rejält, tyst men HLL ville inte riktigt.
3080 - Bättre igen, tyst och inga konstigheter. Uppgradera processor med - Stabilt.
3090 - Coilwhine of doom och uppgradering till G9 vilket innebar 5120x2144 eller vad det är. Så tungdrivet.
7900XT - Bra, tyst och trevligt. Fick dock ett bra pris på att sälja det och 4080. Hade 7900XTX som låg på posten, det dammades av men 4080 vann.
4080 - Bästa kortet, tyst, inget coilwhine, rejält och galet underskattat om man kan få det för <13 000.
4090 - Besten! Sänkt powerlimit och nu är inga spel ett problem. Lite coilwhine men hörs endast utan hörlurar och inget ljud. Ljud på och det hörs inte.

För att inte verka som en junkie så får jag lägga in att alla steg inneburit max någon tusenlapp mellan. Största hoppet var mellan 1080 ti och 2080 ti. Allt begagnat eller i andrahand på Tradera/Sweclockers marknad.

Spännande, tradera vågar jag nog inte handla på och har aldrig sett 7900 gpu i sweclockers marknad än

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Spännande, tradera vågar jag nog inte handla på och har aldrig sett 7900 gpu i sweclockers marknad än

Det har funnits en handfull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det har funnits en handfull

Kör du am5 plattform?
Hur funkar det isf tycker du

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara värt att kolla på snacket som varit för 4060ti kort med 8 och 16 gig minne som jämförelse, tex Sweclockers artikel här:
https://www.sweclockers.com/nyhet/36830-darfor-haller-nvidia-...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Kör du am5 plattform?
Hur funkar det isf tycker du

Nope. 13700k sitter jag på. Sugen på en 7800x3d för att få ner tempen och eventuellt få ut lite mer av 4090/fps via DDR5/snabbare processor men svårt att hitta folk som vill byta.