Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En länk finns i inlägget under här.

Jag sa inte att man inte får röra sig i skogen, men beroende på storlek och jaktform så stör du bara genom att vistas där. Och då går jakträtten före som sagt.

För att gubbgnälla lite, allemansrätten borde ändras, helt obegripligt att det är lagligt att gå in och stjäla annans egendom på det sättet. Än värre när det är vinstdrivande företag som gör det.

Nu har jag läst både vad Jägarförbundet och Naturvårdsverket skriver. Det är bara förbjudet om man är i skogen för att störa jakten. Det beror på vilket ärende man har med sin svampplockningen. Kan ju vara svårt att bevisa vad som rör sig inuti huvudet på folk så därav blir det luddigt. Men detta är Polisens sak att avgöra. Inte jägarnas. Så därför är jag trygg med att jag hänvisade till polisen. Och jägaren gjorde också rätt som accepterade detta. Bra att frågan vart utredd. Tack Ni som hjälpt mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Värsta jag varit med om är Helle Schunnesson (digital redaktör på ELLE) då hon skulle kommentera någon modetrend (eller något liknande) i SVT. Förutom att alla meningar började med "ja men" eller "nej men" så lyckades hon få in 29 "liksom" (och några "typ") under drygt 3 min prat. Jag blev så fascinerad av hennes sensationella förmåga att få svenska språket att totalhaverera att jag gick in på SVT Play och räknade alla språkliga grodor i inslaget. Numera stänger jag av ljudet om hon dyker upp i rutan eftersom hennes ämnesområde(-n) inte intresserar mig och jag därtill stör mig något alldeles oerhört på hennes misshandel av språket. Dessutom smittar hon av sig på övriga så innan inslaget är slut håller alla på med "ja men", "nej men", "typ" och "liksom.

Tycker det är skrämmande att det spelar ingen roll vilken kategori som dessa "NEj, men-folk" utfrågas, idrottare, politiker, musik eller vad som helst, ingår det i någon sorts mediaträning som de lär sig att vid en ICKE JA eller NEJ fråga så ska man alltid svara med NEJ, men ?

Se bara när de på nyheterna frågar de s.k. experterna hur det går i Ukraina ? Nej, men....... vadå Nej, men ? Frågor som börjar med NÄR, VAR eller HUR ska inte börja besvaras med ett NEJ.

Och som sagt, det finns ingen röd tråd till detta beteende, varken ålder, kön eller härkomst, mer än 50% svarar på detta viset, och det sker även på andra språk, lyssna när ni hör en intervju på ett annat språk som ni kan, dock är det inte säkert att det går att översätta rakt av men man hör tydligt hur deras "NEJ, men" låter.

Nu kommer alla som läst detta, lyssna och förundras hur förbannat idiotiskt det låter

Permalänk
Medlem

Ja men nej vaddå da va. Helle Schunnesson är ju typ liksom i samma klass typ liksom eller va?

Permalänk
Inaktiv

På tal om mjölk och havremjölk (eller havredryck som det numera kallas då det inte är mjölk). Ogillar starkt veganskt och vegetariskt. Trött på skitsnacket om att det är så hälsosamt och bra eller att vi inte behöver animalier. Provade vara vegan i 4 månader för några år sedan innan jag gav upp pga. min mentala hälsa. Mådde skit och blev deprimerad helt utan anledning. Lever ensam så märkte inte att min libido helt försvann förrän jag avbröt experimentet med att äta kycklingkött. Kåt som en kanin efteråt vilket fick mig att minnas att just det, jag hade inte tänkt på sex en enda gång under 4 månader. Äntligen kom mättnadskänslan tillbaka också. Att äta sig mätt på veganskt är ju skitsvårt för nån som har svårt med aptitregleringen.

Äter vad som bjuds på dock. Flera i ens närhet som äter veganskt (inte på heltid dock). Inte fan är det gott men man tar lite för att vara trevlig.

Permalänk
Medlem

Något som stör mig varje dag:
1. Folk som fiskör i mittenfilen.
2. Körskolor som låter sina elever fisköra i mittenfilen.

Jag som bor delvis i Frankrike och kör rätt ofta söder ut kan meddela att detta är typiskt svenskt beteende. Gör samma sak i Tyskland och tyskarna är på en direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Äter vad som bjuds på dock. Flera i ens närhet som äter veganskt (inte på heltid dock). Inte fan är det gott men man tar lite för att vara trevlig.

Eller det konstiga i att när det ska ordnas samkväm så ordnar man special mat till vegan/vegetarian utan något utan kött(produktigt).

Men när det är veganen/vegetarianen som ordnar bjudning och de vet att man är köttätare - ordnar de något köttalternativ? Nä - just det...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Men när det är veganen/vegetarianen som ordnar bjudning och de vet att man är köttätare - ordnar de något köttalternativ? Nä - just det...

Gör som de gör, hör av dig och kräv att det finns.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

På tal om mjölk och havremjölk (eller havredryck som det numera kallas då det inte är mjölk). Ogillar starkt veganskt och vegetariskt. Trött på skitsnacket om att det är så hälsosamt och bra eller att vi inte behöver animalier. Provade vara vegan i 4 månader för några år sedan innan jag gav upp pga. min mentala hälsa. Mådde skit och blev deprimerad helt utan anledning. Lever ensam så märkte inte att min libido helt försvann förrän jag avbröt experimentet med att äta kycklingkött. Kåt som en kanin efteråt vilket fick mig att minnas att just det, jag hade inte tänkt på sex en enda gång under 4 månader. Äntligen kom mättnadskänslan tillbaka också. Att äta sig mätt på veganskt är ju skitsvårt för nån som har svårt med aptitregleringen.

Äter vad som bjuds på dock. Flera i ens närhet som äter veganskt (inte på heltid dock). Inte fan är det gott men man tar lite för att vara trevlig.

Jo jag håller med. Några kockar jag gillar på youtube tipsade om att göra en väldigt enkel chokladdessert med bara typ smält choklad, socker och någon "silky" tofu, bara att mixa ihop typ. Tyvärr så smakade det ju tofu så det var bara att slänga.

Jag äter gärna vegetariskt några dagar i veckan eller så, men artificiella köttsubstitut eller liknande är alltid skit så försök inte locka köttätare med sojaburgare eller liknande, det är ingen mening. Man kan göra jättegoda burgare på typ kikärtor, haloumi, bönor, potatis eller så, varför ta en mycket sämre kopia av kött då liksom.

Skrivet av Gustav-P:

Eller det konstiga i att när det ska ordnas samkväm så ordnar man special mat till vegan/vegetarian utan något utan kött(produktigt).

Men när det är veganen/vegetarianen som ordnar bjudning och de vet att man är köttätare - ordnar de något köttalternativ? Nä - just det...

Tja, bjuder man så kan man väl anstränga sig lite kanske, dock förstår jag väl att en vegan kanske inte är så sugen på att stå och rulla köttbullar eller så.

Men det låter väldigt likt diskussionen kring vegetarisk mat för alla vissa dagar i skolan, och det är ingen bra diskussion. Alla (bortsett specifika allergier och så förstås) kan äta veganmat och alla utom just veganer kan ju äta vegetarisk mat, alla kanske inte tycker det är det godaste som finns förstås men skolmaten är väl sällan något att skriva hem om direkt. Det underlättar också för skolköket väldigt, istället för att ha en halal-rätt, en kötträtt som inte är halal, och en vegetarisk så kan de bara köra på den vegetariska.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Eller det konstiga i att när det ska ordnas samkväm så ordnar man special mat till vegan/vegetarian utan något utan kött(produktigt).

Men när det är veganen/vegetarianen som ordnar bjudning och de vet att man är köttätare - ordnar de något köttalternativ? Nä - just det...

Jag ser att man får göra lite som man vill i privatlivet och det drabbar en privat.
Så om man bjuder bekanta på saker som de ej äter, så förstör man bara ens egen vänskap emot dem. Beroende på hur dum man var i valet så får man skylla sig själv.

En helt annan sak är att kräva att andra ska anstränga sig och lägga ut mer pengar på ens krav. Där grundskolor har lagkrav på sig att de måste ha mat som alla barn kan äta utan att bli sjuka och de har läkarintyg som intygar detta.

Sedan på senare år har det säkert tillkommit en massa dalteri, men det blir då en politisk fråga om vad man tycker om detta.
När jag var liten fick vi alla ungdomar mat serverade på våra tallrikar, vissa ville ej äta t.ex. blodpudding. Men de fick detta ändå och fick ej lämna matsalen före maten var uppäten eller rasten var slut.

Jag själv har för övrigt sluta gå ut och äta med för petiga personer, min tid räcker inte till med allt jåleri att gå från restaurang till restaurang för att de har något att invända. Med jåleri som vi går till en annan pizzeria för jag gillar inte gorgonzola ost. När det finns 30st pizzor utan gorgonzola att välja där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Något som stör mig varje dag:
1. Folk som fiskör i mittenfilen.
2. Körskolor som låter sina elever fisköra i mittenfilen.

Jag som bor delvis i Frankrike och kör rätt ofta söder ut kan meddela att detta är typiskt svenskt beteende. Gör samma sak i Tyskland och tyskarna är på en direkt.

Det är definitivt inte typiskt svenskt! Du bor delvis i Frankrike men du har aldrig märkt att Fransmännen gör samma sak?

Skrivet av Gustav-P:

Men när det är veganen/vegetarianen som ordnar bjudning och de vet att man är köttätare - ordnar de något köttalternativ? Nä - just det...

Köttätare är i regel allätare, det är inte vegetarianer eller veganer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är definitivt inte typiskt svenskt! Du bor delvis i Frankrike men du har aldrig märkt att Fransmännen gör samma sak?

Nej, det har aldrig varit något som stört mig där, för fransmän gör inte samma sak. Åtminstone inte till den extrema utsträckning som i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Eller det konstiga i att när det ska ordnas samkväm så ordnar man special mat till vegan/vegetarian utan något utan kött(produktigt).

Men när det är veganen/vegetarianen som ordnar bjudning och de vet att man är köttätare - ordnar de något köttalternativ? Nä - just det...

Skrivet av Json_81:

Gör som de gör, hör av dig och kräv att det finns.

Det handlar inte om att kräva, utan mer att jag som köttätare ordnar alternativ för jag vet om att personen inte äter kött.

Men att i regel så upplever jag inte att det fungerar åt andra hållet generellt.
Just denna vännen (EK) är tänker på oss köttätare så jag har inget problem med denne utan mer allmänt.

Skrivet av snajk:

<kipp>
Tja, bjuder man så kan man väl anstränga sig lite kanske, dock förstår jag väl att en vegan kanske inte är så sugen på att stå och rulla köttbullar eller så.
<kipp>

Finns ju halvfabrikat eller be någon annan steka köttet om de är så emot att ha att göra med kött som mat.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser att man får göra lite som man vill i privatlivet och det drabbar en privat.
Så om man bjuder bekanta på saker som de ej äter, så förstör man bara ens egen vänskap emot dem. Beroende på hur dum man var i valet så får man skylla sig själv.

En helt annan sak är att kräva att andra ska anstränga sig och lägga ut mer pengar på ens krav.<klipp>

Det handlar inte om "krav" i min text, utan mer att man bry sig om vad ens gäster kommer att tycka är gott. Och det går ju åt båda hållen. Varför är det typ accepterat som "normalt" att veganer/vegetarianer inte tänker på sina gäster och ordnar något kött-protein?

Skrivet av pine-orange:

Köttätare är i regel allätare, det är inte vegetarianer eller veganer

Vegetarianer och veganer är inte en särskild människoart, de är allätare de också men väljer att inte äta kött.
Jag som köttätare väljer att inte äta veganskt/vegetarianskt och varför kan jag inte förvänta mig samma respekt som jag ger de som är icke-köttätare när det gäller att menyn är anpassad.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Vegetarianer och veganer är inte en särskild människoart, de är allätare de också men väljer att inte äta kött.
Jag som köttätare väljer att inte äta veganskt/vegetarianskt och varför kan jag inte förvänta mig samma respekt som jag ger de som är icke-köttätare när det gäller att menyn är anpassad.

Godis? Glass? En frukt? Nej, jag vill ha ett köttalternativ tack.

Permalänk
Medlem

Ingen jag har träffat i hela mitt liv är ’köttätare’. Undviker ni verkligen allt från växtriket i så fall? Inga kryddor, inga grönsaker, inga kolhydrater?…finns mycket gott att äta, sen om man inte vill prova det är en annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen jag har träffat i hela mitt liv är ’köttätare’. Undviker ni verkligen allt från växtriket i så fall? Inga kryddor, inga grönsaker, inga kolhydrater?…finns mycket gott att äta, sen om man inte vill prova det är en annan sak

Klart vi inte undviker allt från växtriket, det handlar som @Gustav-P skriver om ömsesidig hänsyn för varandras preferenser.

Man kan vända på ditt argument och påstå att jag aldrig träffat nån som är "växtätare". Alla veganer och vegetarianer har gjort ett aktivt val att undvika kött, precis som jag väljer att inte äta t.ex. oliver, bönor, rå fisk och icke-genomstekt kött. Det finns så klart sällsynta köttallergier, men de hör inte hemma i denna diskussionen.

Jag håller med Gustav att det är lite snedvridet, vissa preferenser anses bättre än andra och vi som föredrar kött ska laga specialmat åt våra gäster men inte tvärt om.

Missförstå mig rätt: Jag kräver inget av mina medmänniskor, men förväntar mig lika behandling. Vill mina vänner att jag ska fixa specialkost åt dem så gör jag det så klart, men de får vara beredda på att jag ställer liknande krav tillbaka.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Klart vi inte undviker allt från växtriket, det handlar som @Gustav-P skriver om ömsesidig hänsyn för varandras preferenser.

Man kan vända på ditt argument och påstå att jag aldrig träffat nån som är "växtätare". Alla veganer och vegetarianer har gjort ett aktivt val att undvika kött, precis som jag väljer att inte äta t.ex. oliver, bönor, rå fisk och icke-genomstekt kött. Det finns så klart sällsynta köttallergier, men de hör inte hemma i denna diskussionen.

Jag håller med Gustav att det är lite snedvridet, vissa preferenser anses bättre än andra och vi som föredrar kött ska laga specialmat åt våra gäster men inte tvärt om.

Missförstå mig rätt: Jag kräver inget av mina medmänniskor, men förväntar mig lika behandling. Vill mina vänner att jag ska fixa specialkost åt dem så gör jag det så klart, men de får vara beredda på att jag ställer liknande krav tillbaka.

Så ni kan alltså inte äta en enda måltid utan att det ingår någon form av kött?

Det är väl enklare att alla då äter något vegetariskt istället för att ni ska tillaga flera olika rätter? Varför detta inte är ett alternativ åt det motsatta hållet torde vara uppenbart.

Veganskt är såklart mer komplicerat och där kan jag tycka att det är upp till den personen att själv ordna sin mat då det kan vara svårt för en som inte är insatt att veta vad som är veganskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Har möjligtvis varit uppe förut men hela Woke-grejen. Från min sida får alla vara hur fan de vill så länge det inte gör någon annan skada. Men när det skadar nöjesindustrin, vara det spel eller filmer så blir jag lack. Inte bara det att det ska boykottas till höger och vänster men när det ändras helt och hållet. Såg Enola Holmes 2. Moriarty var en svart kvinna. Watson var en svart homosexuell. Så fel. Okej om det följde manus men när det tvingas på en, så ledsen över att ingen vågar skapa saker som inte är kränkande, för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Klart vi inte undviker allt från växtriket, det handlar som @Gustav-P skriver om ömsesidig hänsyn för varandras preferenser.

Man kan vända på ditt argument och påstå att jag aldrig träffat nån som är "växtätare". Alla veganer och vegetarianer har gjort ett aktivt val att undvika kött, precis som jag väljer att inte äta t.ex. oliver, bönor, rå fisk och icke-genomstekt kött. Det finns så klart sällsynta köttallergier, men de hör inte hemma i denna diskussionen.

Jag håller med Gustav att det är lite snedvridet, vissa preferenser anses bättre än andra och vi som föredrar kött ska laga specialmat åt våra gäster men inte tvärt om.

Missförstå mig rätt: Jag kräver inget av mina medmänniskor, men förväntar mig lika behandling. Vill mina vänner att jag ska fixa specialkost åt dem så gör jag det så klart, men de får vara beredda på att jag ställer liknande krav tillbaka.

Veganer är väl så nära växtätare man kan komma? Äter inte produkter som kommer från djur, inklusive mjölk, ägg, kött, etc.

Jag håller absolut med om att det är ett aktivt val att undvika kött/djurprodukter

Jag tycker nog att det är konstigt att man aktivt måste ha döda djur på tallriken för att kalla det en måltid. Ibland äter jag bara bröd med hummus, eller potatis i olika former med t.ex spenat, helt vanliga saker som alla äter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Veganer är väl så nära växtätare man kan komma? Äter inte produkter som kommer från djur, inklusive mjölk, ägg, kött, etc.

Jag håller absolut med om att det är ett aktivt val att undvika kött/djurprodukter

Jag tycker nog att det är konstigt att man aktivt måste ha döda djur på tallriken för att kalla det en måltid. Ibland äter jag bara bröd med hummus, eller potatis i olika former med t.ex spenat, helt vanliga saker som alla äter

Det är inte det som var poängen, utan snarare den ömsesidiga respekten att vi borde kunna förvänta oss samma fråga åt båda hållen.

Vore det inte självklart att de icke-köttätande ställer samma fråga som jag gör "Vad skulle var en icke-kött alternativ" att jag får frågan "vad skulle kunna vara ett kött alternativ" åt 'andra hållet'?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Klart vi inte undviker allt från växtriket, det handlar som @Gustav-P skriver om ömsesidig hänsyn för varandras preferenser.

Någon som är vegan/vegetarian är det troligtvis pga miljön eller för djurens skull. Vad är motsvarigheten för att vägra äta vegetariskt/veganskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzir:

Har möjligtvis varit uppe förut men hela Woke-grejen. Från min sida får alla vara hur fan de vill så länge det inte gör någon annan skada. Men när det skadar nöjesindustrin, vara det spel eller filmer så blir jag lack. Inte bara det att det ska boykottas till höger och vänster men när det ändras helt och hållet. Såg Enola Holmes 2. Moriarty var en svart kvinna. Watson var en svart homosexuell. Så fel. Okej om det följde manus men när det tvingas på en, så ledsen över att ingen vågar skapa saker som inte är kränkande, för någon.

När en film inte är som man vill är inte det definitionen av påtvingat. Du kan enkelt välja att inte se filmen - inte påtvingat.

Jag gillar för övrigt de båda filmer starkt! Kunde faktiskt inte bry mig mindre vad för kön och hudfärg det är på vissa karaktärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det är inte det som var poängen, utan snarare den ömsesidiga respekten att vi borde kunna förvänta oss samma fråga åt båda hållen.

Vore det inte självklart att de icke-köttätande ställer samma fråga som jag gör "Vad skulle var en icke-kött alternativ" att jag får frågan "vad skulle kunna vara ett kött alternativ" åt 'andra hållet'?

Vegeterianer och veganer ser det nog inte som att de äter en viss typ av kost, utan som att de undviker vissa typer av ingredienser. Ömsesidig respekt blir då, att om du ger dem en beskrivning av ingredienser du inte äter så skulle de göra vad de kan för att erbjuda dig en fullgod måltid utan dessa ingredienser. Detta blir principiellt inte så mkt annorlunda än allergier / religiösa tabun / mataversioner.

Därav kanske att folk initialt tolkade ditt inlägg som att du menade att du inte äter någon form av vegetarisk mat.

Ett annat skäl till asymmetrin är troligen att många köttmåltider särskilt i Skandinavisk husmanskost blir ofullständiga om man helt enkelt tar bort köttet. Potatis och grönsaker, typ. Medan den som lagar en vegetarisk måltid från grunden kommer att ha lagat något som åtminstone de själva anser är fullständigt. Återigen utifrån premissen att icke-vegeterianer inte undviker vegetariska ingredienser.

I praktiken har jag aldrig varit med om att någon vegeterian har krävt att jag lagar något speciellt till dem. Normalt frågar jag alla jag bjuder för första gången om det är något de inte äter, och svarar de att de inte äter kött bestämmer jag själv att jag lagar jag nåt utan kött, utan att de behöver fråga. I undantagsfall då premisserna redan varit att måltiden är icke-vegetarisk ("jag har köpt en halv ren/ko/gris, kom och ät..."), då brukar vegeterianerna i min bekantskapskrets själva föreslå att de tar med något eget.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Någon som är vegan/vegetarian är det troligtvis pga miljön eller för djurens skull. Vad är motsvarigheten för att vägra äta vegetariskt/veganskt?

Ja du... det bästa jag kan komma på är de som själva har djur hemma som de slaktar och äter, vilket är en försvinnande liten del av svenska folket.

Poängen jag försöker få fram är att jag ifrågasätter inte varför folk väljer att äta vad de äter, jag har själv preferenser som jag inser att andra inte delar med mig, men att inte kunna göra undantag nån enstaka gång är det märkliga.

Jag bokstavligen avskyr sushi, men skulle jag bli bjuden på sushi hade jag gjort mitt bästa att försöka äta ändå. Samma borde gälla vegetarianer och veganer.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

När en film inte är som man vill är inte det definitionen av påtvingat. Du kan enkelt välja att inte se filmen - inte påtvingat.

Jag gillar för övrigt de båda filmer starkt! Kunde faktiskt inte bry mig mindre vad för kön och hudfärg det är på vissa karaktärer.

Menade inte påtvingat så. Utan att det kändes som att de var tvugna att lägga till det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzir:

Har möjligtvis varit uppe förut men hela Woke-grejen. Från min sida får alla vara hur fan de vill så länge det inte gör någon annan skada. Men när det skadar nöjesindustrin, vara det spel eller filmer så blir jag lack. Inte bara det att det ska boykottas till höger och vänster men när det ändras helt och hållet. Såg Enola Holmes 2. Moriarty var en svart kvinna. Watson var en svart homosexuell. Så fel. Okej om det följde manus men när det tvingas på en, så ledsen över att ingen vågar skapa saker som inte är kränkande, för någon.

Varför är det fel? Precis allt är fiktion. Är det någon som klagade när Abraham Lincoln blev vampyrjägare?

"Abraham Lincoln, the 16th President of the United States, discovers vampires are planning to take over the United States. He makes it his mission to eliminate them."

Filmen kom ut 2012, för mig en fånig idé men filmen kanske är också underhållande. Men då fanns det inte en massa kulturkrigare som ska vara åt det ena eller andra hållet.

Och hur är det i Bill and Teds äventyr där de kidnappar folk från historian för en skoluppgift? Ve och fasa! Finns det några efterlevande som kan stämma produktionen så här i efterhand? De kan knappast vara nära originalen.

För egen del så har jag sett Shakeaspeares Hamlet från en annan synvinkel i filmen Ophelia. Är det också fel? Skulle Shakespeare vara förfasad över att man skriver verk baserade på hans verk?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Begriper inte ens varför det finns en effektbegränsning till att börja med, det är ett så gammeldags tänk från pruttmotor-eran där kraftiga motorer gav ett stort, tungt och svårhanterat fordon. En person klarar ju att bära - i sina egna händer - en elmotor som ger tusen hästkrafter ut på drivaxeln för tusan...

Hade ju räckt med bara en hastighetsbegränsning, så att de som har lite kraftigare benstomme än vad man borde ha och dessutom bor ca 80 meter över havet kan använda el-sparkstöttingar utan problem.

250 Watt kan lyfta drygt 25 kg 1m/s - väger ekipagen 100 kg bör det kunna lyfta runt 0.25 m/s (@ 100% verkningsgrad)

Med andra ord på en 15 graderslutning i uppförsbacke med en 100kg ekipage bör man kunna klara 0.965 m/s (sträcka enligt hypotenusan och inte enligt cosinus-sträckan (kartsträckan)) vilket motsvarar en fart av 3.4 km/h

vid 12 grader 1.2 m/s och följdaktligen 4.3 km/h

6 grader ger 2.39 m/s och ger 8.6 km/h vilket är nära rask promenadtakt och med några minuter i den takten och den lutningen skulle de flesta som inte är ordentligt tränade att börja flåsa rätt mycket.

vid 500 Watt dubbla farten.

Ligger man mycket under det så är det annat än just effekt man också bör optimera - som ökad moment vid sänkt fart så att det alltid är 250 Watt givet mekanisk arbete även när det går långsammare i uppförslut och minska onödig friktion som rullfriktion med hjuldiameter och däck så mycket det går.

Småhjul som på en el-sparkstötting som skall klättra över varenda sten och gruskorn gör det knappast effektivare på en grusad väg...

(sedan att elsparkstöttingar ur min synvinkel är totalt livsfarliga redan som konstruktion är en annan sak)

---

Men jag håller med om en hårt satt max-fart och en betydligt generösare max effektnivå när det arbetar under den hastigheten just för att klara av lite tyngre last även i uppförslut med anständig fart.

Det är skillnad om man är en 45 kg tung (ung) person eller om man är på 120 kg tung mer välväxt person på en elscooter/elsparkstötting med 250 Watt maxeffekt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Varför är det fel? Precis allt är fiktion. Är det någon som klagade när Abraham Lincoln blev vampyrjägare?

"Abraham Lincoln, the 16th President of the United States, discovers vampires are planning to take over the United States. He makes it his mission to eliminate them."

Filmen kom ut 2012, för mig en fånig idé men filmen kanske är också underhållande. Men då fanns det inte en massa kulturkrigare som ska vara åt det ena eller andra hållet.

Och hur är det i Bill and Teds äventyr där de kidnappar folk från historian för en skoluppgift? Ve och fasa! Finns det några efterlevande som kan stämma produktionen så här i efterhand? De kan knappast vara nära originalen.

För egen del så har jag sett Shakeaspeares Hamlet från en annan synvinkel i filmen Ophelia. Är det också fel? Skulle Shakespeare vara förfasad över att man skriver verk baserade på hans verk?

En personlig favorit är annars den historiska dokumentären Biggles: adventures in time, där den välkända första världskrigspiloten tidreser till 1986, snor en polishelikopter och använder den för att förstöra tyskarnas supervapen som annars hade kokat de allierades soldater med ljudvågor och vunnit kriget åt centralmakterna. Vilken tur att han lyckades, annars hade nog historien sett HELT annorlunda ut!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzir:

Har möjligtvis varit uppe förut men hela Woke-grejen. Från min sida får alla vara hur fan de vill så länge det inte gör någon annan skada. Men när det skadar nöjesindustrin, vara det spel eller filmer så blir jag lack. Inte bara det att det ska boykottas till höger och vänster men när det ändras helt och hållet. Såg Enola Holmes 2. Moriarty var en svart kvinna. Watson var en svart homosexuell. Så fel. Okej om det följde manus men när det tvingas på en, så ledsen över att ingen vågar skapa saker som inte är kränkande, för någon.

Enola Holmes var en ganska kul grej, tyckte jag. Dessutom är det väl inte säkert att Moriarty, förklädnadsexpert som han/hon/hen är, verkligen var en svart kvinna. Man fick ju inte se om det var en förklädnad. Ser inte varför de skulle skada någon att en del personer fantiserar vidare.

Då tycker jag nog att det är värre med alla urusla amerikanska remakes av bra filmer.

Permalänk
Medlem

Jag har en man cold. Sjukt nära döden här nu.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det är inte det som var poängen, utan snarare den ömsesidiga respekten att vi borde kunna förvänta oss samma fråga åt båda hållen.

Vore det inte självklart att de icke-köttätande ställer samma fråga som jag gör "Vad skulle var en icke-kött alternativ" att jag får frågan "vad skulle kunna vara ett kött alternativ" åt 'andra hållet'?

Från miljoner möjliga ingredienser i mat så säger en vegetarian ’undvik dessa tusen’ eller en vegan ’dessa 10 tusen vill inte jag ha’

Det du säger är ’en av dessa tusen måste det vara’

Jag säger inte att någon har rätt eller fel, men att ge 990000 alternativ eller 1000 är lite skillnad, och din ’andra sida’ är inte rakt jämförbart

Långt mer än hälften av maten är ju vanligen från den köttfria sidan redan, och dessutom förväntat innehåll för i princip alla måltider. Så det är ju inte så att du vägrar äta växter

Säg istället ’inga baljväxter eller tofu’ så får du testa något nytt, det hade i alla fall varit mer jämförbart som argument