Byta 100/100 Telia mot Tele2 obegränsad snabb/snabbare?

Permalänk
Medlem

Byta 100/100 Telia mot Tele2 obegränsad snabb/snabbare?

Eftersom jag har kvar dyrt Telia som kanske är det enda som erbjuda i fiberväg där jag bor, men mobilabbonemanget skall tydligen blir dyrare genom att "uppgraderas" tilll Tele2 obegränsat så funderar jag på om det är värt att avsluta Telia fiber som bara är 100/100 och via ett extrakort + 4G router helt enkelt köra på mobilt bredband. Telia fiber är stabilt men rätt dyrt med 499 kr/mån för den hastigheten.
Men
1. Kommer ping bli dåligt och därmed sänka responsiviteten?
2. Någon som testat? Funkar det ens bra när man har massvis med grejer igång samtidigt? Typ flera webbläsare med massa flikar, Youtube/Streaming och annat i hushållet. Säg att det rör sig om 500 GB - 1TB datatrafik per månad i runda slängar när man jobbar en hel del på distans.
3. Hur obegränsat är obegränsat egentligen?

Just nu kör jag på ethernetkabel hemma mest då det gör allting mycket smidigare.

felstavning
Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Regert: Personligen hade jag aldrig bytt ut fiber mot ett mobilt bredband då fiber generellt är mycket stabilare.

499:-/mån för 100/100 låter vansinnigt dyrt! Är det ett stängt nät och har du kontaktat Telia för att förhandla om?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Eftersom jag har kvar dyrt Telia som kanske är det enda som erbjuda i fiberväg där jag bor, men mobilabbonemanget skall tydligen blir dyrare genom att "uppgraderas" tilll Tele2 obegränsat så funderar jag på om det är värt att avsluta Telia fiber som bara är 100/100 och via ett extrakort + 4G router helt enkelt köra på mobilt bredband. Telia fiber är stabilt men rätt dyrt med 499 kr/mån för den hastigheten.
Men
1. Kommer ping bli dåligt och därmed sänka responsiviteten?
2. Någon som testat? Funkar det ens bra när man har massvis med grejer igång samtidigt? Typ flera webbläsare med massa flikar, Youtube/Streaming och annat i hushållet. Säg att det rör sig om 500 GB - 1TB datatrafik per månad i runda slängar när man jobbar en hel del på distans.
3. Hur obegränsat är obegränsat egentligen?

Just nu kör jag på ethernetkabel hemma mest då det gör allting mycket smidigare.

beror helt på vad du gör för något? spelar du mer intensiva online fps typ Tarkov eller CS så är det ingen ide att ens försöka. medans 4 player coop fps kan nog funka felfritt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vet ej exakt din setup men har du någon bindningstid kvar? Även om du bara har Telia som val kan det vara värt att ringa in och hota med att säga upp abonnemanget. OBS: Använd orden "Jag vill säga upp", inte "Kan ni erbjuda ett bättre pris" så att du kommer till uppsägningsavdelningen som ofta kan erbjuda nykundspriser till existerande kund.

Dedikerad tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615427-telia-telenor-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

499:-/mån för 100/100 låter vansinnigt dyrt! Är det ett stängt nät och har du kontaktat Telia för att förhandla om?

Telia höjde precis priserna här... med det dubbla.
Dubbla.

"På grund av hög inflation och ökade omkostnader höjer vi priset på Bredband blabla" enligt det email jag fick i Tisdags.

Jag vet att inflation är hög och att omkostnader ökar... Men dubbla priset?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Regert: Personligen hade jag aldrig bytt ut fiber mot ett mobilt bredband då fiber generellt är mycket stabilare.

499:-/mån för 100/100 låter vansinnigt dyrt! Är det ett stängt nät och har du kontaktat Telia för att förhandla om?

Ja, det är det. Det är flera år gammalt. Men det är hyresätt och avtal mellan hyresvärden och Telia för IP/TV och telefoni.
Hade givetvis bytt annars.

Skrivet av norrby89:

beror helt på vad du gör för något? spelar du mer intensiva online fps typ Tarkov eller CS så är det ingen ide att ens försöka. medans 4 player coop fps kan nog funka felfritt

Kraven är inte så stora egentligen. Men både eftersom vi i hushållet jobbar delvis hemifrån och det blir en del datatrafik i både jobb och så vill man ha 1) laggfritt och stabilt 2) att det inte slår i något tak. Teams mm är ju givetvis beroende av jobbens respektive lösningar, men när jag sket i att försöka få Wifi att funka bättre och anslöt på gammalt vis ethernet och switch efter routern löste sig väldigt många problem. Liksom pinget gick ner.

Skrivet av edson:

Vet ej exakt din setup men har du någon bindningstid kvar? Även om du bara har Telia som val kan det vara värt att ringa in och hota med att säga upp abonnemanget. OBS: Använd orden "Jag vill säga upp", inte "Kan ni erbjuda ett bättre pris".

Dedikerad tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615427-telia-telenor-...

Tack! Jo, intressant.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Regert: Personligen hade jag aldrig bytt ut fiber mot ett mobilt bredband då fiber generellt är mycket stabilare.

499:-/mån för 100/100 låter vansinnigt dyrt! Är det ett stängt nät och har du kontaktat Telia för att förhandla om?

Det låter mer som något stadsnät för 499:-/månad, usch.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Telia höjde precis priserna här... med det dubbla.
Dubbla.

"På grund av hög inflation och ökade omkostnader höjer vi priset på Bredband blabla" enligt det email jag fick i Tisdags.

Jag vet att inflation är hög och att omkostnader ökar... Men dubbla priset?

De erbjuder däremot 250/250 för 350kr om du kan tänka dig att binda på 12 månader. (sen höjs det till 549kr men det är bara att ringa och binda om eller säga att man vill säga upp. Så brukar man få samma pris eller en höjning på typ 10kr)
Jag ger 379kr för telias 500/500 istället för 699kr som de ville ha före jag ringde.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Telia höjde precis priserna här... med det dubbla.
Dubbla.

"På grund av hög inflation och ökade omkostnader höjer vi priset på Bredband blabla" enligt det email jag fick i Tisdags.

Jag vet att inflation är hög och att omkostnader ökar... Men dubbla priset?

Herregud, kör de elpriset till nätverket på rörligt timpris eller? Får man fråga hur dyrt det landade på? Jag misstänker att mitt också kommer höjas.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Herregud, kör de elpriset till nätverket på rörligt timpris eller? Får man fråga hur dyrt det landade på? Jag misstänker att mitt också kommer höjas.

Verkar inte som de har varit oroade för elpriserna innan, från Q3-rapporten.

"Energikostnaderna för helåret 2022 väntas landa på 900 miljoner kronor, vilket är 600 miljoner mer än vad bolaget räknade med för bara tre månader sedan."

Vet inte hur många kunder som har Telia men det är > 600 MSEK som skall tas ut över kunderna i år.
Telia strategi har ju länge varit att erbjuda "öppet nät" med bara Telia som val, på verkligt öppna så står de sig inte i konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Herregud, kör de elpriset till nätverket på rörligt timpris eller? Får man fråga hur dyrt det landade på? Jag misstänker att mitt också kommer höjas.

Japp, de höjde kostnaden för alla leverantörer i Telia "Öppen" fiber.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Har för mig att Tele2 har en gräns på 50GB per dag, sedan måste man skicka sms för att fylla på med 5GB i taget.

Det kommer inte bli lika bra som med fiber och har du otur så är din mobilmast överbelastad kvällar/helger/somrar så att du får 1Mbit istället.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ja jävlar , Telia fast bredband mot LTE ? Byt och bind dig några år .... Så lär du dig läxan rejält

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har för mig att Tele2 har en gräns på 50GB per dag, sedan måste man skicka sms för att fylla på med 5GB i taget.

Det kommer inte bli lika bra som med fiber och har du otur så är din mobilmast överbelastad kvällar/helger/somrar så att du får 1Mbit istället.

Det är det som är risken. Men om det är 50GB per dag så är det knappast obegränsat på ett smidigt sätt.

Skrivet av moire:

Ja jävlar , Telia fast bredband mot LTE ? Byt och bind dig några år .... Så lär du dig läxan rejält

Det är inte bundet sedan länge.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@Regert är du säker på att det inte finns någon annan leverantör.

Det låter som du är kopplad mot stadsnät. Jag har IP-Only (Global Connect) och just Telia, Tele2, Telenor, Comhem är de bolag som tar mest betalt. 450-550kr är deras prisnivå när andra bolag är mer 350-450kr

Man tjänar inte så mycket på en fast uppkoppling med hög hastighet om man verkligen inte använder den. Det kan löna sig använda 4G beroende på vart man bor och vilken hastighet man får. Om man utöver detta inte förbrukar speciellt mycket data är det alla gånger bättre med bredband via 4G.

Jag uppgraderade min fart eftersom priset numera är exakt samma som jag betalade för ordinarie hastighet, då fick jag mer fart helt gratis. Ingen bindningstid eller erbjudande, nu finns det många leverantörer i stadsnätet och blir priserna för dyra byter jag till någon annan. Problemet är inte att dom tar bra betalt utan att priset på de billiga tjänsterna höjts när priserna på dom dyra tjänsterna sänkts. Det är detta som är det fula, priset har alltså gått upp för alla. Vem bryr sig om dyra tjänster blivit billiga, dom flesta använder inte dessa dyra tjänster.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Regert:

Ja, det är det. Det är flera år gammalt. Men det är hyresätt och avtal mellan hyresvärden och Telia för IP/TV och telefoni.
Hade givetvis bytt annars.

Är du helt säker på att så är fallet? Om det är ett stadsnät så borde inte enskilda hyresvärdar kunna avtala bort öppenheten i nätet om man inte själva står för kostnaden för uppkopplingen.
Avtal skriver man ju för att det ska bli någon sorts win-win situation, i din situation finns ju bara en vinnare och det är inte du eller hyresvärden.

Vad säger hyresvärden? Är man beredda på att förhandla om avtalet eller i bästa fall riva det?

Edit: jag ser nu att jag läst helt fel på ditt inlägg, såg nu att det var stängt nät 🤦‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tele2 skriver bara att surfmängden är obegränsad. Hittar inga villkor specifikt för deras obegränsade abbonemang och i deras generella avtal finns ju rätten för dem att sänka hastigheten om man laddar hem för mycket...

Vidare, de tar 299kr för 40Gb i månaden, 399kr för 100Gb, och 499kr för deras obegränsade abbonemang. Så för en 100kr till så ta de bara bort taket på 100Gb? Utan begränsningar? Tror inte det.

Skulle personligen aldrig få för mig att byta fast bredband mot mobilt bredband. De senare kommer vara begränsat, om det inte är mängd, då är det hastighet.

Permalänk
Medlem

Telia 100/100 för 499kr/månaden är dyrt. Jag har 100/100 och det är rätt dyrt. Har Telia genom Zitius i Söderort..

Aldrig haft så stabilt internet någonsin tidigare, skulle aldrig bytt ut det mot nått 4g/5g som antagligen har någon hemlig gräns på hur mycket man får använda. Dessutom är det nog en hel del packetloss, svajjande ping etc. Verkligen inte värt det.

Tycker du ska prova kontantkort på 100gb via 4g/5g med comviqkontant för o se hur bra eller dåligt det egentligen är.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Ser ut som Internet priserna är på väg upp rejält.
Har bredband som är anslutet till Zmarket.
Telia skall nu ha 499 kr/månad för 100/100.
Billigaste är Mediateknik med 313 kr.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ser ut som Internet priserna är på väg upp rejält.
Har bredband som är anslutet till Zmarket.
Telia skall nu ha 499 kr/månad för 100/100.
Billigaste är Mediateknik med 313 kr.

Givet att alla drabbas av inflation innebär det att både datakommunikationstjänsterna och själva innehållstjänsterna är på väg uppåt. Dvs både bredbandet och tex Netflix mm.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@Prelatur mmm, precis.

Jag har noterat denna smygande höjningen som pågått länge. Iofs kan jag förstå att man måste höja om man jämför med längre tillbaka i tiden då priset låg runt 280-330kr för 100/100 eller 100/10 osv. Numera har det intervallet höjts med 100kr. Det mest skrämmande är att just Telia, Comhem, Telenor och några andra alltid legat betydligt högre i pris i de flesta stadsnät. Inte för att jag är direkt snål vad gäller Internet, jag använder det otroligt mycket hela tiden och då har jag inget emot att betala. Tänker mer på alla andra som inte använder Internet så mycket men ändå känner att dom måste ha det, allt är ju mer eller mindre digitalt numera.

@Regert som andra påstår, skaffa kontantkort, 4G router och testa först så vet du hur det fungerar, vad du behöver göra osv. Därefter kan du jämföra och bestämma dig för vad som passar dig bäst.