Steam listar årets readatum

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Steam listar årets readatum

Varje år körs det dussintals reor på Steam av olika anledningar, stora som små. Jul, påsk, sommar, snö eller bara för att fira att en rea har avslutats. Ibland känns det så i alla fall. Oavsett anledning brukar Valve presentera datumen för reorna kort innan de drar igång, men ofta läcks dessa oavsett. Nu verkar Valve ligga steget före och har kort och gott berättat vilka stora reor som kommer under årets gång och när dessa kommer gå av stapeln. Listan har ni nedan.

  • Mysteriefestival: 20–27 februari

  • Pusselfestival: 24 april–1 maj

  • Sportfestival: 15–22 maj

  • Förfestival: 19–26 juni

  • Sommarrea: 29 juni–13 juli (stor säsongsrea)

  • Stealth-festival: 24–31 juli

  • Visuella romaner-festival: 7–14 augusti

  • Strategifestival: 28 augusti–4 september

  • Shmup-festival: 25 september–2 oktober

  • Förfestival: 9–16 oktober

  • Steams Scream-festival (Halloween): 26 oktober–2 november (ytterligare information kommer)

  • Höstrea: 21–28 november (stor säsongsrea)

  • Vinterrea: 21 december–4 januari 2024 (stor säsongsrea)

Vilken rea ser du mest fram emot? Vilka titlar hoppas du reas ut under årets gång? Är det kanske dags att lägga vantarna på Witcher 3 för en spottstyver?

Permalänk
Medlem

De stora reorna är nog de enda som jag på förhand vet intresserar mig. De småmer temabaserade har inte riktigt intresserat mig när jag tittat på dessa. Och de demofestivalerna de kört har jag bara skippat. För kort tid och jag har ändå sällan tid när dessa är tillgängliga. Och ska jag spela vill jag helst ha något mer färdigt och gotta ner mig i datorstolen med.

Tacksamt att de ger datum till skillnad mot förr när saker plötsligt bara hände.

Ett bra pris på Returnal hade jag gärna sett. Annars har jag nog det mesta i spelväg jag vill ha redan. Samt Last of Us förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Hur är det med reor generellt sett hos Steam nu för tiden?

Jag minns reorna som väldigt bra för runt tio år sedan men att det blivit sämre och sämre.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Hur är det med reor generellt sett hos Steam nu för tiden?

Jag minns reorna som väldigt bra för runt tio år sedan men att det blivit sämre och sämre.

Beror på men inte helt ovanligt med 67%

Permalänk
Medlem

Brukar bli sommarrean och hösttrean oftast. Ibland vinterrean.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jeppe109:

Hur är det med reor generellt sett hos Steam nu för tiden?

Jag minns reorna som väldigt bra för runt tio år sedan men att det blivit sämre och sämre.

Det beror på vilka reor man kollar in skulle jag säga.

Vinterrean brukar erbjuda bäst rabatter överlag på stora delar av sortimentet, men t.ex. Halloween-rean kan ha ännu bättre reor på just skräckspel.

Så att Steam släppt datum för varje tema gör att det är enklare att sikta in sig på en rea som är inom den genren man letar efter något i, eller just det spelet man vill ha dyker upp på en bra rea.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Vårrean innan våren och höstrean kommer på vintern, i alla fall på dessa breddgrader.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har säkert bara sisådär ett tjog ospelade titlar på Steam, tror inte jag kan med att utöka den skaran.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Hur är det med reor generellt sett hos Steam nu för tiden?

Jag minns reorna som väldigt bra för runt tio år sedan men att det blivit sämre och sämre.

Inte konstigt iom att de har reor hela tiden. Sätt spel du gillar på din wishlist så får du mail när de är på rea.

Kolla t.ex. gg.deals, de har prishistorik, så du kan kolla om rean är bra historiskt sett.

Ser inte någon poäng med att plötsligt börja leta spel när rean väl börjar.

Permalänk
Medlem

Vad är en "Stealth-festival" ?

Jag kommer nog inte ens märka av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Inte konstigt iom att de har reor hela tiden. Sätt spel du gillar på din wishlist så får du mail när de är på rea.

Kolla t.ex. gg.deals, de har prishistorik, så du kan kolla om rean är bra historiskt sett.

Ser inte någon poäng med att plötsligt börja leta spel när rean väl börjar.

Fast jag tyckte lightning deals och stora rabatter man kunde få genom att medverka i rea-aktiviteterna var roliga

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Känns som det alltid är rea på allt, jag har nog glömt vad utgångspriset är för de flesta sakerna. TV, verktyg, spel, datorkomponenter, … inget jag köper ofta för normalpris direkt

Permalänk
Medlem

Steam är ett skämt med deras priser. Vem handlar på Steam 2023
Kan inte köpa där ens på rea. Finns alltid billigare på tex Eneba.

Hälsn. Prisjakts Gurun!

lade till Guru
Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad är en "Stealth-festival" ?

Jag kommer nog inte ens märka av den.

Den gick inte mig förbi!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Har Steam blivit nya Jysk?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Enda reaorna jag är intresserad av är de där det släpps kort och badges
#Samlare

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

<Uppladdad bildlänk>
Varje år körs det dussintals reor på Steam av olika anledningar, stora som små. Jul, påsk, sommar, snö eller bara för att fira att en rea har avslutats. Ibland känns det så i alla fall. Oavsett anledning brukar Valve presentera datumen för reorna kort innan de drar igång, men ofta läcks dessa oavsett. Nu verkar Valve ligga steget före och har kort och gott berättat vilka stora reor som kommer under årets gång och när dessa kommer gå av stapeln. Listan har ni nedan.

  • Mysteriefestival: 20–27 februari

  • Pusselfestival: 24 april–1 maj

  • Vårrea: 16–23 mars (stor säsongsrea)

  • Sportfestival: 15–22 maj

  • Förfestival: 19–26 juni

  • Sommarrea: 29 juni–13 juli (stor säsongsrea)

  • Stealth-festival: 24–31 juli

  • Visuella romaner-festival: 7–14 augusti

  • Strategifestival: 28 augusti–4 september

  • Shmup-festival: 25 september–2 oktober

  • Förfestival: 9–16 oktober

  • Steams Scream-festival (Halloween): 26 oktober–2 november (ytterligare information kommer)

  • Höstrea: 21–28 november (stor säsongsrea)

  • Vinterrea: 21 december–4 januari 2024 (stor säsongsrea)

Vilken rea ser du mest fram emot? Vilka titlar hoppas du reas ut under årets gång? Är det kanske dags att lägga vantarna på Witcher 3 för en spottstyver?

Är vår-rean före pusselfestivalen eller har det slunkit in en ihopblandning av mars och maj?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Landelusen:

Är vår-rean före pusselfestivalen eller har det slunkit in en ihopblandning av mars och maj?

Nä verkar varit Steam-gänget som sorterat fel. Korrigerat på landningssidan nu och jag gör en ändring i listan. Men datumen är korrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1vtr:

Steam är ett skämt med deras priser. Vem handlar på Steam 2023
Kan inte köpa där ens på rea. Finns alltid billigare på tex Eneba.

Hälsn. Prisjakts Gurun!

Vem handlar på Steam? Jag skulle gissa på att det är en grupp som kallas "de flesta".
Om något är markant billigare så får man alltid fråga sig varför. Inte allt för sällan så handlar det om nycklar som antingen blivit stulna eller som köpts med stulna pengar.
Så vill man vara säker på att man stöttar utvecklaren av spelet så är Steam ett bra alternativ, även om de förstås tar en del av pengarna.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Vem handlar på Steam? Jag skulle gissa på att det är en grupp som kallas "de flesta".
Om något är markant billigare så får man alltid fråga sig varför. Inte allt för sällan så handlar det om nycklar som antingen blivit stulna eller som köpts med stulna pengar.
Så vill man vara säker på att man stöttar utvecklaren av spelet så är Steam ett bra alternativ, även om de förstås tar en del av pengarna.

Ja förr brukade jag köpa PC spel på CD-ROM eller DVD.
Men nuförtiden är det mestadels Steam eller GOG.

Föredrar GOG för de generösa med DRM fria titlar.
Laddar man hem installationsfilerna så kan man installera utan någon klient.
Har man mer än en dator man vill köra på så kan man göra det utan att köpa fler exemplar.

Men Steam har mycket större spelbibliotek än GOG.

Säljs det nya PC spel på CD/DVD/Blu Ray/USB ?
Jag vet att det finns en begagnad marknad för äldre spel på CD och DVD.
Men nya titlar?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om att vår rean är igång på Steam just nu.