Veckans fråga: Vad köper du begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varifrån köpte du datorn? I Sverige?

Jag har en sådan laptop, processorn är otroligt klen och går nästan 100% vid vanligt surfande så du är medveten om det om du var sugen på att köpa en

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Grafikkort efter nya är så löjligt dyra nu. Men då försöker jag alltid köpa ett kort som nästintill är nytt med lång garanti kvar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har en sådan laptop, processorn är otroligt klen och går nästan 100% vid vanligt surfande så du är medveten om det om du var sugen på att köpa en

Jag har redan en sån (6300u), tänkte nyare dator.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorrsnus:

Få se nu. Bilen, gräsklipparen, huset, hunden... Ganska mycket, egentligen. Har fått tag i riktigt bra begagnade datorskärmar och NASar också.

Trodde nästan att flickvännen/frun skulle komma med på listan också
Fast man vill kanske inte ens börja dialogen om vad begagnad skulle innebära då! (OBS - ironi och insikten om att jag själv skulle behöva beskrivas som renoveringsobjekt....)

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Bil, hus, LP-skivor, vissa Blu-ray filmer, spel på skiva.
Är det inte samlarvärde ska begg vara 50% av nypris

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

böcker och vinyl när man 2nd-hand shoppar typ

Permalänk

Inget utom "min" lägenhet.
Fast det kan bli köp av begagnad bil nu. Har inte lust att vänta till hösten på nåt man beställer nu.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av burn:

Bil, hus, LP-skivor, vissa Blu-ray filmer, spel på skiva.
Är det inte samlarvärde ska begg vara 50% av nypris

Skrivet av phanto:

böcker och vinyl när man 2nd-hand shoppar typ

Vinyl/LP vet i sjutton om det är ett bra exempel, det är ju ungefär som att köpa konst, värdet går ofta upp långt över nypriset.

Permalänk

Brukade fiska upp lite digitalkameror ibland när jag kände för att testa nåt nytt.. Men som begagnatpriserna ser ut idag så är det ingen ide, folk ska ha nästan nypris för en modell som utgått ur tillverkarens sortiment för flera år sen. Nej tack då betalar jag hellre för en ny, helt oanvänd med garanti.
Har kollat på facebook marketplace i några månader nu och inga kameror blir sålda för ingen vill betala överpriser, och säljarna vill inte sänka priset.. Så, hela beg-marknaden för kameror står nu i stort sett still.. Kan tänka mig att det är likadant inom en stor del av beg-marknaden inom elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varifrån köpte du datorn? I Sverige?

Ja, det var via Electronordic under black week i november.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Bilar, möbler (ej tygmöbler, säng med madrass etc), instrument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har en sådan laptop, processorn är otroligt klen och går nästan 100% vid vanligt surfande så du är medveten om det om du var sugen på att köpa en

Skrivet av jnsson:

Jag har redan en sån (6300u), tänkte nyare dator.

Tycker allt att den fungerar bra att surfa på. Här är två exempel just nu där jag kör YouTube i ett fönster, och sedan detta forumet i ett annat.

På den andra bilden så startar jag nya webbsidor jag laddar in, samt även en applikation.

Tycker det fungerar perfekt för att surfa på, se på YT och köra Officearbeten.

Självklart inget jag skulle redigera film, foton eller spela på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Svullom:

Bilar, möbler (ej tygmöbler, säng med madrass etc), instrument.

Om du menar musikinstrument så är nytt att föredra, det verkar som om att musiker alltid tror att gammalt är bättre "dyrare" än nytt, att ingen produktutveckling har skett. Med elektriska mätinstrument så är det en rasande produktutveckling. Men! det är som smartphonen hur smart behöver grejerna vara för en vanlig konsument kontra pris.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OnkelBlue:

Om du menar musikinstrument så är nytt att föredra, det verkar som om att musiker alltid tror att gammalt är bättre "dyrare" än nytt, att ingen produktutveckling har skett. Med elektriska mätinstrument så är det en rasande produktutveckling. Men! det är som smartphonen hur smart behöver grejerna vara för en vanlig konsument kontra pris.

Säg det till de som spelar på en Stradivarius eller nån klassiska gitarr som kostar som en stadsbudget i ett mindre land.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mest begagnad server utrustning till hemmalabbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Säg det till de som spelar på en Stradivarius eller nån klassiska gitarr som kostar som en stadsbudget i ett mindre land.

Exakt!

Eller om vi skall ta elektroniska instrument en Jupiter 8 som kostar som en modern bil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag tror jag minns varenda begagnatköp jag gjort de senaste 10 åren, då de går att räkna på en hand. En mobiltelefon, en bostad, en bil, en motorcykel, ett par skidor.

Har svårt att motivera begagnatköp av småsaker. Dels vill jag sällan ha något som hunnit börja bli omodernt, dels äter tiden det tar att hitta rätt grej till rätt pris upp den lilla kostnadsbesparing man eventuellt skulle göra.

Att det skulle innebär någon miljövinst med begagnat tror jag inte på då det bara skulle innebära att jag klev in och ur nyttjandekedjan av grejen senare i dess livscykel. Dvs enda skillnaden om jag är första eller tredje ägaren är att saken är mindre ny den period just jag äger den. Detta resonemang faller dock om alla skulle tänka som jag och ingen vill ha mina saker efter mig, så om ni bryr er om mijön, fortsätt köpa/ärva mina begagnade saker!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Har köpt grafikkort, CPU, moderkort, server, bil, mobiltelefoner, bostad etc. Har gått från en som aldrig köper begagnade grejer i princip. Till en som gärna hellre köper begagnat. Dock är ju picky, vill ha grejer i fint skick/nyskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Rekommenderar, ja egentligen alla, extra täta strålkastare i skarvarna med silikon innan det händer finns många bra filmer på tuben om hur man gör och vad som ska tänkas på vid val av silikon/lim/andra infästmedel för och nackdelar, men silikon verkar vara det enklaste som flest gör

Kan det vara så att du tvättar bilen med kallaavfettning?
Jag hade framför allt problem med Biltemas som även ska ta asfaltprickar och tjära.
Bra kan man tycka. Men, ämnet petroleum som det innehåller löser även upp limningen i lyktor!
På min Focus separerade båda baklyktorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Kan det vara så att du tvättar bilen med kallaavfettning?
Jag hade framför allt problem med Biltemas som även ska ta asfaltprickar och tjära.
Bra kan man tycka. Men, ämnet petroleum som det innehåller löser även upp limningen i lyktor!
På min Focus separerade båda baklyktorna.

Du har nog hittat problemet! Tackar och bockar!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Säg det till de som spelar på en Stradivarius eller nån klassiska gitarr som kostar som en stadsbudget i ett mindre land.

Även om alla säger att dom föredrar ljudet från en äkta Stradivarius så har det väl ändå gjorts blindtester som visar att folk faktiskt föredrar nya standard-fioler. Dock ska man väl inte ta ifrån folk att det ändå är lite ballt att höra en fiol som är ett par hundra år gammal, placebon kickar säkert in fint där

Permalänk
Medlem

Listar de saker jag inte köper begagnat istället om det inte är ett krisläge.
Dator för att jag bygger själv ihop, TV för att de är såpass billiga idag och till sist vitvaror garanti och ev leverans.

Stationära datorer
TV-apparater
Vitvaror

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Alla gamla flickvänner har varit i begagnat skick förutom den första. Det där med "purity ring" tycks inte riktigt ha tagit fart i Sverige?! Istället erbjuds endast HPV-garanti. >.<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag har köpt några defekta laptops på Tradera och renoverat och reparerat dom.
Dom har jag sen sålt vidare. Den laptop jag har nu har även den blivit köpt på tradera.
En Dell Latitude E7250. Funkar utmärkt för mig.
Sen så har jag även kommit över 3st 48 portars switchar (HP Procurve 2650) för löjligt lågt pris då ingen annan bjöd på dom (Auktion).

Har även kommit över 2st gbit/s switchar (HP Procurve 1810 serien) med 24 respektive 48 portar (samma serie).
Jag bytte ut mina 2 st Netgear prosafe GS108 till 24 port switchen jag nämnde raden ovan för att få en liten prestandaökning på nätverket.

Sen så har jag även kommit över ett headset med kvitto och garanti för en bråkdel av nypriset då mitt dåvarande headset var väldigt slitet.

Om man har lite is i magen så gör man bra klipp ibland.
Jag kommer att fortsätta att handla specifikt på Tradera. Upplever att det är en mycket säker plattform och jag har aldrig via blivit kontaktad av en "scammer". Men på Blicket och Facebook marketplace så har jag blivit kontaktad flera gånger av scammers som vill köpa mina saker jag säljer och sedan skicka bud med kontanter eller skall betala via banköverföring efter dom har mottagit varan.
24 port Switchen

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz