Nvidias aktie rusade. Omsättningen för det fjärde kvartalet 63 miljarder.

Permalänk
Medlem

Nvidias aktie rusade. Omsättningen för det fjärde kvartalet 63 miljarder.

Va fa...... Så det är där mina 20 000 kr för mitt grafikkort hamnade. Inte klokt vad de tar in i pengar. Undrar vad de gör med så mycket pengar. Var tar de vägen. Inte att de behöver ta 20 000 kr för ett grafikkort eller 27 000 kr.
Som de lurar oss på pengar.

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1130708-ai-lyfter-nvidia...

Permalänk
Medlem

Alla i ledningen på Nvidia just nu: Men kolla vad bra, nu höjer vi priserna på grafikkorten och tjänar än mer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bra summering från Reddit:

I am fascinated by the reaction. A company that is valued at +120x Earnings, and +110x FCF reports +20% decline in revenue YoY, and weak guidence, and everyone celebrating?

It is even worse when people spam the comments criticising any negative comment, and labeling it as a "positive sign." In nuthsell, they reported:

Revenue down 21%

Margin down 2pts

Expenses up 27%

Operating Income down 58%

Net Income, wait for it, down 53%

CFFO down 55%

YoY FCF, you guessed it, down 53%

Numbers don't lie. I don't understand how anyone can skim through their earnings, and end up with, THIS IS GREAT. Even the positives with the data centers and auto revenue growth, it doesn't justify this. Companies that are valued at 120x shouldn't report negative growth. You like? Buy it. just don't justify non-sense.

Permalänk
Skrivet av Orchid:

Bra summering från Reddit:

I am fascinated by the reaction. A company that is valued at +120x Earnings, and +110x FCF reports +20% decline in revenue YoY, and weak guidence, and everyone celebrating?

It is even worse when people spam the comments criticising any negative comment, and labeling it as a "positive sign." In nuthsell, they reported:

Revenue down 21%

Margin down 2pts

Expenses up 27%

Operating Income down 58%

Net Income, wait for it, down 53%

CFFO down 55%

YoY FCF, you guessed it, down 53%

Numbers don't lie. I don't understand how anyone can skim through their earnings, and end up with, THIS IS GREAT. Even the positives with the data centers and auto revenue growth, it doesn't justify this. Companies that are valued at 120x shouldn't report negative growth. You like? Buy it. just don't justify non-sense.

Kan du länka reddittråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan du länka reddittråden?

Här: https://www.reddit.com/r/stocks/comments/119f9u0/nvidia_announces_financial_results_for_fourth/

Permalänk
Medlem

Gaming segmentet fortsätter gå "dåligt" alltså, 1.83B USD för Q4, ner 46% Y/Y och endast upp 16% Q/Q, och det efter lansering av en ny generation. Omsättningen är tillbaka på 2019 nivåer ser det ut som.

Datacenter hela 3.62B USD, alltså mer än 60% av hela deras omsättning, och 70% up Y/Y. Det var inte länge sen gaming hade högre omsättning än datacenter...

Skrivet av Perdonotknow:

Va fa...... Så det är där mina 20 000 kr för mitt grafikkort hamnade. Inte klokt vad de tar in i pengar. Undrar vad de gör med så mycket pengar. Var tar de vägen. Inte att de behöver ta 20 000 kr för ett grafikkort eller 27 000 kr.
Som de lurar oss på pengar.

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1130708-ai-lyfter-nvidia...

Vet inte var du läser, men det är inte ditt grafikkortsköp som får aktien att "rusa", det är nog mer troligt att det är kinas...

Permalänk
Medlem

Folk slutade plötsligt köpa kort för "gaming" Q3 2022...

Nvidia kommer göra precis vad som helst för att komma på något annat deras GPU:er kan användas för förutom gaming. Frågan är väl om AI kommer få var och varannan människa att köpa 10 GPU:er? Tvivlar, finns inga pengar i det än. Så då är väl frågan om Crypto kommer återhämta sig. Folk är ju desperata att spekulera på skit så det skulle inte förvåna mig om det kommer något liknande men med annat omslagspapper.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Gaming segmentet fortsätter gå "dåligt" alltså, 1.83B USD för Q4, ner 46% Y/Y och endast upp 16% Q/Q, och det efter lansering av en ny generation. Omsättningen är tillbaka på 2019 nivåer ser det ut som.

Datacenter hela 3.62B USD, alltså mer än 60% av hela deras omsättning, och 70% up Y/Y. Det var inte länge sen gaming hade högre omsättning än datacenter...

Vet inte var du läser, men det är inte ditt grafikkortsköp som får aktien att "rusa", det är nog mer troligt att det är kinas...

Jo jag vet att det handlar om hela deras verksamhet. Men det är inte det som är grejen. Det är en då samma bolag. Samma konto. Samma ledning. Om du nu förstår det. Det är inte två olika bolag. Sen då en liten liten del är ju mitt grafikkort och då era. Inte direkt aktien och då att den rusar i väg jag menar här. Jag bara pratar bara om vilka summer de har och kan handskas med i ett enda bolag.
Så ska jag vara mer tydlig. Jag struntar totalt i var pengarna kommer i från inom bolaget. Det är ju det att pengarna finns inom bolaget. Detta visar att de har stora summer att jobba med. Men de sitter och gnäller och sig att de måste öka priserna. För det går dåligt. En sådan omsättning (Inom företaget) och de säger att det går dåligt. De sitter och ljuger oss rätt upp i huvudet.

Så det du fes___ ut. Jo jag läste. Jag läste 63 miljarder. Sjuka summor.

Permalänk
Medlem

Av dina 20 000 SEK gick absolut minst 4 000 SEK till våra kära politiker! Med importskatter, miljöavgifter, elektronikskatter och vad dom nu också lägger på så är det nog totalt över 5 000 SEK eller mer som Nvidia aldrig hade i handen.

Men ja, grafikkort har en sjuk trend upp i pris (men också rejäl trend upp gällande beräkningskraft). Men så länge det finns köpare kommer de som sagt att glatt tillfredsställa det behovet.

När Nvidia hade sina Titan-kort förr för typ 25-30k, och typ ingen köpte dem så togs de ju bort. Skillnaden är att nu köper folk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jo jag vet att det handlar om hela deras verksamhet. Men det är inte det som är grejen. Det är en då samma bolag. Samma konto. Samma ledning. Om du nu förstår det. Det är inte två olika bolag. Sen då en liten liten del är ju mitt grafikkort och då era. Inte direkt aktien och då att den rusar i väg jag menar här. Jag bara pratar bara om vilka summer de har och kan handskas med i ett enda bolag.
Så ska jag vara mer tydlig. Jag struntar totalt i var pengarna kommer i från inom bolaget. Det är ju det att pengarna finns inom bolaget. Detta visar att de har stora summer att jobba med. Men de sitter och gnäller och sig att de måste öka priserna. För det går dåligt. En sådan omsättning (Inom företaget) och de säger att det går dåligt. De sitter och ljuger oss rätt upp i huvudet.

Så det du fes___ ut. Jo jag läste. Jag läste 63 miljarder. Sjuka summor.

Om du nu vill kolla på hela bolaget som helhet, så var nettomarginalen på 23% detta kvartal och 16% för räkneåret, man får backa nästan till 2016 för att hitta sånna nivåer. 2017 under 1000-serien låg den på 30%...

Och angående att dom säger att det går dåligt, dom har haft kvartal det här året med sämsta vinstmarginalen på 10år, är det att det går bra? Om du läser den här kvartalsrapporten så ser du dock motsatsen, nvidia är positiva till den, vilket inte är så konstigt då den slår deras egna och marknadens förväntningar, och därav aktieökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Av dina 20 000 SEK gick absolut minst 4 000 SEK till våra kära politiker! Med importskatter, miljöavgifter, elektronikskatter och vad dom nu också lägger på så är det nog totalt över 5 000 SEK eller mer som Nvidia aldrig hade i handen.

Men ja, grafikkort har en sjuk trend upp i pris (men också rejäl trend upp gällande beräkningskraft). Men så länge det finns köpare kommer de som sagt att glatt tillfredsställa det behovet.

När Nvidia hade sina Titan-kort förr för typ 25-30k, och typ ingen köpte dem så togs de ju bort. Skillnaden är att nu köper folk.

Ja princip så är det. Moms och skatt.