Var fjärde svensk vill byta telefon varje år

Permalänk
Medlem

Köpte min Google nexus 6p 2016, bytte ut den i förrgår.
Inte för att batteriet börjar ge upp utan för att operativsystemet är föråldrat och inte längre stödjer nya funktioner och säkerhetsfeatures.

Permalänk
Medlem

När batteriet börjar bli dåligt så byter jag...

...batteri, inte telefon.

Dold text
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

vad fan ska man med en ny mobil till hela tiden, jag kör en samsung galaxy 7 edge nu, skaffad beg efter min vanliga 7a gick sönder, inan det nån htc -> nån flipflop -> nokia 3210

byter bara när skiten går sönder, batteribyte i min nyvarande gjorde den som ny

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Har en Samsung S8 plus. Köptes begagnad för något år sedan.
Hade gärna bytt upp mig, men det är verkligen inget jag har bråttom med eller vill lägga några större pengar på.

Faktiskt första telefonen jag inte har root på.
Det behövdes inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så vad undersökningen egentligen säger är att 60% av svenskarna som köper ny telefon varje år egentligen köper ett nytt batteri med ny telefon runt det?

Väldigt sammanträffande att OnePlus råkar vara en av tillverkarna som inte vill sälja telefoner med utbytbart batteri då. Verkligen tråkigt att de inte har lyckats komma på en lösning på problemet att batterierna sitter inne i en ihoplimmad telefon.

Det är för fasen förolämpande att hänvisa till dåligt batteri som anledning till att kunderna köper nya telefoner av dem. "Så synd att ni inte kan byta batterier själva utan en verkstad, verkligen tråkigt att ni måste köpa en helt ny telefon för att den billigaste komponenten i den har gått sönder, höhöhöhö".

Dra åt helskotta, OnePlus.

Fetstil på det viktigaste.
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Bytte varje år ända tills jag insåg att om jag inte uppdaterar telefonen så är den lika snabb som när den var ny. Kör fortf med en s10 plus!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

S8+ 5 år still going strong, får ladda den ungefär varannan dag

Permalänk
Medlem

Sjukt att folk vill byta så ofta, men vi är ju rätt så rika här i sverige, så man anpassar väl sina utgifter...
Inne på 5e året på Huawei P20 Pro... jag hade "tur" att mitt batteri svällde upp några dagar innan garantin tog slut, så batteriet är ju bara kanske 3 år gammalt, börjar först nu visa lite problem att gå ner till 40-50% efter en heldag.

Permalänk
Medlem

Usch vilket slöseri.

Permalänk
Medlem

Runt 2 år för mig. Men nu har jag någon mellanmjölks variant Samsung A53 och är inte nöjd.
När det kommer till batteritid så märker jag fortfarande att WifI och dålig 4G täkning äter batteri. Inte bara skärmen.
Sisst jag bytte var för att jag hade akut behov av bankid och det var lite krångligt då touchen på min gamla telefon la av. Bortsett från det så hade jag gärna haft den kvar. Har den kvar men Samsung skulle ha 3600kr utan att ens byta bateriet så jag låter den ligga tills priset ändas. Efter att tagit bort/stäng av samsungs konstiga program så var jag förvånansvärt nöjd med S20. Så länge den fungerade. Motagningsproblem men verkar vara mer relaterat till där jag bor så kan nog inte klaga på telefonen där. Bärande betongväggar, nära E4 (folk ringer då de står still efter en trafikolycka. Överbelastar systemet)

Får hoppas jag inte behöver byta för om ca 2-3 år.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jävlar vad dåliga folk måste vara på att sköta om sina batterier.

Hur lyckas man på ett år?

Är det mobilspel 10h per dag och telefonen typ fast i laddaren dygnet runt? Tog mig tre år innan något märkbart hade hänt med batteriet på min förra telefon (OnePlus) och fem år innan det blev så att batteriet inte räckte en dag.

Det har knappast med batteristatus att göra. Många har bara fallit för hetsen att hela tiden ha det absolut senaste.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Köpte en ny förra året, då hade jag haft min gamla sedan 2017, och hade glaset inte varit (rejält) trasigt hade jag nog fortfarande använt den.

Räknar med att använda min nuvarande tills den går sönder. Förstår inte folk som hela tiden måste köpa nya telefoner, men var och en har väl sin hobby...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

På 90+talet och 00-talet så kan jag förstå att många vill byta telefon varje år då det var så extremt stor skillnad. Nu däremot så känns det som det är minimala skillnader från år till år. Räcker att byta telefon typ var 4e år.

Permalänk
Medlem

Telefonen duger så länge batteriet funkar, oftast håller det i cirka 3 år.
Folk behöver dock vårda sina batterier bättre, tyvärr hjälper inte mjukvaran iaf på min lur.
Batteriet ska normalt inte dräneras under 20%, men maxprocent jag kan sätta telefonen varna om är 15% (jag hade gärna haft 25% så man hinner avsluta det man håller på med innan den är nere på 20%), sedan bör den inte laddas över 80% och absolut inte efter 100% är uppnått.
Somliga telefoner plingar till vid 100% men jag känner inte till någon som kan plinga till innan dess.
Kanske finns det appar för detta dock.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det har knappast med batteristatus att göra. Många har bara fallit för hetsen att hela tiden ha det absolut senaste.

Står så här i nyheten: En tredjedel av de som svarat på enkäten hävdar att telefonens försämrade batterihälsa blir påtagligt efter ett år och för en fjärdedel är detta ett så pass stort problem att ny telefon behövs köpas.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag vill byta till en stationär telefon varje år.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Tyvärr behöver jag byta ut min S10+ i år då den får sin sista säkerhetsuppdatering nästa månad.

Försökte byta till en S22 Ultra förra året men såg den som en nedgradering i alla aspekter som har betydelse för mig förutom 120Hz skärmen så sålde den vidare. Betydligt sämre batteritid trots att min är över 3 år gammal, inget 3.5mm uttag, ingen plats för SD kort, för stor och mest överraskande av allt sämre kamera i auto mode, kanske tekniskt sett bättre i Pro mode men vilken telefon som helst inkl. S10+ kan ta bra foton i Pro mode nu för tiden.

Även pillat på en polares S23 lite och det verkar vara samma historia. Blir nog en mellan segments telefon från och med nu istället för att betala 10-15k för en nedgradering.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av magma86:

Haft min mobil sedan december 2017, still going strong.

Min f.d har kvar sin iPhonr 5S köpt 2014

Permalänk

Varför byta varje år? Nuförtiden är det ju så minimala uppgraderingar. Personligen tyckte jag det var mycket mer relevant att byta oftare säg för 15år sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SueCia:

Vad har det med något att göra? Jag håller med om att det är oerhört smaklöst att konsumera så förbannat. Men någon koppling till korrupta välgörenhetsorganisationer kan jag inte se…

Korrupta välgörenhetsorganisationer? Är det set man intalar sig som ursäkt att inte dela med sig av sina surt förvärvade? Jag vet att det är äpplen och päron men min poäng är att många ska ha och ha hela tiden men är jävligt dåliga på att ge. Jag förstår att det är svinjobbigt att ha t ex en TV som är fyra år gammal och man måste köpa en ny men det finns många som har det ännu sämre ställt än så.

Permalänk
Medlem

Telefoner är bland det ointressantaste som finns så jag byter när min iprincip är obrukbar

Permalänk
Medlem

nä fy fan min 13 pro max ska behållas i 8 år minst!

Permalänk
Medlem

Man behöver inte vilja byta. Min erfarenhet är att tillverkarna ser till så man tvingas byta.

Min förra iphone från 2019 gick i två delar när batteriet svullnade upp till många ggr ursprunglig storlek.

Personligen vill jag inte byta om jag inte måste. Någon gång måste prestandan vara tillräcklig från start för att hålla länge. Som dagens pc.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Korrupta välgörenhetsorganisationer? Är det set man intalar sig som ursäkt att inte dela med sig av sina surt förvärvade? Jag vet att det är äpplen och päron men min poäng är att många ska ha och ha hela tiden men är jävligt dåliga på att ge. Jag förstår att det är svinjobbigt att ha t ex en TV som är fyra år gammal och man måste köpa en ny men det finns många som har det ännu sämre ställt än så.

Jag köper i stort sett aldrig någonting. Skulle ändå aldrig ge bort min lön till någon korrupt välgörenhetsorganisation.

Permalänk
Medlem

Byter antingen när den gamla kastar in handduken eller när den helt enkelt inte hänger med hårdvarumässigt längre. Vilket av dem som nu infaller först.

Förra mobilen var en Sony Xperia XZs. Den hade jag i 5,5 år. Fungerar utmärkt ännu men den började bli för seg. Batteritiden var väl inte superb heller längre men den var aldrig speciellt bra ens från dag 1. Så jag bytte till en ROG Phones 6D som typ var den enda luren som erbjöd allt jag ville ha ihop med Sonys lurar. Men ville testa ngt nytt så skippade Sony denna gång. En polare valde Sony dock och är supernöjd så det var uppenbarligen bra val oavsett.

Får se hur länge denna nya hänger med. Men rent hårdvarumässigt är den ju långt före. Den är ju ett flaggskepp medan gamla Xperian var ju någon slags mellan nivå när den var ny t.om. Så om denna bara får hålla så kan jag garanterat ha den typ lika länge som förra. Supernöjd än så länge, närmar sig ett halvår.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Personligen vill jag inte byta om jag inte måste. Någon gång måste prestandan vara tillräcklig från start för att hålla länge. Som dagens pc.

Prestandan har väl varit mer än tillräcklig i många år nu? Jag byter för att jag får ny telefon från jobbet vartannat år, men tror egentligen att jag hade kunnat hoppa över de senaste bytena... Ingen aning hur det är i äppelland dock

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Byter endast då jag lyckats pajja mobilen, brukar ta 3-5 år i snitt. På något märkligt sätt så lyckas jag alltid tappa eller klämma mobilen så att displayen går åt fanders med jämna, men hyffsat långa, mellanrum. Dessa mellanrum brukar också vara så lagom långa att reservskärmar är omöjliga eller extremt dyra att få tag på då jag oftast köper lite mer "udda" märken och modeller. Skulle dock inte ha något emot att behålla mobilen betydligt längre, så länge BankID, bank-app, webläsare, SMS och vanliga samtal fungerar så räcker det för mig.

Permalänk

Min Samsung S9 från 2018 går starkt fortfarande och fyller mina behov. Det enda jag behövt göra är att köpa ett nytt fodral till den för att det första blev nernött. Själva telefonen är i väldigt bra skick utan ens en repa på skärmen. Förvisso har den slutat få stöd genom uppdateringar men batteriet är mer än tillräckligt bra fortfarande. Så länge man inte surfar på skumma platser eller laddar ner konstigheter bör det vara lugnt. Jag har sedan början följt de vanliga råden om hur man minimerar slitage på ett batteri men jag antar att det kommer vika sig så småningom ändå och det blir väl då bytet sker. Alternativt om det sker någon ny teknologisk utveckling som gör ett byte befogat.

Jag försökte hänga kvar i min förra lur rätt länge också, mest för att dess format var perfekt. Nya mobiler har blivit alltför stora för mitt tycke. Runt 5 tum är lagom enligt mig för att den ska vara bekväm att ha i fickan och i händerna. Allt större skärmar och högre prestanda (som jag inte behöver) har också inneburit sämre batteritid.

Permalänk
Medlem

Tidigare tycker jag det fanns ett värde i att byta för det hände mycket. Numera så behåller jag min telefon runt 4-5år.
Bytte förra året rån min Honor8 som jag haft i 5år och kommer nog att ha min Samsung S20FE i minst 4år.
Ser inte att jag skulle vinna något på att byta till en nyare model.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Min f.d har kvar sin iPhonr 5S köpt 2014

Det är bra jobbat! den får dock inga fler uppdateringar men kanske går ändå? Min sambo bytte till s21 i början på förra året efter 5 år med hannes tidigare (SM-G930F aka Samsung galaxy s7). Blev STORT lyft på alla fronter.

Nästa mobil blir på second hand, har redan kollat ut en som jag är sugen på men kan avvakta tills min inte längre får uppdateringar eller slutar fungera. Har några bekanta som byter efter 1-2 år, förstår mig inte på det alls. En av motivationerna är att man vill åt nya funktioner eller finesser, jag menar, är det inte roligare att uppgradera när det verkligen blir en rejäl uppgradering?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt