Var fjärde svensk vill byta telefon varje år

Permalänk
Avstängd

"Var fjärde svensk vill byta telefon varje år."

Klart mer än var fjärde svensk är en total idiot så detta är ganska lågt

Permalänk
Medlem

Byter när den inte får säkerhetsuppdateringar eller batteriet inte håller en dag.

Permalänk

På forumet swelockcers.com
Påstående: Var fjärde svensk vill byta telefon varje år
Och folk där klagar på hur folk är, alltifrån ekonomisk till miljö.

På forumet mobilclockcers.com
Påstående: Var fjärde svensk vill byta gamingdator varje år
Och folk där klagar på hur folk är, alltifrån ekonomisk till miljö.

Min poäng är att jag tror att många svenskar använder nästan bara mobilen till allt och knappt en vanlig dator. Det går inte dra några slutsatser kring om det då är ekonomisk eller miljömässigt slöseri, jämfört emot de som istället byter sin dator ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja. Men det hade kunnat ha funnits i tio år vid det här laget, och det finns inte på alla telefoner ens idag. Min iPhone 13 Pro har inga sådana reglage, till exempel. (Ja, jag är väl medveten om att den har ”something something automatically something learns something habits something it just works”. Det är inte vad jag efterlyser.)

Ja kunde absolut varit bättre på den fronten. Men tror Asus haft det från dag1 så 9 år nu?

Man kan även koppla förbi batteriet på vissa av deras telefoner och köra telefonen direkt från laddaren.

Men folk har väl inte värderat det nog mycket för att köpa en sån telefon.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa dessa telefoner som byts in till operatören eller återförsäljaren efter ett år? Känner för min del att det närmar sig läget där nya telefoner är minimalt bättre än förra årets och kan tänka mig att skippa "cutting edge" framöver, men vill gärna köpa via någon officiell "refurbished" för att få ex. nytt batteri och någon form av garanti.

Permalänk
Hedersmedlem

Var fjärde-femte år verkar det bli för mig.

Finns roligare saker att kasta pengar på

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag byter så sällan jag kan. Köpte en Moto One Vision för 3½ år sedan för 1990kr. Klarar generellt 1½ dag fortfarande (snarare än 2 dagar), batteriet har också börjat bli känsligt för kyla när det är under 20% och temperaturen under 0 grader. Min avsikt är att försöka byta batteriet när det blir för dåligt. Vilket kommer kräva stort tålamod med tanke på hur oreparerbar mobilen är.

Nästa gång blir det högst sannolikt en fair phone, de har bra hårdvaru-/mjukvaru- support samt modulära reservdelar, och specifikationerna är ändå ganska skapliga. telefonerna är inte nödvändigtvis prisvärda. Men det är oundvikligen det enda mobilföretaget som ser till att tillverkningen går någorlunda "rätt till".

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mr_Lazy:

Använder du funktionen för sömn dvs sätter hur många timmar du ska sova och när du ska gå upp så kommer den anpassa laddningen så att de sista 20% laddas i precis innan den plingar och plongar och det är dags för dig att kryp ur sängen. Tycker det räcker gott.

Men jag vill inte att den ska ladda mer än 80 % överhuvudtaget. Kan inte jag som telefonens ägare få bestämma det själv? Tydligen inte, och jag tycker att det är fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Extra Extra! Read all about it!
Phone manufacturer with new battery technology shows "survey statistics" that bad/old/worse battery technology is the main reason for people wanting to buy new phones EVERY YEAR!

Hmm.
mm.
dåså.

Inte nog med att de i deras reklam försöker få folk som byter varannat år eller mer sällan att känna sig som snåljåpar, de har även teknologin för att hjälpa dem med nästa byte!

Prisa huaw....öhh.. oneclou.....öhhone something! the saviour!

Mobilteknologin har sedan flera år tillbaka kommit så långt att det vore i princip omöjligt för två fanboys av olika märken att blindtesta konkurrenternas telefoner och separera dem från sin egen.

Nu handlar det bara om att sälja samma smörja oftare, helst med alla tillbehör också.

Kommer ni ihåg när det kostade 6kr/minut att ringa och 5kr att skicka ett sms? Då var mobilen den minsta kostnaden.
Nu ska det gå minst 20.000kr per år för att inte farmor skall skratta åt din fattiga 2 år gamla lur

Haha, kommer ihåg att jag pratade i telefon med en tjej kring 2003 medans jag gick till bussen...insåg senare att det kostat mig 200 kr dom 15-30 minuterna. Mycket pengar för en fattig student med kontantkort

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Köper nytt när den gamla blir obrukbar i praktiken, dvs när det inte längre kommer några säkerhetsuppdateringar.

Köper enbart telefoner med enkelt utbytbart batteri, så telefonköp pga utslitet batteri händer inte.

Senaste bytet var från Samsung S5 till en Fairphone 3+, enbart pga problem med LineageOS till S5:an som pga mitt specifika användningsfall gjorde att jag inte längre kunde köra det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är runt 1000 pers som man frågor när man gör valundersökningar så helt ok rent statistiskt.

Att fråga 10 miljoner går inte, det förstår vi alla, men att påstå att 1000 personer ger ett statistiskt säkerställt svar är skrattretande, oavsätt att Novus med flera använder just detta antal. Lögn, förbannad lögn och statistik. Det går att vinkla statistik hur man vill.

Visa signatur

GAAAMES!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men jag vill inte att den ska ladda mer än 80 % överhuvudtaget. Kan inte jag som telefonens ägare få bestämma det själv? Tydligen inte, och jag tycker att det är fel.

Håller med dig. Jag har ett smartuttag från Kasa som borde gå att styra med tasker eller IFTT (If battery >= 80 %, turn off outlet), men inte orkat ta mig tiden till det.

Borde finnas i inställningar på telefonen.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en ny bil varje år men inte ### köper jag ny bil för det.

Samma gäller här - Klart jag hade velat ha en ny mobiltelefon varje år, men skulle jag köpa en? Knappast, speciellt inte som det ser ut nu med minimala uppgraderingar vartannat år.

Nej, det är skitsnack för datan är tydlig - oavsett vad folk vill så köper folk inte nya telefoner varje år oavsett hur mycket OnePlus vill det.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Är det här native advertising för OnePlus eller nått? Bisarr artikel annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jävlar vad dåliga folk måste vara på att sköta om sina batterier.

Hur lyckas man på ett år?

Är det mobilspel 10h per dag och telefonen typ fast i laddaren dygnet runt? Tog mig tre år innan något märkbart hade hänt med batteriet på min förra telefon (OnePlus) och fem år innan det blev så att batteriet inte räckte en dag.

Beror mycket på telefon.

Många telefoner som tex en iphone SE klarar bara 3-5h hård användning användning innan laddning.

Medan en 13Pro Max klarar typ 10h.

Android skiljer sig mycket med mellan tex en Galaxy Flip eller en med 6000mah och snål SOC.

Föredrar man små behändiga mobiler är det oftast kort batteritid.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
99:e percentilen

Undersökningen lyfter även fram hur ofta den generella svensken lägger ungefär 5 600 kronor på uppgradering av mobiltelefon varje år, men uppdatering sker efter ungefär två och ett halvt år.

Vad står det här? Har läst flera gånger och har verkligen inte en susning. Ingen länk till källan heller, så … ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Mode-accessoar. Ni som byter lur ofta, är det grupptrycket eller är det FOMO eller en kombination av bägge? Senaste, bästa grafikkortet/CPU:n, det kan jag förstå att där finns ett visst köpsug efter det där nyaste och bästa. Men smartnalle, fungerar inte den ni sitter med mer än ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Undersökningen lyfter även fram hur ofta den generella svensken lägger ungefär 5 600 kronor på uppgradering av mobiltelefon varje år, men uppdatering sker efter ungefär två och ett halvt år.

Vad står det här? Har läst flera gånger och har verkligen inte en susning. Ingen länk till källan heller, så … ¯\_(ツ)_/¯

Dom menar att generella svensken köper ny telefon med 30 månaders mellanrum och telefonen kostar då cirka 5600x2,5= 14000

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAAAMES:

Att fråga 10 miljoner går inte, det förstår vi alla, men att påstå att 1000 personer ger ett statistiskt säkerställt svar är skrattretande, oavsätt att Novus med flera använder just detta antal. Lögn, förbannad lögn och statistik. Det går att vinkla statistik hur man vill.

Du kan ljuga med statistik men det är lättare att ljuga utan.

När jag gick statistikprogrammet på universitetet kunde vi göra undersökningar med 2-300 personer med hyfsat små felmarginaler.

1000 personer är inte så lite.

Däremot är det dåligt att statistik för gemene man inte visar konfidensintervall och felmarginal mm.

Standard brukar vara 95% alltså att man med 95% säkerhet kan fastställa resultatet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Mode-accessoar. Ni som byter lur ofta, är det grupptrycket eller är det FOMO eller en kombination av bägge? Senaste, bästa grafikkortet/CPU:n, det kan jag förstå att där finns ett visst köpsug efter det där nyaste och bästa. Men smartnalle, fungerar inte den ni sitter med mer än ett år?

Fattar inte heller.
Iphone 12 vart en satans nice uppgradering då den har stöd för dubbla sim.

Men efter det har jag inte sett något behov alls.

Permalänk
Medlem

Så klart det skulle va kul med ny mobil, men är dessa inte gratis samt att det senaste åren har det mer blivit fin justeringar mellan modellerna så jag försöker hålla 2-3 år intervall innan byte.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAAAMES:

Att fråga 10 miljoner går inte, det förstår vi alla, men att påstå att 1000 personer ger ett statistiskt säkerställt svar är skrattretande, oavsätt att Novus med flera använder just detta antal. Lögn, förbannad lögn och statistik. Det går att vinkla statistik hur man vill.

Du har fel.

Kan du programmera så går det väldigt enkelt att testa, skapa en array med 10 miljoner element enligt en bestämd fördelning. Dra sedan slumpmässigt 1000 element från den. Jämför fördelningen i urvalet med din bestämda fördelning. Reptera det hela. Lär dig något nytt.

Sen är det ju helt möjligt att urvalet de gjort inte är representativt för hela populationen, men det fixar man inte med att fråga fler. Vill jag veta hur Sverige tänker rösta i ett val så spelar det ingen roll om jag frågar 1000, 10000, 20000, eller 50000 om alla jag frågar bor i Stockholm, det kan ju aldrig bli represenativt för hela Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Fy i satan vad vulgärt. Förmodligen betydligt lägre än var fjärde svensk som är månadsgivare till valfri välgörenhet.

Vad har det med något att göra? Jag håller med om att det är oerhört smaklöst att konsumera så förbannat. Men någon koppling till korrupta välgörenhetsorganisationer kan jag inte se…

Permalänk
Medlem

Fullständigt patetiskt beteende.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Va fan alltså förstår verkligen inte det, speciellt med hur dyra många mobiler har blivit, är det för faktiska kostnaden göms bakom abonnemang kostnader så folk blir sugna "för det är billigt" eller nått? Jag köpte min första smartphone 2014 och det var en rätt kass samsung galaxy trend, använde den till slutet av 2019 till en samsung galaxy a10 då mobil bankid inte gick att använda längre men batteriet började svälla på den vilket tvingade ett byte.

Jag har alltså spenderat totalt 2455 kr på smartphones mellan de 2 mobilerna, innan det var det nån simpel nokia eller sony ericsson.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Som tekniknörd vill jag, men det känns inte ekonomiskt att göra det. Hade också velat bygga helt ny dator varje år.

Frågan är ju hur många av dessa som vill byta som faktiskt gör det.

Permalänk
Medlem

Folk får göra som de vill men jag hade föredragit att inte behöva byta telefon. Men 3-5 år brukar det nog gå innan jag byter.

Permalänk
Medlem

Det betyder att var fjärde svensk är dum i huvudet, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Sony XZ1 Compact från 2017. Tycker den orkar med allt, och batteriet håller i dagar

Bävar för den dag jag måste skaffa ny lur. Känns som allt med vettig hårdvara är skitstort numera. Najs att hårdvaruutvecklingen bromsat in på senare år.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Skulle nog haft kvar min Huawei Honor 9 fortfarande om inte allt trams kring Huawei hade hänt under 2019.

https://www.gsmarena.com/honor_9-8704.php

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.