Höga poäng när AMD Ryzen 9 7950X3D skymtas i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Höga poäng när AMD Ryzen 9 7950X3D skymtas i prestandatest

Med lansering av de cacheberikade modellerna nära förestående letar sig tidiga resultat ut i prestandasviten Geekbench 5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Geekbench 5. Så 2022.

Detta ser lovande ut för AMD!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Sötast

Nice! Har sedan Ryzen varit helt såld på AMD proppar!

Fast idle drar de tyvärr alldeles för mycket
Iallafall min 5600x

@fx9: du tittar inte på 5800x3d längre va? Gammalt

Permalänk
Medlem

Borde inte Ryzen 9 7950X3D kunna matcha Ryzen 9 7950X i enkeltrådat om lasten körs på den chiplet som inte har extra cache ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Borde inte Ryzen 9 7950X3D kunna matcha Ryzen 9 7950X i enkeltrådat om lasten körs på den chiplet som inte har extra cache ?

7950X får bara 2.5% högre poäng i den här jämförelsen, det får nog räknas som inom felmarginalen för GB5. Resultaten i GB5 varierar en hel del, 7950X brukar t.ex. ligga någonstans mellan 2000 och 2300 när man kollar på andra användares resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nice! Har sedan Ryzen varit helt såld på AMD proppar!

Fast idle drar de tyvärr alldeles för mycket
Iallafall min 5600x

@fx9: du tittar inte på 5800x3d längre va? Gammalt

Vad drar den då och vilken CPU drar mindre i jämförelse tänker du?
Lite nyfiken bara eftersom typ alla moderna CPUs i Sweclockers test verkar ligga runt 60W idle?

EDIT: Min 5600X verkar ligga strax under 40W för själva CPUn enligt HWMonitor när jag är i menyn i Hearthstone och inte gör något mer än kolla websidor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Vad drar den då och vilken CPU drar mindre i jämförelse tänker du?
Lite nyfiken bara eftersom typ alla moderna CPUs i Sweclockers test verkar ligga runt 60W idle?

EDIT: Min 5600X verkar ligga strax under 40W för själva CPUn enligt HWMonitor när jag är i menyn i Hearthstone och inte gör något mer än kolla websidor.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/27913?key=70fc2fd16895373c7c165014f89b8d00

13600K 60w idle, låter bra!

Fast alla verkar dra precis lika mycket i idle.

Borde inte en modern CPU kunna dra ännu mindre i idle? Vissa CPUer stänger ju av kärnor helt och volten går ner såpass som 0v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

13600K 60w idle, låter bra!

Fast alla verkar dra precis lika mycket i idle.

Borde inte en modern CPU kunna dra ännu mindre i idle? Vissa CPUer stänger ju av kärnor helt och volten går ner såpass som 0v

Det är ju för hela systemet de mäter, så jag vet inte hur lågt CPUns del kan vara.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

EDIT: Min 5600X verkar ligga strax under 40W för själva CPUn enligt HWMonitor när jag är i menyn i Hearthstone och inte gör något mer än kolla websidor.

Samma för mig. Brukar ligga mellan 30-35W enligt HWinfo på min 5600x när jag inte gör något speciellt. Tycker det är väldigt bra

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Sitter med 5800X3D och är mer än nöjd, men ska inte sticka under stolen med att 7950X3D lockar trots merkostnaden för nytt moderkort och RAM.

Permalänk

Det som avgör hur intressant dual-ccd 3D cpu:erna kommer att vara är hur amd tänkt binna dom.

Kommer den sekundära ccd:n (utan extra L3) att vara ett bronze eller guld-binnat chip?

Skillnaden i GB och CB-poäng mellan exemplar som kan uppnås avgörs främst av binning, och om AMD bestämt sig för att ge dom här cpu:erna främst sämre chip för att dom tycker man ska nöja sig med L3-boosten, så blir det här betydligt mindre intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nice! Har sedan Ryzen varit helt såld på AMD proppar!

Fast idle drar de tyvärr alldeles för mycket
Iallafall min 5600x

@fx9: du tittar inte på 5800x3d längre va? Gammalt

Man är väl inte gjord av pengar heller!

Såklart 5800x3D är mer ekonomiskt än detta nya

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Borde inte en modern CPU kunna dra ännu mindre i idle? Vissa CPUer stänger ju av kärnor helt och volten går ner såpass som 0v

Windows gör bara det om skärmen är av. MS kallar det Modern Standby, och det krävs rätt mycket för att den funktionen ens skall funka:

Citat:

Switching between S3 and Modern Standby cannot be done by changing a setting in the BIOS. Switching the power model is not supported in Windows without a complete OS re-install.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/dev...

Eftersom AMD inte stödde Modern Standby/S0i3 vid launch av Ryzen 5000-serien har i princip ingen med dessa processorer funktionen aktiverad.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

De har varit relativt tyst på sistone från diverse yt tech kanaler, förhoppningsvis innebär det att AMD denna gång skickade processorerna i god tid till redaktionerna, en relativ bra bit i förväg inför lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Samma för mig. Brukar ligga mellan 30-35W enligt HWinfo på min 5600x när jag inte gör något speciellt. Tycker det är väldigt bra

Tycker det låter mycket. Min Ryzen 3600 går ner till ca 15 W när den gör så lite som möjligt. Enligt HWinfo. Ryzen Master visar samma sak (den visar i procent men lätt att räkna ut).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Letar efter en värdig ersättare till min 5800X3D..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Sötast
Skrivet av FX9:

Man är väl inte gjord av pengar heller!

Såklart 5800x3D är mer ekonomiskt än detta nya

Du betalar inte ens halva elen för dina spelberoenden!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Tycker det låter mycket. Min Ryzen 3600 går ner till ca 15 W när den gör så lite som möjligt. Enligt HWinfo. Ryzen Master visar samma sak (den visar i procent men lätt att räkna ut).

Ja men det stämmer nog, kollar jag min/Max så har den varit där nere också, men jag har ofta något igång på datorn när jag sitter där, jag tänkte mer som i att jag inte spelade. Jag skulle uttryckt mig bättre än idle 😅

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Musikälskare

Nu åker vi! (förhoppningsvis)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Samma för mig. Brukar ligga mellan 30-35W enligt HWinfo på min 5600x när jag inte gör något speciellt. Tycker det är väldigt bra

"Bra" känns stark närt när det är vad m1 drar vid full last.. "ok" kanske

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant, hoppas på ett lyft i world of warcraft.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

"Bra" känns stark närt när det är vad m1 drar vid full last.. "ok" kanske

Säg om du istället jämför x86 (x86-64) PC mot x86 PC.
Alltså det finns många olika konfigurationer på PC ...

Om du jämför stationär PC mot bärbar PC så kan det vara en betydande skillnad i strömförbrukning.
Om en stationär dator har en strömförbrukning i närheten av 100W vid lättare användning är det inte mycket att höja på ögonen för. Lite beroende på hur den är utrustad såklart.

Radeon RX 6900 XT - Power Consumption

Där ser du att ett Radeon RX 6900XT kan ligga på ~ 40W i multimonitor setup även om man inte gör något särskilt.

Sen har ju bärbar dator inbyggd skärm och högtalare.
Räknar du alla tillbehör till en stationär PC, skärmar, förstärkare, handkontrollers, sim-racing setup etc så kan det ju dra iväg.

Medans många bärbara datorer som är thin and light kanske har en extern transformator på runt 60-80W som ska räcka till full belastning och helst lite effekt över för att samtidigt ladda batteriet.

MacBook datorerna är bärbara datorer.
Mac Mini är förvisso stationär, men den är byggd mer som en bärbar utan skärm och tangentbord. Ungefär som en NUC.
Mac Studio är väl lite mer som en kraftfullare NUC liknande dator typ.

Så det är bara Mac Pro som är byggd "som en riktig stationär dator".
Så har du något annat än en Mac Pro så är det inte helt rättvist att jämföra strömförbrukning mot en stationär PC.

Annars om vi ska jämföra Äpplen och Hallon så har jag Raspberry Pi som är både mindre och strömsnålare än din Mac.

Permalänk
Medlem

Tittar i amd-link vid idle i Windows. Cpu(5600x) pendlar runt 700-1100 MHz och drar 4-7 w. Grafikkortet ca 10-12 w samtidigt (6600xt). Skalar sedan upp till strax under 200 w kombinerat för cpu/grafikkort vid maxlast i spel.

Verkar rimligt sett till antal kärnor och frekvens/volt.

Bäst av allt så med bra kylning spinner inte fläktarna upp mer än vid idle då det inte är många watt att kyla bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Säg om du istället jämför x86 (x86-64) PC mot x86 PC.
Alltså det finns många olika konfigurationer på PC ...

Om du jämför stationär PC mot bärbar PC så kan det vara en betydande skillnad i strömförbrukning.
Om en stationär dator har en strömförbrukning i närheten av 100W vid lättare användning är det inte mycket att höja på ögonen för. Lite beroende på hur den är utrustad såklart.

Radeon RX 6900 XT - Power Consumption

Där ser du att ett Radeon RX 6900XT kan ligga på ~ 40W i multimonitor setup även om man inte gör något särskilt.

Sen har ju bärbar dator inbyggd skärm och högtalare.
Räknar du alla tillbehör till en stationär PC, skärmar, förstärkare, handkontrollers, sim-racing setup etc så kan det ju dra iväg.

Medans många bärbara datorer som är thin and light kanske har en extern transformator på runt 60-80W som ska räcka till full belastning och helst lite effekt över för att samtidigt ladda batteriet.

MacBook datorerna är bärbara datorer.
Mac Mini är förvisso stationär, men den är byggd mer som en bärbar utan skärm och tangentbord. Ungefär som en NUC.
Mac Studio är väl lite mer som en kraftfullare NUC liknande dator typ.

Så det är bara Mac Pro som är byggd "som en riktig stationär dator".
Så har du något annat än en Mac Pro så är det inte helt rättvist att jämföra strömförbrukning mot en stationär PC.

Annars om vi ska jämföra Äpplen och Hallon så har jag Raspberry Pi som är både mindre och strömsnålare än din Mac.

m1 har jämförbar prestanda så klart de går att jämföra,Därav får x5600 "oK" förbrukning. Sen varför blanda in övriga dator ö.h.t när det var just CPU:ns förbrukning du påtalade.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

m1 har jämförbar prestanda så klart de går att jämföra,Därav får x5600 "oK" förbrukning. Sen varför blanda in övriga dator ö.h.t när det var just CPU:ns förbrukning du påtalade.

Jag påtalade??
Du vet att publika forum (oftast) har mer än 2 användare ?

Jag är inte Christer Pettersson.
Om du inte ens kan hålla reda på att det inte var jag som sköt dig så bryr jag mig inte om att diskutera datorer med dig.

Permalänk
Datavetare

Finns även resultat i GB6 för 7950X3D.

Kikar man på loggade frekvenser känns det som vissa ST-tester kör på chiplet utan 3D-cache medan andra kör på det med. Frekvenserna varierar från 5,733 GHz till 4,967 GHz.

Kikar man på en "vanlig" 7950X ligger det betydligt jämnare, den länkade pendlar mellan 5,696 GHz till 5,551 GHz.

Just GB6 blir spännande att testa 7950X3D, för där finns en del tester som mår bäst av att köra med högre frekvens, medan andra kommer må bättre av mer cache (typiskt de som visat sig vilja ha massor med RAM-bandbredd)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Denna är ganska talande. Baseline är här 7950X3D som jämförts mot 7950X (vid > 100 % är 7950X3D snabbare).

"Object detection" är en av fallen som visat sig vara rätt beroende av RAM-bandbredd då man har så pass stort "working-set" att det inte får plats i cache på "vanliga" desktop-modellerna.

Kompilering ("Clang") skalar väldigt bra med kärnor, men det har relativt god cache-hit rate, så här är 7950X bättre.

"Text Processing" testet skalar rätt dåligt över kärnor, men är väldigt beroende på prestanda per kärna. Verkar också vara rätt okänsligt mot cache.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Det som avgör hur intressant dual-ccd 3D cpu:erna kommer att vara är hur amd tänkt binna dom.

Kommer den sekundära ccd:n (utan extra L3) att vara ett bronze eller guld-binnat chip?

Skillnaden i GB och CB-poäng mellan exemplar som kan uppnås avgörs främst av binning, och om AMD bestämt sig för att ge dom här cpu:erna främst sämre chip för att dom tycker man ska nöja sig med L3-boosten, så blir det här betydligt mindre intressant.

Jag gissar bara, men jag tycker det vore rimligt om de två X3D-prollar som släpps nu har chip med bra binning. Dels för att AMD såklart vill sälja så många som möjligt av dem, och det verkligen blir deras top-of-the-line som kommer få tävla mot Intel en tid framöver.

Den lägre strömförbrukningen (trots marginellt lägre klockfrekvenser) kan tex vara ett tecken på att det är bättre plockade chip som de kommer att använda. Annat skulle faktiskt förvåna mig.

Klicka för mer information

Det känns som att 7900X3D kommer bli ett ganska "prisvärt" alternativ för entusiaster som spelar och också vill ha en del kärnor. 7950X3D känns som rätt overkill så länge man inte vet att man behöver många högpresterande trådar. Min "vanliga" 5900X med 12c/24t känns väldigt overkill för mig fortfarande, och jag har aldrig känt mig begränsad av den på något sätt. Det talar mycket gott för 7900X3D med DDR5-minnen och stöd för PCIe 5.

Visa mer
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro