Permalänk

PHP och mail problem

Hittade ett login-system på nätet.

Får detta felmeddelande när jag registrerar en ny användare.

https://ibb.co/wKf5xRR

//insert into database with a prepared statement $stmt = $db->prepare('INSERT INTO members (username,password,email,active) VALUES (:username, :password, :email, :active)'); $stmt->execute(array( ':username' => $username, ':password' => $hashedpassword, ':email' => $email, ':active' => $activasion )); $id = $db->lastInsertId('memberID'); //send email $to = $_POST['email']; $subject = "Registration Confirmation"; $body = "<p>Thank you for registering at demo site.</p> <p>To activate your account, please click on this link: <a href='".DIR."activate.php?x=$id&y=$activasion'>".DIR."activate.php?x=$id&y=$activasion</a></p> <p>Regards Site Admin</p>"; $mail = new Mail(); //Rad 95 $mail->setFrom(SITEEMAIL); $mail->addAddress($to); $mail->subject($subject); $mail->body($body); $mail->send(); //redirect to index page header('Location: index.php?action=joined'); exit;

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser klassen för Mail ut?
Felet säger ju att någonting letar efter SITETITLE konstanten, men den är inte definerad, så leta upp vad som kräver den och hur den ska sättas.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk

Jag hittade ett annat loginsystem som passar mig bättre och som fungerar (förutom följande):

https://ibb.co/5KVCHbR

Jag har skapat en tabell där jag lagrar olika tabbar som ska visas överst på hemsidan. Tanken är att man ska kunna designa vissa delar av hemsidan från själva sidan. Just nu försöker jag skriva ut dom tabbar som finns i databasen, men av någon anledning så verkar den inte gilla mina echo-funktioner.

Parse error: syntax error, unexpected string content "", expecting "-" or identifier or variable or number in C:\wamp64\www\phploginsystem2\test.php on line 45

<!DOCTYPE html> <html> <link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css"> <head> <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1"> </head> <body> <h2>Tabs</h2> <p>Click on the buttons inside the tabbed menu:</p> <div class="tab"> <?php session_start(); include ("settings.php"); // Try and connect using the info above. $con = mysqli_connect($DATABASE_HOST, $DATABASE_USER, $DATABASE_PASS, $DATABASE_NAME); if ( mysqli_connect_errno() ) { // If there is an error with the connection, stop the script and display the error. exit('Failed to connect to MySQL: ' . mysqli_connect_error()); } $sql = "SELECT tabname FROM tabs; $result = mysql_query($sql); if (!$result) { echo \"Could not successfully run query ($sql) from DB: \" . mysql_error(); //Fick klagomål även på denna innan jag satte dit \" exit; } if (mysql_num_rows($result) == 0) { echo \"No rows found, nothing to print so am exiting\"; //Fick klagomål även på denna innan jag satte dit \" exit; } // While a row of data exists, put that row in $row as an associative array // Note: If you're expecting just one row, no need to use a loop // Note: If you put extract($row); inside the following loop, you'll // then create $userid, $fullname, and $userstatus while ($row = mysql_fetch_assoc($result)) { echo $row['tabname']; //Rad 45 } mysql_free_result($result); ?> <button class="tablinks" onclick="openCity(event, 'London')">London</button> <button class="tablinks" onclick="openCity(event, 'Paris')">Paris</button> <button class="tablinks" onclick="openCity(event, 'Tokyo')">Tokyo</button> </div> <div id="London" class="tabcontent"> <h3>London</h3> <p>London is the capital city of England.</p> </div> <div id="Paris" class="tabcontent"> <h3>Paris</h3> <p>Paris is the capital of France.</p> </div> <div id="Tokyo" class="tabcontent"> <h3>Tokyo</h3> <p>Tokyo is the capital of Japan.</p> </div> <script> function openCity(evt, cityName) { var i, tabcontent, tablinks; tabcontent = document.getElementsByClassName("tabcontent"); for (i = 0; i < tabcontent.length; i++) { tabcontent[i].style.display = "none"; } tablinks = document.getElementsByClassName("tablinks"); for (i = 0; i < tablinks.length; i++) { tablinks[i].className = tablinks[i].className.replace(" active", ""); } document.getElementById(cityName).style.display = "block"; evt.currentTarget.className += " active"; } </script> </body> </html>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RobinJacobsson:

[...]
Parse error: syntax error, unexpected string content "", expecting "-" or identifier or variable or number in C:\wamp64\www\phploginsystem2\test.php on line 45
[...]

På rad 26 har du felet.

$sql = "SELECT tabname FROM tabs;

Det fattas ett " på slutet innan ;

Dold text
Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W