Permalänk

Steam deck äter sd kort ?

Hej sweclockers. När jag fick min steam deck köpte jag en 512 gb kingston sd kort som höll i tre dagar ungefär. Fick nytt kort från komplett å det har hållt i ca månad. Är detta..normalt ? Är det något med decken lr är de sd kort som håller så dålig kvalite ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

Är osäker påhur mycket steamde k skriver till sd kortet men generellt så skrivs sd kort sönder ganska fort.

Men 1 månad låter väl snabbt så isf måste steamdecken skriva nått frenetiskt till sd kortet vid drift...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Aldrig använt Kingstons SD kort men haft problem med Samsung för att jämföra. Använt SanDisk i min steam deck sedan april utan några problem.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk

Det enda jag läst om SDkort är att om man ska öppna upp decken så ska man ta ur sdkortet innan då det annars riskerar att fysiskt gå sönder.

Haft sdkort sen dag 1, och är lite svårt att hänga med i vart man hittar det iom annat filsystem än tex windows (så filer kanske inte visas men finns där tex). Konstigare fel har ju hänt så händer det igen kanske kolla med steam support isåfall.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är osäker påhur mycket steamde k skriver till sd kortet men generellt så skrivs sd kort sönder ganska fort.

Men 1 månad låter väl snabbt så isf måste steamdecken skriva nått frenetiskt till sd kortet vid drift...

Jag har laddat ner runt fem spel. Så det är lika bra byta ut hårddisken i den än köpa nytt/ få nytt sd kort ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av Smasher89:

Det enda jag läst om SDkort är att om man ska öppna upp decken så ska man ta ur sdkortet innan då det annars riskerar att fysiskt gå sönder.

Haft sdkort sen dag 1, och är lite svårt att hänga med i vart man hittar det iom annat filsystem än tex windows (så filer kanske inte visas men finns där tex). Konstigare fel har ju hänt så händer det igen kanske kolla med steam support isåfall.

Sd kortet har helt slutat visas i steam å spelen jag har är borta

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

Sd kortet har helt slutat visas i steam å spelen jag har är borta

Hade samma efter konvertering, antingen visades de i desktop mode eller i game mode, men inte båda, men visade sig att filerna var kvar. om du i game mode inte kan hitta dem, hittar du de i desktop mode? Symbolen längst ner åt höger efter bluetooth och före WIFI står som SDkortet för mig där!

Permalänk
Skrivet av Smasher89:

Hade samma efter konvertering, antingen visades de i desktop mode eller i game mode, men inte båda, men visade sig att filerna var kvar. om du i game mode inte kan hitta dem, hittar du de i desktop mode? Symbolen längst ner åt höger efter bluetooth och före WIFI står som SDkortet för mig där!

Står inget är anslutet i desktop mode

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Hej sweclockers. När jag fick min steam deck köpte jag en 512 gb kingston sd kort som höll i tre dagar ungefär. Fick nytt kort från komplett å det har hållt i ca månad. Är detta..normalt ? Är det något med decken lr är de sd kort som håller så dålig kvalite ?

En fråga som denna är jättesvår att besvara. Det kan vara så att det finns något internt fel på din Steamdeck, en komponent som inte håller sig inom specifikationen helt enkelt. Det kan vara så att den typ av kort som du köpt håller oväntat låg kvalitet. Eftersom Steam sålts i så stort antal så kommer rena slumpen ibland göra att för vissa användare så kommer många kort dö kort tid efter varandra.

Permalänk
Medlem

@martincool Hittas kortet i KDEs partitionerare i skrivbordsläge?

Kört med ett 256 GB SanDisk Ultra sedan april ifjol. Fullt med spel och har aldrig strulat.
Har även ett Samsung 512 GB som jag bara prövat. Tänkte flytta över spelen dit och leka med emulatorer på SanDisk, men inte fått tid/lust än.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@martincool Hittas kortet i KDEs partitionerare i skrivbordsläge?

Kört med ett 256 GB SanDisk Ultra sedan april ifjol. Fullt med spel och har aldrig strulat.
Har även ett Samsung 512 GB som jag bara prövat. Tänkte flytta över spelen dit och leka med emulatorer på SanDisk, men inte fått tid/lust än.

Hittas inte alls tvär dött. Blir skicka tillbaka igen.. bett om annat märke

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Kört med ett 256 GB SanDisk Ultra sedan april ifjol. Fullt med spel och har aldrig strulat.
Har även ett Samsung 512 GB som jag bara prövat. Tänkte flytta över spelen dit och leka med emulatorer på SanDisk, men inte fått tid/lust än.

Har ett Samsung Pro Plus i min som också fungerat felfritt än så länge, detta sedan slutet av maj förra året.

Skrivet av martincool:

Hej sweclockers. När jag fick min steam deck köpte jag en 512 gb kingston sd kort som höll i tre dagar ungefär. Fick nytt kort från komplett å det har hållt i ca månad. Är detta..normalt ? Är det något med decken lr är de sd kort som håller så dålig kvalite ?

Just det här med att det fungerade tre dagar respektive en månad låter ju dock helt extremt...

Har du testat SD-korten i en annan dator också? Tänker då om man skulle försöka säkerställa att det faktiskt är SD-korten det är fel på och inget fel på själva SD-kortplatsen i din Steamdeck.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304