Putsa datorn på den årliga datorstädardagen

Permalänk
Melding Plague

Putsa datorn på den årliga datorstädardagen

Det finns årsdagar för det mesta men idag är det tryckluften och dammtrasan som står i centrum. När rengjorde du senast din dator?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brukar blåsa ut burken med tryckluft lite då och då 🤝😁

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag kör dammsugaren, framförallt på fläktarna så de varvar upp ordentligt, då släpper dammet snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kör dammsugaren, framförallt på fläktarna så de varvar upp ordentligt, då släpper dammet snabbt!

Mycket bra förslag! Jag brukar göra detsamma, se bara till att du kör ett dammsugarmunstycke av metall, och att du rör vid komponenterna då och då för att bli av med den statiska elektriciteten:)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Mycket bra förslag! Jag brukar göra detsamma, se bara till att du kör ett dammsugarmunstycke av metall, och att du rör vid komponenterna då och då för att bli av med den statiska elektriciteten:)

Ja precis, jag satte en Ballong på röret också så det blir mjukt så man inte råkar ha sönder något. Så fort man startar sugen så börjar den vibrera och gnugga sig mot röret så det blir extra bra, tror det hjälper att lossa dammet lite extra… får mitt hår att stå upp i alla fall

Permalänk

Missade med EN dag.

Vet inte vad som dammar mest: köra lufttrycksspray i maskinen eller tömma min skaftdammsugare. Därför kör jag inte lufttryck. Blir blåsa lätt med salivdroppar och allt. Heja!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag kör dammsugaren, framförallt på fläktarna så de varvar upp ordentligt, då släpper dammet snabbt!

Med risk för att vara en VisserBajser. Har hört att det kan skada bladen. (någon som har en sanningshalt i det?)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

När jag rengjorde min custom loop senast.
Var väl två månader sedan ungefär.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag har inte damma ur den sen jag byggde den för 3 år sen.....
Min AIO är så jävla dammig. O jag är för lat o göra det. Jag tom köpt luftblåsmaskin. XD
Jag måste ta tag i det.
Men det är dryg o koppla ur allt. Ta datorn till ett annat utrymme i huset o öppna o börja städa. Går ju inte o stå ute i snöblasket o damma nu heller.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Köpte en burk tryckluft idag faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Med risk för att vara en VisserBajser. Har hört att det kan skada bladen. (någon som har en sanningshalt i det?)

Nja. Kanske med en stark kompressor på full blås. Då kan nog nåt blad flyga.
Men dammsugare har inte samma tryck.
Däremot är ju statisk elekricitet farligare med dammsugare..

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Random Tryckluft på burk säljare:
Vi har uppfunnit "Clean Your Computer Day", så vi kan bokstavligen "göra pengar ur luften" 👍

Permalänk
Avstängd

Vad är egentligen det mest effektiva att rengöra datorn på?

"Räcker det med tryckluft på burk"

Mvh.

Permalänk
Medlem

Har öppnat min laptop 2ggr sen jag köpte den för 6 år sen. Men senaste gången var flera år sen. Kanske börjar bli dags att ta en titt igen.

Permalänk
Medlem

En gång i veckan plockar jag bort mina dammfilter och duschar av. Måste hålla datorn ren. Sen står den ju på skrivbordet så den blir inte supersmutsig ändå

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Med risk för att vara en VisserBajser. Har hört att det kan skada bladen. (någon som har en sanningshalt i det?)

Man ska hålla ett visst avstånd annars varvar de ju inte upp alls

Är det något damm kvar brukar min Kärcher K4 göra rent på djupet annars

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen särskilt bra tidpunkt i Sverige för datorstädning. Jag bär alltid ut datorn, sätter den på soptunnan, startar upp kompressorn och blåser med tryckluft överallt, samtidigt som jag stoppar fläktarna med ett grovt buntband. Grafikkortet plockar jag ut om så behövs, men då blir det ESD-skydd samtidigt. Gjort så väldigt länge och det blir riktigt rent på kort tid och inget damm inomhus.

En gång per år räcker. Midsommar är en bra tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Använder såklart denna. 249:-

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmad...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Blir en genomblåsning med Compucleaner Xpert Pro någon gång i månaden. Aldrig tryckluft på burk igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kan verkligen rekommenderas. Ett jävla drag. Använder den till det mesta som drar åt sig damm.

https://www.webhallen.com/se/product/356246-IT-Dusters-CompuC...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ingen särskilt bra tidpunkt i Sverige för datorstädning. Jag bär alltid ut datorn, sätter den på soptunnan, startar upp kompressorn och blåser med tryckluft överallt, samtidigt som jag stoppar fläktarna med ett grovt buntband. Grafikkortet plockar jag ut om så behövs, men då blir det ESD-skydd samtidigt. Gjort så väldigt länge och det blir riktigt rent på kort tid och inget damm inomhus.

En gång per år räcker. Midsommar är en bra tid.

Tänk på att luften i kompressorn innehåller mycket vatten.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Anti-ESD-dammsugare varannan vecka eller en gång i månaden, beroende på hur lat jag är. Bara utsida + filter dock, insida behövs normalt inte pga relativt effektiva dammfilter.

För övrigt är WizTree ett extremt mycket snabbare alternativ än WinDirStat, pga att den kan "fuska" och läsa all NTFS-metadata direkt utan att scanna igenom filer, förutsatt att den får adminrättigheter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Alltid rent och fräscht i datorn

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk?
Jag kör med tryckluft på tub....pressa satan

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Jag köpte en vätskefri kompressor för många år sedan, enkom för ändamålet att rengöra min egen och bekantas datorer regelbundet, något jag finner stort nöje i

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag köpte en vätskefri kompressor för många år sedan, enkom för ändamålet att rengöra min egen och bekantas datorer regelbundet, något jag finner stort nöje i

<Uppladdad bildlänk>

Mvh

Vad är det för något till höger om GPUn?

Permalänk

"Tryckluft" är det inte utan gas, butan tror jag. Ingen höjdare för miljön, försök använd en kompressor med riktig tryckluft istället.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

Vad är det för något till höger om GPUn?

Gissar på antisag.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Moderator
Moderator

Blev en riktigt fet maxad kompressor när min gamla, kompaktare och mer högljudda, gick i pension.

Och en munstycke som kommer åt rätt bra där det är trångt.

Dold text
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Bästa rengöringsprylen ever för pengarna. Helt oumbärlig i verkstaden också. Fin på campingsemestern med alla madrasser och bollar som skall fyllas med luft.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz