Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Den här synen är inte ovanlig när man väntar på sitt bagage. Då står dom där tätt packade framför transportbandet och blockerar. Det är likadant varje gång!
<Uppladdad bildlänk>

Gubbe som man är så brukar jag påpeka saken högt , allra helst till föräldrar som inte har koll på ungarna sina när jag tränger mej fram för att få tag i mina väskor.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Den här synen är inte ovanlig när man väntar på sitt bagage. Då står dom där tätt packade framför transportbandet och blockerar. Det är likadant varje gång!
<Uppladdad bildlänk>

För att säkerställa den platsen vid bandet så måste man såklart resa på sig fortast möjligt vid landning och stå och trängas i gången med majoriteten av övriga passagerare.

En annan sitter kvar lugnt och är underhållen av spektaklet för att sen hinna se första bagaget rulla ut på bandet oavsett.

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kentlarson:

Den här synen är inte ovanlig när man väntar på sitt bagage. Då står dom där tätt packade framför transportbandet och blockerar. Det är likadant varje gång!
<Uppladdad bildlänk>

Ett tips är ju att skippa incheckat bagage och försöka få ner allt i handbagaget. Man tjänar rätt mycket tid, och inte sällan pengar också. Det går förstås inte alltid, och vissa saker får man ju inte ha i handbagaget, men handlar det om typ upp till en vecka och inte massa skidor eller liknande så brukar det gå bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av appmas:

För att säkerställa den platsen vid bandet så måste man såklart resa på sig fortast möjligt vid landning och stå och trängas i gången med majoriteten av övriga passagerare.

Ett annat tips är att gå tidigt till gaten och ställa sig i kö till boardingen, så att.. jag vet inte! Men man är först!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har jag inte bråttom till ett anslutningsflyg eller möte så brukar jag chilla tills de flesta har tagit sina väskor. Men ibland är det såklart bråttom och själv är bäste dräng!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är samma folk som ställer sig upp för att ta sitt handbagage och blockerar vägen för dem som redan är redo att gå. Kanske?

Permalänk
Medlem

Tycker det är större stress att komma på planet. Är man sent på planet så är de flesta väskfacken redan proppfulla om man har med sig en kabinväska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag undrar om det är samma folk som ställer sig upp för att ta sitt handbagage och blockerar vägen för dem som redan är redo att gå. Kanske?

Vettetusan men de där personerna är ju grymt irriterande! Det ska pulas o grejas och de som är klara får stå och titta på. Fan, är du inte klar med ditt handbagage, ta en kaffe och chilla och låt folk passera.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Tycker det är större stress att komma på planet. Är man sent på planet så är de flesta väskfacken redan proppfulla om man har med sig en kabinväska.

Stress att komma ombord upplever jag själv aldrig, man får ju ta höjd för incheckning osv.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Har jag inte bråttom till ett anslutningsflyg eller möte så brukar jag chilla tills de flesta har tagit sina väskor. Men ibland är det såklart bråttom och själv är bäste dräng!

Jag chillar alltid. Blir det bråttom brukar de ropa på en i högtalarna, "Will please mr NN hurry", och då kan man ta tag i någon personal som slussar en rätt samtidigt som de meddelar att man är på väg. Har aldrig missat en anslutning, inte ens då vi hade tre ostyriga ungar att hålla reda på. Har flugit på Japan i 35 år, minst en gång om året utom de två sista åren pga pandemin, totalt ungefär 40 resor fram (och lika många tillbaka förstås). Så runt 80 resor, alltid chillat, aldrig missat. Alla resorna krävde byte i antingen Berlin, Frankfurt, London, Köpenhamn, Paris eller Helsingfors (beroende på vilket bolag vi flög med). Likadant chillade vi då vi skulle till bagagebandet men eftersom vi oftast var sist eller nästan sist ut från planet hade en del stressputtar redan knuffat sig fram till sina väskor så det var alltid rätt tunt med folk vid bandet.

Så chilla är det som gäller.

Permalänk
Skrivet av kentlarson:

Den här synen är inte ovanlig när man väntar på sitt bagage. Då står dom där tätt packade framför transportbandet och blockerar. Det är likadant varje gång!
<Uppladdad bildlänk>

Bara att dra igång en ordentlig "corona hostning" och pressa sig fram

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Detta inlägg är på gränsen för att platsa i är du galen tråden istället, men men

Jag blir så otroligt otroligt förbannad på folk som tar åt sig då man sakligt kritiserar andra. Låt mig ge ett exempel.

Ett väldigt stort evenemang på gång här i Finland, men det första i sitt slag. Besökarmängden kunde lätt förutspås till flera tiotusen personer, men av någon anledning så hade arrangörerna outsourcat biljettförsäljningen till en väldigt liten aktör. Första försökt misslyckades totalt, ingen fick biljett och sidan låg nere i flera timmar, varefter sagda biljettförsäljare påstod sig ha gjort uppdateringar på websidan och körde en testförsäljning, med exakt samma resultat. Dvs allting kraschade och låg nere flera timmar.

Oberoende av detta så körde man en skarp release av biljetterna, och kaos uppstod naturligtvis, folk betalade för biljetter som aldrig kom, vissa kom aldrig ens in på hemsidan, vissa fick biljetter en timme före releasen osv, och somliga påstår sig fortfarande sitta i kö i skrivande stund, fastän biljetterna påstås varit slutsålda redan klockan 19 i går kväll.

I detta skede så anser jag att det är skäligt att fråga sig ifall man kunde valt en större aktör och mer erfaren aktör som har erfarenhet av att hantera stora besökarmängder på sina hemsidor.

Så, varför, dyker det alltid upp någon sur gubbe i kommentarsfältet som säger : ”gör det själv då om du vet så mycket om biljettförsäljning”

Nej, nej och åter nej. Det är ju hela idéen, jag har varken resurser, tid eller kunskap till det, och väljer därför aktivt att inte göra det, något som arrangören i detta fall även borde ha nog med självinsikt för att inse, att man är ute på för djupt vatten, sträcka upp händerna och ge över stafettpinnen åt en aktör med resurser och erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Får gubbgnälla på all jävla lax som dyker upp på smörgåstårtor eller i recept som vanligtvis inte har lax i dem. NEJ, alla gillar inte denna skitfisk, oftast från odling och smakar skit. Helt otroligt att folk tycker det är lyx.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Får gubbgnälla på all jävla lax som dyker upp på smörgåstårtor eller i recept som vanligtvis inte har lax i dem. NEJ, alla gillar inte denna skitfisk, oftast från odling och smakar skit. Helt otroligt att folk tycker det är lyx.

Ja det är ingen höjdare alls.... fast än värre är det nog med de som ska envisas med att ha tonfiskröra i, urk kattmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Ja det är ingen höjdare alls.... fast än värre är det nog med de som ska envisas med att ha tonfiskröra i, urk kattmat!

Um.. har katten klagat? Undrar bara hur du annars har synpunkt på kattmaten

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Um.. har katten klagat? Undrar bara hur du annars har synpunkt på kattmaten

haha tänkte mer på att det passar bättre till katten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Ja det är ingen höjdare alls.... fast än värre är det nog med de som ska envisas med att ha tonfiskröra i, urk kattmat!

Här kanske bör noteras att färsk ”hel” tonfisk är något helt annat än konservburkarna i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Här kanske bör noteras att färsk ”hel” tonfisk är något helt annat än konservburkarna i butiken.

Ja den kallrökta tycker jag smakar lite som makrill. Tonfisken alltså

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Här kanske bör noteras att färsk ”hel” tonfisk är något helt annat än konservburkarna i butiken.

Och helt andra priser på färsk tonfiskfilé också. Sist betalade jag nästan 400/kg (nu köpte jag i o f s inte ett kilo). Dessutom ska man förvara tonfisk (och makrill) väl nerkylt från fångsttillfället fram till tillagningen eftersom båda fisksorterna drar till sig bakterier som lever på att förbruka histidin (som finns mycket av i de fiskarterna) och då blir avfallsprodukten histamin. Förvaras fisken för varmt blir tillväxten av histamin ett problem och kan i värsta fall leda till histaminförgiftning.
Nu ska man väl förvara all färsk fisk kallt men just de här två fiskarterna är väl kända för att kunna ge histaminförgiftning i enstaka fall. Har inte hindrat mig från att då och då köpa en bit. Dyrt men gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Varför ska Beef Jerky Teriyaki va så satans dyrt Det är ju så J....A gott

Börja göra egen.

Har sett folk på YouTube göra det med exakt den här varianten: Länk

Spara pengar, skapa en ny hobby och experimentera, skulle säkert själv testa någon gång men har ingen plats för mer hushållsmaskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Börja göra egen.

Har sett folk på YouTube göra det med exakt den här varianten: Länk

Spara pengar, skapa en ny hobby och experimentera, skulle säkert själv testa någon gång men har ingen plats för mer hushållsmaskiner.

Har funderat på det men inte kommit till skott än.
Ska testa i veckan men då i ugnen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Chatten på arbetsförmedlingens hemsida är ju värdelös.
Får bara följande meddelande "Just nu är det många som vill chatta med oss och vi har ingen möjlighet att ta emot alla chattar. Var vänlig återkom senare.".
Men det är inte äns någon kö. Utan chatten stängs direkt vilket gör den värdelös då man inte har någon jävla aning om när man kan använda chatten.

EDIT:
Okej. Nu... Behövde bara spamma chatten i flera minuter för att hamna i kö. Suck.
Kön verkar vara som max 10 pers.....

EDIT2:
Men för helvete.
Nu nör jag väl fick hjälp. Då fick jag skriva om mitt meddelande igen.
Vad är det för kioskmongo som utvecklat detta system?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Får gubbgnälla på all jävla lax som dyker upp på smörgåstårtor eller i recept som vanligtvis inte har lax i dem. NEJ, alla gillar inte denna skitfisk, oftast från odling och smakar skit. Helt otroligt att folk tycker det är lyx.

Lax gillar jag, om den är tillagad, gravad och (kall-) rökt däremot tycker jag är väldigt äckligt. Men det var väl länge sedan det sågs som lyx, eller? När jag var liten på åttiotalet typ så var lax ganska lyxigt men det var nog innan odlingen satte fart ordentligt. Nu är ju exempelvis torsk mycket dyrare än lax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Du vill ha det som Sierra-online spelen? Tex i LSL behövde man spara hela tiden för man kunde dö av nästan vad som helst.

Roger Wilco...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har funderat på det men inte kommit till skott än.
Ska testa i veckan men då i ugnen.

Tänk på elpriset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lax gillar jag, om den är tillagad, gravad och (kall-) rökt däremot tycker jag är väldigt äckligt. Men det var väl länge sedan det sågs som lyx, eller? När jag var liten på åttiotalet typ så var lax ganska lyxigt men det var nog innan odlingen satte fart ordentligt. Nu är ju exempelvis torsk mycket dyrare än lax.

I Japan är sushi med lax billigare än annan sushi, har jag förstått det som. Ses inte som nåt speciellt bra/lyxigt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

I Japan är sushi med lax billigare än annan sushi, har jag förstått det som. Ses inte som nåt speciellt bra/lyxigt där.

Sushi med Lax uppfanns av Norge för att de ville sälja sin odlade lax på 80/90-talet

Permalänk
Medlem

Ha ha! Ja precis så!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyllbert:

I Japan är sushi med lax billigare än annan sushi, har jag förstått det som. Ses inte som nåt speciellt bra/lyxigt där.

Det är väl typ samma här? Köper man någon form av blandad sushi, nigiri och maki i alla fall, så är det ju många laxbitar och få av annan fisk. De få ställen som säljer individuella bitar brukar också ha lax på samma låga prisnivå som omelett, räka och liknande, medan typ tonfisk eller vitfisk brukar vara dyrare.

Sen finns det förstås finare lax också, jag har käkat väldigt fancy sushi som också bestod till rätt stor del av lax, men då fick man en genomgång om varje bit, vart laxen var fiskad, vilken del av fisken den kom ifrån och så.

Permalänk
Medlem

Sorry för gubbgnäll men rätt tråd antar jag!

Rökare. Visst stör man sig lite generellt men många sköter sig bra så you do you osv.
Däremot stör jag mig lite extra på dessa rövhattar:

- Rökning när personen är i rörelse kring ett trafikerat gångstråk och man hamnar bakom vederbörande. Förstår de inte att de förpestar omgivningen för precis alla som går bakom inom minst 5-15m avstånd? Visst, gå (springa) ifatt och om givetvis men ska det verkligen behövas? Bonus att då hamna bakom rökare nummer 2. Oavsett, avgå!

- Rökning på eller i nära anslutning till kollektiva färdmedel / hållplatser. Även om det är utomhus så är det ej tillåtet så ge fan i det! Avgå ni med!

Tack och trevlig kväll!