Permalänk
Medlem

Byta el i hela lägenheten?

Hejsan!

Det pågår just nu i ett stambyte i huset/föreningen jag bor i. Allt går som det ska så inga problem så sätt. Dock så har de (Prenad) skickat ett brev om att byta ut all el i min lägenhet. För mig hade det kostat 23000kr. Detta är dock bara ett "erbjudande", dvs ingen krav pga stambytet. Är det inte lite fult ändå? Min el funkar alldeles utmärkt och behöver inga extra uttagskontakter.

Visst, huset är byggt 1940-nånting så nog skulle det vara en bra idé men om jag byter min el-installation men grannen inte gör det, vad spelar det för roll då.

Kan någon förklara? Jag är inte dum-snål så investerar gärna i min lägenhet men kan inget om el. Va säger ni?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Hur är standarden nu? Har du jordade uttag och jordfelsbrytare?

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

Om det inte är några fel på kablar och uttag generellt finns det ju ingen anledning att dra om elen om den inte är väldigt gammal.
Vi hittade lite fulel i vårt hus från -48 när vi flyttade in som vi åtgärdade och då bad jag elfirman räkna på att dra om elen i hela huset men elektrikern gick bara ett varv och kollade och sa att det finns ingen anledning till att dra om för det är inget fel på varken kablar eller uttag (efter fix av fulelen då). Det mesta var omdraget någon gång under husets livslängd, troligtvis allt.

Så du kan ju ta hem en annan firma om du vill ha ett utlåtande, är det mesta original så är det kanske dags men det kan ju vara omdraget på sina ställen redan under åren som gått?

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Hur är standarden nu? Har du jordade uttag och jordfelsbrytare?

Nope tror inte dom är jordade men vet tyvärr inte men kan kolla med bolaget som utför stambytet. Har iaf ingen 3-fas som dom installerar på ugnen - men min ugn har alltid funkat bra.

Jag bor nog kvar 10år, minst. Just nu känns det som jag skippar deras "erbjudande" och sätter in 23000kr i en global indexfond ifall jag behöver ringa en elektriker någon dag.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

När jag flyttade senast (till lägenhet byggd 90) så fanns det jordade uttag i alla rum - men ingen jordkabel framdragen förutom till köket så det kan vara värt att kolla
Elektrikern som åtgärdade det svor en hel del över de som byggt huset haha.

Som Mr. Steed skrev: ta in en offert från ett annat företag om du överväger att få det utfört, skadar ju inte att jämföra först.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Låter bara som en tveksam upsale.

Möjligen om du har uttag från 40-50-tal utan jord, utan petskydd och som fräser på dig när du stoppar i dammsugaren - så kanske 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om det finns några brister på elen? Vad har de sagt är anledningen till att dra om allt? Det är det intressanta för dig att veta då du som bostadsrättsinnehavare har ansvar för elinstallationer i din lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag hade då lagt 23k på att få jordat och modernt överallt (och kanske lite bättre kopplingar, nästan alla lägenheter jag bott i har då haft lite skumma dragningar).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att få fräscha lampknappar osv eftersom många gamla har halvt sönderbrända brytare. Om det är ojordat skulle jag tycka det var värt att få en modern elinstallation. Kan du få 3-fas in på en gång? Fördel med spishällar osv.

Permalänk
Medlem

Det som är bakom väggar ska bostadsrättsföreningen stå för och är inget man som medlem i föreningen ansvarar över. Styrelsen bör ta ett sånt beslut, inget som man själv ska punga ut för på eget bevåg.

Mitt tips är att lyfta det med styrelsen, och se om det finns planer på att byta ut elen i föreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Det som är bakom väggar ska bostadsrättsföreningen stå för och är inget man som medlem i föreningen ansvarar över. Styrelsen bör ta ett sånt beslut, inget som man själv ska punga ut för på eget bevåg.

Mitt tips är att lyfta det med styrelsen, och se om det finns planer på att byta ut elen i föreningen.

Nej, normaltillståndet är att bostadsrättshavaren svarar för säkringsskåpet och ledningar etc därefter. Se t ex bostadsrättslagen, eller kanske tydligare HSB:s normalstadgar som ett exempel.

31 § och 13 pt i listan över vad som hör till lägenheten:

https://www.hsb.se/globalassets/regionalt-innehall/hsb-stockh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Frågan är väl om det finns några brister på elen? Vad har de sagt är anledningen till att dra om allt? Det är det intressanta för dig att veta då du som bostadsrättsinnehavare har ansvar för elinstallationer i din lägenhet.

Precis. Det har inte anget anledning utan skickat ett brev som "erbjudande" T.ex el-uttag i badrum 5400papp, Balkong 4000kr och då 23 papp för fullständing omläggning i hela lägenheten. Fast jag tycker mina brytare är ganska snygga.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

När jag flyttade in i mitt nuvarande boende så var det första jag gjorde att dra om elen, byta skåpet, se till att det fanns jordat överallt och dra nya uttag (utanpåliggande)

Enda stället som det fanns jordat på tidigare var i köket och badrummet, gamla slitna kontakter, gammal standard och ett äldre proppskåp.

Det kostade ungefär 23k och då hjälpte han mig även att fixa uttag i klädkammare och ett skåp ovanför städskrubben så jag fick el och kunde ha nätverksutrustningen där. (han hjälpte mig även med att dra in och placera nätverkskabeln in där

Så fundera på om det finns nya uttag eller andra saker du skulle vilja ändra på när det kommer till elen och se om du tycker det är värt det, för mig var det en no-brainer men främst för att jag var väldigt missnöjd med placering av uttag och sånt.
Sen blev jag extremt nöjd med nätverkslösningen han hjälpte mig med

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Livslängd på kabel är ca 50år, oftast börjar de fnöska. Har du elrör om är av metal samt dosor kan de bli spänningsförande och skapa roliga problem 😊

Angående priset så är 15-25k normal pris vid fast pris, beroende på storlek (antar inklusive nya knappar).
Har du någon bekant som kan köra på löpande så borde de landa < 13k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av candyraver:

Nope tror inte dom är jordade men vet tyvärr inte men kan kolla med bolaget som utför stambytet. Har iaf ingen 3-fas som dom installerar på ugnen

Om du har ojordade uttag så kan du inte ha jord, om det är jordade uttag är jorden förhoppningsvis inkopplad om det inte är nått olagligt fuskbygge så titta om du har jordade uttag eller inte.
Jordade uttag har en fjädrande "utanpåliggande"anslutning medans ojordade bara har 2 hål. Skyddsjordat uttag.

O-jordat uttag

Jprdfelsbrytare brukar sitta vid säkringarna om du har en och den ska testas 1-2 ggr per år, (det sitter en testknapp på brytaren)

så du bär leta vid säkringarna för m,an kan ha kordfelsbrytare även om uttagen är ojordade även om det är ovanligt så förekommer det för de skyddar bättre i vilket fall även om installationen inte är skyddsjordad.

Är elen verkligen från 40 talet skulle jag inte tveka att byta ut den, det är så gammalt att jag har svårt att tro på att den är så gammal och inte redan är utbytt.
Det är däremot svårt att säga om det var ett bra pris eller inte du fick för det beror ju på hur mycket som ska göras men det är i vart fall dags att se över elen om den är så gammal.

Och varför 3 fas bara till ugnen eller menar du till spis/ugn ? Det är ganska bekvämt med en snabb spis om du skulle byta den så är det bra att ha möjlighet att koppla in nått mer effekthungrigt typ en modern induktionshäll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tack! Bra information. Alla mina uttag är av din övereste bild, så "modern" I guess. Men det betyder ju inte det är jordat? Ganska säker på att kök/badrum blir jordade när stambytet är klart. Tack för era frågor. Nu har jag fler frågor till NCC

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Det som är bakom väggar ska bostadsrättsföreningen stå för och är inget man som medlem i föreningen ansvarar över. Styrelsen bör ta ett sånt beslut, inget som man själv ska punga ut för på eget bevåg.

Mitt tips är att lyfta det med styrelsen, och se om det finns planer på att byta ut elen i föreningen.

Eller hur! Ska ringa och kolla läget. Återkommer med updates...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av candyraver:

Tack! Bra information. Alla mina uttag är av din övereste bild, så "modern" I guess. Men det betyder ju inte det är jordat? Ganska säker på att kök/badrum blir jordade när stambytet är klart. Tack för era frågor. Nu har jag fler frågor till NCC

Om uttagen är jordade ska jorden vara inkopplad men det förekommer att hempulare fuskar men det finns även skurkfirmor som fuskar.
Om de ska göra om installationen i badrummet så måste man följa moderna regler så det behövs skyddsjord och jordfelsbrytare.
Om du inte redan har det kanske du ska fundera på om du kan/vill ha en tvättmaskin där också för det lär vara enklare att förbereda det i samband med stambytet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om uttagen är jordade ska jorden vara inkopplad men det förekommer att hempulare fuskar men det finns även skurkfirmor som fuskar.
Om de ska göra om installationen i badrummet så måste man följa moderna regler så det behövs skyddsjord och jordfelsbrytare.
Om du inte redan har det kanske du ska fundera på om du kan/vill ha en tvättmaskin där också för det lär vara enklare att förbereda det i samband med stambytet.

Att ha vanliga uttag i badrummet utan jord och jordfelsbrytare var inte tillåtet förr heller, annat än rakapparatsuttag som har en skyddstrafo. Därför saknas uttag normalt i badrum i äldre hus om det inte är renoverat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av candyraver:

Tack! Bra information. Alla mina uttag är av din övereste bild, så "modern" I guess. Men det betyder ju inte det är jordat? Ganska säker på att kök/badrum blir jordade när stambytet är klart. Tack för era frågor. Nu har jag fler frågor till NCC

Om huset är från 1940 och du har jordade uttag överallt så är elen omdragen om det är korrekt gjort.

Det drogs garanterat inte fram någon jord till uttagen på 40-talet. Som tidigare påtalats i tråden så är det förbjudet att montera ett jordat uttag om det inte finns någon jord framdragen.

Så min första åtgärd i din sits vore att öppna ett av uttagen och kolla om du ser en grön-gul kabel (jord) på insidan. Välj ett uttag i ett vanligt rum. Det är större chans att det finns jord i tex köket. Ser du en grön-gul kabel skulle jag säga att elen förmodligen är omdragen. Ingen vettig elektriker drar in bara en jordkabel i en gammal installation utan byter rubbet.
Ser du å andra sidan inte en grön-gul kabel så betyder det att en klåpare varit igång, och då hade jag verkligen lagt ut de 23k för att få allt nytt och korrekt. Det kan mycket väl visa sig vara ett superpris jämfört med att försöka fixa många småfel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Det kan vara värt att få fräscha lampknappar osv eftersom många gamla har halvt sönderbrända brytare. Om det är ojordat skulle jag tycka det var värt att få en modern elinstallation. Kan du få 3-fas in på en gång? Fördel med spishällar osv.

Nyare spisar kör vanligtvis med 3 x 230V så det kräver framdragning av såväl de tre faserna som nolla, just framdragning av nollan har det tidigare ibland fuskats med.

Har man inte jordfelsbrytare sedan tidigare och jordade uttag överallt så är det också att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Nyare spisar kör vanligtvis med 3 x 230V så det kräver framdragning av såväl de tre faserna som nolla, just framdragning av nollan har det tidigare ibland fuskats med.

Har man inte jordfelsbrytare sedan tidigare och jordade uttag överallt så är det också att rekommendera.

Det är inte alltid lägenheter har 3 fas. Många gånger är det uppdelat på 1 fas per lägenhet i hela huset. Gjorde ett sånt byte häromåret där folk bestämde sig för att köpa egna spishällar, vilket då hade krav på 32A 1fas, alltid roligt att förklara för kunder att det inte funkar med vad som helst.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Vet inte hur stor yta din lägenhet är. Jag bytte ut samtliga uttag och jordade hela lägenheten (innan endast jord i badrum och kök), ny elcentral med brytare och satte extra infällda eluttag i lägenheten. Det blev ca 50k efter rot. Får du för 23k låter det som ett väldigt bra pris.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur mycket som ingår i jobbet / bör bytas kan de vara ett bra pris, gjorde massa el i vår källare där man inte bytt, gick på ca 35k före rot , o då byte man inga elcentraler men delade upp lite så inte hela källaren gick tillsmmans med massa övrigt på plan 1 på en ensam säkring ,gamla hus är ju inte alls dimisionerade på samma sätt som man bygger / behöver nuförtiden, de var nya sladdar , armaturer, byta ut gammal papperskabel + senare pålägg där de var rödbrun jord tex som man fick byta, källaren är på 87kvm,

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Det som är bakom väggar ska bostadsrättsföreningen stå för och är inget man som medlem i föreningen ansvarar över. Styrelsen bör ta ett sånt beslut, inget som man själv ska punga ut för på eget bevåg.

Mitt tips är att lyfta det med styrelsen, och se om det finns planer på att byta ut elen i föreningen.

Det där är helt fel, kanske i något undantagsfall där föreningen har speciella stadgar men standard är att medlem ansvarar för all el från och med säkringsskåpet. Så medlemmen har en skyldighet att se till att elinstallationer underhålls och är gjort enligt reglerna. Så finns det mycket brister kan 23k vara billigt för att få det åtgärdat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det där är helt fel, kanske i något undantagsfall där föreningen har speciella stadgar men standard är att medlem ansvarar för all el från och med säkringsskåpet. Så medlemmen har en skyldighet att se till att elinstallationer underhålls och är gjort enligt reglerna. Så finns det mycket brister kan 23k vara billigt för att få det åtgärdat

Beredd att hålla med där, men det är aldrig fel att läsa igenom stadgarna då det kan förekomma avvikelser om t.ex. en styrelse tycker att dom har velat haft kontroll och anser att dom tar över ansvaret

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hejsan!

Det pågår just nu i ett stambyte i huset/föreningen jag bor i. Allt går som det ska så inga problem så sätt. Dock så har de (Prenad) skickat ett brev om att byta ut all el i min lägenhet. För mig hade det kostat 23000kr. Detta är dock bara ett "erbjudande", dvs ingen krav pga stambytet. Är det inte lite fult ändå? Min el funkar alldeles utmärkt och behöver inga extra uttagskontakter.

Visst, huset är byggt 1940-nånting så nog skulle det vara en bra idé men om jag byter min el-installation men grannen inte gör det, vad spelar det för roll då.

Kan någon förklara? Jag är inte dum-snål så investerar gärna i min lägenhet men kan inget om el. Va säger ni?

För jordning och trefas helt klart värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Beredd att hålla med där, men det är aldrig fel att läsa igenom stadgarna då det kan förekomma avvikelser om t.ex. en styrelse tycker att dom har velat haft kontroll och anser att dom tar över ansvaret

Precis, men det är som jag sa undantagsfall där föreningen frångått den normala ansvarsuppdelningen i stadgarna som i princip alla föreningar brukar utgå ifrån. Självklart bör man läsa stadgarna innan man spenderar pengar men med allra största sannolikhet så kan man säga att det är medlemmens ansvar.

Permalänk
Medlem

Låter billigt om anläggningen inte är uppdaterad.

Finns brytare i gammal stil om man vill ha sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det där är helt fel, kanske i något undantagsfall där föreningen har speciella stadgar men standard är att medlem ansvarar för all el från och med säkringsskåpet. Så medlemmen har en skyldighet att se till att elinstallationer underhålls och är gjort enligt reglerna. Så finns det mycket brister kan 23k vara billigt för att få det åtgärdat

Tack för upplysningen! Vore dock klokt att ta upp det med styrelsen och se om styrelsen kan få fram olika offerter och på så vis lägre kostnader för medlemmarna?
I vår förening hade vi gjort så, men som du säger är det olika från förening till förening.