Avinstallerade program som ligger kvar i autostart...

Permalänk

Avinstallerade program som ligger kvar i autostart...

Ett himlans skit för nån som inte vill ha en massa bös liggande.

Hur sjutton kan ett avinstallationsprogram INTE ta bort saker i autostart? Visst, bara att skjuta reglaget åt sidan så det inte laddas, men jag vill inte ens ha skiten där. Hur får man bort dessa?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Dessa ligger normalt under C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp (eller shell:common startup)
Användarespecifika: Win+R shell:startup
Tjänster hittar du här: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services key

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dessa ligger normalt under C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp (eller shell:common startup)
Användarespecifika: Win+R shell:startup
Tjänster hittar du här: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services key

Som Dr.Mabuse skriver så kan du fixa det manuellt.

Det finns även massa program som hjälper dig att hålla datorn ren från sådana "leftovers", vissa bättre än andra.

Själv använder jag Revo Uninstaller Pro och har gjort under några år och är nöjd. Tror jag fick det med någon bundle på HumbleBundle. Väl värt en liten slant tycker jag i alla fall. Men går som sagt att göra manuellt om man vill det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Stort tack! Ska ta mig an detta snarast.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dessa ligger normalt under C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp (eller shell:common startup)
Användarespecifika: Win+R shell:startup
Tjänster hittar du här: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services key

Hej! Hittar inte \Services key

Vet inte om det blev fel, eller om det kan / ska finnas något sådant?

Ligger inget när jag går in på autostart på det sättet ni tipsade om. Däremot på den grafiska biten i "autostart appar" https://imgur.com/a/zmIkwb1

Cortana - Lär jag ju inte behöva
E_YATIWKE - Minns inte exakt vad detta var
Simmarket - En app för att köpa saker till flygsim (försvann inte med avinstalleraren av Simmarket)
Telefonlänk - Nyttjar inte den appen

Vad det gäller RtkAudUService64 tror jag den tillkom när jag uppdaterade till realteks senaste program, men kan ha legat där innan med. Vet inte skillnaden mot Vanliga "Realtek HD-ljudkonfiguration". Detta med ljud är ju bara en enda röra när det kommer till Realtek-drivrutiner, om ni frågar mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Cortana är en systemapp så den blir du nog inte av med även om du på inofficiellt sätt avinstallerat det.

Tror även telefonlänk är det.

Rtk servicen är som du misstänker något till en realtek drivrutin antingen ljud eller nätverk men troligen ljud.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör MS sysinternals - Autoruns för startup

https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/auto...

Var lite försiktig när du använder det.

Länk
Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |