Helgsnack: Vilken fiktiv värld skulle du vilja ha i spelform?

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Nåt som utspelar sig i staden jag bor i vore coolt! Krigsspel eller något apokalyptiskt som hänt...

Generation Zero är väl det närmaste vi får vad gäller det?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Helt klart Otherland böckerna
Hade ju varit stor variation och många möjligheter med det!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Som grabb så var jag ett stort fan av Mutant 2089, och har velat se det som ett dataspel sedan tidigt 90-tal.

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Som grabb så var jag ett stort fan av Mutant 2089, och har velat se det som ett dataspel sedan tidigt 90-tal.

Du har ju https://en.wikipedia.org/wiki/Mutant_Year_Zero:_Road_to_Eden iaf, gissar att det är 1989 dock?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Nja, Mutant Year Zero är post-apokalyptisk, medan Mutant 2089 är cyberpunk. Som att jämföra Fallout med Cyberpunk 2077, typ.

Permalänk

Har gillat Planescape-settingen ända sen Planescape: Torment, skulle gärna se fler RPG'er där, gärna nånting liknande Witcher3.

Annars Terry Pratchett's Discworld, som många redan sagt.

Permalänk
Medlem

Game of thrones (Westeros) hade varit episkt

Permalänk

Ett Warhammer open world spel med tredje persons vy där utvecklarna får med både mytologin och politiken.

Spelar ingen roll om det blir Fantasy eller 40k, så länge någon vågar ta sig ann detta mastodontprojekt. Inget nytt Warhammer MMORPG med två fraktioner med andra ord

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Ronja Rövardotter!

Permalänk
Medlem

Skullduggery Pleasant, helt klart

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tarantinos världar.
Reservoir dogs, Pulp fiction, from dusk till dawn, ja listan kan göras lång.
Action QuakeII var ju inspirerat av reservoir dogs men det är ju 25 år sedan och man kan ju inte direkt påstå att man fick någon inblick i Resdogs världen.

Permalänk
Medlem

Coreys serie som började med Leviathan Wakes. Det där som blev halvfärdigt som The Expanse på Syfy & Amazon Prime.

Permalänk
Medlem

Strindbergs hade varit en högoddsare.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Helfestliga förslag här tycker jag.

Läste igenom tråden och alla förslag jag själv funderat över har i princip tagits med.

Måste ändå hålla med första inlägget att det är viktigare med ett välgjort spel - allt från det grafiska till innehåll, story och kontroller - framför att det är känt.

Ett bidrag från mig som jag inte sett i tråden skulle kunna bli helt jäkla super-awesome - en open world med mishmash från barnboksförfattaren Elsa Beskow.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Wheel of time (inte det skitspelet som kom på 90talet )

Skrivet av Nimin:

Strindbergs hade varit en högoddsare.

Det är synd om människorna spelarna

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Stargate! I form av någon typ av open world / mmorpg

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Vill ha en egen AI som gör mitt spel efter min smak. Tar på mig VR-hjälmen och hamnar i en startvärld på en oändlig gräsmatta med en sol och blå himmel.
Pekar till höger och säger:
-Sätt ett hus här. Fem våningar i hotellstil. Ålder 50 år, stor lobby med kristallkronor.

AI:n bygger huset på några sekundrar och jag får se de fiktiva bitarna ramla på plats, vilket gör att jag hinner få ett hum om planlösningen.
-Åldra huset 50 år till och gör våning fem till ett penthouse med direkthiss. Placera en NPC där, en kvinna, bildskön, med stump på vänster arm. Ge henne en dyster bakgrundshistoria och bygg ett uppdrag runt den saknade stumpen. Högteknologiskt vapen. Göm stumpen i ett av rummen och lämna ledtrådar i dialogen.

Pekar till vänster och säger; gör en dal här, som leder till en mindre stad, fyll ut med skog och vilda djur och placera en bred väg hit i sliten asfalt i rak linje, men gör den kurvigare här. *drar en kurva med pekat finger och AI:n bygger så snabbt att det känns som jag ritar om världen lika snabbt som jag kan röra handen.

Just nu är det inte så viktigt med detaljerna runt omkring, så jag ger korta kommandon och pekar snabbt i olika riktningar.
-Mera skog här. Ändra klockan till 22.30. Fullmåne där. Berg där. Ok, lite mindre berg, tack. Mysig belysning fram till byggnaden, fyll ut med en mindre stugby här, förfallen, obebodd. Integrera i handlingen. Inga zombies den här gången, kör på misslyckad ledning, sätt ansvariga i staden därborta och bygg ett uppdrag där jag avsätter ledningen med det högteknologiska vapnet när jag hittat det.

-Ok, fyll ut med lite humor och liknande från förra gången. Ta mig till lobyn och starta spelet, dags för en provrunda.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Blade Runner eller den i Red Rising böckerna.

Permalänk
Medlem

Dungeon crawler Carl vore rätt häftigt med tidsbestämda nivåer, olika typ av mål, sidequests och "popularity-poäng". Massa olika klasser o raser.

Visa signatur

Intel i7 920 @ 3.33 GHz | Asus P6T Deluxe V2 | EVGA GTX 780 | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB | CM HAF 932 | Corsair TX 650 W | Windows 7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Stargate! I form av någon typ av open world / mmorpg

Inte ett MMO, men ett strategispel baserat på Stargate SG1 kommer snart:

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Blade Runner eller den i Red Rising böckerna.

Finns ett Blade Runner äventyrsspel, ligger på steam 😉

Originalet är gammalt men det är skön stämning i spelet. Det hade rätt intressant utveckling också, finns några dokumentärer om utvecklingen på youtube. Om man gillar Blade Runner bör man definitivt spela.

Men visst, man kan göra mycket mer med Blade Runner.

Permalänk
Snusfri

Dexter skulle kunna bli ett riktigt grym spel i samma stil som Telltales olika spel.

Zombieland av Tim Schafer och Dave Grossman i samma stuk som Day of the Tentacle.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av raidenwins:

Rederiet.

Haha, jag vill vara joker eller per morberg!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Wheel of time (inte det skitspelet som kom på 90talet )

Problemet med den världen är att en channeler är så överdjävligt mäktig att det inte går att balansera mot övriga. Skall man göra det så får det vara en prequel till böckerna där du spelar en person som inte kan använda True Source och inte träffar på någon som kan det heller (utanför cutscenes eller så), och då är frågan vad som är så speciellt med världen. Skitspelet från 90-talet försökte balansera det genom att ändra magin till något som inte matchar böckerna alls, och då är det inte heller någon idé. För visst kan du göra något som funkar genom att säga att det är som D&D eller nåt, men det är ju knappast så den världen fungerar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ett MMO i Forgotten Realms. Är även stort fan av Terry K Amthors Shadow World. MMO på det med.

Kan knappt spela något annat än MMO numera.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Fantiserar lite över hur WOWS hade tett sig om man konverterade det till MMORTS.

Warhammer kan bli intressant, men till syvende och sist handlar det mesta om utrustning, uppdrag, eventuellt samspelande och annat man ser i vanliga FPS och RPG. Jag har spelat Lord of The Rings Online sedan 2013 och tycker att det är en kul och stundtals utmanande tolkning av Tolkiens värld, även om det hade behövts en omfattande uppdatering av spelmotor osv, då det ursprungligen är från 2007.

Har utöver det begränsade erfarenheter men läst lite om andra spel.

Vilken annan värld? Hur vill man spela? Skall det vara en bekant värld, som man kanske läst eller sett en film om och kan indentifiera sig med? Något helt främmande och nytt - blir man alienerad då?

Det finns en rad utmaningar att ta ställning till för varje spelutvecklare och världbyggare.
Det vanliga jag råkar ut för är att det finns en storyline med några hundra relaterade uppdrag som tar dig genom spelet och presenterar världen och dess oilka innevånare och folk. Har man dragit den några gånger så blir det tjatigt. Men man kan också spela utanför den, givetvis på bekostnad av vissa fördelar och åtkomster till områden och krafter, men det går.

Vill man då ha ett fritt spel, du kan ränna runt hur du vill, inget är låst och allt är möjligt, men man får ju ta nivåer i beaktande för att inte bli ihjälslagen varannan minut. Skall man kunna bli det förresten, finns det helt fredliga spel?

Eller mer stängt, där du lotsas fram stegvis och måste klara uppdrag för att ta dig vidare och avancera i spelet och få bättre utrustning.

Det måste nog finnas ett mål. En anledning att spela. För många, men inte alla, ett sätt att bli bättre än andra på att klara sig i spelet. Vilken motivation är rimlig? Pengar, lycka, makt?

Visa signatur
Permalänk

Cosmere-universumet (Brandon Sanderson) eller Warhammer 40k.

Seriöst, om ni inte läst Brandon Sandersons Cosmere-böcker... gör det! Rekommenderar att ni börjar med första Mistborn-triologin.

Kolla upp på nätet vilken ordning du kan läsa resterande böcker! Om du gillar det har du hundratals timmar av läsning framför er. Alla böckerna existerar i samma universum och du kommer kanske inte se det först... men sen du...

Brandon Sanderson har inte ens skrivit klart alla böcker. Tror mindre än hälften är klart, så det finns mer i framtiden!

Permalänk
Medlem

Vid vansinnets berg.
Fy fasiken vilken spelvärld det hade blivit.

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Är lite besviken på att ingen riktigt kunnat göra världen i Berserk rättvisa. Dark Souls, Bloodborne, och Elden Ring kommer ju nära i känsla, och det finns en del officiella Berserk-spel, men inget topp 10 material direkt. Samma med andra bra manga/anime IPs som Vampire Hunter D, Ghost in the Shell, med flera. Det finns en del försök genom åren men hade velat se något mer omfattande och påkostat.

The Matrix gjordes ju också några försök med, men föll ganska platt i utförande. Det är ju en perfekt värld annars att bygga spel runt. Finns massa roliga spelmekanismer, filosofiska mindfucks till storys, karaktärer och världar man hade kunnat bygga runt detta. Se Animatrix för inspiration och sätt Hideo Kojima på jobbet så blir det nog något bra.

Efterfrågar också fler spel som utspelar sig i mytologiska världar eller sagor! God of War visade ju hur bra detta kan bli, men jag tycker det finns mer att hämta från alla delar av världen. På detta spår vill jag se fler spel som placerar mig i historiska miljöer och händelser, med fokus på autencitet och inlevelse. Assasins Creed har ju kört något liknande detta ett tag, men jag vill ha mindre fantastiska spel, där man inte nödvändigtvis är en hjälte eller har superkrafter. Med mer fokus på världen och berättelsen. Tänk Witcher 3 vibes, fast i HBO's version av romarriket i serien Rome, utan magi och monster. Du är en vanlig mercenary/soldat/handelsresande som jobbar för pengar och försöker undvika att hamna i politiska maktspel, men på något sätt dras du med i intrigerna ändå.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Avstängd

Men mer seriöst så skulle Alita kunna bli bra spel

Och Deus Ex som serie på HBO

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR