Google Stadia-fiasko bekräftas av spelarsiffror

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia-fiasko bekräftas av spelarsiffror

Från Stadia till ostadig. Efter Googles molnspeltjänst gått i graven visar officiella siffror på att tjänsten inte hade en sportmössa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RIP STADIA <3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dålig marknadsföring tror jag var en av anledningarna. Det var inte särskilt många, bortsett från hardcore gamers som kände till Stadia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Anledningen till varför jag aldrig ens testade var för att jag inte ville köpa alla spel igen. För en månadsavgift får man ett helt bibliotek via Microsoft, eller kan spela sitt befintliga bibliotek via GeForce Now

Ser ingen alls fördel med deras affärsmodell med en virtuell plattform med inlåsning. De hade väl kunnat göra partnerskap med Epic eller något?

Permalänk
Medlem

videokvalitén på stadia var dessutom också rätt så dålig. Det i kombination med att man var tvunget att köpa alla spel igen plus premunation var ett big no no.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt, ingen som vågade investera i plattformen med Googles track record att lägga ner tjänster.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Av många dåliga alternativ så var Stadia sämst, good riddance.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tänkte pröva Stadia en gång, men insåg att de inte hade någonting jag var intresserad av att spela.

Samma problem som streamingtjänster för film och serier.

Permalänk
Medlem

Stadia var perfekt för spel på jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag lirade ett par spel under provmånaden som Orcs Must Die 3
Var inte så dåligt som alla verkade tycka det var
Online multiplayerspel funkade det inte bra för men singleplayerspel där snabba reaktioner inte var så viktigt så funkade det bra för mig iallafall.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Fungerade väldigt, väldigt bra de få gångerna jag använde det. Dock inte något vidare utval av spel. Hade jag t.ex. fått tillgång till mitt Steam-bibliotek hade jag nog använt det väldigt ofta.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Undesired_hero:

videokvalitén på stadia var dessutom också rätt så dålig. Det i kombination med att man var tvunget att köpa alla spel igen plus premunation var ett big no no.

Man behövde inte köpa någon prenumeration.

Stadia erbjöd samma upplägg som Playstation och Xbox. Köp spelen till plattformen. Betala en slant i mpnaden om du vill så får su månadens spel.
Men man slapp köpa hårdvaran för rendering hos Stadia.

Det brast i marknadsföringen däremot. Många förstod aldrig vad det var för tjänst eller vad som erbjöds

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

För min del funkade Stadia kalas bra, problemet var som sagt att man var tvungen att köpa spelen och folk har redan byggt upp sina biblioteket på andra spel plattformer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Från vad jag såg så verkade de vara mest cyber pappor som inte tyckte att en stabil spelupplevelse var viktig som sa att Stadia skulle erövra.
Såg liksom teknikveckans forum där man rekommenderade folk Stadia som frågade om köpråd mellan xbox och playstation.

Permalänk

Alla erfarna gamers förstår att många (de flesta?) spel inte lämpar sig att köra över Internet. Jag har provat en sån här tjänst en gång (Playstations, minns inte ens vad den heter?) och det var ingen angenäm upplevelse. Jag kan tänka mig att använda för gamla retro-spel eller dylikt, om tjänsten var redigt billig.

Permalänk
Medlem

Tycker det var fel strategi att "sälja" spel för fullpris istället för att bara ha en prenumeration.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Frågan är om Google ens gav Stadia en chans? kändes som att Stadia gick på tomgång redan ifrån start, jag testade både Stadia och GeForce NOW och tyckte det sist nämnda var bättre.

Modellen med att man var tvungen att köpa spel till Stadia och inte kunna ta med sig spel man redan köpt var, enligt mig, hål i huvudet ifrån start.

Permalänk
Medlem

"Googles historik av att lägga ned tjänster som stoppade spelare att välja tjänsten."
^
Detta är ju ett större problem för Google långsiktigt. "Kul med en ny Googleprodukt, om den finns kvar om fem år så kasnke vi kollar närmare på den"

Skrivet av gonace:

Modellen med att man var tvungen att köpa spel till Stadia och inte kunna ta med sig spel man redan köpt var, enligt mig, hål i huvudet ifrån start.

Det har nog mer att göra med licensiering än Google. Skulle ju vara ett bra sätt för Google att få folk att snabbt börja spela där men de som sitter på licenserna tar säkerligen tillfället i akt att debitera för det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Anledningen till varför jag aldrig ens testade var för att jag inte ville köpa alla spel igen. För en månadsavgift får man ett helt bibliotek via Microsoft, eller kan spela sitt befintliga bibliotek via GeForce Now

Ser ingen alls fördel med deras affärsmodell med en virtuell plattform med inlåsning. De hade väl kunnat göra partnerskap med Epic eller något?

This. Att köpa spel som man redan äger på ytterligare en plattform sved en hel del. Hade det funkar lite mer som Geforce Now så lär det gått betydligt bättre för Stadia. Bibehåller fortfarande åsikten att Stadia var en av de mest välfungerande och stabila molnspelsupplevelserna, men trots det lades mer tid på Xbox Cloud Gaming. Spelutbudet var helt enkelt bättre. Men förhoppningsvis går Google vidare med White-label-lösning med sin teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Dålig marknadsföring tror jag var en av anledningarna. Det var inte särskilt många, bortsett från hardcore gamers som kände till Stadia.

Och många hardcore gamers blir störda av videokomprimering och latency och föredrar en egen konsol.
Medan den bättre målgruppen, dvs casual gamers som inte är lika kräsna med det tekniska, aldrig hörde talas om Stadia.

Därmed föll det mellan stolarna.

Sen var väl oklarheterna kring spel och spelbibliotek spiken i kistan för övriga.

Permalänk
Medlem

Körde GeForce Now för For Honor runt en månad när RTX 3000 serien kom ut då spelet vägrade starta med RTX 3080. Funkade bra trots ett spel där man behöver så låg latens som möjligt. Att behöva betala en månadskostnad PLUS betala för spel som bara funkar på en specifik molntjänst var galet för mig. Med GeForce Now kunde jag importera nästan alla mina Steam/Ubisoft spel utan problem och bara betala för molntjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

This. Att köpa spel som man redan äger på ytterligare en plattform sved en hel del. Hade det funkar lite mer som Geforce Now så lär det gått betydligt bättre för Stadia. Bibehåller fortfarande åsikten att Stadia var en av de mest välfungerande och stabila molnspelsupplevelserna, men trots det lades mer tid på Xbox Cloud Gaming. Spelutbudet var helt enkelt bättre. Men förhoppningsvis går Google vidare med White-label-lösning med sin teknik.

Tekniklösningen var absolut före sin tid, och då pratar vi inte ens om de sjuka spelupplevelserna man skulle kunna skapa

Alla spelare i hela världen skulle kunna spela samma spel på samma dator/serverhall, med full bandbredd/synk mellan alla, dvs spel som kan synka enorma mängder data mellan alla, och samma serveruppdateringar för alla

Ett exempel hade kunnat vara spel som minecraft men på millimeternivå som skulle kunna synkas i realtid mellan tusentals spelare, det går inte ens med fiber att ladda ner så mycket data från så många spelare

Faktum är att latensen kan vara bättre i en sån lösning som är rätt anpassad för alla ser samma serverstate samtidigt, finns inga klienter som behöver synka

Jag hoppas tekniken lever vidare med en ny affärsmodell, det finns stor potential med allt i samma rum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det har nog mer att göra med licensiering än Google. Skulle ju vara ett bra sätt för Google att få folk att snabbt börja spela där men de som sitter på licenserna tar säkerligen tillfället i akt att debitera för det.

Så är det nog, men GeForce NOW fungerade bättre ur den aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Anledningen till varför jag aldrig ens testade var för att jag inte ville köpa alla spel igen. För en månadsavgift får man ett helt bibliotek via Microsoft, eller kan spela sitt befintliga bibliotek via GeForce Now

Ser ingen alls fördel med deras affärsmodell med en virtuell plattform med inlåsning. De hade väl kunnat göra partnerskap med Epic eller något?

Du säger det bättre än jag kunde formulera det själv. Ändå är jag ganska mitt i prick för den typ av person som skulle kunna tänkas bli kund. Kunna spela 'on the go' på en lättviktslaptop vore verkligen inte dumt.

Men att vara tvungen att köpa spelen bara *där*, plus Googles historik av nedlagda projekt gjorde att investeringen kändes extremt riskfylld.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Gillade tjänsten som fungerade bra tekniskt. Men med en sådan betalningsmodell och så få spel var det dömt att misslyckas.

Permalänk
Medlem

Inte mer än väntat ..att det skulle bli ett Fiasko

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man behövde inte köpa någon prenumeration.

Stadia erbjöd samma upplägg som Playstation och Xbox. Köp spelen till plattformen. Betala en slant i mpnaden om du vill så får su månadens spel.
Men man slapp köpa hårdvaran för rendering hos Stadia.

Det brast i marknadsföringen däremot. Många förstod aldrig vad det var för tjänst eller vad som erbjöds

Jo det behövde du om du inte ville spela på riktigt dålig upplösning. Stadia var ju nästan ospelbart om du inte hade pro. Vilket kostade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Undesired_hero:

Jo det behövde du om du inte ville spela på riktigt dålig upplösning. Stadia var ju nästan ospelbart om du inte hade pro. Vilket kostade.

Jag vill fortfarande påstå att det i högsta grad var valbart .

1920*1080 är fortfarande näst vanligaste upplösningen på skärmar här på sweclockers enligt polls så ganska många verkar ju tycka att det funkar.
https://www.sweclockers.com/artikel/34192-veckans-fraga-vilke...

Själv har jag en 4K 120hz-skärm men spelar nästan uteslutande i 1280*800. På steam deck that is.
Lustigt nog tar den skärmen upp ungefär lika stor yta av mitt synfält som TVn gör när jag sitter i TVsoffan.
Så det verkar ju faktiskt fungera det med.

Med det sagt - hade jag testat på stadia (vilket aldrig blev av) så hade jag rimligen också gått på dealen med att betala den där månadskostanden. Delvis för upplösningen - men främst för att få in ett spel i månaden. Det kändes ganska prisvärt med den kombon.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv har jag en 4K 120hz-skärm men spelar nästan uteslutande i 1280*800. På steam deck that is.
Lustigt nog tar den skärmen upp ungefär lika stor yta av mitt synfält som TVn gör när jag sitter i TVsoffan.
Så det verkar ju faktiskt fungera det med.

Just det har ju varit ett argument för varför vi behöver retinaskärmar på mobiltelefoner, men jag kan nog hålla med om att 1080p duger på en TV som inte är jättestor (klarar mig bra på 55" oled FHD) så något mittemellan funkar nog.