Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

I anställningsavtalet står det endast tekniker. Jag själv är lite fundersam med tanke på de breda arbetsuppgifterna! Närmast är väl kalibreringstekniker.

Lite samma här (se: reservdelstekniker)
Namnet i sig passar väl egentligen för det jag gör, men gör man en googlesökning får man i princip bara upp folk som jobbar med reservdelar till bilar & kundservice typ?
... vilket inte liknar det jag gör alls

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag håller med dig.
Vad jobbar du som? Vi arbetare som förlitar oss på fackförhandlingar blir bajsade på av både facket o arbetsgivare. Högning med knappt 500kr är som att bajsa på en. Knappt så det är ikapp med normal inflation.
O som det är nu med 8-10% inflation o facken bara vill höga med 3-4% är ännu mer att bajsa på en när alla tjänsemän osv får flera tusen mer.
Själv jobbar jag som Lastbilschaufför.

Blir du mindre bajsad på om du får 15% lönehöjning och inflationen går upp till 25%?
Om det är så fantastiskt förmånsfullt att vara tjänsteman varför ser du inte till att bli det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag håller med dig.
Vad jobbar du som? Vi arbetare som förlitar oss på fackförhandlingar blir bajsade på av både facket o arbetsgivare. Högning med knappt 500kr är som att bajsa på en. Knappt så det är ikapp med normal inflation.
O som det är nu med 8-10% inflation o facken bara vill höga med 3-4% är ännu mer att bajsa på en när alla tjänsemän osv får flera tusen mer.
Själv jobbar jag som Lastbilschaufför.

Löner höjs sällan i takt med inflationen som just nu ligger på 10,2 %
Som tjänsteman kan jag tala om att vi inte får "flera tusen" i löneökning. Det är 2-3% där också beroende på företag såklart.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår faktiskt inte vad du menar alls. Jag har hur många exempel som helst på personer som börjat arbeta och fått samma titel/arbetsuppgifter som en som jobbat med samma sak i 10+ år och dom själva har jobbat med liknande saker eller andra branscher.

Kan ta mig som exempel. Jag har fått jobb som Key account manager och har aldrig arbetet med det innan. Däremot har jag erfarenheter som passar bra för denna tjänst. Mina kollegor har arbetat som Key account manager i 8+ år och har betydligt högre lön än mig. Du tycker alltså här att jag bör ha likvärdig lön bara för att jag har samma titel?

Jag kanske tänker fel, men jag har nöjt mig med en lägre lön än mina kollegor för att dom arbetat i denna bransch och företag i massa år medans jag är ny i denna bransch och yrkesroll även om vi har samma titel. Hade jag kommit in på högre lön än dom i detta scenario tror jag inte dom hade blivit glada.

En vän till mig som jobbat ca 10 år på ett lager hos en stor aktör, fick i uppgift att träna upp en ny kollega. Kollegan har ingen direkt brancherfarenhet och behöver läras upp från grunden. Över lunch ett par dar in kommer de in på lön, och nya killen har gått in på 2000kr mer än min vän som lär upp honom.

Min vän går då till sin chef, och förklarar det skeva i att han skall lära upp en person som har högre lön än vad han själv har. Och att han självklart inte ser det som den nye killens fel eller problem, men att chefen har över helgen på sig att ordna ett lönepåslag om 5000 eller så lämnar han in sin avskedsansökan på måndag. Lönen justerades upp utan vidare bråk då det är svårt att få tag på vettigt lagerfolk idag. Så jag ser personligen höga ingångslöner som en fördel, för det kan tvinga upp löner för de som redan är anställda.

Jag fick min egen lön förbisprungen av ingångslöner efter 8 år hos samma arbetsgivare. Helt mitt eget fel för jag älskade både arbetsuppgifterna, kollegorna och att ha promenadavstånd till jobbet. Men till slut blir löneskillnaderna för stora och det var dags att byta jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår faktiskt inte vad du menar alls. Jag har hur många exempel som helst på personer som börjat arbeta och fått samma titel/arbetsuppgifter som en som jobbat med samma sak i 10+ år och dom själva har jobbat med liknande saker eller andra branscher.

Kan ta mig som exempel. Jag har fått jobb som Key account manager och har aldrig arbetet med det innan. Däremot har jag erfarenheter som passar bra för denna tjänst. Mina kollegor har arbetat som Key account manager i 8+ år och har betydligt högre lön än mig. Du tycker alltså här att jag bör ha likvärdig lön bara för att jag har samma titel?

Jag kanske tänker fel, men jag har nöjt mig med en lägre lön än mina kollegor för att dom arbetat i denna bransch och företag i massa år medans jag är ny i denna bransch och yrkesroll även om vi har samma titel. Hade jag kommit in på högre lön än dom i detta scenario tror jag inte dom hade blivit glada.

Men då är du ju inte en senior och ska alltså ha lägre lön. Helt enligt vad jag också tycker. Däremot om du skulle ha fått en senior-roll utan erfarenheter som gör dig senior, så är det ett större problem för det vardagliga arbetet än att du som nyanställd kommer in med högre lön enligt mig. Anställer man en senior som har kvalifikationer för en senior så kommer dom in med en högre lön eftersom lönehöjningarna genom åren inte följer årliga höjningen av marknadslönerna (I alla fall inte i min bransch som är IT ).
Vilket jag tycker är OK att nya med samma roll och erfarenheter kommer in med en högre ingångslön och det ger dom som redan jobbat ett tag som seniora också kan förhandla upp lönen till samma nivå eller mer vid nästa löneförhandling.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

En vän till mig som jobbat ca 10 år på ett lager hos en stor aktör, fick i uppgift att träna upp en ny kollega. Kollegan har ingen direkt brancherfarenhet och behöver läras upp från grunden. Över lunch ett par dar in kommer de in på lön, och nya killen har gått in på 2000kr mer än min vän som lär upp honom.

Min vän går då till sin chef, och förklarar det skeva i att han skall lära upp en person som har högre lön än vad han själv har. Och att han självklart inte ser det som den nye killens fel eller problem, men att chefen har över helgen på sig att ordna ett lönepåslag om 5000 eller så lämnar han in sin avskedsansökan på måndag. Lönen justerades upp utan vidare bråk då det är svårt att få tag på vettigt lagerfolk idag. Så jag ser personligen höga ingångslöner som en fördel, för det kan tvinga upp löner för de som redan är anställda.

Jag fick min egen lön förbisprungen av ingångslöner efter 8 år hos samma arbetsgivare. Helt mitt eget fel för jag älskade både arbetsuppgifterna, kollegorna och att ha promenadavstånd till jobbet. Men till slut blir löneskillnaderna för stora och det var dags att byta jobb.

Okej, fair enough. Jag kollade taxeringskalendern innan jag fick detta jobb så jag vet vad mina kollegor tjänar. Den som ligger närmast har 4-5k mer än mig, personen är ca 10 år äldre och har jobbat med detta i över 8 år. En annan tjänar några tusen mer än första killen och han är nära pension.

Borde jag ha krävt mer eller?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedZi:

Okej, fair enough. Jag kollade taxeringskalendern innan jag fick detta jobb så jag vet vad mina kollegor tjänar. Den som ligger närmast har 4-5k mer än mig, personen är ca 10 år äldre och har jobbat med detta i över 8 år. En annan tjänar några tusen mer än första killen och han är nära pension.

Borde jag ha krävt mer eller?

Är du nöjd med din nuvarande lön? Och hur står den sig i branschen? Och hur svårt är det att rekrytera någon som dig?

Sitter man på en kompetens det är brist på så har man ju ett jättebra förhandlingsläge.
Jag önskar man värdesatte lojalitet mer, men många arbetsgivare är inte beredd att betala för det.
Det man som chef ska komma ihåg dock, är att det är jättedyrt att rekrytera nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

En vän till mig som jobbat ca 10 år på ett lager hos en stor aktör, fick i uppgift att träna upp en ny kollega. Kollegan har ingen direkt brancherfarenhet och behöver läras upp från grunden. Över lunch ett par dar in kommer de in på lön, och nya killen har gått in på 2000kr mer än min vän som lär upp honom.

Min vän går då till sin chef, och förklarar det skeva i att han skall lära upp en person som har högre lön än vad han själv har. Och att han självklart inte ser det som den nye killens fel eller problem, men att chefen har över helgen på sig att ordna ett lönepåslag om 5000 eller så lämnar han in sin avskedsansökan på måndag. Lönen justerades upp utan vidare bråk då det är svårt att få tag på vettigt lagerfolk idag. Så jag ser personligen höga ingångslöner som en fördel, för det kan tvinga upp löner för de som redan är anställda.

Jag fick min egen lön förbisprungen av ingångslöner efter 8 år hos samma arbetsgivare. Helt mitt eget fel för jag älskade både arbetsuppgifterna, kollegorna och att ha promenadavstånd till jobbet. Men till slut blir löneskillnaderna för stora och det var dags att byta jobb.

Precis såhär är det. Det är därför aldrig fel att söka nya jobb för att hålla sig ajour med lönenivån.
Man gör sig själv en björntjänst genom att ligga på soffan så att säga. Inge personligt

Tack för delad historia.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Förstod det skulle vara deprimerande att titta på denna tråd men kunde inte låta bli.

Svårt att inte bli avundsjuk på alla 20 nånting som tjänar 40-50k…

Är snart 37 år och med senaste höjningen uppe i knappt 22k och det är innan skatt. När jag var 26 år tjänade jag 16k innan skatt på heltid så har ökat en del men ätits upp av inflationen och att se andras löner höjas med 4k på ett år när man själv ökar med 400kr i månaden gör att man bara halkar mer och mer efter. Jag försöker leva sparsamt och investera vad jag kan men så kom denna inflationsvåg och slog ens nylle in i en mur för att sedan pissa på en och skratta känns det som.

Ska försöka komma in på nån utbildning för programmering eller något men inte säkert det går.

Är själv 32. För ett år sen låg jag på 23k, fick höjningar på 5-700 kr per år. Satt och snackade med en kompis om det och han tipsade om att söka till hans jobb då de sökte folk. Ingen tidigare erfarenhet bortsett från att jag haft kundkontakt i mitt dåvarande jobb, gjorde bara bra ifrån mig på intervjun. Fick jobbet, ökade till 33,5k för ett jobb som är mycket enklare och mindre stressfullt. Jag kör skift, lönen brukar ligga på 38-40k innan skatt tack vare OB.

Har även bättre förmåner så som högre friskvårdsbidrag, möjlighet att avstå från semester under sommaren och då få en extra månadslön mot slutet av året istället (plus semestern senare under året då med) samt en årsbonus som brukar vara runt 20k.

Så du kan gå upp en hel del i lön utan någon speciell utbildning. Jag har inte ens gått klart gymnasiet. Kolla runt med folk i din närhet, se om de kanske behöver mer folk och testa att sök. Utan min kompis så hade jag blivit kvar för det var ett roligt jobb och hade då stannat pga det. Även om det kunde vara stressigt i perioder och lönen var låg.

Inte bra att vara för lojal mot sin arbetsgivare, testa på något nytt! Vad du än väljer att söka så kommer du mest troligt gå upp ett antal års höjningar.

Permalänk
Medlem

Pratar ni löner med era nära kollegor? Bra för att få en bild, både vad för marginaler bolaget har och vilken nivå man kan fråga efter om man letar annat

Jag hittade en nära anställd som tjänade mer än 20% över mig, så jag kunde ganska lätt få 15% upp i år. En annan sa upp sig men blev återköpt som konsult på samma ställe som innan

Oftast finns det mer marginaler än man skulle gissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Pratar ni löner med era nära kollegor? Bra för att få en bild, både vad för marginaler bolaget har och vilken nivå man kan fråga efter om man letar annat

Jag hittade en nära anställd som tjänade mer än 20% över mig, så jag kunde ganska lätt få 15% upp i år. En annan sa upp sig men blev återköpt som konsult på samma ställe som innan

Oftast finns det mer marginaler än man skulle gissa

Detta är något alla bör göra, är endast arbetsgivaren som inte gillar det för då kan de hålla nere lönen för folk som arbetat ett antal år och bara fått sin standard ökning varje år medans nya kommer in på högre löner i dagsläget.

Är bara trams när folk tycker att man ska hålla det för sig själv, ingen som vinner på det bortsett från arbetsgivaren och de skulle inte ha några som helst problem att ersätta dig med någon utan din erfarenhet för en mycket högre kostnad än vad en lite större löneökning skulle vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Detta är något alla bör göra, är endast arbetsgivaren som inte gillar det för då kan de hålla nere lönen för folk som arbetat ett antal år och bara fått sin standard ökning varje år medans nya kommer in på högre löner i dagsläget.

Är bara trams när folk tycker att man ska hålla det för sig själv, ingen som vinner på det bortsett från arbetsgivaren och de skulle inte ha några som helst problem att ersätta dig med någon utan din erfarenhet för en mycket högre kostnad än vad en lite större löneökning skulle vara.

Finns exempel på arbetsgivare som hotar med uppsägning om det pratas löner bland de anställda. Knappast legalt och hållbart i domstol, såvida inte det står uttalat i anställningsavtalet. Även då är det tveksamt om det håller rent juridiskt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Pratar ni löner med era nära kollegor? Bra för att få en bild, både vad för marginaler bolaget har och vilken nivå man kan fråga efter om man letar annat

Jag hittade en nära anställd som tjänade mer än 20% över mig, så jag kunde ganska lätt få 15% upp i år. En annan sa upp sig men blev återköpt som konsult på samma ställe som innan

Oftast finns det mer marginaler än man skulle gissa

Skrivet av Xyberly:

Detta är något alla bör göra, är endast arbetsgivaren som inte gillar det för då kan de hålla nere lönen för folk som arbetat ett antal år och bara fått sin standard ökning varje år medans nya kommer in på högre löner i dagsläget.

Är bara trams när folk tycker att man ska hålla det för sig själv, ingen som vinner på det bortsett från arbetsgivaren och de skulle inte ha några som helst problem att ersätta dig med någon utan din erfarenhet för en mycket högre kostnad än vad en lite större löneökning skulle vara.

Visst kan det vara fördelaktigt för de som ligger lågt i lön men för andra kan det vara en nackdel.

Jag håller inte alls med om att det är "trams" för vet du att du har betydligt bättre lön än flertalet kollegor så är det inte till din fördel att alla vill ha sina löner höjda med t.ex. 15% nästa lönerevision.

Edit. Lönen är ju ändå något personligt och bara för att du och en annan har samma titel betyder det ju inte nödvändigtvis att ni är värda lika mycket för företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Visst kan det vara fördelaktigt för de som ligger lågt i lön men för andra kan det vara en nackdel.

Jag håller inte alls med om att det är "trams" för vet du att du har betydligt bättre lön än flertalet kollegor så är det inte till din fördel att alla vill ha sina löner höjda med t.ex. 15% nästa lönerevision.

Edit. Lönen är ju ändå något personligt och bara för att du och en annan har samma titel betyder det ju inte nödvändigtvis att ni är värda lika mycket för företaget.

Bara för någon annan får 15% betyder inte det något för din personliga utveckling nödvändigtvis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Bara för någon annan får 15% betyder inte det något för din personliga utveckling nödvändigtvis

Nej det är klart men risken att det inverkar negativt är nog större än chansen att det tillför något gott för personen med den högre lönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Visst kan det vara fördelaktigt för de som ligger lågt i lön men för andra kan det vara en nackdel.

Jag håller inte alls med om att det är "trams" för vet du att du har betydligt bättre lön än flertalet kollegor så är det inte till din fördel att alla vill ha sina löner höjda med t.ex. 15% nästa lönerevision.

Edit. Lönen är ju ändå något personligt och bara för att du och en annan har samma titel betyder det ju inte nödvändigtvis att ni är värda lika mycket för företaget.

Beror på lönesystemet. Det är vanligt även för tjänstemän med individuell lön att det räknas fram en pott på gruppens lön.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Nej det är klart men risken att det inverkar negativt är nog större än chansen att det tillför något gott för personen med den högre lönen.

Känns som ett väldigt negativt sätt att se på världen och sina kollegor. Gissar att det har att göra med arbetsplats och sina närmaste där. Jag hade unnat mitt team löneutveckling utan att tänka på påverkan på mig. Med rätt argument från din chef uppåt finns det oftast lite till att skjuta till

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Nej det är klart men risken att det inverkar negativt är nog större än chansen att det tillför något gott för personen med den högre lönen.

Ja absolut Jag tjänar någon tusenlapp lägre än mina kollegor så jag brukar glatt hänvisa till det när det kommer in någon tråkig uppgift som de får lösa för att ge skäl för sin lön 😄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Känns som ett väldigt negativt sätt att se på världen och sina kollegor. Gissar att det har att göra med arbetsplats och sina närmaste där. Jag hade unnat mitt team löneutveckling utan att tänka på påverkan på mig. Med rätt argument från din chef uppåt finns det oftast lite till att skjuta till

Givetvis pushar jag kollegor att få upp sin lön om de vill prata om saken och jag vet de är duktiga. Med det sagt så ligger de flesta som är duktiga ganska bra i lön redan eftersom de pressar upp den personliga lönen, precis som jag gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Ja absolut Jag tjänar någon tusenlapp lägre än mina kollegor så jag brukar glatt hänvisa till det när det kommer in någon tråkig uppgift som de får lösa för att ge skäl för sin lön 😄

Kanske en orsak för chefen att hålla din lön nere då om du nekar arbetsuppgifter och skyfflar över ditt arbete på dina kollegor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som ett väldigt negativt sätt att se på världen och sina kollegor. Gissar att det har att göra med arbetsplats och sina närmaste där. Jag hade unnat mitt team löneutveckling utan att tänka på påverkan på mig. Med rätt argument från din chef uppåt finns det oftast lite till att skjuta till

När jag var lönesättande chef hade jag en pott att fördela i lönerevisionen. Om person A ligger 15% högre än övriga och de övriga skulle ha likvärdig kompetens och prestation kan jag lova att person A inte hade fått många korvöre i löneökning. Så ur det perspektivet vore det bättre för person A att knipa käft.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Kanske en orsak för chefen att hålla din lön nere då om du nekar arbetsuppgifter och skyfflar över ditt arbete på dina kollegor

Nekar uppgifter gör jag inte (eller för väl en dialog om det är en uppgift jag har men som jag inte ser att jag kan lösa). Men däremot tar jag inte för mig att göra uppgifter jag inte finner givande. Då får de mer hungriga visa skäl för sin lön tänker jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Nekar uppgifter gör jag inte (eller för väl en dialog om det är en uppgift jag har men som jag inte ser att jag kan lösa). Men däremot tar jag inte för mig att göra uppgifter jag inte finner givande. Då får de mer hungriga visa skäl för sin lön tänker jag

Det är helt okej men samtidigt är det svaret på varför löneskillnader finns fastän folk har samma titel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Beror på lönesystemet. Det är vanligt även för tjänstemän med individuell lön att det räknas fram en pott på gruppens lön.

Vilket styrker min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Vilket styrker min poäng.

Nej, ligger du högre i lön kommer du med största sannolikhet få lägre ökning än de andra.
Om det nu inte också handlar om stora skillnader i prestation.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Pratar ni löner med era nära kollegor? Bra för att få en bild, både vad för marginaler bolaget har och vilken nivå man kan fråga efter om man letar annat

Jag hittade en nära anställd som tjänade mer än 20% över mig, så jag kunde ganska lätt få 15% upp i år. En annan sa upp sig men blev återköpt som konsult på samma ställe som innan

Oftast finns det mer marginaler än man skulle gissa

Ja, jag pratar löner med mina nära kollegor. Jag själv som är nyanställd just nu, kom in med en lön som är 3000-4000 kr mer än mina närmsta kollegor. Båda två, tycker det är bra att jag kom in med en högre lön för då kan dom själva peka på det när det är lönesamtal och förhoppningsvis få upp sin lön till min nivå, istället för att få den vanliga 1-3% ökningen dom fått år efter år.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Pratar ni löner med era nära kollegor? Bra för att få en bild, både vad för marginaler bolaget har och vilken nivå man kan fråga efter om man letar annat

Jag hittade en nära anställd som tjänade mer än 20% över mig, så jag kunde ganska lätt få 15% upp i år. En annan sa upp sig men blev återköpt som konsult på samma ställe som innan

Oftast finns det mer marginaler än man skulle gissa

Facken på mitt jobb har ett system där man kan se vad andra med samma tjänstekod har i lön på aggregerad nivå, d.v.s. medel, median, 10:e och 90:e percentil. Väldigt bra imho.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Nej, ligger du högre i lön kommer du med största sannolikhet få lägre ökning än de andra.
Om det nu inte också handlar om stora skillnader i prestation.

Det styrker min poäng i det avseendet att ifall alla kollegor ha t.ex. 15% höjning för att vi har diskuterat löner sinsemellan så blir det svårare för mig att få den ökning jag vill ha eftersom allt delas ur samma "pott".

Edit, Och givetvis grundar sig lönerna sig i alla fall i huvudsak till din egen prestation. Om så inte vore fallet kunde vi betala samma lön åt alla och gå in mer på ett kommunistiskt system men då måste vi räkna med att "topparbetarna" börjar göra sämre ifrån sig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Facken på mitt jobb har ett system där man kan se vad andra med samma tjänstekod har i lön på aggregerad nivå, d.v.s. medel, median, 10:e och 90:e percentil. Väldigt bra imho.

Bra tips. Det är vanligt att större bolag med fackklubbar på arbetsplatsen kan dela med sig av denna information. Exempel brukar Sveriges ingenjörer göra det om man frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Det styrker min poäng i det avseendet att ifall alla kollegor ha t.ex. 15% höjning för att vi har diskuterat löner sinsemellan så blir det svårare för mig att få den ökning jag vill ha eftersom allt delas ur samma "pott".

Edit, Och givetvis grundar sig lönerna sig i alla fall i huvudsak till din egen prestation. Om så inte vore fallet kunde vi betala samma lön åt alla och gå in mer på ett kommunistiskt system men då måste vi räkna med att "topparbetarna" börjar göra sämre ifrån sig också.

15% kommer inte kunna komma från en pott, det skulle bli justeringar utanför potten.
Vilket då är bra för den som har 15% högre lön då potten växer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."